brannslange Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Har nå fått svar fra forbrukerrådet og det ser ut til at Simen1 har helt rett. Batterier av denne typen omfattes av reklamasjonsretten i kjøpsloven og har i minste fall en reklamasjonsrett på 2 år. Jeg har med andre ord full rett til å få dekket dette, uavhengig av hvor lang garanti-tid Apple har på sine produkter. Det ironiske er kanskje at om Apple ikke hadde satt prisen på en reparasjon så skyhøyt hadde jeg sannsynligvis betalt for dette av egen lomme, uten å vite at jeg hadde krav til å få den dekket av kjøpsloven fordi jeg rett og slett ikke hadde giddet å skjekket opp dette. Leverer en formell klage til butikken over nyttår. Nå er det eksamens-tid.. Lenke til kommentar
espeneppi Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 hmm, jeg tenker på og kjøpe meg 20gb moddelen , men det jeg ble litt usikker på er om dette batteri problemet gjelder de nyeste ipod modellene, som er aktuelle i salg nå?` Lenke til kommentar
carwash Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 (endret) Tenkte jeg bare skulle fortelle om min erfaring med kjøpslov/garanti og batterier. Kjøpte en bærbar pc på smart club som hadde vært utstillingsmodell, men den ble solgt til meg som ny og derfor med full compaq garanti osv. Etter en stund går batteriet og det blir en løs kontakt til skjermen. Reklamerer i uke 51 av min 52 ukersgaranti på maskinen og 6 månders garanti på batteriet. Etter en uke får jeg svar om at batteriet ikke lenger er dekket av garantien og jeg må erstatte det, jeg ringer til smartclub og opplyser om at jeg ikke lenger vil at det skal være en garantisak, men en reklamasjon i henhold til kjøpsloven. En uke etter har de skaffet meg et batteri. Jeg tvilte egentlig litt på at jeg skulle få et nytt batteri, ettersom batteriet garantert koster mer enn den pcen er verdt (kjøpte den for 4000), men saken endte no i min favør. Takk til smart-club trondheim mvh. Simen edit: det står smart CLUB, selv om det ser ulidelig ut som om det står smart-dub.... edit2: kom på at jeg faktisk har en ipod som jeg kjøpte brukt (1 år gammel) den er nå rundt 18 måneder og batteriet holder fortsatt en ladning godt. Endret 13. desember 2003 av carwash Lenke til kommentar
ASW Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Noen som vet hvor lenge en creative zen varer og om creative hjelper til om bateriet mitt slutter å virke for en billig penge Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 hmm, jeg tenker på og kjøpe meg 20gb moddelen , men det jeg ble litt usikker på er om dette batteri problemet gjelder de nyeste ipod modellene, som er aktuelle i salg nå? Det er ikke et batteri-problem på iPod, levetiden til alle batterier varierer ganske mye. Noen varer fint flere år, mens andre konker ut etter et års tid uten at de er brukt forskjellig. Problemet i denne saken er altså ikke iPod og batterier generelt, men Apples håpløse håndtering av denne saken. Å forlange så mye for et batteri-skifte er rett og slett hårreisende og jeg kan ikke se at dette skulle gagne selskapet på noen måte. Tviler på at noen faktisk er villig til å kjøpe seg en ny iPod istedet for å skifte batteriet. Kort sagt: Ja, du vil få samme problem med nye iPod'er også.. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Du skal forholde deg til "selger", altså butikken der du kjøpte den, ikke Apple selv. Om det er butikken eller Apple som må dekke kostnadene ved batteribytte er en sak mellom dem, og ikke en sak mellom deg og de to. Det skal altså ikke bli noen trekantsak der butikken henviser deg til Apple og Apple henviser til butikken. Ettersom det er svært få butikker i Norge som selger denne dingsen, så blir de fleste kjøp fra apple.com/no Du finner betingelsene deres her: http://store.apple.com/Catalog/no/Images/salespolicies.html I punkt 16 står det klart og tydelig at det er norsk rett som gjelder. Dermed er det bare å vise til kjøpsloven når dere reklamerer til dem. Lenke til kommentar
viranth Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 www.ipodbattery.com Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 www.ipodbattery.com Batteriet til iPod er ikke bare å bytte ut sånn helt uten videre. Er jo ikke akkurat noen skruer eller deksler det bare er å vri av. Regner med at en må bryte av noen klips som fester "metall-lokket" med resten og at disse da også må byttes ut. iPod'en sitter i alle fall så godt klistret sammen at jeg ser det som et problem å få den fra hverandre. Regner med at dette også var en del av Apple sin strategi under utviklingen av iPod. Designet av et produkt er ikke kommet til av tilfeldigheter, spesielt ikke designet av Apple sine produkter.. At Apple har utviklet et bærbart produkt du må bryte garantien for å skifte et batteri selv er jo også noe spesielt. Tenk deg konsekvensene dersom mobilprodusentene hadde gjort det samme og du måtte levere mobilen inn til reparasjon hver gang batteriet måtte byttes. Når det er sagt så er altså batterier som ikke varer mer enn to år noe en i teorien skal få dekket av kjøpsloven, selv om jeg ser for meg en hard kamp for å få dette gjennom. Lenke til kommentar
Caveman Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Bruker 3.gen samme batteri som de andre modellene da? 3.gen har vel ikke vært ute i 18 måneder engang så det er ingen som vet noe om den modellen... Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Bruker 3.gen samme batteri som de andre modellene da? Nei, de benytter et mye svakere et.. 3.gen har vel ikke vært ute i 18 måneder engang så det er ingen som vet noe om den modellen... Nettopp.. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 1) Dette gjelder ikke bare Apple sine iPoder, dette gjelder skjenerelt bærbare MP3 spillere. Jeg vet om flere som har hatt probler med creative zen sine baterier. De har også noen ganske dyre baterier(husker ikke prisen akkurat.) 2) Det går ikke ann å skifte baterier i en iPod, det er på grunn at de er sveiset sammen. Derfor får du en ny iPod. Det vil at du får en samme modellen som du byttet inn, ikke en nyere. 3) G3 iPod skal ha noen nyere baterier som skal ha lenger levetid enn de tidliger modellene. Men jeg har en G2 iPod, den har vart i over 18 måneder, og har aldri hat et problem med den. 3) Apple har en god kundeservis, de har sin egen internett side som omhandler iPod servis http://www.info.apple.com/usen/ipod/tshoot.html . De henter å leverer iPoden på døren uten at du må betale. Dette gjelder bare det første åreret. Det enkleste er å levere varen til den butikken som du kjøpte den hos. De har faktisk plikt å ta den imot. Det vil ta litt mer tid,men det er veldig greit å ikke styre med det selv. Må gi litt skryt til Office line EDBergen AS hvis du har kjøpt noe der, er det garamtert god servis. 4) Anbefaller på det varmeste å velge en iPod. Det er den dessidert beste MP3 spillen på markede. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Dette stemmer at G3 iPod har mindre batteri kapasitet. Men de har lenger levetid. Du kan lade bateriet flere ganger uten at det taper seg. Hvor kraftig bateriet er har ikke noe med batteriets levetid. Lenke til kommentar
Ikon Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 1) Dette gjelder ikke bare Apple sine iPoder, dette gjelder skjenerelt bærbare MP3 spillere. Jeg vet om flere som har hatt probler med creative zen sine baterier. De har også noen ganske dyre baterier(husker ikke prisen akkurat.) 2) Det går ikke ann å skifte baterier i en iPod, det er på grunn at de er sveiset sammen. Derfor får du en ny iPod. Det vil at du får en samme modellen som du byttet inn, ikke en nyere. 3) G3 iPod skal ha noen nyere baterier som skal ha lenger levetid enn de tidliger modellene. Men jeg har en G2 iPod, den har vart i over 18 måneder, og har aldri hat et problem med den. 3) Apple har en god kundeservis, de har sin egen internett side som omhandler iPod servis http://www.info.apple.com/usen/ipod/tshoot.html . De henter å leverer iPoden på døren uten at du må betale. Dette gjelder bare det første åreret. Det enkleste er å levere varen til den butikken som du kjøpte den hos. De har faktisk plikt å ta den imot. Det vil ta litt mer tid,men det er veldig greit å ikke styre med det selv. Må gi litt skryt til Office line EDBergen AS hvis du har kjøpt noe der, er det garamtert god servis. 4) Anbefaller på det varmeste å velge en iPod. Det er den dessidert beste MP3 spillen på markede. Sorry, men nicket ditt sier alt.. Lenke til kommentar
Caveman Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Til han over...og? Er det bare folk som ikke liker mac i utgangspunktet som skal få lov å uttale seg her? Lenke til kommentar
sparks Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Hadde virkelig "håp" i apple men det lyset ble slukket nu.. Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 (endret) 1) Dette gjelder ikke bare Apple sine iPoder, dette gjelder skjenerelt bærbare MP3 spillere. Jeg vet om flere som har hatt probler med creative zen sine baterier. De har også noen ganske dyre baterier(husker ikke prisen akkurat.) Zen sine batterier er fult utskiftbare og en trenger ikke en serviceteknikker for å gjøre dette. Hva prisen på nye batterier er vet jeg dog ikke. 2) Det går ikke ann å skifte baterier i en iPod, det er på grunn at de er sveiset sammen. Derfor får du en ny iPod. Det vil at du får en samme modellen som du byttet inn, ikke en nyere. Vet ikke helt om dette stemmer. Det finnes jo sjapper som selger nye batterier til iPod. Det finnes også lover i mange land som forbyr produsentene og lage naglede eller helsveisede produkter på denne måten, hvor det er umulig å skifte ut deler uten å ødelegge produktet. Dette skyldes miljøhensyn enn noe annet. Vi kan ikke i 2003 løse alle våre problemer med å grave dem ned på en søppeldynge. Hva kundeservice angår deler jeg desverre ikke din entusiasme. Apples supporttelefon er ikke gratis og har du problemer med et produkt kan du ikke forvente at firmaet vil jobbe for en løsning som gagner deg som kunde. Om Apple kommer på døra og reparer produktene for deg gratis det første året spiller det liten rolle, da de fleste problemer dukker opp mye senere enn i løpet av det første året. Punkt 4 på listen din ønsker jeg ikke å kommentere. Selv om jeg har kommet med noen grunner til å ikke velge iPod, får det bli opp til den enkelte å velge de produktene vedkommende synes er best. Endret 14. desember 2003 av brannslange Lenke til kommentar
ASW Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Det går an å skifte zen nx baterier men ikke zen sine. batteriet er loddet til noen kabler som er loddet til krestskortet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Eg har ein iPod 3.0 og håper det kjem til å vare lenger enn 18 månader. Får sjå om 1 1\2 år kva som skjer. Ein ting eg lurte på, når den ikkje blir brukt så bruker den batteri. Eg bruker den stort sett under skuletida kvar dag og legg den på skrivebordet når eg kjem heim, men kva burde eg gjere med den? 1: Sette den på Docken til eg skal bruke den igjen 2: Bare la den ligge 3: Plugge den til firewire ledningen og putte den i støpselet? Eg har lyst å bruke batteriet så fornuftig så mulig. Og burde eg la batteriet lade heilt ut før eg lader det opp igjen? Og er det best å lade den på Docken eller i stikkontakt? (dersom der er noko forskjell). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Eg har ein iPod 3.0 og håper det kjem til å vare lenger enn 18 månader. Får sjå om 1 1\2 år kva som skjer. Ein ting eg lurte på, når den ikkje blir brukt så bruker den batteri. Eg bruker den stort sett under skuletida kvar dag og legg den på skrivebordet når eg kjem heim, men kva burde eg gjere med den? 1: Sette den på Docken til eg skal bruke den igjen 2: Bare la den ligge 3: Plugge den til firewire ledningen og putte den i støpselet? Eg har lyst å bruke batteriet så fornuftig så mulig. Og burde eg la batteriet lade heilt ut før eg lader det opp igjen? Og er det best å lade den på Docken eller i stikkontakt? (dersom der er noko forskjell). Det beste vil nok være å bruke lade batteriet på den værste måten (klattlading)! Det ville jo vært kjipt om du ladet den så "pent" og "bra" at du klarte å tyne batterilevetiden til 24 måneder, slik at du går glipp av både garanti og reklamasjonsretten. Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 Det beste vil nok være å bruke lade batteriet på den værste måten (klattlading)! Det ville jo vært kjipt om du ladet den så "pent" og "bra" at du klarte å tyne batterilevetiden til 24 måneder, slik at du går glipp av både garanti og reklamasjonsretten. Veldig enig med Simen der. Ettersom forventet levetid på iPod's batterier (i følge Apple support) er på 12 måneder, ville det vært utrolig uheldig om du greide å tyne det til rundt 24-25 måneder ved å behandle det pent. Det ville i så fall blitt en dyr affære. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå