Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp med varselbrev ang å betale redusert husleie

GulFanta

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg leier bolig igjennom utleiemegleren som leier ut for privatperson (som bor i samme hus som leiligheten min er i). 

Jeg gjør dette kort og godt i og med at jeg trenger litt hjelp med å utforme et varselbrev om at jeg kommer til å betale redusert leie frem til problemet er fikset (og hvor jeg ønsker/krever erstatning for perioden som har vært - altså å få tilbake betalt f.eks halv leie fra og med dagen jeg sa ifra om problemet).

Helt siden jeg flyttet inn har jeg slitt med at jeg har for lite strøm. (Har bodd her i ett år 01.03.18) Jeg kan ikke vaske klær mens jeg f.eks ser på tv, lager meg en kopp kaffe etc. Jeg kan heller ikke bruke vannkoker eller steke vafler fordi strømmen går. 
Jeg har endt opp med å måtte reise 5mil for å vaske klærne mine, sengetøy etc hos foreldrene mine. 

Jeg sa ifra til både utleier og utleiemegler med en gang det ble et problem, men utleiemegler sier kun "jeg skal ta det med utleier". Så går det noen uker uten at jeg hører noe, så jeg sender purremail. Får igjen som svar "jeg skal ta det med utleier". 

De hadde elektriker på besøk for å finne ut hva som måtte gjøres og for å få en pris. Prisen endte på 22000kr FØR de legger inn mer strøm til selve huset. Utleier sier til meg i desember at han kan gå med på det MOT at jeg betaler 500kr mer i husleie. (ganske uaktuelt for min del). 
Jeg sendte så en mail til utleiemegler og fortalte dette og slang også med svaret jeg hadde fått fra leieboerforreningen med lov om å utbedre feil og paragrafen om at husleien ikke kan økes med mer enn konsomprisindeks. 

Det har nå gått over en mnd og det ser ikke ut til at det kommer til å skje noe. Jeg har derfor snakket med leieboerforeningen som sier at jeg kan holde tilbake leie, men at jeg da først må sende ut et varsel fordi de pengene jeg holder igjen skal settes på en slags depositumskonto frem til problemet er løst. Jeg fikk også vite at jeg kan kreve en form for erstatning for perioden som har vert (da å få deler av husleien tilbakebetalt fra og med den datoen jeg meldte ifra om feil/mangel første gangen)

Det jeg trenger hjelp til nå er;
1. Hvor mye skal jeg ta av leien? Jeg bor på 47kvadrat og betaler pr nå 7900 (den blir økt med KPI 01.03.18 til da 8026.40kr.)

2. Hvordan skriver jeg et slikt varsel? Jeg vet at utleier skal ha 14 dager på seg til å bli med i banken. Hvis han motsetter seg dette går pengene inn på en sparekonto (ikke brukskonto) jeg disponerer. Jeg vet også at hvis intet skjer eller vi fortsatt ikke kommer noen vei, så ender det opp i utleietvistutvalget elns og utleier vil da kunne få en dom. 

Håper noen kan hjelpe meg! :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...