Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk gjennom 230v. Like bra som ethernetkabel?

Anbefalte innlegg

Hei, har PCen på soverommet, mens routern står i stua. Pga hvordan kursene er fordelt er det litt vansklig å få trekt nettverkskabel fra stue til soverom da det er 2 separate kurser. Driver derfor å ser litt på alternative løsninger. Trådløst er uaktuelt, men har sett litt på disse som bruker strømnettverket og lurer på om dette er en god løsning. Er det tilsvarende stabilitet og hastighet som vanlig kabel? Bryr meg forøvrig ikke så mye om kapasitet, er ping tid og stabilitet jeg er mest opptatt av da jeg spiller endel competetive spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ingen fasit på dette. Kjøp et sett med returrett, og prøv. Dersom du er heldig (samme kurs, samme faser) blir det meget bra, men dersom du har enhetene på ulike strømkurser/-faser blir det dårlig.

Lenke til kommentar

Som zanta sier, så varierer det. For min egen del og de to siste husene jeg har hatt, så har det fungert temmelig bra. Like bra osm ethernetkabel er det ikke. Jeg bruker nå et par Netgear 500 Mbps-adaptere der jeg får 150 Mbps.

Til formålet jeg har i mitt tilfelle er ikke det en flaskehals - og mitt formål blir ganske likt ditt. Stabiliteten for dette har vært 100% de fire årene jeg har brukt disse dem. Har andre steder i huset der jeg kan få 250 Mbps. Så vidt jeg husker har jeg vel ca. 25 sikringskurser i huset, så det å få det på samme kurs vil i mitt tilfelle være omtrent umulig (omtrent hvert rom har egne kurser, i tillegg til flere kurser med mer dedikerte formål...). 

Dette er 500 Mbps-adaptere som ikke kan bruke jordleder, slik som en del nye kan. Vil anta at med nyere adaptere, som har høyere hastighetsrating, hadde jeg også fått bedre ytelse.

Har erfaring med en del andre adaptere også. Styr unna de rimeligste og enkleste. Devolo har jeg og flere svært gode erfaringer med. Er et selskap som over mange år har hatt høy fokus på Homeplug-løsninger. 

Lenke til kommentar

Det meste er vel egentlig kommet fram.

Devolo-settet jeg brukte slet mye med at det mistet linken mellom boksene og en måtte derfor nappe hovedboksen ut av strømkontakten og sette den inn igjen med noen dagers mellomrom. Disse boksene var veldig mørkeblå i semi-transparent plast. Det er bedre bokser nå i markedet fra dem. Mest problematisk med disse løsningene er om du har noe form for filtrering/strømrensing i siktingsskapet, ellers er teknologien i disse rimelig bra nå så lenge du ikke forventer svært høye hastigheter. En god ethernet-løsning vil gi deg vesentlig mer hastighet, men spørsmålet er vel om du trenger det ?

Lenke til kommentar

Nei, det er stor sjans for at ethernet over strøm er mer ustabilt enn trådløst.

Du skal ikke kjimse av 5ghz ac, jeg bruker det for å få nett inn på et kontor - testet også ethernet over strøm (som fungerte bedre i forrige leilighet, men bra var det heller ikke der) men det ble for ustabilt både med tanke på pakketap, ping, båndbredde og random total utfall.

Endret av uGn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er det avstand som gjør at det funker dårligere med forskjellige kurser? Alt er jo kobla sammen i sikringsskapet uansett. Prøver å trekke kabel, men håpløst når en ikke vet hvor noen av røra går.

Det er ikke avstand, men hvilke kurser du går gjennom, som gir forskjellene. Selv om alt er, som du sier, koblet sammen i sikringsskapet, har du som regel 3-fase IT eller 3+N TN i skapet ditt, og da har du ca 33 % sjanse for at 2 kurser er på samme faser. Sjekk oversikten i sikringsskapet ditt, der er dette ofte angitt. Det kan også være forskjell om du har jordet stikk eller ikke, og om du bruker skjøteledning (noe som ikke anbefales). 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Du skal ikke kjimse av 5ghz ac, jeg bruker det for å få nett inn på et kontor - testet også ethernet over strøm (som fungerte bedre i forrige leilighet, men bra var det heller ikke der) men det ble for ustabilt både med tanke på pakketap, ping, båndbredde og random total utfall.

Har du prøvd og kan dermed uttale deg av erfaring?

Jeg har erfaring med homeplug og foretrekker det fremfor WiFi i 10 av 9 tilfeller.

Her...

https://www.komplett.no/product/864439/datautstyr/nettverk/homeplugpowerline/zyxel-pla5256-1000mbps-powerline?offerId=KOMPLETT-310-864439#

Lenke til kommentar

Har tn nett. Alt er også jorda også og jordinga er jo felles for alle kursene. Har ikke noe filtrering annet enn overspenningsvern.

Har testet 5ghz nettverket allerede og det var bare søppel.

Ville da satset på MIMO-adaptere som støtter bruk av jordlederen. 

Det som kan skille billige og litt mer påkosta Homeplug-adaptere er støyfilter som sitter i adapterene. Selve brikkesettet i adapterene kan ofte være de samme.

Jeg har et hus der alt er på én flate, og en litt spesiell arkitektur som gjør at strekkene for strømkablene blir relativt lange i en del tilfeller. Selve lengden på strekkene ser ikke ut til å være noe problem (riktignok er det ene adapteren montert rett under sikringsskapet, men som sagt - har brukt Homeplug rundt i andre deler av huset også, og fra en del forskjellige produsenter).

Har også satt opp Homeplug hos andre, blant annet for IPTV. Hos disse har også erfaringene stort sett vært gode. Riktignok har jo dette være tilfeller som normalt sett skulle ha båndbreddebruk på under 100 Mbps.

Lenke til kommentar

Har nå gjort litt research i leiligheten. Og ligger en ekstra nettverkskabel fra router til sikringsskap. Hvis jeg bruker denne kan jeg få koblet sånn homeplugg på samme kurs som pcen. Er bare 1 stikk imellom. Da burde det funke ganske optimalt eller?

Prøvde å trekke idag, men var vanskelig. Dessuten vil jo da ethernettkabel ligge i samme rør som strømkursen. Ikke at det er så høyt strømtrekk der uansett da... er bare det som pcen trekker.

Lenke til kommentar

De fleste er vel rimelig bra i dag da teknologien har stabilisert seg mer. Hvis jeg skulle trekke fram noen spesielt er vel TP-link og Netgear rimelig greie. Power har disse på nettsiden i alle fall. Du kan sjekke lokal lagerstatus med click & collect.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har dere noen spesifikke homeplugger å anbefale? Som de har på elkjøp/power? Må ha før helga så kan ikke handle på nett

Har allerede lagt inn forslag til deg.

Men om du må ha fra Power, så er vel disse et greit valg, men har ikke prøvd de...

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/nettverk-og-internett/nettverksforlenger/netgear-powerline-1200mbps/p-249294/

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Om du har en Elkjøp butikk i nærheten ville jeg bare kjøpt de, testa de ut.. Om det ikke fungerer er det bare å levere det tilbake å få penga igjen..

Har selv kjørt TP-link sine via strømnettet, og det var veldig varrierene.. Om jeg kjørte de via skjøteledningen med egen bryter etc etc..  De fungerte da alltid likevell som regel bedre en Wifi, men jeg sluttet å bruke de til slutt da den ene ble ekstrem varm, og jeg begynte å bli redd for brann :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har nå gjort litt research i leiligheten. Og ligger en ekstra nettverkskabel fra router til sikringsskap. Hvis jeg bruker denne kan jeg få koblet sånn homeplugg på samme kurs som pcen. Er bare 1 stikk imellom. Da burde det funke ganske optimalt eller?

Prøvde å trekke idag, men var vanskelig. Dessuten vil jo da ethernettkabel ligge i samme rør som strømkursen. Ikke at det er så høyt strømtrekk der uansett da... er bare det som pcen trekker.

Er ikke lov å trekke dette i samme rør som strøm. Kanskje lov hvis det er trekt PR, men ikke PN? Men mulig det ikke er lov uansett. Fiber kan man imidlertid trekke i samme rør, uten at vel det er relevant her  ;-)

Her har du jo da ellers fleksibliteten til å prøve å ha pluggen enten ved skapet der du har nettverkskabelen, eller i rommet ved ruteren.

Hvilken bredbåndshastighet er det du har som skal gå over denne forbindelsen?

Endret av c.m.
Lenke til kommentar

Les en gang til :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Les en gang til :)

Jeg svarte til den første setningen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...