sverreb Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 (endret) Trenger ikke utvide kapasiteten på strømnettet, en trenger bare kreve at folk installerer ett husbatteri, som lader når det er god kapasitet på nettet og som kan hurtiglade bilen uten å trekke mer strøm fra nettet Bilselgere kan starte med å inkludere dette i en pakke allrede nå Kan du vise et regnestykke som viser at det er billigere enn å sørge for tilstrekkelig kapasitet? Som tidligere vist er det ikke så mye som trengs. Jeg er da lite intressert i hvorvidt kostnader flyttes mellom budsjetter, det har ingenting å si for den reelle kostnaden. Endret 30. januar 2018 av sverreb Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Tar man 1 tur til Asia har man sannsynligvis sluppet ut mer CO2 enn et helt års forbruk av bil. Nå blir denne ene turen pålagt stusselige 80,- mens man fort må ut med flere titalls tusen for tilsvarende bilbruk. Så nei, det er i praksis ikke fokus på flyreiser.... Som sagt er det begrenset skop for hva man kan gjøre. Internasjonal luftfart havner i likhet med internasjonal skipsfart i en posisjon hvor kun overnasjonale avtaler kan pålegge effektive tiltak, slikt er i praksis veldig vanskelig å gjøre. Det har lite hensikt å innføre nasjonale bestemmelser som gir lokalt næringsliv ulemper og som blir ekstremt upopulært i befolkningen* når det uansett bare flytter forurensingen til et annet land. *) som er ensbetydende at ved neste valg velges noen som uansett reverserer tiltaket. Også politikk må være bærekraftig ved å ha tilstrekkelig støtte i befolkningen Helt enig, men dette argumentet kan man vel også bruke mot alle avgiftene på bilbasert transport? I Oslo er tiltakene nå så ekstreme at det er lite trolig sittende "byregjering" blir gjenvalgt. I det minste kunne man lagt høyere avgifter på rene fritidsreiser? Og hvor stor del av budsjettet for en bedrift er ellers egentlig flyreiser? (Som sannsynligvis kunne vært erstattet med videokonferanser etc?) Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Helt enig, men dette argumentet kan man vel også bruke mot alle avgiftene på bilbasert transport? I Oslo er tiltakene nå så ekstreme at det er lite trolig sittende "byregjering" blir gjenvalgt. Mjo, men det er likevel liten sannsynlighet for at bompengetiltakene i oslo reverseres de har bred politisk støtte. Noe av parkeringsrestriksjonene kan nok bremses eller reverseres. De viktigste tiltakene som blir gjort i norge for å aksellerere 'grønn' veitransport er nok de positive incitamentene for elbiler, ikke de negative, selv om naturligvis høye bompenger bidrar for elbilene, så helt uavhengig er det ikke. Det er likevel fritak for engangsavgift og moms som er de store postene I det minste kunne man lagt høyere avgifter på rene fritidsreiser? Javel? Hvordan ville du lagd og håndhevet regler for dette? Jeg ser form meg en forferdelig byråkratisk suppe av godkjenningsnemder for å godkjenne at reiser har foretningsmessig relevans. Det er lett å tenke på ett eller annet tiltak som kanskje virker tilforlatelig, men de må kunne være praktisk gjennomførbare også. Og hvor stor del av budsjettet for en bedrift er ellers egentlig flyreiser? (Som sannsynligvis kunne vært erstattet med videokonferanser etc?) Det varierer nok mye. Trenden etter 2008 har vært at bedrifter er blitt langt mer restriktive på reiser og kostnader generellt (men sikkert ganske bransjeavhengig), så det er ikke slik at man ikke har incitament til å ta møtene på telefon allerede. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 (endret) Og få godstransport over på skinner/skinne bør være en stor prioritet og. Det er ikke få lastebiler på veiene om dagen. Om vi kunne halvvert det er det mye spart. Endret 30. januar 2018 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 (endret) Og få godstransport over på skinner/skinne bør være en stor prioritet og. Det er ikke få lastebiler på veiene om dagen. Om vi kunne halvvert det er det mye spart. Det er ikke sikkert dette er hverken økonomisk eller miljømessig smart. Togtransport er lite fleksibelt, og krever dyre omlastinger. Eventuelt måtte man investert masse i ekstra infrastruktur og flyttet mange bedrifter nærme togsporene, noe som vil koste mye penger og føre til store miljøutslipp. Det beste man kan gjøre, er nok å fortsette fokuset på å elektrifisere transportsektoren parallelt med å sørge for lastebiler med den nyeste renseteknologien. EDIT: Noen artikler som tar opp dette: https://www.aftenposten.no/norge/i/aJBO/Alle-har-tatt-feil-om-muligheten-for-a-flytte-millioner-av-tonn-fra-vei-til-jernbane https://www.vg.no/forbruker/jernbanen/lastebil-raskere-enn-toget/a/23465483/ https://forskning.no/miljo-miljovern-samferdsel-transport-teknologi/2008/02/tog-ikke-sa-miljovennlig-likevel https://e24.no/kommentarer/spaltister/supertog-eller-motorvei/1631901 https://www.nrk.no/urix/siste-lyntoglinjer-apner-i-frankrike-1.13585235 Endret 30. januar 2018 av KalleKanin Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Og få godstransport over på skinner/skinne bør være en stor prioritet og. Det er ikke få lastebiler på veiene om dagen. Om vi kunne halvvert det er det mye spart. Usikker på om det er ideellt, jeg mistenker det er enda bedre å få det over på skip, uansett må man tenke på hvordan man minimerer ulempen med omlasting siden varene må over på vei den siste biten. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Og få godstransport over på skinner/skinne bør være en stor prioritet og. Det er ikke få lastebiler på veiene om dagen. Om vi kunne halvvert det er det mye spart. Det er ikke sikkert dette er hverken økonomisk eller miljømessig smart. Togtransport er lite fleksibelt, og krever dyre omlastinger. Eventuelt måtte man investert masse i ekstra infrastruktur og flyttet mange bedrifter nærme togsporene, noe som vil koste mye penger og føre til store miljøutslipp. Det beste man kan gjøre, er nok å fortsette fokuset på å elektrifisere transportsektoren parallelt med å sørge for lastebiler med den nyeste renseteknologien. Blir jo noe frakt med lastebil da så klart fra terminaler, men mindre i dag. Og disse trenger ikke ha veldig lang rekkevidde så batteri passer bra. Hadde krevet mye bygging av infrastruktur ja. Vi har jo en notorisk dårlig tog infrastruktur så det hadde vært en stor jobb. Men en jobb jeg tror vi må ta i fremtiden til passasjerer uansett. Men se på USA der blir jo veldig mye fraktet via tog. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Trenger ikke utvide kapasiteten på strømnettet, en trenger bare kreve at folk installerer ett husbatteri, som lader når det er god kapasitet på nettet og som kan hurtiglade bilen uten å trekke mer strøm fra nettet Bilselgere kan starte med å inkludere dette i en pakke allrede nå Kan du vise et regnestykke som viser at det er billigere enn å sørge for tilstrekkelig kapasitet? Som tidligere vist er det ikke så mye som trengs. Jeg er da lite intressert i hvorvidt kostnader flyttes mellom budsjetter, det har ingenting å si for den reelle kostnaden. Kostnaden blir flyttet over på bruker Lenke til kommentar
AngelowDoom Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 "Selv om antallet elbiler øker til 300 millioner, så vil det gi en reduksjon i CO2-utslipp på én prosent." Hvorfor lar dere folk slippe til med påstander uten å kreve at de viser til regnestykket bak? Fordi slike påstander kommer på trykk støtt å stadig. Samme med grafer og stattestikk som egentlig er bare en annen for for løgn om bakgrunnsmaterialet er produsert for å oppnå et vist resultat. Det er meningsløst uten kilde og vising til bakgrunnsmaterialet. Likevel florerer det med masse rare grafer å stattestikker innen dette tema som er helt meningsløse. Det er slik media opererer for tiden. Overskrifter som sjokkere eller skremmer og artikkler fylt med meningsløse svada genererer klikk, om folk kan etterprøve eller sjekke opp påstandene er ikkje så nøye, så lenge det har generert ett klikk, og skaper en samfunnsdebatt som gir grunnlag for mere artikkler med lignende svada, tull all og faktafeil. Men når det er sagt, så høres dette ikke urimeleg ut. Skulle ikke for undre meg om det heller går i favør forbrenningsmotoren om man ser på kraftproduksjon globalt sett. Norge lever i en elbil boble for tiden, forbrenningsmotoren kommer mest sannsynlig aldri til å bli utfaset, I store deler av bil markedet kjem nok elbiler til å aldri slå ann. Olje etterspørselen kjem nok til å bare stige å stige, ihvertfall i minst 50år til, om den noen gang kommer til å gå ned. Som et eksempel så var norges mest solgte elbil i 2017 BMW i3 med 1800 registreringar. Ford F150 solgte i snitt 2500 biler pr dag i USA. Sier litt om forholdene. 2 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 (endret) Vil man redusere C02 utslipp med noen nevneverdige verdier så er det ikke biler som må omstilles. Den verste synderen for C02 utslipp er skipsfart. Enorme containerskip som fyller opp med den billigste og mest forurensende bunkersoljen de får tak i spyr mengder med C02 som langt overgår det hele verdens bilparker klarer å "produsere" av C02. http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1229857/How-16-ships-create-pollution-cars-world.html De 16 største containerskip forurenser mer enn alle verdens biler. Og det er 16 skip ut av en handelsflåte på flere tusenvis av skip. Å tro at det å bytte fra diesel til el-bil kommer til å utgjøre en vesentlig endring i verdens forurensingsproblemer er å ta på seg skylapper og leve i en nisse-verden. Ja, å bytte fra diesel til el-bil utgjør en forskjell, men den er så enormt liten i forhold til andre tiltak som ville gitt betydelig større nytteverdi. Men det er alltid lettere å peke på individer og overlate ansvaret til den enkelte for å bidra. Kjør el-bil. Sorter avfall. Bruk sykkel. Skal man virkelig ta tak i forurensingsproblemene så er skritt #1 å ta skikkelig tak i handelsflåten, deretter luftfart, industri og kraftproduksjon (spesielt i utviklingsland) og landbruk. Deretter kan man jobbe med flisespikkeri som å gå over til el-biler. Setter ting i ganske tydelig perspektiv hvis man kan få 16 skip over på grønnere alternativ i forhold til drivstoff så har man oppnådd det samme som å få HELE VERDENS BILPARK over til el-bil. Har du lest linken din? Verdens 16 største skip har et like høyt utslipp av SO2, ikke CO2. Hele ressonementet ditt blir feil. Endret 30. januar 2018 av Cowboystrekk 3 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 https://www.quora.com/Is-it-true-that-the-15-biggest-ships-in-the-world-produce-more-pollution-than-all-the-cars skipsfart slipper faktisk ut langt mindre co2 pr kg fraktet enn tilsvarende bilpark gjør. Nyere skipsmotorer kan ha virkningsgrad på over 60%, noe du kan drømme om i dieselbiler. Skipsmotorer er dog laget til å kunne brenne diesel med lavere kvalitet enn biler, bl.a langt mer svovel. 2 Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Mange glemmer at det er ikke bare elbilene alene som utgjør forskjellen. Vi må ikke glemme at økt fokus på grønn energi og bedre batterier er med på å skape en bedre fremtid for oss alle. Innovasjon er det viktigste bak dette, oljen vil heller ikke vare evig. At vi nå satser på ny teknologi og andre typer energikilder vil uansett gavne oss. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Skipsfarten er en stor kilde til forurensing. Dette fordi tungolje inneholder mye rart og endel aske. Asken gjør at partikkelfilter ikke kan brukes og det er ingen regler for innhold av partikler i tungolje. Etter nye imo regler slipper de ut mindre nox og svovel i tett befolkede områder. Samtidig er skipsfarten den mest miljøvennlige måten å frakte store mengder gods på. Et skip på 100 000 tonn klarer seg med en motor på 100 000 hk som tilsvarer en hest pr tonn. Det er det samme som et vogntog med 50 hk. Moderne skip er nok enda mere effektive ved at de er designet for mindre fart og har mindre maskiner. Det som gir gevinst er å redusere handel over store avstander. Kan man velge tyskland fremfor korea eller taivan sparer miljøet når man kjøper bil. Kjøper du en bil som veier ett tonn og skipet bruker 1 hk i 14 dager har skipet brukt 46 liter diesel på frakten. Mulig at turen er lenger enn 13 000 km i 40 km/h 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Trenger ikke utvide kapasiteten på strømnettet, en trenger bare kreve at folk installerer ett husbatteri, som lader når det er god kapasitet på nettet og som kan hurtiglade bilen uten å trekke mer strøm fra nettet Bilselgere kan starte med å inkludere dette i en pakke allrede nå Eller kanskje bare innføre et pålegg om toveiskommunikasjon mellom ladepunkt og nettleverandør for lading over en viss effekt? Så hvis effektsituasjonen er anstrengt så stilles ladeeffekten midlertidig ned helt automatisk. Kanskje med et varsel til telefonen: "På grunn av anstrengt effektsituasjon i nettet har nå din lader redusert effekten fra 7kW til 4kW. Effektsituasjonen forventes å bli bedre om 2 timer. Trykk *her* for å fortsette å lade med 7kW(kan medføre høyere effektavgift)" 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Kostnaden blir flyttet over på bruker Så kun en flytting mellom budsjetter altså. Svært lite intressant m.a.o. P.s. Elbiler er mye mindre topplast enn koketopper. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Det må være mulig å lage en app som styrer dette greit utifra husets strøm forbruk. Slik at når kaffitrakter og kokeplater slåes på reduseres lading slik at effekt inn til huset ikke overskrider en gitt kw. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Det må være mulig å lage en app som styrer dette greit utifra husets strøm forbruk. Slik at når kaffitrakter og kokeplater slåes på reduseres lading slik at effekt inn til huset ikke overskrider en gitt kw. Først må man kreve at alle nye hus bygges som smart-hus og det vil ta 100 år, minst, før alle er over på en slik løsning Da er det mye lettere, og billigere å sette inn et husbatteri (ala Tesla) 1 Lenke til kommentar
9NLS0QNN Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 For en tullete og missvisende tittel! Forslag: "Med en fordobling av bilparken og innførsel av 300 mill nye elbiler vil vi fremdeles bare kunne redusere CO2 utslippet med 1 prosent" 1 Lenke til kommentar
Olav Midtgård Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 SLEIPE "Schjøtt'n": "...og sol og vind dekker en til to prosent av energibehovet globalt. " INNSMUGLA propaganda. Om Schjøtt'n var en ærlig mann, sto det: Sol, vind og andre fornybare kilder, kan bygges ut til å dekke 100% av vårt energibehov! 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Det må være mulig å lage en app som styrer dette greit utifra husets strøm forbruk. Slik at når kaffitrakter og kokeplater slåes på reduseres lading slik at effekt inn til huset ikke overskrider en gitt kw. Først må man kreve at alle nye hus bygges som smart-hus og det vil ta 100 år, minst, før alle er over på en slik løsningDa er det mye lettere, og billigere å sette inn et husbatteri (ala Tesla) Det må jo gå ann å lese de nye strømmålerene på en eller annen måte. Eller må du kjøpe et ampermeter som kan leses tråløst. Ved å ha en smart lader kan lading reduseres nå strømmen er høy. Det burde ikke være 100 år frem i tid før vi klarer det. Når jeg tenker med om har jeg sett det instalert på fabrikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå