BigFecup Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Har slitt med nakkesmerter i ti år. Har vært på behandling hos kiropraktor, fire fysioterapauter, en privat fysioterapaut/trollkvinne, to neurologer og på "raskere tilbake". Ingen finner ut hva det kommer av og ingen har gitt meg en diagnose. Eller kiropraktor fortalte at det var på tur til å bli prolaps i nakken. Men ingen av legene vil høre på det, og siden MR bildene mine ikke viste noe. Jeg så røngtenbildene hos kiropraktor, jeg er ingen spesialist på skjelett, men det så ikke bra ut. Smertene blir bare værre. Jeg er av den typen som ikke vil sykemelde meg. Men nå må jeg se på fakta, jeg må få meg et nytt arbeid der jeg kan jobbe 100% uten at nakkesmertene blir værre. Har vært i kontakt med NAV, og de ville se på saken. Men i dag så fikk jeg kontrabeskjed om at siden jeg ikke hadde en diagnose og det utdanningsløpet jeg kunne tenke meg tar 5 år, kunne ikke de hjelpe meg. De mente jeg kunne søke stipend og lån å klare meg med det. Jeg vet hva jeg kan få i stipend og lån, men det kommer bare til å dekke barnehagen og billånet mitt. De sier stadig at jeg kan jo bare finne meg en ny jobb. Men en jeg kjenner sier; "Ikke slutt i jobben din før du har fått hjelp. Med en gang du har levert oppsigelsen, kommer ikke NAV til å hjelpe deg." (Siden jeg sa opp frivillig). Jeg spurte om NAV ikke kunne få til en praksisplass til meg innen det felte jeg kunne tenke meg. Men nei, de vil helst at jeg ordner det selv. Å det har jeg prøvd, med ingen hell. Jeg hadde en dialog med sjefen at jeg skulle få bestemme litt arbeidstiden min selv nå når jeg er 50% sykemeldt. Noen av kollegene mine likte ikke at jeg "kom og gikk" som jeg selv ville, så nå er det faste tider jeg skal være på arbeid (greit nok). Nå er det såpass at jeg kommer til å sykemelde meg i 100%. Jeg vil så gjerne, men jeg må innse det at dette ødelegger meg. Jeg vil ikke at dette skal gå utover min mann eller mine barn mer enn det det har gjort. Er det noen som har vært borti det samme eller andre som vet hva jeg kan forvente/kreve av NAV? Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Mener du med forvente/kreve, at de svarene du har fått fra NAV frem til nå, ikke er til å stole på? Eller mener du at NAV holder tilbake informasjon om dine rettigheter på andre områder som du ikke har spurt om? Lenke til kommentar
BigFecup Skrevet 30. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2018 Mener du med forvente/kreve, at de svarene du har fått fra NAV frem til nå, ikke er til å stole på? Eller mener du at NAV holder tilbake informasjon om dine rettigheter på andre områder som du ikke har spurt om? Jeg vet ikke hvor god min saksbehandler er. Når jeg var i møte med henne, gikk jeg gjennom hele min historie. Når jeg fikk møtereferatet var det noen ting som ikke stemte. Merket også at i dag på telefonen sa hun masse om meg og min situasjon som ikke var korrekt. F.eks. "å studere er som å ha en kontorjobb som du har." Jeg har ikke en ren kontorjobb. Så jeg vet ikke om jeg kan stole på at hun har fått fram korrekt informasjon om meg til NAV-legene f.eks. Jeg har heller ikke fått noen informasjon/veiledning om mine rettigheter. De skulle "bare se på saken min å gi et tilbakesvar." Det var det. Ikke noe informasjon om når møte skulle være og jeg har alltid måtte purre på å få svar. Da hun ringte løy hun meg rett i fjeset, sa hun prøvde å ringe i går. Jeg har ikke noen tapt anrop og mobilen var med lyd hele dagen. Siden jeg ikke hadde noen diagnose så måtte jeg klare meg selv. Vet ikke om dette ga noe deg svar. Men er ikke så kjent i denne delen av NAV systemet. Føler at det er noe som mangler. Vist det gir mening. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Ingen finner ut hva det kommer av og ingen har gitt meg en diagnose. Eller kiropraktor fortalte at det var på tur til å bli prolaps i nakken. Men ingen av legene vil høre på det, og siden MR bildene mine ikke viste noe. Jeg så røngtenbildene hos kiropraktor, jeg er ingen spesialist på skjelett, men det så ikke bra ut. Skjønner du at det skurrer litt hos NAV når du og en kiropraktor ser ting som to nevrologer ikke ser? 3 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Det jeg stusser på her er "Du har vært i kontakt med NAV" Altså, kan si at mange her vil ha vært i kontakt med NAV med samme problem som du har, og har vært i limbo i flere år... Du må først ut i arbeidsavklaring, så må du i mellomtiden inn på jobbsøker kurs, for du klarer jo å bevege på deg... Da må du finne deg ny jobb da vettu.. NAV gir lang faen hvilken, så lenge du prøver... Om du failer så kan de først bekrefte at du ikke kan det... Altså, du kommer til å ha en god og lang periode til døden skiller dere... Kontakt med NAV er som herpes... Så kan dere selv finne ut mange morro vitser utifra det Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Be fastlegen din om mulighet til sittende/stående CT (sånn bildemaskin med høy oppløsning). Noen nakkeskader vises ikke når du ligger. 2 Lenke til kommentar
BigFecup Skrevet 30. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2018 Ingen finner ut hva det kommer av og ingen har gitt meg en diagnose. Eller kiropraktor fortalte at det var på tur til å bli prolaps i nakken. Men ingen av legene vil høre på det, og siden MR bildene mine ikke viste noe. Jeg så røngtenbildene hos kiropraktor, jeg er ingen spesialist på skjelett, men det så ikke bra ut. Skjønner du at det skurrer litt hos NAV når du og en kiropraktor ser ting som to nevrologer ikke ser? Altså, jeg vet bare hvordan en nakke skal se ut. Min var langt ifra det. Men jeg stoler på hva nevrologene sier også. Men de kan jo ikke si at jeg ikke har prøvd da isåfall. Lenke til kommentar
BigFecup Skrevet 30. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2018 Be fastlegen din om mulighet til sittende/stående CT (sånn bildemaskin med høy oppløsning). Noen nakkeskader vises ikke når du ligger. Det har jeg prøvd. Men får bare beskjed om at det finnes ikke i Norge. Da må man til utlandet. Det koster penger. Men vist du vet om et sted de har, si gjerne ifra. Lenke til kommentar
BigFecup Skrevet 30. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2018 Det jeg stusser på her er "Du har vært i kontakt med NAV" Altså, kan si at mange her vil ha vært i kontakt med NAV med samme problem som du har, og har vært i limbo i flere år... Du må først ut i arbeidsavklaring, så må du i mellomtiden inn på jobbsøker kurs, for du klarer jo å bevege på deg... Da må du finne deg ny jobb da vettu.. NAV gir lang faen hvilken, så lenge du prøver... Om du failer så kan de først bekrefte at du ikke kan det... Altså, du kommer til å ha en god og lang periode til døden skiller dere... Kontakt med NAV er som herpes... Så kan dere selv finne ut mange morro vitser utifra det Hvordan skal jeg komme meg ut i arbeidsavklaring da når ingen forteller meg hvordan dette fungerer? Å jeg har søkt på flere jobber, men jeg kommer ikke lengere enn dit. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Du havner ut i arbeidsavklaring når du får vite at du ikke klarer å jobbe, og når NAV kanskje tar det innover seg at det er fakta.. Så gjør de alt i sin makt for å forhindre at alle bevis er bare spekulasjoner og oppspinn.. For å sette deg ut i praksisplasser rundt om kring... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Be fastlegen din om mulighet til sittende/stående CT (sånn bildemaskin med høy oppløsning). Noen nakkeskader vises ikke når du ligger. Det har jeg prøvd. Men får bare beskjed om at det finnes ikke i Norge. Da må man til utlandet. Det koster penger. Men vist du vet om et sted de har, si gjerne ifra. Da ville jeg byttet fastlege. CT får du tatt på unilabs og på sykehus i Norge. Jeg har selv tatt det flere ganger Anonymous poster hash: 50dc7...6dc Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Det er blått styre nå, så nå bruker regjeringen pisk til det fulle! Den éneste måten å behandle NAV på solid er slik: 1) Bli sikker på hva du skal og vil. Du har solide bevis på at du har nakkeskader- og problemer. Du kan ikke fungere skikkelig uten å få smerter. Smertene bare forverrer seg. Dette vil kreve lang utredning og behandling. Hvis du skal jobbe noe som helst, så må det være i et yrke hvor du ikke belaster nakken*nakkepartier i stor grad. Du har prøvd å finne relevante jobber, uten hell. 2) Fastlege --> Røntgen/MR, som du har gjort. Det virker ikke som du får gehør fra leger, du får ingen diagnose, noe jeg synes er svært rart. Jeg ville lagt ekstra press på dem, spurt dem om -hvorfor- du ikke får solide konklusjoner, raskt, fordi livssituasjonen begynner å bli desperat. 3) Hvis ingenting når frem: Fastlege --> Psykolog. Gå på den psykiske helsen. Si det som det er, at situasjonen føles desperat, at du føler du ikke blir hørt, og dette forårsaker depresjon. I tillegg har du jo smertene. Det kan vel hende at fastlegen og andre eksperter vil ha deg på medisiner, så du kan fungére. Dette har jo også bivirkninger. Endre sykemeldingsgrunnlag til utbrenthet og depresjon. Gå så for uføretrygd. Blått styre bryr seg ikke om etikk. Så da må du være like hensynsløs tilbake. Ikke vent på ting, men få ting til å skje, på hvilken måte som helst. Og ikke vær vanskelig mot dem, men vær utholdende. 1 Lenke til kommentar
BigFecup Skrevet 31. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2018 Be fastlegen din om mulighet til sittende/stående CT (sånn bildemaskin med høy oppløsning). Noen nakkeskader vises ikke når du ligger.Det har jeg prøvd. Men får bare beskjed om at det finnes ikke i Norge. Da må man til utlandet. Det koster penger. Men vist du vet om et sted de har, si gjerne ifra. Da ville jeg byttet fastlege. CT får du tatt på unilabs og på sykehus i Norge. Jeg har selv tatt det flere ganger Anonymous poster hash: 50dc7...6dc Oi! Da må jeg bestille meg time hos legen med en gang. Takk! Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Da ville jeg byttet fastlege. CT får du tatt på unilabs og på sykehus i Norge. Jeg har selv tatt det flere ganger Anonymous poster hash: 50dc7...6dc Hvem er det som har utstyr for sittende/stående CT i Norge? 1 Lenke til kommentar
BigFecup Skrevet 1. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2018 Det er blått styre nå, så nå bruker regjeringen pisk til det fulle! Den éneste måten å behandle NAV på solid er slik: 1) Bli sikker på hva du skal og vil. Du har solide bevis på at du har nakkeskader- og problemer. Du kan ikke fungere skikkelig uten å få smerter. Smertene bare forverrer seg. Dette vil kreve lang utredning og behandling. Hvis du skal jobbe noe som helst, så må det være i et yrke hvor du ikke belaster nakken*nakkepartier i stor grad. Du har prøvd å finne relevante jobber, uten hell. 2) Fastlege --> Røntgen/MR, som du har gjort. Det virker ikke som du får gehør fra leger, du får ingen diagnose, noe jeg synes er svært rart. Jeg ville lagt ekstra press på dem, spurt dem om -hvorfor- du ikke får solide konklusjoner, raskt, fordi livssituasjonen begynner å bli desperat. 3) Hvis ingenting når frem: Fastlege --> Psykolog. Gå på den psykiske helsen. Si det som det er, at situasjonen føles desperat, at du føler du ikke blir hørt, og dette forårsaker depresjon. I tillegg har du jo smertene. Det kan vel hende at fastlegen og andre eksperter vil ha deg på medisiner, så du kan fungére. Dette har jo også bivirkninger. Endre sykemeldingsgrunnlag til utbrenthet og depresjon. Gå så for uføretrygd. Blått styre bryr seg ikke om etikk. Så da må du være like hensynsløs tilbake. Ikke vent på ting, men få ting til å skje, på hvilken måte som helst. Og ikke vær vanskelig mot dem, men vær utholdende. Takk for svar! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Hva du enn gjør så si aldri opp jobben din frivillig - dette er SVÆRT viktig! Du har en skavank, og den MÅ tas hensyn til på en eller annen slags måte. Den kan hindre deg i å få ny jobb, hindre deg i å få forskjellige typer forsikringer i fremtiden, hindre deg i å beholde gammel jobb osv. Den kan også gi deg følgefeil/sykdommer/smerter du ikke er klar over enda.Nav har ingen informasjonsplikt og villeder med glede. Unngår å svare på direkte spørsmål og går tilbake på ting de tidligere har sagt osv. Sørg for å ha mest mulig skriftlig, og ta mest mulig korrespondanse skriftlig via mail, mine sider osv. De er klar over denne problemstillingen og vil ofte svare på dine spørsmål muntlig, for senere å kunne vri seg unna.Stående CT/MR har jeg hørt er greiest å få tatt i utlandet feks. London. Kanskje de private sykehusene i Norge kan tilby dette?! Du må nok uansett betale selv. Resultatet blir ofte at de finner en skavank som du ikke får gjort noe med, og uansett ofte med komplikasjoner og risiko for både det ene og det andre.Mitt råd er å søke hjelp i utlandet. Sykehusene i Norge stinker når det kommer til diagnostisering og behandling av slike plager. Vil også nevne at man kan flytte fritt innen EU og man blir automatisk medlem av folketrygden i landet man bor. Ved enkelte typer behandlinger/sykdommer må man være litt kreativ med tanke på egen helse. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 TS du sier du ikke har fått diagnose, men når du er sykmeldt så har du fått en diagnose. Du får ikke 5 års omskolering. Du får max 3, men begynn gjerne å be om 1-2 år først. Det er lettere å få igjennom og så kan du mase om 3 år etter en stund. Be legen om en skikkelig utredning ved hjelp av spesialister. Dette er din helse og din økonomi, den må du kjempe for. Send så spesialisterklæring til nav. Be spesifikt fastlege om å anbefale omskolering til nav.. Ingen bryr seg om hva du mener eller vil. De bryr seg om hva som skal til for at du kan begynne å jobbe igjen. Og i den sammenheng er det viktig hva legen sier for det er han som sykmelder deg. Nav har ingen informasjonsplikt og villeder med glede. Unngår å svare på direkte spørsmål og går tilbake på ting de tidligere har sagt osv. Sørg for å ha mest mulig skriftlig, og ta mest mulig korrespondanse skriftlig via mail, mine sider osv. De er klar over denne problemstillingen og vil ofte svare på dine spørsmål muntlig, for senere å kunne vri seg unna. Du gir elendig råd. Se §11 forvaltningsloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10#KAPITTEL_3 Men er helt enig i at bruker har et ansvar for å dokumentere samhandlingen med nav. De jur stemmer ikke alltid med de facto når det gjelder NAV sin handlemåte. Anonymous poster hash: 3e6f7...1bb 1 Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 (endret) Har slitt med nakkesmerter i ti år. Har vært på behandling hos kiropraktor, fire fysioterapauter, en privat fysioterapaut/trollkvinne, to neurologer og på "raskere tilbake". Ingen finner ut hva det kommer av og ingen har gitt meg en diagnose. Du lider av "uforklarlige somatiske smerter", noe som er langt mer utbredt hos kvinner enn hos menn. Det er en "diagnose" som ikke gir noen ISF-inntekt på sykehusene, og derfor tas du heller ikke seriøst. Konsultasjonen alene koster langt mer enn den smaker. Ja, sykehusene styres også av penger. Og selvfølgelig, om de ikke finner noe galt med deg, så er det ingenting å behandle. Det sagt, så tror jeg i utgangspunktet heller ikke på den angivelige uføregraden din. Dersom ingen innenfor nevrologi, medisin, somatikk, og ikke en gang selveste trollkjærringa kan finne noe galt med deg annet enn vondt i vilja, så kan jeg ikke tro at du faktisk er 100% ufør. Selvfølgelig kan det likevel stemme. Men det virker ikke akkurat innlysende. Eller kiropraktor fortalte at det var på tur til å bli prolaps i nakken. Men ingen av legene vil høre på det, og siden MR bildene mine ikke viste noe. Jeg så røngtenbildene hos kiropraktor, jeg er ingen spesialist på skjelett, men det så ikke bra ut.Ingen leger tar en kiropraktors vurdering seriøst dersom de selv ikke kommer til den samme konklusjonen. Det kommer av en blanding av yrketsstolthet, fornuft og juridiske retningslinjer hos legene. Jeg er av den typen som ikke vil sykemelde meg. Men nå må jeg se på fakta, jeg må få meg et nytt arbeid der jeg kan jobbe 100% uten at nakkesmertene blir værre.Det er en veldig god holdning. Hva slags arbeid har du nå hvor du anser deg selv som 100% ufør, og hva slags arbeid mener du at du kan utføre 100% med dine nåværende - og forverrende nakkesmerter? [...] utdanningsløpet jeg kunne tenke meg tar 5 år[...]Jeg har aldri hørt om at Nav gir støtte til utdanning. Ting er visst verre enn jeg trodde. Jeg lurer veldig på hva slags utdanning du tar hvor du deretter kan jobbe 100% med store nakkesmerter. Det høres ikke ut som en levedyktig plan. Med mindre nakkesmertene ikke er reelle. Men nok en gang, det er fullstendig mulig at jeg tar helt feil. Jeg vil ikke at dette skal gå utover min mann eller mine barn mer enn det det har gjort.Åja, du har en mann? Som jobber? Og barn? Som du får direkte/indirekte finansiell støtte fra staten for å ha? Og likevel må du angivelig bruke studielånet på å betale barnehage og billån? Er det noen som har vært borti det samme eller andre som vet hva jeg kan forvente/kreve av NAV?Dropp Nav. Gå gjennom din egen husholdning og identifiser sparetiltak. Og når du nå etterhvert blir hjemmeværende, så vær beredt på å holde humøret oppe. Mannen er livlinen din. Endret 1. februar 2018 av Løgn 2 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Nav kan gi støtte til utdanning. Men det krever en diagnose og en legeerklæring med anbefaling om å bytte arbeid. Nå husker jeg ikke helt hvor langt utdanningsløp de kan gi støtte for. Jeg mener å huske at det var 3 år men jeg kan ta feil på det punktet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå