Gå til innhold

Nissans elbilsjef: - Hvis produsentene hadde klart å levere hva de lover, ville det vært flere elbiler på veiene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som så langt har vært lovet, er enten små bybiler, eller store, brenndyre luksusbiler.

Det er dog et par unntak, men fortsatt mangler f.eks mulighet til å sette p tilhengerfeste og kunne dra, i allefall en 12-1300kg totalvekt på tilhenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis en trekker fra 30% på NEDC, så får ca. reell kjørelengde.

Det gjelder nok biler med bensin og diesel også. Min bil skal klare 880 km på en tank. Sjelden jeg klarer over 750. Følger man med på spritmonitor.de så ser man at -30% er vanlig for biler i tyskland

 

Synd at moderne biler bruker så mye. Kan ennå huske at ved lanseringen av audi 100 tdi klare noen ingeniører å kjøre over 4000 km på en tank med 0,17 liter på mila. Det var også en som kjørte 40 000km med 85 km/h i snitt med 0,385 i snitt med en standard audi 80 tdi 90 hk. Den rekorden har jeg ikke sett slått. Med untak av proffe folk som snegler rundt i 60 km/h med allskens hjelpemiddel.

Lenke til kommentar

 

Hvis en trekker fra 30% på NEDC, så får ca. reell kjørelengde.

Det gjelder nok biler med bensin og diesel også. Min bil skal klare 880 km på en tank. Sjelden jeg klarer over 750. Følger man med på spritmonitor.de så ser man at -30% er vanlig for biler i tyskland

 

Synd at moderne biler bruker så mye. Kan ennå huske at ved lanseringen av audi 100 tdi klare noen ingeniører å kjøre over 4000 km på en tank med 0,17 liter på mila. Det var også en som kjørte 40 000km med 85 km/h i snitt med 0,385 i snitt med en standard audi 80 tdi 90 hk. Den rekorden har jeg ikke sett slått. Med untak av proffe folk som snegler rundt i 60 km/h med allskens hjelpemiddel.

Det har kanskje en sammenheng med økt vekt (pga sikkerhet), bredere dekk med mykere gummi og mer utstyr i bil som trekker strøm.

Lenke til kommentar

Det er nok en årsak men det er mange biler i dag som veier mindre og har mindre frontareal enn en audi 100 fra 90 tallet som ikke klare 0,17 på mila.

 

Husk at motorene burde være bedre i dag 25år senere. Den gange var det mekaniske pumper, store turboladere 5 sylidre og høyer friksjon.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis en trekker fra 30% på NEDC, så får ca. reell kjørelengde.

Det gjelder nok biler med bensin og diesel også. Min bil skal klare 880 km på en tank. Sjelden jeg klarer over 750. Følger man med på spritmonitor.de så ser man at -30% er vanlig for biler i tyskland

 

Synd at moderne biler bruker så mye. Kan ennå huske at ved lanseringen av audi 100 tdi klare noen ingeniører å kjøre over 4000 km på en tank med 0,17 liter på mila. Det var også en som kjørte 40 000km med 85 km/h i snitt med 0,385 i snitt med en standard audi 80 tdi 90 hk. Den rekorden har jeg ikke sett slått. Med untak av proffe folk som snegler rundt i 60 km/h med allskens hjelpemiddel.

Det har kanskje en sammenheng med økt vekt (pga sikkerhet), bredere dekk med mykere gummi og mer utstyr i bil som trekker strøm.

Tangerte 0,37 på en ca 100 mil langtur med Ford Focus TDi. Men en ting er sikkert, og det er at flaks med trafikken, tørt føre og egg på pedalen er essensielt.

Kunne sikkert brukt mindre, dersom man kjørte et forsøk, med tillatelse til å sinke trafikken, trille langt over fartsgrensen i nedoverbakker for å ta vare på bevegelsesenergi etc.

Lenke til kommentar

 

Hvis en trekker fra 30% på NEDC, så får ca. reell kjørelengde.

Det gjelder nok biler med bensin og diesel også. Min bil skal klare 880 km på en tank. Sjelden jeg klarer over 750. Følger man med på spritmonitor.de så ser man at -30% er vanlig for biler i tyskland

 

Synd at moderne biler bruker så mye. Kan ennå huske at ved lanseringen av audi 100 tdi klare noen ingeniører å kjøre over 4000 km på en tank med 0,17 liter på mila. Det var også en som kjørte 40 000km med 85 km/h i snitt med 0,385 i snitt med en standard audi 80 tdi 90 hk. Den rekorden har jeg ikke sett slått. Med untak av proffe folk som snegler rundt i 60 km/h med allskens hjelpemiddel.

Min BMW 320d 177hk coupe fra 2007 kjørte jeg på cruisecontrol i 130kmt på 0,39

Lenke til kommentar

Poenget er at om man googler så ser det ut som det er en passat i usa som har verdensrekord på 2400 km mens det for 25 år siden fantes biler som kjørte dobbelt så langt.

 

En ting er hva en intill 10% optimistisk fuel komputer kan vise om man har negativ høyde differanse men her snakker vi dokumenterte forsøk som kom i rekordbøker. legg gjerne ved en link som dokumenterer lengre enn 4800 km på en tank,jeg har ikke funnet det.

 

Det som irriterer med er at jeg brukte lang tid på å finne dette på nett. Det er som om bilfabrikantene sier oss at bilene blir bedre og mere økonomiske mens i praksis skjer det motsatte. Støy er også et problem i nye biler. En 91 model målte jeg 64 dba eq på jobbturen min. Nå sliter jeg med biler som er mins 3 dba høyere. Det eneste jeg tror er forbedret er kollisjonsikkerhet

Men det har jeg aldri fått testet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...