Torstein132 Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Hei Betalte en vare fra en butikk i Tyskland. Totalsummen ble på 36,46 euro. Dette skulle være under 350kr grensa (349kr). Men da varen gikk gjennom tollen i dag, så måtte den bli fortollet og jeg må nå betale 246,-kr ekstra! (351kr ga den kursen) Ser at tollen opererer med valutakurser som kun oppdateres en gang i blant, og at denne kursen var høyere enn da den gikk i tollen i dag. Er dette noe en kan kreve tilbake i etterkant? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Kan du linke valutakursen for dagen kjøpet ble gjennomført? Regner med at det er relevant. Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Kanskje en mulighet hvis du ringer, har fått refundert feilaktige beløp før, men ikke pga en liten endring i valutakurs. Lenke til kommentar
grenness Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Nei, dessverre forholder Tollvesenet seg til sine "tollkurser". Av og til er det en fordel for deg, av og til en ulempe... https://www.toll.no/no/verktoy/valutakurser/ 6 Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Så lenge du kan dokumentere beløp, kjøpsdato og valutakurs den dagen så kan du jo alltids forsøke. Tviler å at du kommer noen vei, men det hadde vært interessant å høre hva responsen blir. Tollens valutakurser oppdateres som du ser en gang i uken. Problemet er jo at ting ofte kan bruke mer enn en uke på å bli levert. Lenke til kommentar
Torstein132 Skrevet 30. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2018 Kan du linke valutakursen for dagen kjøpet ble gjennomført? Regner med at det er relevant. Det var 25.01.2018 9,5858 Lenke til kommentar
Torstein132 Skrevet 30. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2018 Jeg skal sende dem en mail med opplysningene, så får vi se hva responsen blir Lenke til kommentar
grenness Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Nei, tollverdi på en vare er hva den er verdt i norske kroner i det den innføres i Norge (inklusiv fraktkostnader). Kjøpstidspunktet bryr ikke Tollvesenet seg noe om, kun når varen kom til Norge. 3 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Jeg ber alltid selger skrive NOK på varene om jeg er på grensen av 350,- Så slipper jeg styret der... 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Jeg har flere ganger blitt bedt om dokumentasjon på verdi av posten på varer jeg har kjøpt. Da har jeg bare sendt over skjermdump av paypal betalingen og det har gått bra alle ganger. Også mange sendinger som ikke har blitt stoppet som har vært over grensa, min opplevelse at de ikke er like nøye på dette lenger. Hvis man kan bør man bestille når det er ekstremt mye pakker, som black friday, jul, påske osv, mye mindre sjanse for å bli stoppet da. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 (endret) Jeg ber alltid selger skrive NOK på varene om jeg er på grensen av 350,- Så slipper jeg styret der... Yup, be selger skrive NOK 300 så går alt mye bedre... forutsatt at porto er under 50-lappen Endret 31. januar 2018 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Er dette noe en kan kreve tilbake i etterkant? Yup, hvert 4. år 1 Lenke til kommentar
Torstein132 Skrevet 31. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2018 Nei, tollverdi på en vare er hva den er verdt i norske kroner i det den innføres i Norge (inklusiv fraktkostnader). Kjøpstidspunktet bryr ikke Tollvesenet seg noe om, kun når varen kom til Norge. Da varen ankom Norge i går var kursen lavere enn da jeg kjøpte varen Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Er dette noe en kan kreve tilbake i etterkant? Yup, hvert 4. år Like lenge som mellom hver gang du driter regnbuer? 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Nei, tollverdi på en vare er hva den er verdt i norske kroner i det den innføres i Norge (inklusiv fraktkostnader). Kjøpstidspunktet bryr ikke Tollvesenet seg noe om, kun når varen kom til Norge. Da varen ankom Norge i går var kursen lavere enn da jeg kjøpte varen Kursen i går var 9,640. Det tilsier en importpris på kr 351,47. Lenke til kommentar
Torstein132 Skrevet 31. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2018 Nei, tollverdi på en vare er hva den er verdt i norske kroner i det den innføres i Norge (inklusiv fraktkostnader). Kjøpstidspunktet bryr ikke Tollvesenet seg noe om, kun når varen kom til Norge. Da varen ankom Norge i går var kursen lavere enn da jeg kjøpte varen Kursen i går var 9,640. Det tilsier en importpris på kr 351,47. https://www.norges-bank.no/Statistikk/Valutakurser/valuta/EUR Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Du MÅ bruke tollens satser https://www.toll.no/no/verktoy/valutakurser/ Euro EUR (fra) 29.01.2018 (til)04.02.2018 1 9,640 2 Lenke til kommentar
Torstein132 Skrevet 31. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2018 Du MÅ bruke tollens satser https://www.toll.no/no/verktoy/valutakurser/Euro EUR (fra) 29.01.2018 (til)04.02.2018 1 9,640 Hvorfor har de høyere satser? Det gir ikke mening.. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Du MÅ bruke tollens satser https://www.toll.no/no/verktoy/valutakurser/ Euro EUR (fra) 29.01.2018 (til)04.02.2018 1 9,640 Hvorfor har de høyere satser? Det gir ikke mening.. Kursen du ser på Norges Bank er ikke reel. Hvis du gidder å lese der så står det: "Valutakursene til Norges Bank er midtkurser, det vil si midtpunktet mellom kjøps- og salgskursen i interbankmarkedet på et gitt tidspunkt. Valutakursene er bare ment som en indikasjon og er ikke bindende for Norges Bank eller bankene.". Du burde sette deg inn i betingelsene for import og netthandel fra utlandet før du kjøper istedenfor å klage etterpå. 1 Lenke til kommentar
Torstein132 Skrevet 31. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2018 Du MÅ bruke tollens satser https://www.toll.no/no/verktoy/valutakurser/ Euro EUR (fra) 29.01.2018 (til)04.02.2018 1 9,640 Hvorfor har de høyere satser? Det gir ikke mening.. Kursen du ser på Norges Bank er ikke reel. Hvis du gidder å lese der så står det: "Valutakursene til Norges Bank er midtkurser, det vil si midtpunktet mellom kjøps- og salgskursen i interbankmarkedet på et gitt tidspunkt. Valutakursene er bare ment som en indikasjon og er ikke bindende for Norges Bank eller bankene.". Du burde sette deg inn i betingelsene for import og netthandel fra utlandet før du kjøper istedenfor å klage etterpå. Under fortsatt på hvorfor de har en SÅ mye høyere kurs enn den opprinnelige? se https://bors.e24.no/#!/instrument/X:SEURNOK.IDCFX Kursen har ikke vært så høy siden 11. januar. Hvorfor opererer dem da med "oppdaterte" valutakurser på nesten det samme? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå