Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Stamcelle debat.

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal ha debatt i morgen på skolen. Jeg har prøvd å finne noen argumenter i mot bruk av stamceller fra befruktegde egg og embryo. Jeg trenger svar på hvorfor man ikke skal forske på stamceller fra befruktede egg og hva er konsekvensene av det? Jeg har lest litt om det, men kom fram til at du nemlig tar et liv for å redde et annet liv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg generelt FOR forskning rundt embryoniske stamceller, men jeg kan prøve å argumentere for den andre siden.

Mye av mot-argumentene er i stor grad basert på det etiske prinsippet om at et befruktet egg er et liv, og at vi tar det livet for å samle embryoniske stamceller.

Og hva hvis forskningen får enda mer støtte? Ser vi for oss enorme laboratorier der egg befruktes in vitro og drepes, flere tusen ganger om dagen? Er ikke det litt groteskt?

Begge sider er jo ute etter det samme; å bevare liv. Spørsmålet er om det er riktig å ta et liv for å redde et liv.

Og fordi det ene livet er en blastocyste som ikke har berørt innsiden av en livmor, er det da virkelig et liv i det hele tatt?

Det er en vanskelig debatt, men håper dette belyser litt av argumentene mot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...