Shapeshift Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Hei =) Holder på å lære meg java, og får en feilmelding i cmd når jeg kjører filer fra en subfolder (hvilken som helst subfolder uansett hvor folder blir lagt, om den kjøres fra en hvilken som helst folder fungerer det uten feilmelding). Noen som vet hvordan jeg kan ordne dette? Her er hvordan det blir seende ut fra en subfolder: The system cannot find the path specified.Hello World!Press any key to continue . . . Har sett på ørten youtube filmer og lest guider om dette nå, å endre path/class osv i advanced system settings gir ingen endring (C:\Program Files\Java\jdk-9.0.4\bin satt til denne). I cmd om man skriver javac eller java -version får man opp all informasjon så ingen problemer her. Håper noen kan hjelpe før jeg blir gal Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Uklart hva du mener med "kjører filer fra en subfolder". Kan du poste koden? 1 Lenke til kommentar
Shapeshift Skrevet 30. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2018 Hei =) Ja, her er koden: class HelloWorld { public static void main(String[] args) { System.out.println("Hello World"); }} (Deretter trykker jeg compile som gir: Tool completed successfully. Deretter run java application som gir: Hello WorldPress any key to continue . . .) Denne filen er lagret i f.eks C:\shapeshiftjavaprog og fungerer fint. Om jeg lager en ny mappe i denne slik at det blir C:\shapeshiftjavaprog\test får jeg feilen som beskrevet i HI, selv om compile ikke gir noe feilmeldinger. Har også prøvd å lagre en ny fil direkte i denne mappen, og compile går fint og class filen havner her også men får altså denne feilmeldingen først når den kjøres. Mener altså en mappe i en mappe om det gir mening. (Alle filer som ikke er i \test fungerer fortsatt fint altså, og uten feilmelding, har laget mapper på skrivebordet og andre steder også men så fort jeg lager en ny mappe i mappen får jeg samme feil.) Er helt ny på dette så forstår ikke hva jeg gjør galt, liker å ha det litt ryddig så jeg finner ting så hadde planer om å følge en tutorial og ha en mappe for hver del om det gir mening Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 (endret) Denne var merkelig. At du lager en subfolder skal ikke ha noe å si. Søk på "The system cannot find the path specified" gir mange treff, men de få jeg har sett på gjelder lese/skrive til fil, og det er ikke relevant her. Dette er jo det på det mest grunnleggende nivået i å lære seg Java. Du har en fil som heter HelloWorld.java. Kompileres med javac Helloworld.java, og du får en .class fil. Så kjører du med java HelloWorld. C:\>java -version java version "1.8.0_161" Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.8.0_161-b12) Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM (build 25.161-b12, mixed mode) C:\shapeshiftjavaprog>"C:\Program Files\Java\jdk1.8.0_161\bin\javac" HelloWorld.java C:\shapeshiftjavaprog>java HelloWorld Hello World Ut fra førstepost får jeg intrykk av at det er dette du gjør. Men nå sier du "trykker jeg compile" og "run java application". Betyr det at du ogå ikke jobber rett på kommandolinje, men har en IDE? Endret 30. januar 2018 av Hårek 1 Lenke til kommentar
Shapeshift Skrevet 30. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2018 Tusen takk for svar, setter utrolig stor pris på det Jeg hadde bare kjørt det fra kommandolinje i den første mappen, men nå fikk jeg laget en mappe i en mappe i en mappe og kjørt det via kommando uten problemer eller feilmeldinger! Så det hjalp en hel del. Jeg fant noen leksjoner på nett på norsk, og lastet ned textpad hvor jeg har laget noen få programmer, så da er det her jeg får problemer i disse mappene. Fant en guide på youtube for å lage compile/run java, så da kan det hende det er her jeg har feilet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Det å feile er en stor del av prosessen når man skal lære noe nytt. Kan være frustrerende til tider, men noe man må gjennom. Har ikke brukt TextPad, vet ikke hvor godt det fungerer. Lenke til kommentar
Shapeshift Skrevet 31. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2018 Fant løsningen til slutt, måtte slette compile/run java som ble lagt til manuelt og deretter adde jdk fra configure -> preferences -> tools -> add. Nå fungerer det fra alle mapper Tusen takk for hjelp Hårek, hadde ikke fått det til om jeg ikke hadde prøvd mer fra cmd (da hadde jeg rota rundt med path enda!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå