Gå til innhold

Billistene forstår fortsatt ikke de nye reglene for parkering i Oslo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva har dette i TU å gjøre? Mer en VG-artikkel....

 

I TU er vi opptatt av å skrive om hvordan teknologi og innovasjon løser de utfordringene samfunnet står ovenfor. Da er byplanlegging for å møte de teknologiske endringene som skjer i transportsektoren ikke bare TU-stoff, men det er midt i noen av våre kjerneområder.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Forvirrende og beskjeden skilting. I områder med beboerparkering så er det ikke parkeringsautomater i rimelig avstand eller noen skilt hvor man finner en. Man må ha smartmobil og laste ned en app, men hvilken app er kanskje ikke det man har mest koll på akkurat der og da. Og er det ikke litt tvilsomt at man må skaffe seg smartmobil for å benytte en kommunal tjeneste?

 

Alt er rigget slik at flest mulig skal plages og det burde egentlig vært MDGs valgmotto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forvirrende og beskjeden skilting. I områder med beboerparkering så er det ikke parkeringsautomater i rimelig avstand eller noen skilt hvor man finner en. Man må ha smartmobil og laste ned en app, men hvilken app er kanskje ikke det man har mest koll på akkurat der og da. Og er det ikke litt tvilsomt at man må skaffe seg smartmobil for å benytte en kommunal tjeneste?

 

Alt er rigget slik at flest mulig skal plages og det burde egentlig vært MDGs valgmotto.

 

Du jar rett i at «flest mulig skal plages» hvis vi med «flest mulig skal plages» mener at et mindretall ikke skal få lov til hemningsløst å forpeste og støyforurense luften for oss alle.

Pål Jensen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Forvirrende og beskjeden skilting. I områder med beboerparkering så er det ikke parkeringsautomater i rimelig avstand eller noen skilt hvor man finner en. Man må ha smartmobil og laste ned en app, men hvilken app er kanskje ikke det man har mest koll på akkurat der og da. Og er det ikke litt tvilsomt at man må skaffe seg smartmobil for å benytte en kommunal tjeneste?

 

Alt er rigget slik at flest mulig skal plages og det burde egentlig vært MDGs valgmotto.

Du jar rett i at «flest mulig skal plages» hvis vi med «flest mulig skal plages» mener at et mindretall ikke skal få lov til hemningsløst å forpeste og støyforurense luften for oss alle.

Pål Jensen

 

Det sier litt om MDG-tilhengerne når de mener at det å lage et mest mulig vanskelig og forvirrende parkeringsregime er et ledd i miljøkampen.

 

Lufta i Oslo er historisk bra. Og blir stadig bedre. Og hvilke støyproblemer er det snakk om? Det eneste som tangerer til sjenerende er trikken som dundrer forbi og busser som aksellererer fra holdeplassen. Men dette er lett fiksbart uten å velte om på livene til folk.

 

Og mindretallet er MDG som i essens representerer gruppen syklende studenter. De har gått til krig mot barnefamiler, folk i jobb som bidrar til samfunnet og alle de som verken evner eller synes det er særlig stas å hive seg på tråsykkelen i all slags vær. Satser på at det nye byrådet vi får i 2019 fortsetter krigen slik at det lille mindretallet til MDG får føle hvordan det er når de siitter på andre siden av bordet og ser at alt de har gjennomført blir nullet. Man kan begynne med å flytte alle studentboliger ut av sentrum og opp i Groruddalen. Oslos indrefilet bør være forbeholdt folk som kan betale for seg.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Forvirrende og beskjeden skilting. I områder med beboerparkering så er det ikke parkeringsautomater i rimelig avstand eller noen skilt hvor man finner en. Man må ha smartmobil og laste ned en app, men hvilken app er kanskje ikke det man har mest koll på akkurat der og da. Og er det ikke litt tvilsomt at man må skaffe seg smartmobil for å benytte en kommunal tjeneste?

 

Alt er rigget slik at flest mulig skal plages og det burde egentlig vært MDGs valgmotto.

Du jar rett i at «flest mulig skal plages» hvis vi med «flest mulig skal plages» mener at et mindretall ikke skal få lov til hemningsløst å forpeste og støyforurense luften for oss alle.

Pål Jensen

 

Det sier litt om MDG-tilhengerne når de mener at det å lage et mest mulig vanskelig og forvirrende parkeringsregime er et ledd i miljøkampen.

 

Lufta i Oslo er historisk bra. Og blir stadig bedre. Og hvilke støyproblemer er det snakk om? Det eneste som tangerer til sjenerende er trikken som dundrer forbi og busser som aksellererer fra holdeplassen. Men dette er lett fiksbart uten å velte om på livene til folk.

 

Og mindretallet er MDG som i essens representerer gruppen syklende studenter. De har gått til krig mot barnefamiler, folk i jobb som bidrar til samfunnet og alle de som verken evner eller synes det er særlig stas å hive seg på tråsykkelen i all slags vær. Satser på at det nye byrådet vi får i 2019 fortsetter krigen slik at det lille mindretallet til MDG får føle hvordan det er når de siitter på andre siden av bordet og ser at alt de har gjennomført blir nullet. Man kan begynne med å flytte alle studentboliger ut av sentrum og opp i Groruddalen. Oslos indrefilet bør være forbeholdt folk som kan betale for seg.

 

Ja, i den grad luften er blitt renere, skyldes det ikke minst nettopp slike tiltak som har ført til at de mest fanatiske bilistene har kommet med drapstrusler mot byråden.
Og at det bare er trikken som støyer, får du forklare de nærmere 2 mill. menneskene i Norge som plages av veitrafikkstøy langs våre 80 000 km gater og veier, hvorav vel 1200 km i Oslo. Og trikken trafikkerer ikke mer enn 60 km av disse gatene og veiene. Visste du ikke det?
Pål Jensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og at det bare er trikken som støyer, får du forklare de nærmere 2 mill. menneskene i Norge som plages av veitrafikkstøy langs våre 80 000 km gater og veier, hvorav vel 1200 km i Oslo. Og trikken trafikkerer ikke mer enn 60 km av disse gatene og veiene. Visste du ikke det?

Pål Jensen

Nei, det visste jeg ikke fordi det tallet helt åpenbart er feil. Det er ikke 2 millioner som plages av støy fra vegtrafikk(plages som i at det er et kontinuerlig tema/tatt opp med fastlegen). Jeg har bodd hele mitt liv i bysentra og har ikke én eneste gang hørt om noen som har klaget på at de plages av støy fra trafikken.

 

2 millioner er i kategorien tall som pressgrupper tror de kan slippe unna med. I et samfunn som hvertfall prøver å la politikk være tuftet på rasjonalitet, så burde fremsettelsen av slike påstander vært straffbart.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og at det bare er trikken som støyer, får du forklare de nærmere 2 mill. menneskene i Norge som plages av veitrafikkstøy langs våre 80 000 km gater og veier, hvorav vel 1200 km i Oslo. Og trikken trafikkerer ikke mer enn 60 km av disse gatene og veiene. Visste du ikke det?

Pål Jensen

Nei, det visste jeg ikke fordi det tallet helt åpenbart er feil. Det er ikke 2 millioner som plages av støy fra vegtrafikk(plages som i at det er et kontinuerlig tema/tatt opp med fastlegen). Jeg har bodd hele mitt liv i bysentra og har ikke én eneste gang hørt om noen som har klaget på at de plages av støy fra trafikken.

 

2 millioner er i kategorien tall som pressgrupper tror de kan slippe unna med. I et samfunn som hvertfall prøver å la politikk være tuftet på rasjonalitet, så burde fremsettelsen av slike påstander vært straffbart.

 

Da får du reise sak mot Miljødirektoratet, Verdens Helseorganisasjon (WHO), Statens vegvesen m.fl. Jeg er redd du kommer til å tape. Se f.eks: http://www.miljostatus.no/tema/stoy/Rapport, WHOs rapport The Burden of disease from environmental noise (http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0008/136466/e94888.pdf), Manual of European Environmental Policy ( http://www.ieep.eu/work-areas/industrial-pollution-and-chemicals/2014/11/chapter-10-noise) og Statens vegvesen samlerapport om helseeffekter av veitrafikkstøy, basert på en gjennomgang av 119 utredninger (https://www.vegvesen.no/_attachment/60661/binary/12611). Den siste er riktignok fra 2007, så antall støyplagede har økt mye siden da.

Pål Jensen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Og at det bare er trikken som støyer, får du forklare de nærmere 2 mill. menneskene i Norge som plages av veitrafikkstøy langs våre 80 000 km gater og veier, hvorav vel 1200 km i Oslo. Og trikken trafikkerer ikke mer enn 60 km av disse gatene og veiene. Visste du ikke det?

Pål Jensen

Nei, det visste jeg ikke fordi det tallet helt åpenbart er feil. Det er ikke 2 millioner som plages av støy fra vegtrafikk(plages som i at det er et kontinuerlig tema/tatt opp med fastlegen). Jeg har bodd hele mitt liv i bysentra og har ikke én eneste gang hørt om noen som har klaget på at de plages av støy fra trafikken.

 

2 millioner er i kategorien tall som pressgrupper tror de kan slippe unna med. I et samfunn som hvertfall prøver å la politikk være tuftet på rasjonalitet, så burde fremsettelsen av slike påstander vært straffbart.

 

Da får du reise sak mot Miljødirektoratet, Verdens Helseorganisasjon (WHO), Statens vegvesen m.fl. Jeg er redd du kommer til å tape. Se f.eks: http://www.miljostatus.no/tema/stoy/Rapport, WHOs rapport The Burden of disease from environmental noise (http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0008/136466/e94888.pdf), Manual of European Environmental Policy ( http://www.ieep.eu/work-areas/industrial-pollution-and-chemicals/2014/11/chapter-10-noise) og Statens vegvesen samlerapport om helseeffekter av veitrafikkstøy, basert på en gjennomgang av 119 utredninger (https://www.vegvesen.no/_attachment/60661/binary/12611). Den siste er riktignok fra 2007, så antall støyplagede har økt mye siden da.

Pål Jensen

 

Du tar helt feil. Det er ikke i nærheten av 2 millioner mennesker i Norge som plages av støy. Du har misforstått det du leser.

 

Det SSB sier er at 35% av befolkningen jevnlig utsettes for lydnivåer over et visst desibelnivå(55 db). Det er noe helt annet enn at 35% av befolkningen har et støyproblem. For eksempel, hvis målinger viser at 2 millioner av befolkningen av og til utsettes for høye måkeskrik så betyr det ikke at måker må regnes som et plagsomt støyproblem og fjernes fra norsk natur. For at det skal kunne regnes som et plagsomt støyproblem så må folk oppfatte det som et plagsomt støyproblem.

 

Samme prinsippet gjelder byer og alle andre steder med trafikk også. Noen har selvfølgelig reelle plager med støy. Men for veldig mange så vil det, selv om det man er utsatt for er innenfor definisjonen av støy, være få eller ingen negative konsekvenser. Man er rett og slett vant til å høre byens lyder. Så er det sikkert en del som har flyttet inn fra bygda som vil bruke litt tid på å venne seg til at man har trikker og folk rundt seg.

 

At din påstand om 2 millioner støyplagede er feil, bekreftes også her i en undersøkelse fra Oslo. Den har sett på de som faktisk(og ikke potensielt) plages av støy og det var 13% som svarte ja på det. De 13% er mye mindre enn dine 35% og siden Oslo er landets tettest befolkede region så er det åpenbart et enda lavere tall for landet som helhet.

 

Du må stoppe å spre sånne usannheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Og at det bare er trikken som støyer, får du forklare de nærmere 2 mill. menneskene i Norge som plages av veitrafikkstøy langs våre 80 000 km gater og veier, hvorav vel 1200 km i Oslo. Og trikken trafikkerer ikke mer enn 60 km av disse gatene og veiene. Visste du ikke det?

Pål Jensen

Nei, det visste jeg ikke fordi det tallet helt åpenbart er feil. Det er ikke 2 millioner som plages av støy fra vegtrafikk(plages som i at det er et kontinuerlig tema/tatt opp med fastlegen). Jeg har bodd hele mitt liv i bysentra og har ikke én eneste gang hørt om noen som har klaget på at de plages av støy fra trafikken.

 

2 millioner er i kategorien tall som pressgrupper tror de kan slippe unna med. I et samfunn som hvertfall prøver å la politikk være tuftet på rasjonalitet, så burde fremsettelsen av slike påstander vært straffbart.

 

Da får du reise sak mot Miljødirektoratet, Verdens Helseorganisasjon (WHO), Statens vegvesen m.fl. Jeg er redd du kommer til å tape. Se f.eks: http://www.miljostatus.no/tema/stoy/Rapport, WHOs rapport The Burden of disease from environmental noise (http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0008/136466/e94888.pdf), Manual of European Environmental Policy ( http://www.ieep.eu/work-areas/industrial-pollution-and-chemicals/2014/11/chapter-10-noise) og Statens vegvesen samlerapport om helseeffekter av veitrafikkstøy, basert på en gjennomgang av 119 utredninger (https://www.vegvesen.no/_attachment/60661/binary/12611). Den siste er riktignok fra 2007, så antall støyplagede har økt mye siden da.

Pål Jensen

 

Du tar helt feil. Det er ikke i nærheten av 2 millioner mennesker i Norge som plages av støy. Du har misforstått det du leser.

 

Det SSB sier er at 35% av befolkningen jevnlig utsettes for lydnivåer over et visst desibelnivå(55 db). Det er noe helt annet enn at 35% av befolkningen har et støyproblem. For eksempel, hvis målinger viser at 2 millioner av befolkningen av og til utsettes for høye måkeskrik så betyr det ikke at måker må regnes som et plagsomt støyproblem og fjernes fra norsk natur. For at det skal kunne regnes som et plagsomt støyproblem så må folk oppfatte det som et plagsomt støyproblem.

 

Samme prinsippet gjelder byer og alle andre steder med trafikk også. Noen har selvfølgelig reelle plager med støy. Men for veldig mange så vil det, selv om det man er utsatt for er innenfor definisjonen av støy, være få eller ingen negative konsekvenser. Man er rett og slett vant til å høre byens lyder. Så er det sikkert en del som har flyttet inn fra bygda som vil bruke litt tid på å venne seg til at man har trikker og folk rundt seg.

 

At din påstand om 2 millioner støyplagede er feil, bekreftes også her i en undersøkelse fra Oslo. Den har sett på de som faktisk(og ikke potensielt) plages av støy og det var 13% som svarte ja på det. De 13% er mye mindre enn dine 35% og siden Oslo er landets tettest befolkede region så er det åpenbart et enda lavere tall for landet som helhet.

 

Du må stoppe å spre sånne usannheter.

 

I faktaboksen samme sted står: 85 000 i Oslo er sterkt plaget. I tillegg kommer de som er litt eller noe plaget. Og noen er faktisk plaget uten å vite det – f.eks. ved at de tror de har sovet, og så har støyen ført til dårligere søvnkvalitet. Eller skolebarn som får konsentrasjonsvansker pga. støyen, uten at de nødvendigvis er bevisst på det. Alt dette er er grundig dokumentert i støyforskningen. Og 85 000 sterkt plaget i Oslo alene, er langt mer enn de som plages av trikkestøy, som du påstod var den eneste form for støyplage.
Pål Jensen
Lenke til kommentar

 

Du tar helt feil. Det er ikke i nærheten av 2 millioner mennesker i Norge som plages av støy. Du har misforstått det du leser.

 

Det SSB sier er at 35% av befolkningen jevnlig utsettes for lydnivåer over et visst desibelnivå(55 db). Det er noe helt annet enn at 35% av befolkningen har et støyproblem. For eksempel, hvis målinger viser at 2 millioner av befolkningen av og til utsettes for høye måkeskrik så betyr det ikke at måker må regnes som et plagsomt støyproblem og fjernes fra norsk natur. For at det skal kunne regnes som et plagsomt støyproblem så må folk oppfatte det som et plagsomt støyproblem.

 

Samme prinsippet gjelder byer og alle andre steder med trafikk også. Noen har selvfølgelig reelle plager med støy. Men for veldig mange så vil det, selv om det man er utsatt for er innenfor definisjonen av støy, være få eller ingen negative konsekvenser. Man er rett og slett vant til å høre byens lyder. Så er det sikkert en del som har flyttet inn fra bygda som vil bruke litt tid på å venne seg til at man har trikker og folk rundt seg.

 

At din påstand om 2 millioner støyplagede er feil, bekreftes også her i en undersøkelse fra Oslo. Den har sett på de som faktisk(og ikke potensielt) plages av støy og det var 13% som svarte ja på det. De 13% er mye mindre enn dine 35% og siden Oslo er landets tettest befolkede region så er det åpenbart et enda lavere tall for landet som helhet.

 

Du må stoppe å spre sånne usannheter.

I faktaboksen samme sted står: 85 000 i Oslo er sterkt plaget. I tillegg kommer de som er litt eller noe plaget.

 

Nei, jeg synes ikke man skal ta med de som av og til blir plaget av støy. De har ikke et kronisk støyproblem. Det er ikke mulig å bo i en by uten av og til bli plaget av støy og det vet alle utenom de som nettopp har flytta inn fra et stabbur i gokk. Her er en langt fra komplett liste over plagsomme støykilder som man må forvente i en by. I tillegg til bilen har vi
  • Buss
  • Trikk
  • T-bane
  • Den jævla naboen
  • Kontinuerlig hamring, boring og sirkelsag fra alle byggeaktivitetene
  • Sirener til alle døgnets tider
  • Tuting fra danskebåten
  • Fulle folk midt på natta som skråler på gata utafor vinduet ditt.
Alle disse tingene utgjør en mye større kilde til plagsom støy enn bilene. Men det er bilen du vil til livs og da er det ikke så nøye at radikale tiltak ikke har noen reell effekt annet enn å plage livet av folk. MDGs politikk i et nøtteskall.

Eller skolebarn som får konsentrasjonsvansker pga. støyen, uten at de nødvendigvis er bevisst på det.

Så støy kan gjøre barn dårlige på skolen? Tipper den unnskyldningen tas godt i mot av slappe foreldre og giddaslause barn.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du tar helt feil. Det er ikke i nærheten av 2 millioner mennesker i Norge som plages av støy. Du har misforstått det du leser.

 

Det SSB sier er at 35% av befolkningen jevnlig utsettes for lydnivåer over et visst desibelnivå(55 db). Det er noe helt annet enn at 35% av befolkningen har et støyproblem. For eksempel, hvis målinger viser at 2 millioner av befolkningen av og til utsettes for høye måkeskrik så betyr det ikke at måker må regnes som et plagsomt støyproblem og fjernes fra norsk natur. For at det skal kunne regnes som et plagsomt støyproblem så må folk oppfatte det som et plagsomt støyproblem.

 

Samme prinsippet gjelder byer og alle andre steder med trafikk også. Noen har selvfølgelig reelle plager med støy. Men for veldig mange så vil det, selv om det man er utsatt for er innenfor definisjonen av støy, være få eller ingen negative konsekvenser. Man er rett og slett vant til å høre byens lyder. Så er det sikkert en del som har flyttet inn fra bygda som vil bruke litt tid på å venne seg til at man har trikker og folk rundt seg.

 

At din påstand om 2 millioner støyplagede er feil, bekreftes også her i en undersøkelse fra Oslo. Den har sett på de som faktisk(og ikke potensielt) plages av støy og det var 13% som svarte ja på det. De 13% er mye mindre enn dine 35% og siden Oslo er landets tettest befolkede region så er det åpenbart et enda lavere tall for landet som helhet.

 

Du må stoppe å spre sånne usannheter.

I faktaboksen samme sted står: 85 000 i Oslo er sterkt plaget. I tillegg kommer de som er litt eller noe plaget.

 

Nei, jeg synes ikke man skal ta med de som av og til blir plaget av støy. De har ikke et kronisk støyproblem. Det er ikke mulig å bo i en by uten av og til bli plaget av støy og det vet alle utenom de som nettopp har flytta inn fra et stabbur i gokk. Her er en langt fra komplett liste over plagsomme støykilder som man må forvente i en by. I tillegg til bilen har vi
  • Buss
  • Trikk
  • T-bane
  • Den jævla naboen
  • Kontinuerlig hamring, boring og sirkelsag fra alle byggeaktivitetene
  • Sirener til alle døgnets tider
  • Tuting fra danskebåten
  • Fulle folk midt på natta som skråler på gata utafor vinduet ditt.
Alle disse tingene utgjør en mye større kilde til plagsom støy enn bilene. Men det er bilen du vil til livs og da er det ikke så nøye at radikale tiltak ikke har noen reell effekt annet enn å plage livet av folk. MDGs politikk i et nøtteskall.

Eller skolebarn som får konsentrasjonsvansker pga. støyen, uten at de nødvendigvis er bevisst på det.

Så støy kan gjøre barn dårlige på skolen? Tipper den unnskyldningen tas godt i mot av slappe foreldre og giddaslause barn.

 

Du har påstått at
1) MDG bare ønsker å gjøre livet vanskelig for folk.
2) Det er bare trikker som støyer (selv om du nå plutselig har oppdaget en rekke andre støykilder).
3) Jeg vil bilen til livs.
Jeg finner det meningsløst å fortsette denne diskusjonen med en anonym person som fremsetter slike påstander – og henviser dem som er interessert i støy og støyproblemer til mer seriøse kilder. Det finnes mange, og jeg har nevnt noen i tidligere poster.
Pål Jensen 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...