Gå til innhold

Tips til sunne matretter

Anbefalte innlegg

Har igjen flytta for meg selv. Har levd i en måned nå uten en eneste Big One, mikropizza eller andre sorter for hurtigmat. Brus er og så og si kutta ut (yay)

Men er redd for å bli matlei.. Er ikke så oppfinnsom når det kommer til å lage nye ting. Så trenger tips! Stikkordene er at det må være så sunt som mulig, og at en person uten gourmetkjøkken og topplønn skal kunne lage det. Jeg bor i tillegg alene, om det har noe å si.

På forhånd, takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bor i tillegg alene, om det har noe å si.

Det har vel bare noe å si for oppvasken.

Ratatouille kan du jo teste å lage, det er fantastisk tilbehør til omtrent alt og like fantastisk alene. Merk at oppskriftene er mange og at alle ikke er like bra så du må "føle deg frem" litt. En god kjøttbuljong er viktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er min kostholds/diettplan siden nyttår ^^ Det er rart, det var noe som skjedde rundt nyttår som gjorde at jeg klarte å implementére dette på permanent basis ^^ Har gått ned 2 kilo siden nyttår. Kontrollért vektnedgang er best.

Frokost: 1 grovbrødskive med bremykt, og 2 stekte egg med salt og pepper.

Middag: En kombinasjon av: Hakkede tomater, kidneybeans, kikerter, løk, hvitløk, skinkesteik (det er billig, og veldig sunt kjøtt), frossen fisk i blokk, kyllingbrystfilét (til karri og annet), pasta, potet, ris, rosenkål (kan jeg koke til et mellommåltid, svært billig og næringsrikt), erter, aspargesbønner. Har kuttet ut saus til middager. Bruker bare sjyen fra steikepanna. Er forsiktig med karbohydrater, ofte skipper jeg karbohydrater helt. Ellers bare en håndfull ris, pasta eller 1 potet.

Lunsj/kvelds/mellommåltid: Knekkebrød med skinkeost/smøreost, og en kopp te. Jeg bruker sukker og melk i teen. Det er ikke farlig å unne seg litt, så lenge det blir -litt-!

På lørdager kan jeg skeie ut, men har også lært at hvis man spiser 5000 kalorier på en lørdag, så hjelper det ikke om man sparer inn 500 kalorier hver dag i uka ^^ Det hjelper jo, men du skjønner poenget. Det må være en viss disiplin. Det som gjelder, er å tenke livslangt. Så lenge man holder seg under kalorigrensa om dagen, så vil man jo gå ned i vekt over tid. Så da gjelder det å være kreativ i matveien.

En annen ting også er at, hvis man lærer seg å kontrollére porsjonene, så orker man ikke å spise så store mengder når man først "skal det" ^^

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Diverse pastaretter er svært lette å lage og veldig lette å variere fra dag til dag.

F.eks kan man kjøpe inn store mengder fullkornspasta (rik på fiber) og hermetiske tomater som grunnoppskrift, og i tillegg ha ved grønnsaker, bønner og krydre for å mikse dette opp litt. Man kan også bruke en kremet saus - men disse har mer fett og er gjerne også dyrere å kjøpe inn. 

Oppvarmede tomater er, i tillegg til å være deilig på smak, bra for helsen og inneholder faktisk kreftkjempende vitaminer og stoffer (Les om andre kreftkjempende matvarer. Dette gjør også diverse bønner og hvitløk som gjør at en pastarett med fullkornspasta og grønnsaker er ikke bare billig, men lett å variere fra dag til dag, og er i tillegg bra for helsen på flere måter.

Til frokost kan man f.eks kjøpe inn havregrøt og variere med forskjellige frukt oppi, samt tilsette frø og diverse. 

Har igjen flytta for meg selv. Har levd i en måned nå uten en eneste Big One, mikropizza eller andre sorter for hurtigmat. Brus er og så og si kutta ut (yay)

Men er redd for å bli matlei.. Er ikke så oppfinnsom når det kommer til å lage nye ting. Så trenger tips! Stikkordene er at det må være så sunt som mulig, og at en person uten gourmetkjøkken og topplønn skal kunne lage det. Jeg bor i tillegg alene, om det har noe å si.

På forhånd, takk :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...