aaad Skrevet 29. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2018 Hei! Viss ein kjøper ein ny PC, eller skiftar hovudkort, kan ein då ta med seg Windows 10 til ein nyinstallasjon? Eg snakkar då ikkje om OEM-versjonar, som blir levert ved nye maskinar. Eg er jo ein av mange som har nytta meg av gratisamnestiet til Microsoft, og installerte fri Windows-10-oppgraderingar frå win7 eller win8. Dette verka jo heilt ok, sjølv om ein hadde brukt ymse piratversjonar av Windows. Ein kunne òg foreta "clean-install" på same maskinen i etterkant. Eg har lasta ned eit program som skal kunne identifiserer windows produktnøkkelen. Kan ein då berre putte denne inn ved ein standard installasjon? Lenke til kommentar
aaad Skrevet 29. januar 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. januar 2018 Fann vel ut av det sjølv ...i "Den store windowstråden" her inne. Her står: Kan jeg få ut produktnøkkelen fra den gratis oppdaterte Win10 installasjonen? Ja, men du får bare den samme nøkkelen som alle andre i verden, en av disse: Windows 10 Home - YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7Windows 10 Home Single Language - BT79Q-G7N6G-PGBYW-4YWX6-6F4BTWindows 10 Home Country Specific - N2434-X9D7W-8PF6X-8DV9T-8TYMDWindows 10 Education - YNMGQ-8RYV3-4PGQ3-C8XTP-7CFBYWindows 10 Pro - VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T ingen av dem kan brukes til noe, du kan ikke aktivere med dem, de har ingen annen funksjon enn at Windows må ha en produktnøkkel for å være aktivert. Det er hardware IDen din som holder deg aktivert, og kan få deg aktivert igjen. Ingen ting annet. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2018 Produktnøkkelen har liten eller ingen betydning i Windows 10. Hvis du går inn i Settings , Update & Security (?), Activation, så vil de f.eks. stå at "Windows is activated with a digital license" eller noe sånt. Noen ganger står det "Windows is activated with a digital license linked to your Microsoft Account". I det første tilfellet er PC'ens "fingeravtrykk" registrert på en av Microsoft's aktiveringsservere, i det andre tilfellet er det i tillegg en kobling til Microsoft-konto. I det første tilfellet betyr det at du kan slette alt på harddisken - eller sette inn en ny disk - og reinstallere Windows 10, og aktiveringsserveren vil "kjenne igjen" PC'en din og aktivere Windows på den. I det andre tilfellet skal du - slik jeg har forstått det - kunne miste PC'en på bunnen av Stillehavet, bygge en ny PC, installere Windows på den, og fortelle aktiveringsserveren at dette er en erstatning for den "gamle" PC'en som var registrert på deg. Har aldri testet hvordan dette fungerer ... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 29. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2018 Hei! Viss ein kjøper ein ny PC, eller skiftar hovudkort, kan ein då ta med seg Windows 10 til ein nyinstallasjon? Eg snakkar då ikkje om OEM-versjonar, som blir levert ved nye maskinar. Eg er jo ein av mange som har nytta meg av gratisamnestiet til Microsoft, og installerte fri Windows-10-oppgraderingar frå win7 eller win8. Dette verka jo heilt ok, sjølv om ein hadde brukt ymse piratversjonar av Windows. Ein kunne òg foreta "clean-install" på same maskinen i etterkant. Eg har lasta ned eit program som skal kunne identifiserer windows produktnøkkelen. Kan ein då berre putte denne inn ved ein standard installasjon? Hva betalte du for riggen? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2018 Hvis du fortsatt har en gyldig produktnøkkel for Windows 7 (eller 8.1), så skal det visstnok fortsatt være mulig å oppgi denne nøkkelen når du installerer Windows 10. Pass på at det er riktig "variant; Home Premium -> Home, Ultimate -> Pro, etc. Lenke til kommentar
aaad Skrevet 29. januar 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. januar 2018 Hva betalte du for riggen? Nok til ikkje ville betale for ny windows-lisens viss eg ikkje treng... Lenke til kommentar
aaad Skrevet 29. januar 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. januar 2018 I det andre tilfellet skal du - slik jeg har forstått det - kunne miste PC'en på bunnen av Stillehavet, bygge en ny PC, installere Windows på den, og fortelle aktiveringsserveren at dette er en erstatning for den "gamle" PC'en som var registrert på deg. Har aldri testet hvordan dette fungerer ... ...men da må ein altså opprette ein microsoft-konto, og registrere PC'en inn her først? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 29. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2018 Hva betalte du for riggen? Nok til ikkje ville betale for ny windows-lisens viss eg ikkje treng... Når var siste gang du betalte for Windows lisens? Du trenger lisens for å bruke Windows 10. Noe annet er ulovlig. Lenke til kommentar
aaad Skrevet 29. januar 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. januar 2018 Når var siste gang du betalte for Windows lisens? Du trenger lisens for å bruke Windows 10. Noe annet er ulovlig. Tja, sei det? Aldri, trur eg, anna enn dei ein får på kjøpet ved kjøp av ny laptop og sånn. Uansett, treng inga moralpreik for å vere litt på kant med monopolkapitalen. Langt på veg vart no denne fri-perioden med win10-oppdateringar sett på som eit amnesti for dei som ikkje hadde lisensane heilt på stell... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2018 Lisensvilkårene til Windows 10 sier at dersom du anskaffet Windows 10 med en 'retail license', eller oppgraderte fra en tidligere Windows -versjon med 'retail license', så har du rett til å overføre din Windows 10-lisens til en annen PC som du eier, inkludert en ny PC som du har kjøpt eller bygget selv. Hvis du f.eks. kjøpte en 'boks' med Win 7 Home Premium (retail, ikke OEM) på en CD + en produktnøkkel, installerte dette på en PC, for så å oppgradere til Windows 10, så har du nå rett til å reinstallere Windows 10 på en ny PC, forutsatt at du fjerner Windows fra den "gamle" PC'en. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2018 I det andre tilfellet skal du - slik jeg har forstått det - kunne miste PC'en på bunnen av Stillehavet, bygge en ny PC, installere Windows på den, og fortelle aktiveringsserveren at dette er en erstatning for den "gamle" PC'en som var registrert på deg. Har aldri testet hvordan dette fungerer ... ...men da må ein altså opprette ein microsoft-konto, og registrere PC'en inn her først? Ja. "Registreringen" skjer vel automatisk når du bruker en Microsoft-konto på den angjeldende PC'en. Jeg vet ikke om du kan "force" det på noen måte. Men når PC'en er registrert vil det stå på Activation-siden under Settings. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 29. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2018 Når var siste gang du betalte for Windows lisens? Du trenger lisens for å bruke Windows 10. Noe annet er ulovlig. Tja, sei det? Aldri, trur eg, anna enn dei ein får på kjøpet ved kjøp av ny laptop og sånn. Uansett, treng inga moralpreik for å vere litt på kant med monopolkapitalen. Langt på veg vart no denne fri-perioden med win10-oppdateringar sett på som eit amnesti for dei som ikkje hadde lisensane heilt på stell... Skulle ikke komme med noen moralpreken, men OS'et koster ikke så fryktelig mye. Det er ikke mye skjermkort du får till tusenlappen, bare til en sammenligning. Men vil du ikke betale lisens, så finnes der andre OS som ikke koster noe som helst. Lenke til kommentar
aaad Skrevet 29. januar 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. januar 2018 I det andre tilfellet skal du - slik jeg har forstått det - kunne miste PC'en på bunnen av Stillehavet, bygge en ny PC, installere Windows på den, og fortelle aktiveringsserveren at dette er en erstatning for den "gamle" PC'en som var registrert på deg. Har aldri testet hvordan dette fungerer ... ...men da må ein altså opprette ein microsoft-konto, og registrere PC'en inn her først? Gjekk iallfall greitt å registrere inn laptopen eg skriv på no, til ein microsoft-konto... ...og her er prosedyre. Lenke til kommentar
aaad Skrevet 29. januar 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. januar 2018 Men vil du ikke betale lisens, så finnes der andre OS som ikke koster noe som helst. Joda, har brukt Mandriva-Linux på kose-pc'en i mange år, litt for gøy, men det er visst ikkje noko for kone og fire gaming-gutar 1 Lenke til kommentar
aaad Skrevet 30. januar 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. januar 2018 Ok, ...da har me nettopp mekka full generasjonsoppgradering for gaming-guten i heimen, med hovudkort, cpu, minne og sjermkort. Rett før me logga av den gamle PC'en, registrerte me den digitale lisensen frå gratisoppdateringa for eit par år sidan opp mot maskinen. Ein må ha ein microsoft-konto. Så over til PC-bygging, og det gjekk heilt utan problem. Installerte Windows 10 frå minnepinne, etter vanleg mønster. Me brukte valet "Jeg har ingen produktnøkkel", og tok ein "clean install". Så var det aktivering då. Null problem! Me følgde prosedyre for "Reactivating Windows 10 after a hardware change". Litt kronglete prosedyre, men det gjekk greitt, og nyinstallert Windows er aktivert. Øvst på sida som er linka til over står prosedyre for å registrere den digitale lisensen til enhet. Nedste delen forklarer prosedyre for reaktivering ved ny maskinvare. Kanskje verkar dette for OEM-lisensar òg (?) ...på fabrikkinstallerte PC'ar/bærbare og sånn. Kven veit? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå