AnonymDiskusjon Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Er det mulig for arbeidsgiver å finne ut av dette? Arbeidsgiver ville ha vitnemål fra videregående skole i tillegg til bacheloren min, og de karakterene der er så dårlig... Hvis jeg forfalsker et vitnemål fra VGS, vil de kunne finne ut av det? Jeg sender jo inn et scanna inn dokument av høyskolen, så hva er sjansen? Anonymous poster hash: 8ea66...530 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Hvorfor ta sjansen? Jeg tror uansett arbeidsgiver er mest interessert i fraværet ditt. Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Ja. Fraværet ditt er uansett mye viktigere(for de fleste jobber), men ikke vær uærlig og modifiser karakterene. Lenke til kommentar
Populært innlegg Aiven Skrevet 30. januar 2018 Populært innlegg Del Skrevet 30. januar 2018 (endret) Et større problem er vel at du tydeligvis er villig til å gå forbi andre i jobbsøkerkøen med juks. Altså, noen andre fortjener jobben mer enn deg, men du tar jobben fra de. Det er et tydelig tegn på en motbydelig person, evt. bare dum. Du bør vel kanskje spørre deg: Hva ville skjedd om alle gjorde som meg? Svaret er kanskje at du ikke hadde fått jobb, slik du skulle, fordi noen andre var flinkere til å jukse. Og om du fikk jobben, så ville du måttet jobbe en stund, men ikke fått utbetalt penger, fordi arbeidsgiver er en juksemaker. Vi ser her at denne typen atferd ikke fungerer i samfunnet, altså bør du ikke gjøre det. Om du velger å gjøre det, kan du faktisk ikke klage dersom noen føkker opp ditt liv på uredelig vis i neste sving. Endret 30. januar 2018 av Aiven 15 Lenke til kommentar
Mohdaw Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Er det mulig for arbeidsgiver å finne ut av dette? Arbeidsgiver ville ha vitnemål fra videregående skole i tillegg til bacheloren min, og de karakterene der er så dårlig... Hvis jeg forfalsker et vitnemål fra VGS, vil de kunne finne ut av det? Jeg sender jo inn et scanna inn dokument av høyskolen, så hva er sjansen? Anonymous poster hash: 8ea66...530 Ja det er en mulighet for arbeidsgiver å finne ut av dette. Noen arbeidsgivere hyrer inn eksterne konsulenter som gjør såkalte "bakgrunnsjekk" Dette innebærer blant annet å undersøke om vitnemål er ekte. De kan f.eks be deg om å ta med vitnemålet i original. Forholdet er straffbart, og relativt lett å avdekke. Det er vanskelig å si hva som er sannsynligheten for at du blir "tatt", men man har sett en markant økning i bedrifter som ønsker å utføre bakgrunnsjekk. 2 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Et større problem er vel at du tydeligvis er villig til å gå forbi andre i jobbsøkerkøen med juks. Altså, noen andre fortjener jobben mer enn deg, men du tar jobben fra de. Det er et tydelig tegn på en motbydelig person, evt. bare dum. Du bør vel kanskje spørre deg: Hva ville skjedd om alle gjorde som meg? Svaret er kanskje at du ikke hadde fått jobb, slik du skulle, fordi noen andre var flinkere til å jukse. Og om du fikk jobben, så ville du måttet jobbe en stund, men ikke fått utbetalt penger, fordi arbeidsgiver er en juksemaker. Vi ser her at denne typen atferd ikke fungerer i samfunnet, altså bør du ikke gjøre det. Om du velger å gjøre det, kan du faktisk ikke klage dersom noen føkker opp ditt liv på uredelig vis i neste sving. Både og slik samfunnet er i dag. Men ikke gjør deg til kjeltring for småpenger som dette er. Lettere og lykkes når du er kynisk og empatiløs er min oppfattning av dagens samfunn men. Så til OP nei, det er ikke verdt det. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 I norge blir vel dokumentforfalskning straffet hardere enn om du voldtar en baby. Ikke akkurat vanskelig å forfalske et vitnemål men det er jo ekstremt lett å finne ut om det er ekte eller ikke og straffen tror jeg både kan være betydelig og kan gi effekt mange år etter at du gjorde det Lenke til kommentar
Illus Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Som alltid er det forskjell på kong salomo og jørgen hattemaker. Kong Salomo kommer seg unna med bevisst dokumentfalsk: https://e24.no/jobb/telenor/telenor-sjef-beskyldt-for-cv-juks-innroemmer-feil/23563894 Jørgen hattemaker må i fengsel: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2017/12/26/195358924/mann-domt-til-fengsel-ha-forfalsket-vitnemal Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Uansett bryr de seg nok mest om bacheloren. Hvis den er bra, viser du jo en positiv utvikling, og at du har klart å ta deg selv i nakken. Det er faktisk en bragd. De som har jevnt gode prestasjoner hele veien har kanskje aldri kjent noe særlig på motgang, men det har du. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 (endret) Det er en feil med høy risiko for å bli oppdaget - det skal ikke mer til enn en telefon til fylkeskommunen. Som alltid er det forskjell på kong salomo og jørgen hattemaker. Kong Salomo kommer seg unna med bevisst dokumentfalsk: https://e24.no/jobb/telenor/telenor-sjef-beskyldt-for-cv-juks-innroemmer-feil/23563894 Jørgen hattemaker må i fengsel: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2017/12/26/195358924/mann-domt-til-fengsel-ha-forfalsket-vitnemal Det er en materiell forskjell på å forfalske en CV og å forfalske et vitnemål. Endret 30. januar 2018 av krikkert 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2018 Mitt arbeid går kun på å intervjue nye arbeidstakere, Vi sjekker sjeldent arkene vi får pga nettopp dette du nevner, Vi tar de fleste inn og snakker med de, får en oppfatning av hvordan de er og stiller et par kontrollspørsmål. Eneste som er kjedelig er å se utrykket til de som har forfalsket en karakter og vi feks sier " Ja vi ser du fikk 4 i engelsk, hvordan er dette nå? jobben krever at du klarer det flytende " Også har de skrevet feks 5 eller 6 på det forfalskede dokumentet og da må ro seg unna når vi sier " oi ja nei vi så feil..her står det jo 6 hmm rart du ikke husket det " I det øyeblikket skjønner de at de ikke vil få jobben og da var det plutselig ikke verdt lenger. Vi ihvertfall ansetter aldri noen utifra karakter fra skolen, vi fokuserer kun på hva de har å tilby Som de fleste andre arbeidsgivere gjør Vær ærlig, legg gjerne til en kommentar hvis det er så altfor ille Anonymous poster hash: 5d697...2e3 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Dropp hele karakterarket, intervjuer blir ikke basert på skolekarakterer uansett. 1 Lenke til kommentar
hvabehager Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Jeg vet ikke bakgrunnen for at du fikk dårlige karakterer, men jeg har vært der selv i et intervju, og da har innstillingen din en del å si. For meg så var de ikke interessert i karakterene mine (dette var fra universitetet), men jeg var veldig redd for at de var for dårlige. Men jeg fortalte dem at jeg var "stolt" av at jeg ikke droppet ut selv om det så ganske råttent ut. Jeg hadde veldig lyst på å få ferdig graden min, og fortalte hvor utrolig den mestringsfølelsen var av å gjøre noe ferdig. Hvis du kan fortelle litt positivt rundt dine år på VGS, uten for mye bortforklaringer (som feks jeg fikk så dårlige karakterer fordi en lærer var dårlig - ikke bra. Ikke legg skylda på andre.), så vil innstillingen din være verdt mye mer enn karakterer mener jeg. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Som alltid er det forskjell på kong salomo og jørgen hattemaker. Kong Salomo kommer seg unna med bevisst dokumentfalsk: https://e24.no/jobb/telenor/telenor-sjef-beskyldt-for-cv-juks-innroemmer-feil/23563894 Jørgen hattemaker må i fengsel: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2017/12/26/195358924/mann-domt-til-fengsel-ha-forfalsket-vitnemal Selvsagt vil to helt forskjellige lovbrudd straffes forskjellig. Det har ingen ting med hverken Kong Salomo eller Jørgen Hattemaker å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Eneste som er kjedelig er å se utrykket til de som har forfalsket en karakter og vi feks sier " Ja vi ser du fikk 4 i engelsk, hvordan er dette nå? jobben krever at du klarer det flytende " Også har de skrevet feks 5 eller 6 på det forfalskede dokumentet og da må ro seg unna når vi sier " oi ja nei vi så feil..her står det jo 6 hmm rart du ikke husket det " Ganske absurd å tro at folk går rundt og husker om de fikk 4 eller 6. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2018 TS: Takk for svar. Velger å ikke sende inn et forfalsket dokument. Enten så sender jeg inn med en forklaring eller så lar jeg være å sende inn VGS dokumentet i det hele tatt. Anonymous poster hash: 8ea66...530 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Selvsagt vil to helt forskjellige lovbrudd straffes forskjellig. Det har ingen ting med hverken Kong Salomo eller Jørgen Hattemaker å gjøre. Er egentlig "pynting" av CV et lovbrudd? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 ja https://www.dn.no/talent/2012/12/02/slik-blir-du-straffet-for-a-pynte-cven Brekke burde fått vann og brød (Min personlige vurdering basert på den allmenne rettsfølelsen) Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Du gjør som du vil. Tror det er mange som gjør det samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå