Noonkim Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Hei, jeg er pappa til en liten jente på 8 måneder - hun er en solstråle. Da jeg er dansk sliter jeg litt med å finne ut av alle reglene i Norge, derfor skriver jeg her på fora for å forstå de bedre. Mamma til barna, og jeg, treff hver andre i 2016 da jeg flyttet til Norge. Hun er fra Polen, å har bodd i Norge rundt 10 år. Hun ble gravid ganske fort, å vi ble da enige om at vi skulle ha barna å se om vi kunne få det til å fungere sammen. Hun flyttet inn hos meg, å frem til for et par uker siden gikk det fint. Nå er vi dessverre i den situasjon at vi ikke kan forsette vårt samliv, da vi ikke klarer å få det til skikkelig, slik at begge er "happy" og fornøyde. Ting skjer, å det er ganske uheldig når vi har en liten jente. Nå er det slik at hun flere ganger reiste til Polen for å være med en syk mamma og for å få mer hjelp da jeg jobber ganske mange timer. Det sa jeg ok til, men jeg sa maks 2 uker av gangen, da jeg ville se min lille datter. Nå hvor vi har funnet ut av at det ikke skal være oss, har hun reist til Polen å blir i polen, på for meg ubestemt tid, jeg får nesten ingen svar på når hun kommer hjem. Jeg reiser nå til Polen i en forlenget helg for å se datteren min. Hun har informert om at hun kommer tilbake til Norge i slutten av Februar og blir her 10 dager for da igjen å reise til Polen. Nå krever hun at det er jeg som skal reise til Polen å besøke de, da det er min "tur". Slik jeg ser det, skal hun bli i Norge, så jeg kan se min datter hver uke noen timer som jeg har "krav" på. Det er klart at det skal være for barnets beste, men barnets beste er jo rutiner å ikke at reise frem å tilbake hele tiden. Derfor mener jeg hun skal bli i Norge, jeg besøker de jo gjerne mer enn 1 gang i uken. Hvilke muligheter har jeg her? Hva er mine rettigheter? Jeg vil veldig gjerne ha et forhold med datteren min, å jeg er så lei av ikke å se hun. Med vennlig hilsen, å takk for hjelpen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Ahh irriterende å lese slike saker Hadde tatt direkte kontakt med barnevernet og hørt fra de direkte Vi menn blir aldri trodd hvis det går for lang tid! Jo fortere jo bedre Lykke til! Anonymous poster hash: 74245...0df Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Dersom dere har felles foreldreansvar kan ikke mor flytte utenfor Norges grenser uten fars samtykke https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/foreldreansvar-hva-innebaerer-felles-foreldreansvar/ 3 Lenke til kommentar
Noonkim Skrevet 29. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2018 Dersom dere har felles foreldreansvar kan ikke mor flytte utenfor Norges grenser uten fars samtykke https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/foreldreansvar-hva-innebaerer-felles-foreldreansvar/ Takk for dette svaret - vi har felles foreldreansvar, da vi har bodd sammen siden hun ble født. 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 (endret) I din situasjon ville jeg i første omgang ta kontakt med et familievernkontor på barnets hjemsted i Norge. Dette for om mulig å komme frem til en skriftlig samværsavtale. Dersom dette ikke fører frem har du mulighet for å stevne mor for retten. Du kan også søke juridisk bistand og eventuelt få bistand til å tilskrive mor. Det finnes flere muligheter for gratis bistand, avhengig av hvor i landet barnet bor. Du bør komme raskt i gang, for en slik sak kan fort ta tid. Edit: Les mer om familievernkontor her http://www.incest80057000.no/hvem-kan-hjelpe/familievernkontor/ Endret 29. januar 2018 av Omnithunder 2 Lenke til kommentar
Noonkim Skrevet 29. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2018 Hei igjen. Hun har kontaktet en advokat nå, og han hevder at vi ikke har felles foreldreansvar, på tross av at vi har bodd sammen. Kan dette være riktig? Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 (endret) Dere har vel begge fylt ut et papir på at dere er foreldre til barnet? Jeg mener at når min første ble født så signerte vi en samboerærklering og farskapserklæring på fødestuen etter fødselen. Med det siste barnet hadde de visst sluttet med det og vi signerte farskapserklæring på den siste svangerskapskontrollen med legen som vitne. I ettertid sendte vi inn en fødselsmelding på nettet, tror jeg. Iallefall så var det dette som skulle til for å sørge for at vi har lik foreldrerett for barna. Siden vi ikke er gift så tror jeg ikke det går automatisk. Jeg vil anta at du trenger kyndig hjelp brennkvikt. Kvinner kan være monstre mot menn og vise null hensyn for eget barn i slike tilfeller. Jeg vet at min brors eks prøvde å ta foreldreansvaret når de gikk ifra hverandre men fikk ikke hold for dette når de meklet ettersom min bror hadde forsørget mor og barn inntil bruddet. Forresten - be om å få flyttet denne tråden til jussforumet. Der er de mange kvikke hoder som er flinke på slikt! Endret 29. januar 2018 av Invader Zim 2 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Hei igjen. Hun har kontaktet en advokat nå, og han hevder at vi ikke har felles foreldreansvar, på tross av at vi har bodd sammen. Kan dette være riktig? Dersom dere hadde felles bostedsadresse i folkeregisteret når barnet ble født, så har dere felles foreldreansvar. Dersom dere ikke hadde felles bostedsadresse, så er det likevel ikke krise. Kontakt familievernkontor ASAP. Det skal særdeles mye til at du ikke oppnår felles foreldresamvær i en rettsak, og det vil hennes advokat være fullstendig klar over. Ikke la deg presse. Behold roen, så går det nok bra. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Ved ugift samliv er det om dere bodde sammen ved fødsel som avgjør om dere har felles foreldreansvar. Hvis hun har flyttet med barnet i strid med ditt foreldreansvar er det en ulovlig barnebortføring. Du kan lese mer om dette på Justisdepartementets sider om barnebortføring. 3 Lenke til kommentar
Noonkim Skrevet 31. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2018 Hei igjen. Hun har kontaktet en advokat nå, og han hevder at vi ikke har felles foreldreansvar, på tross av at vi har bodd sammen. Kan dette være riktig? Dersom dere hadde felles bostedsadresse i folkeregisteret når barnet ble født, så har dere felles foreldreansvar. Dersom dere ikke hadde felles bostedsadresse, så er det likevel ikke krise. Kontakt familievernkontor ASAP. Det skal særdeles mye til at du ikke oppnår felles foreldresamvær i en rettsak, og det vil hennes advokat være fullstendig klar over. Ikke la deg presse. Behold roen, så går det nok bra. Hei. Vi bodde sammen, og hun signerte også papirene for underholdningsbidrag at vi bodde sammen etter datteren ble født. Men da vi ikke hadde samme adresse er hun nå registrerte ved skatteetaten som den med foreldreansvar, på tross av at vi bodde sammen. Jeg har et møte på skatteetaten på fredag, hvor jeg tar med min dokumentasjon å håper de kan fikse denne "feil", slik at advokaten ikke bruker dette mot meg - dette gjør han allerede, da han hevder hun har ene foreldreansvar og kan reise med datteren når som helst. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Så hvilke muligheter har en Dansk MANN til å påtvinge fullbyrdelse mot en Polsk KVINNE i Polen basert på norske domstolers avgjørelser? Forutsatt selvsagt at vedkommende skulle klare å få en favorabel dom i det norske systemet innen jentungen blir 18 år. 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Barnet er født i Norge og er norsk statsborger. Jeg er redd dette ikke er en sak skatteetaten kan ordne. Jeg ville ha kontaktet familievernkontor med en gang og kalt inn til mekling. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Barnet er født i Norge og er norsk statsborger.Hvordan vet du om barnet er norsk statsborger? Kan ikke si at jeg ser noe som tyder på det. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Dersom barnet hadde fast bosted i Norge har Dansk MANN (sic) adgang til å kreve barnet tilbakeført til Norge i tråd med barnebortføringskonvensjonen, som Norge og Polen har signert. Dette forutsetter at Dansk MANN utøvde foreldreansvar og samvær på bortføringstidspunktet (eller konkret ville gjort det hvis bortføringen ikke hadde funnet sted). Felles foreldreansvar etter legalbestemmelsen i barnelova forutsetter ekteskap eller samboerskap på fødselstidspunktet, se barnelova § 35. Folkeregisteret vil imidlertid ikke registrere felles foreldreansvar med mindre foreldrene er folkeregistrert på samme adresse eller erklærer at de bor sammen, barnelova § 39. Man kan derfor komme i en situasjon hvor barnets foreldre bor sammen, og derfor har felles foreldreansvar, men hvor folkeregisteret ikke vil registrere dette. I Norsk Lovkommentar (barnelova note 88) forutsettes det at registrering er et vilkår for at foreldreansvaret skal være felles, men jeg ser akkurat det som et bevisspørsmål. Det er kun avtaler som har registrering som gyldighetsvilkår, ikke lovens legalordninger. Det er barnets bostedsland som avgjør hvilken stat man skal reise sak om foreldreansvar og samvær i, jf. barnelova § 82. Kidnapping endrer som utgangspunkt ikke bosted, men lovlig flytting gjør. Hvis du har foreldreansvar kan du reise sak om samvær mv. i Norge, og fremme sak om barnebortføring i Polen. Hvis du ikke har foreldreansvar må du reise sak om å få dette i Polen. 1 Lenke til kommentar
Noonkim Skrevet 31. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2018 Barnet er født i Norge og er norsk statsborger.Hvordan vet du om barnet er norsk statsborger? Kan ikke si at jeg ser noe som tyder på det. Barnet har dansk og polsk pas, så hun har delt statsborgerskap. Lenke til kommentar
Noonkim Skrevet 31. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2018 Dersom barnet hadde fast bosted i Norge har Dansk MANN (sic) adgang til å kreve barnet tilbakeført til Norge i tråd med barnebortføringskonvensjonen, som Norge og Polen har signert. Dette forutsetter at Dansk MANN utøvde foreldreansvar og samvær på bortføringstidspunktet (eller konkret ville gjort det hvis bortføringen ikke hadde funnet sted). Felles foreldreansvar etter legalbestemmelsen i barnelova forutsetter ekteskap eller samboerskap på fødselstidspunktet, se barnelova § 35. Folkeregisteret vil imidlertid ikke registrere felles foreldreansvar med mindre foreldrene er folkeregistrert på samme adresse eller erklærer at de bor sammen, barnelova § 39. Man kan derfor komme i en situasjon hvor barnets foreldre bor sammen, og derfor har felles foreldreansvar, men hvor folkeregisteret ikke vil registrere dette. I Norsk Lovkommentar (barnelova note 88) forutsettes det at registrering er et vilkår for at foreldreansvaret skal være felles, men jeg ser akkurat det som et bevisspørsmål. Det er kun avtaler som har registrering som gyldighetsvilkår, ikke lovens legalordninger. Det er barnets bostedsland som avgjør hvilken stat man skal reise sak om foreldreansvar og samvær i, jf. barnelova § 82. Kidnapping endrer som utgangspunkt ikke bosted, men lovlig flytting gjør. Hvis du har foreldreansvar kan du reise sak om samvær mv. i Norge, og fremme sak om barnebortføring i Polen. Hvis du ikke har foreldreansvar må du reise sak om å få dette i Polen. Det er nettopp det som er saken, vi bodde sammen å det kan masse av mennesker bevitne, og også en masse beskjeder fra hun om at vi bodde sammen. Men da hun hadde adressen på sin gamle leilighet som hun fremleide, da skjer der så det jeg ikke var oppmerksom på, at vi ikke får automatisk felles foreldreansvar. Jeg ser dette som en feil, å det tenker jeg også den norske stat kan se - eller er jeg helt på feil vei? Jeg har kontakt til familievernet, og der er satt opp møte om 3 uker med både mor, far og vernet. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Barnet har dansk og polsk pas, så hun har delt statsborgerskap. Da er saken straks mer komplisert. Søk advokatbistand. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 (endret) Søk profesjonell hjelp. Jeg kan huske at på papiret vi signerte på fødestuen var det et felt hvor vi krysset av at vi "anså" oss som samboere. Altså var vi definert som samboere selv om vi hadde to adresser på det tidspunkt (men her signerte selvfølgelig begge). Har dere signert det samme papiret? Har hun begått trygdesvindel ved å motta noen form økt bistand ved å ikke oppgi samboerskap til nav? Kan noe slikt brukes som pressmiddel? Endret 31. januar 2018 av Invader Zim Lenke til kommentar
Noonkim Skrevet 1. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2018 Søk profesjonell hjelp. Jeg kan huske at på papiret vi signerte på fødestuen var det et felt hvor vi krysset av at vi "anså" oss som samboere. Altså var vi definert som samboere selv om vi hadde to adresser på det tidspunkt (men her signerte selvfølgelig begge). Har dere signert det samme papiret? Har hun begått trygdesvindel ved å motta noen form økt bistand ved å ikke oppgi samboerskap til nav? Kan noe slikt brukes som pressmiddel? Hei. Jeg er faktisk i tvil om hva vi signerte på sykehuset, det er en stresset tid. Men pga. vi bodde sammen signerte vi et skjema om underholdningsbidrag hvor der står at vi bodde sammen etter datteren ble født. Dette tar jeg med til skatteetaten imorgen. Hun har fått beløpet på 930kr mener jeg det, men ikke annet - så der bør ikke være noe svindel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå