Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte til utlandet før rettsak

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hypotetisk sett, om man er siktet eller det er tatt ut tiltale mot en ny i Norge i en grovere straffesak, hva vil da konsekvensen være av å flytte til utlandet? Både med tanke på innkalling til rettsak, og det å eventuelt utebli fra en rettsak. Er det forskjell å hvor man flytter hen i såfall? Si for eksempel Tyskland, eller et land utenfor Europa som sammenligning.

Anonymous poster hash: 98a09...019

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er vel pålagt å møte i retten til fastsatt tidspunkt, uavhengig av hvor du bor eller oppholder deg.

Hvis det er reell fare for at du prøver å rømme landet vil jeg tro du kan få utreiseforbud og inndragelse av pass. I verste fall varetektsfengsling.

Ellers er Tyskland et dårlig sted å rømme til, land i EU har vel utleveringsavtale med norske myndigheter?

Lenke til kommentar

Om du velger Somalia eller Nord Korea vil du nok kunne føle deg ganske trygg på å slippe utlevering.  Om hverdagen er så trygg er en annen sak.  Du må uansett velge et land som ikke er videre velfungerende og Europa kan du bare glemme - der vil du før eller siden bli hanket inn med mindre du er jævlig skarp på å endre identitet og gå under jorda.

Stort sett koker det vel ned til hvorvidt noen år i norsk fengsel er verre enn et liv som skopusser i Mogadishu el.l.

Endret av Belfaborac
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Kongo\afrika er vel også ganske tryg? Kina\japan? Men problemet er vel disse landene blir du dømt der, slipper du neppe ut lett desverre. Bedre å bli dømt i norge. USA er vel ikke beste stedet å sone men der kommer man vel ikke inn uten rulleblad.

Problemet bilettet er digitale i dag, usikker på om poltiet kan sjekke deg opp bare å søke på navnet ditt får de vite hvis du bestiller reise. Så godt mulig personvernet der ikke er så bra. Men usikker på de har ressurser og følge det opp. Særlig hvis det er mindre sak som normalsett gitt bøter kunne de utsatt saken med høyere straff.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går nok fint, men man må belage seg på å ikke kunne eie mye, gjøre stort, eller leve egentlig

Så spørs om du er villig til å dra det lenger med ID tyveri eller forfalskning for å kunne leve i et annet land, men skal du først i fengsel så er Norge prima vare i henhold til ABSOLUTT alle andre land

Anonymous poster hash: 5fd22...f24
Lenke til kommentar

Kina og Japan er jævlig langt nede på lista.  Japan har utleveringsavtale, et svært effektivt politi og svært få fastboende utlendinger.  Kina overvåker alle, til enhver tid, og er svært lite interesserte i å ta til seg utenlandske kriminelle.  Spesielt voldsforbrytere.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Kina og Japan er jævlig langt nede på lista.  Japan har utleveringsavtale, et svært effektivt politi og svært få fastboende utlendinger.  Kina overvåker alle, til enhver tid, og er svært lite interesserte i å ta til seg utenlandske kriminelle.  Spesielt voldsforbrytere.

Og Kina vil at andre land skal utlevere kriminelle tilbake til Kina. Eksempelvis korrupte tjenestemenn som gjemmer seg og lever godt av pengene i Vestlige land. Så de har og interesse av å utlevere folk frem og tilbake selv om avtaler nødvendigvis ikke eksisterer. 

Jeg vet ikke med Kina, men Japan har ekstremt strenge straffer og fengsel for de fleste forbrytelser. Og utlending i kinesisk og japansk fengsel er nok heller ikke supert.

Vanligvis er det beste å akseptere straffen for det en har gjort. Det kan godt hende at alt en gjør for å unngå straff blir verre enn straffen i seg selv, og så ender du gjerne opp med å få straffen likevel.

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar

Tenker umiddelbart i retning Donald Duck som reiser til en knøttliten øde holme i Stillehavet med to haier som sirkler rundt så han ikke kommer seg noen steder. En flukt fra rettsvesenet kan sammenlignes i den retningen.

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Vel som blir skrevet over så bryr ikke rettsvesenet hvor adressen din er. Oppmøte i retten er ikke frivillig. Og det er definitivt ikke bra å ikke møte opp. Grunnen til at folk snakker som om du tenker å flykte fra straffen er fordi det er nettopp det signalet du sender når du ikke møter opp. Og ikke har en gyldig grunn.

Og som sagt over så betyr det at de kommer til å finne ut hvor du er og be eksempelvis tyskland om å overlevere deg til Norge. Så kommer tysk politi, arresterer deg og sender deg til Norge, og du får enda en tiltale mot deg og lengre straff.

Og hverken dommer eller det offentlige blir veldig glad over folk som kaster bort offentlige tid og ressurser med folk som ikke stiller i rettssak f.eks. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

På den annen side, om du melder fra om flytting til politiet og det blir godtatt bør det være grei skuring å bli innkalt fra ditt nye hjemland.  Om det blir godtatt.  Har null peil på hva loven sier om denslags, men jeg vil anta at det kan være heller problematisk om det er snakk om en grov forbrytelse.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke planlagt noe som helst. Men har selv vært siktet i en større sak med flere siktede i snart to år. Var bare et spørsmål av ren nysgjerrighet da jeg i to år ikke har hørt noe for eksempel. Hva hadde skjedd om jeg for eksempel hadde emigrert lovlig? Hvem betaler reisekostnader for at jeg møter opp i retten isåfall? Osvosv

Lenke til kommentar

Ville og tro at det er uproblematisk å leve i et annet land for staten da. Ikke for deg.

Aldri i livet om de kommer til å betale reisekostnader fra Tyskland til Norge for å dømme deg i retten. Jeg tror generelt du må bevise et virkelig behov for at du skal trenge det, som vil også inkludere gå på NAV, bo i kommunal bolig osv.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke planlagt noe som helst. Men har selv vært siktet i en større sak med flere siktede i snart to år. Var bare et spørsmål av ren nysgjerrighet da jeg i to år ikke har hørt noe for eksempel. Hva hadde skjedd om jeg for eksempel hadde emigrert lovlig? Hvem betaler reisekostnader for at jeg møter opp i retten isåfall? Osvosv

Tror du må regne med å betale dine egne reisekostnader. Aldri hørt om at dette blir dekket...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...