AndersT2 Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Noe rart strømmen er dyr når vi alle må betale for utbygging av 100kw + uttak alle strøk og kanter. Det er ikke sant lenger. Før i tiden betalte man 200,- pr A man oppgraderte, eller trengte eller noe i den duren. I dag så har de forskjellgie nettselskapene en gratis oppgradering/tilkobling opptil en viss sum (varierer fra nettselskap til nettselskap). Hvis det ikke er kapasitet nok der man ønsker strøm, så må utbygger, f.eks. for ladestasjoner, ta kosten for å oppgradere trafo. Det er noe av grunnen til at enkelte er uheldig og må ut med flere hundre tusen, eller mer for å få strøm til ett nytt hus. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Noe rart strømmen er dyr når vi alle må betale for utbygging av 100kw + uttak alle strøk og kanter. Pust ut og slapp av. Dette går helt fint.NVE beskriver at selv om teoretisk hele personbil parken og varebil parken var elektrisk ville det beslaglegge kun 5% av strømproduksjonen. Det er en bagatell. Ikke totalforbruket som er interessant.. Men hvor mye som trengs lokalt.. Bare et beskjedent ladepunkt til hver bil i et boretslag på f,eks 500 enheter vil bli en seriøs ufordring.. Eg har ikkje sjekket, men tviler på det er veldig mange boretslag som har mer en 100 boenheter... Har du sett blokkene på Tveita, Stovner osv? Noen av dem har langt over hundre i hver blokk, med flere blokker ved siden av hverandre. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Ikke alle som bor i blokk som har eller trenger egen bil hele tiden. Det er mer interessant hvor mange P-plasser det er enn folk som bor der. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Har du sett blokkene på Tveita, Stovner osv? Noen av dem har langt over hundre i hver blokk, med flere blokker ved siden av hverandre. Hva så, de har jo innlagt strøm, det er bare til å ta den i bruk. Vi er mange enheter her jeg bor også. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Har du sett blokkene på Tveita, Stovner osv? Noen av dem har langt over hundre i hver blokk, med flere blokker ved siden av hverandre. Hva så, de har jo innlagt strøm, det er bare til å ta den i bruk. Vi er mange enheter her jeg bor også. Skal de basere lading på skjøteledninger fra leilighetene? Det høres trygt ut, gitt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Skal de basere lading på skjøteledninger fra leilighetene? Det høres trygt ut, gitt. Det var så klart ikke det jeg mente, det er bare tillatt med skjøteledning til nødlading. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Noe rart strømmen er dyr når vi alle må betale for utbygging av 100kw + uttak alle strøk og kanter. Utbygging? Tror du det går med litt strøm når 4-5 av husene rundt deg. Lager mat, dusjer og varmer seg? En hurtiglader er en dråpe i havet vær glad vi ikke lager bensinen lokalt. Det krever 3x i strøm 100 kW blir 43 Ampere. Vi har 55 Amp inn til vårt hus (deler med naboen). Så det er definitivt en utfordring om mange skal lade så mye. Dersom man skal lade over natten og har for eksempel 10 timer på seg, klarer man kanskje 40 kWh ved 20 Amp. Det ville gått fint hos oss, og er kanskje maks grensen av hva nettet i nabolaget ville klare. En stor fordel med elbil er å lade hjemme, etter mitt syn. Billig og enkelt. Lenke til kommentar
magb Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Så kjører vi ca 3,3 mil i snitt hver dag da, så det blir ca 6 kWh som skal lades. Og så er det heller ingen som skal lade med 100 kW hjemme, dette er hurtiglading, som hver elbilist benytter seg av kanskje en gang eller to pr måned. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 (endret) 100 kW blir 43 Ampere. Vi har 55 Amp inn til vårt hus (deler med naboen). Så det er definitivt en utfordring om mange skal lade så mye. 100 kW er 145A/400V trefase, eller 430A/230V enfase, eller 250A/400V likestrøm. Dette er mer enn det en vanlig husstand har som hovedinntak, men det er ganske uproblematisk å sette opp slike installasjoner nær motoreveier, o.l. Tesla bruker vanligvis å sette opp egen trafo tilkoblet høyspentnettet ved sine ladestasjoner. Den nye superladestasjonen på Rygge har f.eks 21 stk 145 kW ladere. 3045 kW til sammen. Dersom man skal lade over natten og har for eksempel 10 timer på seg, klarer man kanskje 40 kWh ved 20 Amp. Det ville gått fint hos oss, og er kanskje maks grensen av hva nettet i nabolaget ville klare. En stor fordel med elbil er å lade hjemme, etter mitt syn. Billig og enkelt. De færreste trenger så mye som 20A lading hjemme. Jeg har en 15A kurs, og har kjørt 24.000 km nå på 8 måneder. Gjennomsnittlig kjørelengde per bil i Norge ligger på rundt 13.000 km/år. Endret 6. februar 2018 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 (endret) Uff. Her på tek.no bør leserne være mer informert om tekniske løsninger enn i andre medier. Blant annet må vi prøve å få drept myten om at strømnettet kollapser om alle skal lade elbilen sin. Svaret er nei, det kollapser overhodet ikke. Norge har ca 2,6 millioner privatbiler i normal drift, som i snitt iflg ssb kjører 12300km i året. En vanlig elbil bruker ca 2 kWh per mil, som betyr ca 2500 kWh per år. Ganger man det opp blir det totalt ca 6,5 TWh. Totalforbruktet i landet er mellom 125 og 135 TWh så om samtlige biler ble byttet ut med El i morgen hadde totalforbruket økt med rundt 5%, som er beskjedent og mindre enn variasjonen mellom et år med lavt/høyt forbruk.Det er en myte at nettet kollapser og den myten må avlives snarest.Litt av problemet er at både folk og "eksperter" seg blinde på de som skal ha 22000 watt på veggen for å lade Teslaen. Tallene er store og skumle, men om du skal kjøre bort så mye effekt som du kan lade på 22000 watt så har du ikke tid til å være hjemme og lade! Så i praksis er det to momenter: A) Vanlige bilister trenger ikke å lade ekstremt fort, så å beregne flere titalls kilowatt per elbil er 100% ren idioti. Og om du først installerer så mye effekt så er strømtrekket høyt i minutter, ikke timer.Konkret eksempel: Tesla Model S, 22kW effekt gir 100km rekkevidde per time lading. En snitt-bilist kjører fortsatt 12300km i året, og antar vi 300 dager på veien så betyr det 41km per dag. Teslaen er dermed fulladet på 24 minutter.Så kan man naturligvis lage et fiktivt problem med krisemaksimering og si at enn hvis alle 2,6 millioner biler lader med 22000 watt sine 24 minutter samtidig hver ettermiddag så blir det latterlig mye strøm. Men verden fungerer jo ikke slik. Strømnettet tåler heller ikke at alle husstander drar maks effekt på induksjonstoppen sin samtidig.Det finnes allerede gode systemer på markedet som er laget for feks borettslag der bilene lades i rekkefølge og etter behov for å holde det totale strømtrekket nede, rett og slett fordi det er idioti at alle skal lade på 22kW i 24 minutter klokka 17. Endret 6. februar 2018 av thklinge 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Tesla bruker vanligvis å sette opp egen trafo tilkoblet høyspentnettet ved sine ladestasjoner. Den nye superladestasjonen på Rygge har f.eks 21 stk 145 kW ladere. 3045 kW til sammen. Bruker de slike step-up trafoer etter elverkstrafoen enda, det er vel 400 til 480 volt? Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Bruker de slike step-up trafoer etter elverkstrafoen enda, det er vel 400 til 480 volt?Ikke på de store nye ladestasjonene. Der søker de om konsesjon til å knytte seg til 11/22 kV nettet, og setter opp sin egen trafo som går rett til 480V. Da slipper de step-up trafoene. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Disse var vel også en trafo per likeretter, ikke en stor for hele lokasjonen? Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Disse var vel også en trafo per likeretter, ikke en stor for hele lokasjonen?Ja, det stemmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå