Gå til innhold

Ny rapport anbefaler full oppvarming av yrkesbygg på natten

Anbefalte innlegg

Hele denne diskusjonen hadde vært unødvendig om den ekstra dyre linjeleia hadde blitt brukt til det som var intensjonen med å øke den, nemlig til vedlikehold, oppgradering og utbygging av det nasjonale linjenettet og tilsvarende for selve kraftverkene. Mange av disse kunne produsert godt mere med større og mer effektive generatorer, og mindre tap ved overføringen.

Dessverre så har eierne, Stat, Kommuner og fylker, samt kraftselskapene selv brukt mye av dette til å ta ut større bonuser istedet. Utbytte som beriker eierne av selve selskapet, og til å dytte inn i budsjettene til som sagt, Stat, Fylkeskommune og lokale kommuner.

Hadde pengene vært brukt riktig, hadde vi hatt større produksjon og mindre problemer med effekttopper. Og de problemene med effekter har vi uavhengig av elbilene, som gir et minimalt bidrag til effektbehovene.

Nå rasler de igjen med avgiftsablene fordi de trenger penger til den jobben vi egentlig har betalt for allerede.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ofte sliter eldre bygg med å få igjen varmen etter en natt eller helg med senketemperaturer. Vi lager en automatikk på det der det er aktuelt som vi kaller dagtemp ved kulde. Da kan byggeier sette grensen for når de skal skje og kan skille mellom normale dager og dager det er fri/ferie. Det er tross alt få dager det er snakk om et normalt år. I andre sammenhenger er primærvarmen produsert av varmepumper. Senker vi temperaturen tar Varmepumpene en økt med redusert produksjon uten å ha nok effekt til å ta igjen det tapte. Da trer spisslasten inn for å ta toppen. Det kan være gass, bio, olje, olje eller strøm. Om vi de kaldeste dagene lar varmepumpa gå døgnet rundt på maks holder vi temperaturen og byggeier trenger mindre potensielt dyr spisslast som i tillegg også kan være mer miljøbelastende. Det er når det er som kaldest nettet eventuelt når en grense der det kan være utfordringer. Mange vintre er det kun snakk om et titalls døgn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kraftforsyningen vil altså ikke lenger levere hva jeg etterspør, når jeg etterspør varen.

Turbinene kan fortsatt svare på tiltale, men det blir for dyrt å bygge ut lokalnettene, får vi høre. For hvem? Det er jeg og alle andre som betaler den utrullingen. På samme måte som jeg og alle andre betaler for de mange utenlandskablene vi ikke har bedt om. 

Samtidig er Norge trukket opp med et IT nett som er – om ikke akkurat rene hyssingen – så vedtatt erstattet med paneuropeisk TN nett. Men nei, deres eget vedtak blir for dyrt.

Å bytte samtlige målere til AMS har vi derimot råd til. Det er jeg og alle andre som betaler for også det. Har ikke bedt om det heller. 

Hadde AMS i det minste hatt et par [anonyme] optokobler utganger og -innganger og en nettside hos kraftleverandøren der jeg kunne logget meg inn for å betjene disse utgangene samt lest av tilstanden på inngangene, så hadde AMS hatt en tilleggsverdi for meg. 

Men nei, i stedet kommer AMS med et  proprietært kommunikasjonsgrensesnitt (ikke ethernet) som skal selges til tredjepart som så skal tilbys meg som tjeneste. Med tilhørende månedlig faktura. Og sikkerhetsbrister. Og obligatorisk sporing/logging langt utover det AMS står for på egen hånd. Dette blir selvfølgelig ikke for dyrt. D&D.

I konklusjon så skal vi nå betale det samme i avgift for effekttopper som vi ellers ville måttet betale for oppgradering av lokalnettene. Jeg får svare med å grave ned et dieselaggregat, fyret på spill- og frityrolje og dertil koble kjølevannet på den vannbårne gulvvarmen. Da får jeg nær 100% effektivitet vinterstid, og kan bruke solceller sommerstid. Eller et vedfyrt knottaggregat – det fungerte under krigen, da fungerer det også under den gryende handelskrig.

Blårussen har overtatt også infrastrukturen. Og de bygger ikke landet, de bygger pengebinge.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så her skal netteierne og strømleverandørene ha i både pose og sekk, eller skal man si batteri og kondensator? Først skal de altså spare penger på helt nødvendige oppgraderinger av strømnettet, så skal de tjene penger på at kundene ender opp med å bruke mer strøm. Miljøet er kanskje heller ikke så viktig når det er snakk om netteierenes profitt, den kostnaden er det vel bare Ola Nordmann som skal bære? Nei, bruk mindre penger på utbytte og sjøkabler og mer penger på det nettleie faktisk er ment for. Med tanke på hvor mye vi betaler i nettleie burde det være ett titals milliarder tilgjengelig.

Du forstår det at all opprustning av nett havner som kostnad på oss forbrukere? Så når de prøver å spare penger ved å fjerne unødvendige effekttopper så gagner det oss økonomisk også? 

De får allerede penger til vedlikehold og opprustning.

Ja det er ingen som sier noe i mot dette, men te mer de kan spare jo mindre trenger de å få inn. Jeg skjønner ikke at dette er så vanskelig å forstå? Anbefaler å se NVE sin del av energidagene som ble holdt i slutten av 2017 for å forstå disse enkle konseptene. 

Desto mer kraft de sparer, desto mer sendes ut. Skal vi vaske klær, dusje og lage mat i totalt mørke iframtida, for ikke å bli ruinert også??

• Liker 1
Lenke til kommentar

I konklusjon så skal vi nå betale det samme i avgift for effekttopper som vi ellers ville måttet betale for oppgradering av lokalnettene. Jeg får svare med å grave ned et dieselaggregat, fyret på spill- og frityrolje og dertil koble kjølevannet på den vannbårne gulvvarmen. Da får jeg nær 100% effektivitet vinterstid, og kan bruke solceller sommerstid. Eller et vedfyrt knottaggregat – det fungerte under krigen, da fungerer det også under den gryende handelskrig.

Det er faktisk en ganske fristende tanke, men dessverre å trekke realismen litt langt. Kanskje med et TEK17-hus i rett leende terreng og gode grunnforhold for varmelagring så kanskje det begynner å nærme seg realistisk.

Lenke til kommentar

Folk er jo oppfinnsomme hvis de kan spare mye penger. 

Vedfyrt kjele, eller halmfyring med gulvvarme og digert vannreservoar til både oppvarming og dusjing kunne fungert bra. Veldig lav driftskost på dette hvis man får materialene billig eller gratis. Men det er noe logistikk med det, naturlig nok. Inn med nye materialer og ut med aske cirka 3-4 ganger per uke. Problemet er investeringen på mange hundre tusen som kanskje aldri vil betale seg med så lav strømpris som vi tradisjonelt har hatt i Norge. 

Stiger strømprisen kraftig er jeg bra sikker på at mange tar drastiske grep for å senke sitt forbruk, med solpaneler, vedfyring for gulvvarme, vindmøller osv.

Lenke til kommentar

Så her skal netteierne og strømleverandørene ha i både pose og sekk, eller skal man si batteri og kondensator? Først skal de altså spare penger på helt nødvendige oppgraderinger av strømnettet, så skal de tjene penger på at kundene ender opp med å bruke mer strøm. Miljøet er kanskje heller ikke så viktig når det er snakk om netteierenes profitt, den kostnaden er det vel bare Ola Nordmann som skal bære? Nei, bruk mindre penger på utbytte og sjøkabler og mer penger på det nettleie faktisk er ment for. Med tanke på hvor mye vi betaler i nettleie burde det være ett titals milliarder tilgjengelig.

Du forstår det at all opprustning av nett havner som kostnad på oss forbrukere? Så når de prøver å spare penger ved å fjerne unødvendige effekttopper så gagner det oss økonomisk også?

De får allerede penger til vedlikehold og opprustning.

Ja det er ingen som sier noe i mot dette, men te mer de kan spare jo mindre trenger de å få inn. Jeg skjønner ikke at dette er så vanskelig å forstå? Anbefaler å se NVE sin del av energidagene som ble holdt i slutten av 2017 for å forstå disse enkle konseptene.

Desto mer kraft de sparer, desto mer sendes ut. Skal vi vaske klær, dusje og lage mat i totalt mørke iframtida, for ikke å bli ruinert også??

Nå handler det ikke om å spare kraft, det handler om å ikke overdimensjonere

• Liker 1
Lenke til kommentar

Folk er jo oppfinnsomme hvis de kan spare mye penger. 

Vedfyrt kjele, eller halmfyring med gulvvarme og digert vannreservoar til både oppvarming og dusjing kunne fungert bra. Veldig lav driftskost på dette hvis man får materialene billig eller gratis. Men det er noe logistikk med det, naturlig nok. Inn med nye materialer og ut med aske cirka 3-4 ganger per uke. Problemet er investeringen på mange hundre tusen som kanskje aldri vil betale seg med så lav strømpris som vi tradisjonelt har hatt i Norge. 

Stiger strømprisen kraftig er jeg bra sikker på at mange tar drastiske grep for å senke sitt forbruk, med solpaneler, vedfyring for gulvvarme, vindmøller osv.

Folk i vinterlandet Norge er et folkeferd som  liker å greie seg selv, og å oppleve forutsigbarhet og å bygge for framtiden.

Det er ikkepenger som styrer oss. Vi vet at de som styrer pengene ( nasjonalt og internasjonalt)  vil ha oss til å tro at penger er viktigere enn samhold og  SAM-funn, men vi har vært ute en vinternatt før.

Dette ligger nok i genene våre siden forfedrene våget å bosette seg så nære iskanten.

At vi så velger oss ledere som ikke ser dette, men som tenker som blåruss og oppfører seg som godseiere, er underlig og trist.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en stor skandale at vi tillater private monopolister av kritisk infrastruktur. Nettet burde være eid og drevet av staten.

Eller rettere sagt samfunnet.    (Når statsadministrasjonen  oppfører seg som en gammeldags godseier, og ikke ser at det er  det levende samfunnet som oppretteholder/betaler statsadministrasjonen, - og ikke omvendt.)

Lenke til kommentar

Dess dårligere en bygning er isolert, dess mer har senkning av temperaturen for seg (som andre her har påpekt). Dersom det er problem med nok effekt om morgenen (i nettet) kan en starte oppvarmingen så sent som mulig på natten, men slik at en rekker å ha riktig temperatur før den store effektetterspørselen slår inn (kanskje kl 05.00). Men dette gjelder et fåtall dager i året i Norge (i motsetning til de fleste andre land).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville tro det var bedre å slå av (eller ned) varmen i kontorbyggene fra kl. 16, når altså effektforbruket når ettermiddagstoppen – til sent på natten, f.eks. kl. 03. Deretter kan varmen slås på for fullt kl. 03–06, dvs. mens privatfolks strømforbruk fortsatt er forholdsvis lavt – for så å slås noe ned kl. 06–08, mens folk flest står på likt og ulikt av strømslukere. På den måten kan en spare energi uten å risikere overbelastning i topperiodene.

Pål Jensen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er faktisk en ganske fristende tanke, men dessverre å trekke realismen litt langt. Kanskje med et TEK17-hus i rett leende terreng og gode grunnforhold for varmelagring så kanskje det begynner å nærme seg realistisk.

Nå er det ganske meningsløst å diskutere detaljer i retorikk, men tolkningen din av hva jeg skrev fikk meg til å stusse. Når jeg skrev at jeg skulle grave ned aggregatet, så var det utelukkende av hensyn til støy. Nevnte ikke varmemagasinering i berggrunn i det hele og store.

Kunne selvfølgelig begynt bli fancy med magasinering i form av en tungt energikrevende faseendring, slik SAAB eksperimenterte med en kjølevannstermos som inneholdt 'hemmelig' materiale som gjennomgikk nettopp slik faseendring. ( Beklager, finner ikke igjen referanse. )  

Mer realistisk så kjøper jeg batteripakken fra en vraket elbil som jeg benytter til glatting. Eller plassere en batteripakke fra Ambri under stuegulvet. Så får jeg nytte av varmetapet i alle tilfelle.

Du får komme med en definisjon på hva som utgjør overdimensjonering.

Slik jeg ser saken så er nettet snarere underdimensjonert så snart det ikke lenger kan transportere toppene. Dette har også vært stående doktrine i det norske kraftnettet frem til nylig. Helt frem til amerikanerne begynte å snuse på andre måter å stabilisere den misligholdte hersjetråden sin på, heller som å bygge ut. Og alt amerikanske blåruss finner på, kommer jo hit et par år senere. Men da er det av samme årsak grunn til håp

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Du får komme med en definisjon på hva som utgjør overdimensjonering.

Slik jeg ser saken så er nettet snarere underdimensjonert så snart det ikke lenger kan transportere toppene. Dette har også vært stående doktrine i det norske kraftnettet frem til nylig. Helt frem til amerikanerne begynte å snuse på andre måter å stabilisere den misligholdte hersjetråden sin på, heller som å bygge ut. Og alt amerikanske blåruss finner på, kommer jo hit et par år senere. 

Det jeg mener er at vi som forbrukere missbruker nettet, dette fører til at vi enten må regulere toppene(fjerne missbruken) eller overdimensjonere. Det som er "normalt" i dag, er at vi kommer hjem i fra jobb/skole/barnehage, vi setter gjerne på en maskin med vask av klær, oppvaskmaskin, tørketrommel osv mens man lager stor middag på induksjonstoppen med boozt på alle platene. Og ja, så står elbilen på 22kW, varmepumpen står på full pupp siden det er kaldt etter at ingen har vært hjemme på en stund, samme med de 20 sonene med varmekabel, også er det gjerne noen som tar seg en dusj også slik at varmeelementet til VB står på osv osv. 

Dette fører til at vi må overdimensjonere vårt nett for å fungere stabilt i 10% av døgnet, resten av døgnet trenger vi ikke halvparten engang.

Men du har forsåvidt rett, det er mye av nettet som er gammelt og må rustes opp, men det er ikke her det skal spares inn. 

Loven du viser til omhandler dog energi og ikke effekt som diskuteres her. Vi har mer enn nok av energi her til lands og er dekket av det om-ringende EU nettet de periodene vi er i underskudd. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at vi som forbrukere missbruker nettet, dette fører til at vi enten må regulere toppene(fjerne missbruken) eller overdimensjonere. Det som er "normalt" i dag, er at vi kommer hjem i fra jobb/skole/barnehage, vi setter gjerne på en maskin med vask av klær, oppvaskmaskin, tørketrommel osv mens man lager stor middag på induksjonstoppen med boozt på alle platene. Og ja, så står elbilen på 22kW, varmepumpen står på full pupp siden det er kaldt etter at ingen har vært hjemme på en stund, samme med de 20 sonene med varmekabel, også er det gjerne noen som tar seg en dusj også slik at varmeelementet til VB står på osv osv.

Dette fører til at vi må overdimensjonere vårt nett for å fungere stabilt i 10% av døgnet, resten av døgnet trenger vi ikke halvparten engang.

Igjen, slik jeg ser det så er det nettopp effekttoppen som er selve behovet. Dette er derfor ikke misbruk, det er i stedet hva som etterspørres. Effekttopper er følgelig presis hva nettet må dimensjoneres for.

Bilen min står også for det meste parkert. Men jeg kan likevel ikke krympe den på noe vis for å passe gjennomsnittsbehovet gjennom døgnet. 

Loven du viser til omhandler dog energi og ikke effekt som diskuteres her. Vi har mer enn nok av energi her til lands og er dekket av det om-ringende EU nettet de periodene vi er i underskudd.

Energi er bare en side av saken. "Public Utility Holding Company Act of 1935" som loven du henviser til annulerer, handler vel så mye om distribusjon. Det vi har lært er at der det er utgifter involvert, så er private og offentlig myndigheter omtrent like flinke til å misligholde.

Lenke til kommentar

Igjen, slik jeg ser det så er det nettopp effekttoppen som er selve behovet. Dette er derfor ikke misbruk, det er i stedet hva som etterspørres. Effekttopper er følgelig presis hva nettet må dimensjoneres for.

Bilen min står også for det meste parkert. Men jeg kan likevel ikke krympe den på noe vis for å passe gjennomsnittsbehovet gjennom døgnet. 

Energi er bare en side av saken. "Public Utility Holding Company Act of 1935" som loven du henviser til annulerer, handler vel så mye om distribusjon. Det vi har lært er at der det er utgifter involvert, så er private og offentlig myndigheter omtrent like flinke til å misligholde.

Nei, det er bare tull for det er ikke ett behov. Det er ikke noe behov å gjøre alt dette på en gang, det går ut over oss alle at folk driver på med slik idiotisk sløsing. Det er vi som er sluttkunde, og det er vi som betaler nettleien som igjen er knyttet mot utgiftene ved oppgradering av nett. Etter 2019 må de som sløser og bruker mye effekt betale for sin del av kaken, som er helt fair. På samme måte som de som kjører mye på veien betaler mye bompenger. 

Så, de som vill kan sløse alt det de ønsker. Men må selvfølgelig gjøre opp for seg. 

Så kan en såklart være uenig, dette er min mening. Forøvrig kjører jeg elbil, vasker klær osv som alle andre. Men jeg tenker meg om, selv om jeg strengt talt ikke trenger det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

ITraktor har mange gode poeng, det bløffes og enkle løsninger forsvind ut med badevatnet. Kraftbransjen er bedre på tåkelegging enn finansbransjen, men har jo bedre prosenter også.

Riksrevisjon hvor er Dere ? Klarlegg

En kortversjon:
En liten vatn kumme på 5 x 5 x 3 meter er 75 m^3 er billig å støpe med noke isopor rundt, og 1 m^3 vatn magasinerer ca 1 Kwt pr C*.
60 - 100 C* er nyttbar til oppvarming => 75 x 40 => 3000 Kwt og er nok til å høyne temperaturen om morgenen i dei fleste norske bygg.

"Billig enkelt batteri der kan forskyve spisslaster og sykles i det uendelige"

Ditto gjeld varmtvannstanker i private heimar og til helvete med "smarte" strømmålere.

Robert Mood sa noe viktig i politisk kvarter: "Sats på ungdomen", med dette trur eg han mente prat med dei unge, gi dei mer enn en smarttelefon å glo i og sende smiles med. Verden er mer og dei vil trenge noe annet en VG og andre som er i lommen på "smarte" buissenes pamper med sin agenda. Ordet er funksjonelt og betre Demokrati, å slippe til, agere med mål og meining for fedrelandet og folket.

Vi ser det hver dag, selv når vi kjøper lettmat / utspedd med alskens skit og vatn.

Robert Mood

https://www.nrk.no/n...ater-1.13807830

Rett over 41 minutter ut i denne link er og intresang:

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/NNFA56121117/11-12-2017#t=41m28s

Internett er fantastisk, men man må vere selektiv og opdage det som har meining, er god resursbruk.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...