YCBGEQOM Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Løsning som automatisk fordeler tilgjengelig kapasitet til lading kan spare både forbrukere og samfunnet for store beløp.ANNONSE: 4 x raskere lading av elbil hjemme Lenke til kommentar
Mikkel_E_S Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Denne funksjonaliteten burde egentlig vært tilgjengelig i de nye strømmålerene, synes jeg. De måler jo allerede strømmen, så det mangler jo bare en kommunikasjon til laderen. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Opptrer denne HomeCLU-enheten som mellomledd mellom AMS-boks og lader? I utgangspunktet en god ide men jeg frykter at omleggingen til effektledd uansett vil fjerne noe av nytteverdien. Effektleddet vil tvinge folk til å holde jevn belastning ,uavhengig av belastningen i nettet. Da får du jo aldri ladet 'raskt' bare opp til din tilmålte kvote.. Vil homeCLU kommunisere med nettleverandør? Da kan man jo i det minste i teorien ha mulighet til å trekke høy effekt når effektsituasjonen tillater det. Kanskje en egen abonnementstype for de med mulighet for effektstyring? Lenke til kommentar
Mikkel_E_S Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Opptrer denne HomeCLU-enheten som mellomledd mellom AMS-boks og lader? Jeg vil tro den sitter rett etter hovedinntaket og monitorerer totaltrekket til hele boligen. Så når du ikke bruker opp "kvoten" din, så regulerer laderen opp strømmen. Men det er bare ren tipping fra min side. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Har ikke enkelte store forbrukere avtale med kraft/nett-selskaper om å regulere ned forbruket ved anstrengt nettsituasjon? Vanlige husholdninger er gjerne for små til å være interessante i den sammenhengen men denne boksen kan kanskje gjøre at også vanlige husholdninger kan brukes til effektregulering? Hvis hundre- eller tusenvis av vanlige husholdninger kan regulere ned effekten på kommando så begynner det å monne.. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Må jo være veldig (og mer) interessant for borettslag. Man kan overvåke hovedkabel til borettslaget og kunne bruke opp til all ledig kapasitet til lading. Ellers mener jeg også at dersom lading i borettslag forutsetter ny trafo i nettet, så bør netteier ta den kostnaden. Netteier får uansett betalt over tid og innsetting av nye trafoer vil være bare en liten del av behovet for ny trafokapasitet over tid. Lenke til kommentar
MEMENK76 Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Laderen i bilen følger signalene fra EVSE-en, det er en enkel 1kHz PWM signal som styrer strømstyrken (6-32A). Type-2 stikkontakten kan bare spør et API-et om effekten, og gi beskjed om maks lade-strøm etter innstilt maks ønsket effektuttak. Det er ikke noe behov for at strømmålerene gjør noe som helst, kun levere ut dataene. Det kunne være en fordel med en boks som konverterte dataene til HAN-grensesnittet til et datagrensesnitt. Litt lettere for flere konsumenter spørre over nettet. Videoen under viser et produkt som forsøker å ha et effektuttak på 0kW. På denne løsningen har de en egen sensor på hovedinntaket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå