Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Likhet for loven?

ITtraktor

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/ostfold/politiet-kjorte-med-sommerdekk-pa-vinterfore_-_-brot-loven-1.13893628

Politimannen som kjørte bilen endte altså opp med å ikke miste lappen og ett forelegg på bare 1500 kr

Kom over denne saken fra RB, hvor en man med leiebil med sommerdekk på mistet lappen, selv om han verken hadde kjørt av veien eller forårsaket noen farlige situasjoner. Jeg klarer ikke å tenke annet enn at politiet fikk særbehandling? 

Saud fikk leiebil med feil dekk – mistet lappen da han kom hjem
Artikkeltags
Softic%2B2.jpg?chk=CCA5BE

FORTVILER: Saud Softic sier han kjørte hjem uten problemer med veigrepet. Men politiet mener han ikke hadde forsvarlige dekk på bilen han måtte leie i Danmark. Foto: Per Hovland

Publisert: 23. januar 2018, kl. 06:41

Saud Softic måtte leie bil i Danmark. Vel hjemme ble han fratatt førerkortet.

DEL
  •  
  •  

[OPPLAND ARBEIDERBLAD:] Saud Softic fortviler. Han lever av å kjøre varebil mellom Norge og Tyskland. Sist uke fikk han stopp i Danmark og måtte sette igjen egen bil på verksted der. Med leiebil fikk han levert varer i Tyskland. Reparasjonen tok imidlertid flere dager. Derfor kjørte han hjem til Norge med leiebilen.

Da han parkerte hjemme natt til lørdag, ble han møtt av en politipatrulje som hadde fulgt etter. (Se hva politiet svarer litt lenger ned i saken).

– Politiet beslaglegger førerkortet mitt fordi leiebilen har sommerdekk, sier Softic.

– Uten problemer

Softic har sjekket at leiebilen bare er et halvt år gammel, at dekkene med god margin har lovlig mønstedybde. Han mener han kjørte etter forholdene og hevder han ikke hadde problemer med føret.

Kassebilen brukte han for øvrig i snøvær i Tyskland før han vendte hjem til Norge. Han stiller seg uforstående til at han blir fratatt førerkortet, som er hans levebrød.

Softic%2B3.jpg?chk=9DC5C5

– Hadde jeg sklidd av veien, kjørt for fort eller vært ute for et uhell, hadde jeg selvsagt forstått dette. Men jeg kjørte helt hjem uten problemer, og kan ikke forstå at jeg har gjort så alvorlige brudd på veitrafikkloven at jeg mister førerkortet.

– Hvorfor ble politiet oppmerksomme på deg, mener du?

– Det var sikkert fordi jeg kjørte kassebil med utenlandske skilter på nattestid. De ville nok sjekke lasten. Men jeg kjører helt lovlig last for et transportfirma på Raufoss. Jeg forklarte hva som hadde skjedd med min egen bil. Politiet rettet da oppmerksomheten mot dekkene.

– De sa jeg måtte ha dekk som var «MS»-merket («mud and snow» red. anm.). De påpekte at jeg ikke kjørte den siste bakken opp på egen gardsplass. Men den er bratt, så det gjør jeg ikke på slikt snøføre med egne vinterdekk heller, sier Saud Softic.

Flere reagerer

OA skrev en notis om en bilføreren som ble fratatt lappen etter å ha kjørt på sommerdekk i helgen. Flere lesere reagerte på dette og noen mente det var en streng reaksjon fra lovens lange arm. Nabo Bård Pladsen, tidligere brannmann, har også engasjert seg. 

– Vi har sett på lovverket sammen og finner at krav til dedikerte vinterdekk kun gjelder for kjøretøy over 3,5 tonn. Denne kassebilen er å regne som en vanlig personbil. Da er det altså ikke påbudt med vinterdekk. Uansett er det rart at et utleiefirma i Danmark kan levere en bil som ikke er lovlig skodd for Norge, sier han.

Softic.jpg?chk=6DD241

Saud Softic sier hendelsen setter ham i stor knipe. Får han ikke kjørt, stopper inntekten umiddelbart. Han skulle vært på jobb mandag. Og tirsdag var planen å levere leiebilen og hente egen bil i Danmark. Nå sitter han fast.

– Jeg er bedt om å komme i avhør på politistasjonen tirsdag, sier han. Slik han har forstått det skal Biltilsynet gjøre en vurdering av dekkene. Softic håper selvfølgelig at dette kan føre til at han får igjen lappen.

NORGE RUNDT!

Under fanen «Norge Rundt» ønsker vi i Romerikes Blad å bringe deg de beste sakene fra våre søsteraviser i Amedia. Dette er en av dem!

Påtalesjef: – Patruljen avgjør med skjønn

– Det er ikke spesielt at en bilfører får beslaglagt førerkortet etter å ha kjørt på sommerdekk på vinterstid, sier påtalesjef Kjell Kristian Ukkelberg i Innlandet politidistrikt.

– Selv om det ikke er påbudt med vinterdekk?

– Nei, veitrafikkbestemmelsene krevet at man skal være skodd etter vær- og føreforhold. Er man ikke det, utgjør man en fare i trafikken.

– Hvem sitter på fasiten om man er tilstrekkelig skodd for vær og føre?

– Dette er det politipatruljen på stedet som må avgjøre. Slik sett er det en skjønnsmessig vurdering, sier Ukkelberg. Han understreker at dette dreier seg om sikkerhet langs vegen for deg og meg.

– Er det ikke formildende at sjåføren måtte leie bilen som ble levert med disse dekkene?

– Det er alltid bilfører som ansvar for at bilen er riktig skodd, sier Ukkelberg.

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle Saud sluppet å miste lappen eller skulle politibetjenten mistet lappen?

Godt spørsmål. Jeg mener nå egentlig politiets kjøring var mest alvorlig med tanke på at de havnet utenfor veien og måtte ha hjelp for så å kjøre videre. Man må også kunne forvente mer fra politiet som bør gå foran som et godt eksempel. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet kjørte bilen på en slik måte at det ble utslagsgivende at de ikke hadde vinterdekk, det gjorde ikke Saud. I tillegg kjørte politiet videre etter at de hadde fått hjelp grunnet manglende vinterdekk. Dette burde de skjønt at ikke var forsvarlig. Jeg mener uansett politiet var mest uaktsomme. Det kan selvfølgelig diskuteres hvem som burde miste lappen, men det blir i hvert fall helt feil at bare Saud mistet lappen .

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sliter veldig med å forstå at ikke politimannen her mistet lappen.

Hvordan stiller du deg til de andre politibetjentene som åpenbart visste om dette og lot personen kjøre? De bør jo også få en smekk på fingern av et eller annet slag.

Jeg vet ikke nøyaktig hvem som har ansvar og ikke, men den som kjører bilen har i alle fall ansvar.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...