Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva skjer med kroppen min?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, lurer litt på om noen kan komme med innspill om hva som har foregått og hva som foregår i kroppen min.

For noen uker siden begynte jeg på lavkarbo, og jeg spiste så lite karbo at jeg nok var i ketose ganske raskt. Vanlige symptomer på det kom i løpet av en uke, men plutselig fikk jeg utslett. Noe som mange mener er keto-rash. Symmetrisk på begge sider av brystkasse, nederst på magen og ryggen. Det avtok litt da jeg tilførte mer karbo. Men jeg kutter hardt på karbo igjen i helga, og prøver å komme i ketose igjen. Utslettet blusser litt opp. Det klør veldig til tider, og går delvis ut over nattesøvnen.

På lørdag drikker jeg kanskje 1l hvitvin til sammen, med lav karbo, jeg vet det er mye. På søndag er formen fin, og jeg anstrenger meg ganske hardt fysisk, måker snø fra tak. På kvelden er jeg utslitt og god, etterhvert kjenner jeg litt på hendene/skuldrene at jeg har jobbet. På natten blir jeg skikkelig hoven/betent på begge hendene og albuene. Det svir skikkelig og har problemer med å sove godt. På morgenen greier jeg ikke å knyte neven, og er hoven og vond. Har store røde betennelsesmerker på hendene/albuene, og røde flekker i nakken, ligner litt på vannkopper, med blemme i midten.

Jeg trapper opp karbo, og ser om det hjelper. I går ble ting litt bedre, men utpå kvelden begynner jeg å få utslett/betennelsesmerker på hodet/ansiktet og på knærne. Før jeg la meg i går greide jeg ikke å lukke igjen kjeven, og fryktet betennelsen skulle spre seg dit. I natt var det helt jævlig. I morges våknet jeg med så hovne lepper at jeg så vidt greide å snakke, og tungen/mandlene var også hovne. Leppene var skikkelig vonde og betente, og jeg greide nesten ikke holde igjen munnen. Har spist vitaminer/omega 3 og slikt i hele dag, og nå er hevelsen nede. Men de røde flekkene som klødde på knærne har nå blitt betente, så det er vondt å gå, samt at jeg har fått en øm/betent flekk under den ene foten.

Det virker som betennelsen bare sprer seg rundt i kroppen, men varer ikke så lenge, det er nesten slik at om jeg presser en plass på kroppen, så blir den betent neste dag. Det stikker og klør på store deler av kroppen nå. Jeg har brukt litt antibiotika, aloe vera og nedkjøling, og det funker til en viss grad.

Jeg har aldri opplevd lignende, og er veldig sjelden betent. Kan dette være kostholdet, et virus, eller en akutt sykdom, eller hva tror dere? Har veldig mild feber i dag, ellers er jeg i fin form. Kostholdet før dietten besto av mye karbo, så det var en stor overgang. Kostholdet under dietten har bestått av mye fisk/kalkun/egg/grønnsaker etc. Noen som har tanker innspill eller opplevd lignende? Eller noen som har tips til hva jeg kan gjøre, bortsett fra å spise betennelseskjempende mat og slappe av. Dette startet som sagt natt til mandag, så jeg håper det vil gå over fort, for det har kommet veldig brått.

Anonymous poster hash: 2ce38...4ae
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller noen som har tips til hva jeg kan gjøre, bortsett fra å spise betennelseskjempende mat og slappe av. Dette startet som sagt natt til mandag, så jeg håper det vil gå over fort, for det har kommet veldig brått.

Kanskje legge til legen på den lista over hva du kan gjøre? Døden kommer også veldig brått. Å få et "nedroende" svar fra en random person på nett for så å tro ting blir bra av seg selv er ikke ideèllt.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har gått på lavkarbo siden 2008 og har aldri hørt om keto-utslett. Har bare hørt om keto - flu.

Har noen tanker og teorier, men da jeg ikke har medisinsk utdannelse så vil ikke disse hjelpe nevneverdig.

Hadde jeg opplevd det du beskriver hadde jeg ringt og fått hastetime hos legen, og så tatt det derfra. Så mitt råd er å ta urinprøve i morgen tidlig, og ringe fastlegen og be om hastetime. Spør om du må komme inn fastende, før du spiser noe som helst.

Lenke til kommentar

TS her.

Har vært til legen og fikk medisiner mot allergi.

Utslettene er så og si borte, med noen små tilbakefall. Jeg tror ikke jeg har allergi, men er ikke sikkert.

Fortsatt er det antydninger til betennelse i noen ledd, litt betent i kjeven i dag. Har hatt litt kvalme, hadde hals/brystbrann i går. Kjenner et lite trykk i hodet, men det kan være p.g.a kjeven. Jeg har mindre mengde urin enn vanlig. Jeg tror kanskje det kan være noe med nyrene? Da jeg gikk på lavkarbo/ketose hadde jeg lite urinmengde og mørk urin, dehydrert på morgenen. Det har ikke normalisert seg, selv om det er bedre nå. Jeg har spist normalt i en uke nå.

Lenke til kommentar

Tok ikke fastlegen noen blodprøver og annet?

Jo, det ble tatt en liten CRP, og den ga et lite utslag på noen bakterier. Sikkert ikke nok til at det var å anse som farlig. I dag da jeg våknet hadde jeg fått litt utslett/hovenhet på hodebunn igjen, og den ene fingeren er litt stiv, og har litt svie/kløe og er litt rød inni hånda. Gjorde ikke noe fysisk aktivitet bortsett fra å gå en tur i går. Jeg håper det går over, men jeg synes symptomene er merkelige.

Lenke til kommentar

Hvis du blir bedre av å spise karbohydrater kanskje det betyr kroppen din trenger karbohydrater? :p

Nå har jeg gått over til normalt kosthold med karbo i en uke. Noen symptomer er her fortsatt. Legen trodde det var allergi. Jeg tror nå at det kanskje kan være en allergisk reaksjon på noe jeg har spist som har utløst en form for elveblest. Betennelsen og de røde uslettene/hevelsene er vandrende rundt om på kroppen, de kommer fort, og forsvinner fort. Dietten med lavkarbo gjorde at jeg spiste noe uvant mat, og det kan ha vært noe jeg har reagert på. I seg selv tror jeg ikke dietten har forårsaket det. Nå skal det sies at jeg fikk utslett type keto-rash noen uker tidligere, men de var av en annen art enn det jeg har nå.

Lenke til kommentar

Kan du typ tegne på huden din med neglen din? Det er ikke nødvendigvis pga noe du har spist, har to søsken som har det uten kjente allergier eller intoleranse. Det kan randomly blusse opp. Men det kan også bety at keto kanskje ikke er rett for deg. 

Ta allergimedisiner når det blusser opp så skal det roe seg ned. 

Kan ikke tegne på huden med neglen typ slik du beskriver nei.. Huden er fin og bra, bare at det kommer røde betennelsesflekker enkelte plasser, de kommer over natta, og forsvinner utover ettermiddagen som regel. Hode/ansikt/hals/hender er mest utsatt, men hadde det også på albuer/knær/fotblad i starten. Har gått på kortison i 5 dager nå, men det er ikke helt borte enda. Men mye bedre enn det var.

Lenke til kommentar

TS her.

Har vært til legen og fikk medisiner mot allergi.

Utslettene er så og si borte, med noen små tilbakefall. Jeg tror ikke jeg har allergi, men er ikke sikkert.

Det var allergi jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt. Du må forsøke å finne ut hvilken av matvarene du eventuelt reagerte på (egg er veldig vanlig å være allergisk mot).

Kom deg for øvrig til legen igjen og få undersøkt nyrene. De spøker man ikke med. Du må selvsagt også få i deg nok vann, minst en liter om dagen, maks to.

Du nevnte dette: "har spist omega 3 hele dagen" Du skal kun ha maks en spiseskje omega 3 per dag. Vitamin D er fettløselig og farlig å ta for mye. Hvor mye tok du?

Det er ikke automatisk vitamin d i omega 3-tilskudd. Det er i så fall tilsatt.
Lenke til kommentar

Kan se sukkerinnholdet på vinmonopolets hjemmesider, og den jeg drakk var pr. def. lavkarbo.

Flekkene kommer og går fortsatt, i dag våknet jeg med flekker på hendene og armene, i natt svei det skikkelig og det kjentes ut som jeg hadde betennelse i hele kroppen, sleit med å sove. Hadde forøvrig også fått feber, pluss at jeg hadde halsbrann i hele går. Kjenner fortsatt et trykk i hodet, og i går kveld kjentes det ut som bihulene fikk sitt. I dag er det litt bedre, men har litt feber fortsatt. Jeg spiser normalt og drikker mye vann. Belastning gjør at flekkene kommer oftere merker jeg.

Lenke til kommentar

Hehe... Du vet at man skal drikke litt vann innimellom? Drit i å prøve å oppnå ketose, for det er faktisk farlig. Det du forklarer får meg til å tro at du ikke har peiling på det du driver med. Jeg tenkte rabdomyolyse når du fortalte om armene, og CRP.

For friske personer vil ketose-tilstand gå helt fint (når man snakker om at andre ikke har peiling). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...