Gå til innhold

iPod's ikke-byttbare batterier varer bare 18 mnd!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
www.ipodbattery.com

Batteriet til iPod er ikke bare å bytte ut sånn helt uten videre. Er jo ikke akkurat noen skruer eller deksler det bare er å vri av. Regner med at en må bryte av noen klips som fester "metall-lokket" med resten og at disse da også må byttes ut. iPod'en sitter i alle fall så godt klistret sammen at jeg ser det som et problem å få den fra hverandre. Regner med at dette også var en del av Apple sin strategi under utviklingen av iPod. Designet av et produkt er ikke kommet til av tilfeldigheter, spesielt ikke designet av Apple sine produkter..

 

At Apple har utviklet et bærbart produkt du må bryte garantien for å skifte et batteri selv er jo også noe spesielt. Tenk deg konsekvensene dersom mobilprodusentene hadde gjort det samme og du måtte levere mobilen inn til reparasjon hver gang batteriet måtte byttes.

 

Det går fint å skifte batteriet selv uten å ødelegge noe;

http://www.ipodbattery.com/slimipodinstall.htm

Lenke til kommentar
Kan jo legge til at dersom du får byttet enheten eller batteriet, så vil du få reklamasjonsrett som om tingen var ny. Dersom batteriet blir byttet så får du ikke ny reklamasjonsrett på hele ipoden, men på batteriet. Det er fint å vite om det skulle ta kvelden igjen. Dersom du får helt ny ipod, så gjelder reklamasjonsretten som om du nettopp hadde kjøpt en ny, og den gjelder selvfølgelig fra datoen du mottar den nye enheten. :yes:

 

Ko_deZ

det du sier der er helt feil. om du reklamerer på en ting, og får en ny, blir ikke det som et nytt kjøp. får du f.eks. en ny tv etter 4,5 år, så har du bare 0,5 år igjen av reklamasjontiden din, ikke 5 nye år. noe annet ville vært helt idiotisk.

Lenke til kommentar
det du sier der er helt feil. om du reklamerer på en ting, og får en ny, blir ikke det som et nytt kjøp. får du f.eks. en ny tv etter 4,5 år, så har du bare 0,5 år igjen av reklamasjontiden din, ikke 5 nye år. noe annet ville vært helt idiotisk.

Dersom du mener dette oppfordrer jeg deg til å finne en lov som bekrefter dette. Og lykke til (du vil nemlig ikke finne det)..

Lenke til kommentar

Jeg sendte mail til forbruker rådet om dette med ipod, batteri levetid og reklamasjonsrett.

Fikk akkurat dette svaret:

Hei!

 

Batterier av denne typen omfattes etter min mening av reklamasjonsretten i

kjøpsloven. I minste fall har du en reklamasjonsrett på 2 år.

 

For at feilen skal regnes som mangel, må den ikke følge av uforsvarlig eller

unormalt stor bruk.

 

Dersom du trenger råd og tips i forbindelse med skriving av klage, finner du

"klageveilederen" på www.forbrukerportalen.no

 

Med vennlig hilsen xxxxxxxxx

Forbrukerrådet.

 

Da bør vel det være greit å få bytta batteria gratis i alle fall etter to år. Nå er det jo sånn at jeg sikkert har lyst på en ny og bedre ipod(eller en annen hdmp3 spiller) etter to år, men greit å vite i alle fall.

Endret av larsr
Lenke til kommentar
1. Du kjøpte et komplett produkt "Apple iPod". Det er hele dette produktet som er ment å vare over 2 år. Ergo har du krav på nytt batteri gratis selv om batteriet normalt slites litt raskere enn resten.

Har et eksempel som jeg lurer litt på her:

 

Zepto.no: (bærbare pcer)

"2 års garanti (6 mnd. på batteri)"

 

Er dette lov da? Blir ikke helt det samme som med iPod siden batteriet her er innebygget og ikke kan skiftes av bruker som man kan på bærbare pcer.

 

Bare lurer.. :blush:

Lenke til kommentar
1. Du kjøpte et komplett produkt "Apple iPod". Det er hele dette produktet som er ment å vare over 2 år. Ergo har du krav på nytt batteri gratis selv om batteriet normalt slites litt raskere enn resten.

Har et eksempel som jeg lurer litt på her:

 

Zepto.no: (bærbare pcer)

"2 års garanti (6 mnd. på batteri)"

 

Er dette lov da? Blir ikke helt det samme som med iPod siden batteriet her er innebygget og ikke kan skiftes av bruker som man kan på bærbare pcer.

 

Bare lurer.. :blush:

Det er fullt lov. Garanti er totalt frivillig fra produsenter og selgeres side. Det er reklamasjonen som er lovpålagt og ufravikelig. Reklamasjon og garanti er altså ikke det samme.

Lenke til kommentar

Vet at det ikke er det samme, men det er vel ikke noe som kan kalles garanti med mindre det gir det bedre rettigheter enn det som er lovfestet i forbrukerkjøpsloven.

 

Altså, en forhandler/produsent garanterer ett års garanti utover reklamasjonsretten din på 2 år - totalt 3 år!

 

Slik Zepto skriver det, vil jeg påstå at det kan tolkes som at garanti varer 6 måneder etter at 2 års reklamasjonsrett har opphørt. Selvfølgelig ikke det Zepto mener, men...

Endret av MaxCPU
Lenke til kommentar
MaxCPU:

Du må huske at kjøpsloven gjelder ikke for bedriftskunder. Dessuten kan en garanti ofte gi flere rettigheter enn kjøpsloven gir deg.

Dette med bedrifskunder er jeg fullstendig klar over, men skjønner ikke helt hvorfor du nevner dette i denne sammenhengen? :dontgetit:

 

For at det skal kalles en garanti, må selger/produsent tilby noe mer enn det vi allerede har krav på, dette er vi tydeligvis enige om.

 

For å ikke bli altfor off-topic så la oss gå tilbake til batteriet på iPod. Dette er en del av spilleren som ikke kan byttes ut (av forbruker). Derfor har man iallefall 2 års reklamasjon ifølge kjøpsloven. ?!

 

Hvis vi sammenligner dette eksempelet med mitt "bærbarpc-eksempel" så blir det ikke helt det samme siden batteriet her er løst og kan skiftes enkelt av hvem som helst. Alikevel vil jeg jo fortsatt kalle det et produkt! Forbrukerkjøpsloven sier tingen skal kunne brukes slik som tilsvarende ting kan brukes. Altså med en bærbar pc uten batteri kommer du ikke langt.

 

Hvordan kan da Zepto si at det er "6 mnd. garanti på batteriet"? Hvordan kan Apple nekte å bytte batteri på en 18 mnd. gammel iPod?

 

Mulig vi er litt å gråsonen her nå, andre slike eksempler er lampen i en prosjektor (feks. levetid oppgitt til 3000 timer, men bare 500 "garanteres"), som igjen kan sammenlignes med biler (dog her oppgis 100000km/3år)

 

Skjønner noe hvor jeg vil hen? Har faktisk studert kjøpsloven en del i det siste, men ikke alle tilfeller som er like greie...

 

Bare for å bli enda mindre off-topic så planlegger jeg å kjøpe iPod selv! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...