Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Batterielbil-fundamentalister bør nok ikke være redd for batteriets livslengde-kapasitet. - Hvis batteriet produseres og monteres slik at det lett lar seg skifte om noen år, hvis/når nye batterier blir både bedre og billigere. De gamle batteriene kan da resilkuleres , som en panteflaske, og redusere kostnad til et nytt batteri. Om det tar 15 minutter eller en time, ( som eksospotte-skift) spiller liten rolle. Men skifte av batteri som/istedetfor fylling av batteri eller tank, vil nok bli for komplisert; økonomisk og logistikkmessig. Men når rekkeviddeangst er et reelt problem ( uansett fortrengning), vil det nok komme opp mange rare løsninger. Det samme burde være mulig å få til for alle slitedeler på en bil; fossil, batteri-elektrisk, eller Hydrogen-elektrisk. Nå gjøres det unødig komplisert. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Det kunne vært en konseptidé å ha to utskiftbare batterier i en bil. Skal man på langkjøring tar man med begge og lader på hurtigladere. Skal man bare kjøre daglige småturer så får man lavere vekt og kan saktelade det ene batteriet samtidig som man er ute og kjører med det andre. Når man kommer hjem så bytter man og er umiddelbart klar for en ny kjøretur, samtidig som det brukte batteriet står på lading. På denne måten kan man saktelade nesten hele døgnet, kanskje med så lite som 2-4A. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Ideen er god men det praktiske? Et slikt batteri veier typisk hundre kilo. Kan bli litt styr å ta dette på og av om man ikke heter torkjel ravndal el Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Er han flinkere til å parkere bilen ved batteribytteautomatikken enn andre? I en tid med robotstøvsugere, robotgressklippere, droner som selv styrer unna flysoner, busker og greiner, hev-senke-bord osv, hvorfor i all verden mener du man skal løse framtidens batteribytter med muskelkraft? Beklager at jeg svarer sarkastisk, men det burde være såpass opplagt at jeg snakker om automatikk at det blir fordummende å dra fram Torkjel Ravndal. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Jeg har ikke plass til en robot som skifter batteri i min garasje. Hva koster en slik robot? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Hvorfor antar du at du ikke har plass til en? Vet du størrelsen? Jeg har ingen prisliste, men robotstøvsugere, hjemmeladere til elbil og hev-senk bord bør være nok til å kompilere ditt eget prisestimat. Antagelig bakes dette inn i bilprisen fram til de blir så vanlige at en viss andel kjøpere allerede har en og ønsker fratrekk for å slippe å kjøpe en til. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Tror egentlig ideen er god. Hva om bilbatterier kunne lages i standard moduler på 2 kwh pr modulsom veide 10 kg. Så kunne endel av bagasjeplassen brukes til å stappe inn standard batterimoduler om ønsket rekkevidde skulle økes. La oss si at alle elbiler hadde en ekstra plass til 10 eller 15 moduler. Modulene kunne byttes på bensinstajoner som propanbeholdere i dag. Tror faktisk den ideen hadde virket uten robot og Ravndal Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 2 kW og 10 kg var adskillig mindre enn jeg hadde i tankene, men fungerer sikkert det også. Men jeg tror ikke folk flest gidder å laste inn og ut 10-15 stk av de, akkurat som folk flest ikke gidder å laste inn og ut 10-15 jerrykanner. Folk har også fobi for å få tilbake et dårligere batteri enn de leverte inn, så offentlige byttestasjoner der du får noen annens batteri tilbake vil neppe funke. Det har vært prøvd før med dundrende fiasko. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 Det kunne vært en konseptidé å ha to utskiftbare batterier i en bil. Skal man på langkjøring tar man med begge og lader på hurtigladere. Skal man bare kjøre daglige småturer så får man lavere vekt og kan saktelade det ene batteriet samtidig som man er ute og kjører med det andre. Når man kommer hjem så bytter man og er umiddelbart klar for en ny kjøretur, samtidig som det brukte batteriet står på lading. På denne måten kan man saktelade nesten hele døgnet, kanskje med så lite som 2-4A. Synes dette er en original og god ide. Det kunne være slik (uten å tenke så mye over det!) at en bare kunne ta ut og sette inn et batteri for langdistanse på ca tre hundre kg. Bilen har åpning som en videokasettspiller. Batterier ligger på et bord med ruller slik at batteriet lett kan skyves inn og "fortæres" av bilen (kasettspilleren). En tar ut batteriet ved å stille opp bordet, trykker på en knapp i bilen og vipps der ruller batteriet ut! Bordet vil være enkelt med fire hjul og ingen mekanikk/automatikk uten om en enkel låsing til bilen. Det eneste det vil stå på er å ha plass til bordet med batteriet og et rimelig flatt og glatt gulv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå