77FLA5DW Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Dette driver utviklingen. ANNONSE: Forsker på fjernstyrte skip Lenke til kommentar
Horst Tappert Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 #2 sikkerhet ? Slutt å tull da., ingen av disse damene som har sett filmen der hackere tar over "bare" laste lukene\ballast kontrollen, på et skip, og senker et skip i løspenge utpressing.. ? Og dere vil gjøre hele skip hel automatiske ? Slutt å tull.. Har en havn full av brennstoff og radiaktive greier rett nedenfor meg ! Lenke til kommentar
naviga Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Spennende og utfordrende. Der båter flyte kan vil de fleste nasjoner være første mann,- eller kvinner. Nasjon etter nasjon legger ut om sine ambisjoner. Hvem kommer først i land? Ja det spørs om det er Norge? Er litt usikker på dette. Før man virkelig kunne si at man hadde en egen satellittbasert navigasjons løsning fjernet man for godt det eneste elektroniske reserve navigasjons systemet. Ødela det rett og slett. Ingen skulle kunne overta eller kjøpe reservedeler fra dette selv om flere land i verden benytter seg av det samme. En stor skam! Idag oppdager man at satellittsystemene er sårbare, - ja faktisk alle sammen på en gang. Ingen elektronisk redundans finnes i Norge for tiden. Man kunne hatt dette operativt nå. Jeg vet det for jeg bygget dette ut på nittitallet sammen med en gjeng dyktige folk. Dessverre ble det en kamp om midler å da myndighetenes "nye" rådgivere heter Norsk Romsenter måtte det bli satellitter. Og hva gikk man egentlig glipp av? Fremtiden er tids distribusjon og synkronisering. Ved å videreføre dette navigasjons systemet hadde man idag hatt tids synkronisering i mikro/nano sekund området over alle Norges hav og landområder, - ja langt opp i arktiske farvann. Man kunne også hatt en kryptert link til å styre eller kontrollere viktige nasjonale,- sivile som militære systemer overalt. Ja faktisk overalt da dette gikk på lave frekvenser som flyter utover landskapet og finner veien inn i bygninger. Nå vet jeg at man leter med lys og lykte etter nye muligheter til å distribuere rett tid overalt. Dette er dessverre ikke enkelt, - men dette var enkelt og rimelig inntil den fatale avgjørelsen ble tatt av vår "ansvarlige" forvaltning som nok aldri forstod at det nye behovet ville være distribusjon av tid. Og hva med redundans for satellitt navigasjonssystemene? Ja jeg deltok i etableringen av NELS loran-C som erstattet gamle NATO Loran-C i 1995. Med enkle midler kunne dette utstyret blitt videreutviklet å hatt et langt liv fremover. Slik gikk det med utstyret på Jan Mayen www.ihf-jan-mayen.org Men idag har jeg sett på nye muligheter sammen med en kollega og oppfinner. En god redundant løsning lar seg realisere med enkle midler over det ganske land. IMO etterlyser noe slikt og dermed venter også resten av verden på noe slikt. Intet nytt utstyr skal ombord på skipene men ny infrastruktur må etableres på landsiden. Og den er usedvanlig lite kraftkrevende da man kun skal benytte seg av små sensorer distribuert og lokalisert sammen med allerede eksisterende kommunikasjonsutstyr. Nå gjelder det at Norge, - ved forvaltningen vår forstår å foreta et valg å slipper oss til. Vi er samtidig på vei inn i andre land som da vil bli eiere av løsningen vår med verden som marked. Er dette hva man ønsker seg? Norge ved for eksempel Massterly skal jo bli det ledende og den største med hele Rolls Royce i stallen. Man kan jo undres hvordan noen kan planlegge drift av autonome fartøyer uten redundans...... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå