AnonymDiskusjon Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Etter flere år der inkasso og verre er hverdagslig så har jeg endelig blitt kvitt det meste. Men føler en enorm apati når det gjelder regninger. Når man har vært ille ute før så har en normal regning ingen vekt overhodet. Føler omtrent null ansvar. Noen metoder man kan gjøre, eller triks og tanker for å normalisere seg? Jeg vil gjerne freake ut som alle andre når forfallsdatoen nærmer seg. Men jeg vet at det tar 5 dager etter forfall før de hele tatt begynner noe form for saksbehandling, og to-tre purringer med 14 dagers mellomrom, så inkassovarsel, deretter faktisk inkasso med tre-fire ganger med forhøyede salær før varsel om at det går til namsmannen. I mitt hode har jeg flere måneder på å betale en regning. Er det ingen vei tilbake? Anonymous poster hash: f217c...505 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 E-faktura og AvtaleGiro, som blir trukket fra en egen regningskonto, som du overfører et fast beløp til i måneden! 3 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Åpne regningen ---> betal. Ellers så får du kose deg videre med et økonomisk liv der du betaler vesentlig mer for ting enn du bør. 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2018 E-faktura og AvtaleGiro, som blir trukket fra en egen regningskonto, som du overfører et fast beløp til i måneden! Takk for svært godt tips. Kanskje best om det styrer seg selv fordi jeg har hvertfall ingen kontroll! Anonymous poster hash: f217c...505 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Det kan ofte virke terapeutisk å regne ut hvor mye penger man har sponset inkasso-selskapene med. 5 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 E-faktura og AvtaleGiro, som blir trukket fra en egen regningskonto, som du overfører et fast beløp til i måneden! Takk for svært godt tips. Kanskje best om det styrer seg selv fordi jeg har hvertfall ingen kontroll! Anonymous poster hash: f217c...505 Hva hvis du får en regning som ikke er lagt til autobetaling og de kommer vel innimellom de også? 1 Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Det kan ofte virke terapeutisk å regne ut hvor mye penger man har sponset inkasso-selskapene med. Støttes. Samme gjelder purringer o.l. Faktisk fascinerende å se hvor mye som går til renter og gebyrer når man låner penger / har gjeld. 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Holder man på sånn koster det fort en iPhoneX i året i gebyrer, inkassosalær og renter... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Jeg vil gjerne freake ut som alle andre når forfallsdatoen nærmer seg.Dette er ikke måten å gjøre det på. Det er ikke hvor mye du freaker ut som gjelds, men om du faktisk betaler regningen! Det hjelper ikke å sitte å være freaket ut uten å faktisk betale regningen! Slutt å tenke på dine egne behov ("jeg har flere måneder på å betale regningen") og tenk på den andres behov ("det er hans penger, ikke mine, nå må jeg sende dem over"). Du må sette deg selv i den andres sted. Kanskje mottaker har namsmannen på nakken, og trenger pengene NÅ. 2 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Jeg vil gjerne freake ut som alle andre når forfallsdatoen nærmer seg. Hvem gjør det? Hva er problemet med å bare legge inn betalingen i banken med rett betalingsdato så snart du mottar den? Så slipper du å tenke på det igjen. Det tar maks. 3 minutter å åpne brevet, logge inn i banken og legge til ny betaling. Fatter ikke hvorfor det skulle være så vanskelig. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 (endret) Etter flere år der inkasso og verre er hverdagslig så har jeg endelig blitt kvitt det meste. Men føler en enorm apati når det gjelder regninger. Når man har vært ille ute før så har en normal regning ingen vekt overhodet. Føler omtrent null ansvar. Noen metoder man kan gjøre, eller triks og tanker for å normalisere seg? Jeg vil gjerne freake ut som alle andre når forfallsdatoen nærmer seg. Men jeg vet at det tar 5 dager etter forfall før de hele tatt begynner noe form for saksbehandling, og to-tre purringer med 14 dagers mellomrom, så inkassovarsel, deretter faktisk inkasso med tre-fire ganger med forhøyede salær før varsel om at det går til namsmannen. I mitt hode har jeg flere måneder på å betale en regning. Er det ingen vei tilbake? Anonymous poster hash: f217c...505 Det er kun psykologisk. Dette er nok et kompleks som har utviklet seg på grunn av din tidligere erfaring med gjeld og det der. Du må prøve å "re-sette" hjernen din. Du har nå kommet deg på tørr grunn, jeg synes det er veldig godt gjort av deg å klare å ha betalt ned gjeld på den måten. Det skulle vært veldig synd om du nå lar det skli helt ut igjen. Du trenger bare ett siste "push", så vil du snart ha god økonomi. Det er de små tingene som feller en, ikke de store. Så vær svært nøye. Ikke gi opp nå! Regninger vil fortsette å komme hele livet ditt, det må bli en standard rutine i livet ditt. Det er en konstant prosessm og en naturlighet hvis man skal ta del i samfunnet. Ett triks er å legge regningene i en bunke, og så ta deg et døgn vekk fra dem, bare skap litt mental avstand til dem, sånn at du får frigjort plass og energi til å takle deg når du kommer tilbake igjen. Kanskje ta en dagstur ut, finn på noe. Det er viktig å ha aktiviteter som gjør at du skaper avstand til alt som minner om jobb og ansvar her i livet, sånn at du får skapt overskudd. Virker som du kanskje har glemt dette litt? Endret 31. januar 2018 av Taurean 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Har aldri hatt inkasso, men da jeg var ung fikk jeg forferdelig mye purringer og varsler. Som voksen betaler jeg alle regninger ASAP, og det er en god følelse. Som Taurean sier, få deg en god rutine på å betale regninger så vil det bli noe som du ikke trenger å tenke på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå