AnonymDiskusjon Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Jeg er i helt i startgropen med å starte eget selskap. Jeg jobber innen IT, og har allerede kontrakt for de neste to årene i boks. Spørsmålet mitt er, hvor mye er det realistisk for meg å sitte igjen med av timesprisen jeg tar? Eksempel (med fiktive tall): Jeg fakturerer 1000kr timen Fakturerer i snitt 140 timer i måneden gjennom året. Fakturaen fra meg til kunden er da 140000kr per måned. Hvor mye må jeg betale i skatt, moms, pensjon, sykeforsikring, regnskap(?) osv hver måned? Trenger bare et helt grovt overslag så jeg vet hvor mye jeg realistisk kan sitte igjen med, og da beregne minimum timespris og faktureringsgrad gjennom året. Anonymous poster hash: b1000...00e Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Jeg er i helt i startgropen med å starte eget selskap. Jeg jobber innen IT, og har allerede kontrakt for de neste to årene i boks. Spørsmålet mitt er, hvor mye er det realistisk for meg å sitte igjen med av timesprisen jeg tar? Eksempel (med fiktive tall): Jeg fakturerer 1000kr timen Fakturerer i snitt 140 timer i måneden gjennom året. Fakturaen fra meg til kunden er da 140000kr per måned. Hvor mye må jeg betale i skatt, moms, pensjon, sykeforsikring, regnskap(?) osv hver måned? Trenger bare et helt grovt overslag så jeg vet hvor mye jeg realistisk kan sitte igjen med, og da beregne minimum timespris og faktureringsgrad gjennom året. Du vil kunne utbetale ca. 85% av fakturert beløp (ex mva) i lønn til deg selv. Det kan være greit å legge seg et par %-poeng lavere og dermed ha litt penger i firmaet til å dekke kostnader som datautstyr, telefoni og internet, konferanser og annen moro. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2018 Ser jeg postet i feil forum, men takk for svar! Mva er 25% på konsulenttjenester? Anonymous poster hash: b1000...00e Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Ser jeg postet i feil forum, men takk for svar! Mva er 25% på konsulenttjenester? Ja. Jeg og en kompis har et firma sammen (også primært konsulenttjenester innen IT) og vi bruker Visma's eAccounting for regnskap. Det syns jeg er veldig bra for våre behov og du kan lett finne en regnskapsfører gjennom de også. Det trenger du helt sikkert i starten, særlig hvis du er usikker på hva mva-satsen er :-) 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Det kommer an på kostnadsnivået ditt. Ser tigerdyr er i "din" bransje, så han har sikkert greie tall for den bransjen. En tommelfingerregel fra advokatbransjen er at etter at driftsutgiftene er betalt sitter du igjen med ca. 30 % av utpris i lønn. Langt mindre enn de 85 %. Selger du timer bør du sørge for et regnskapssystem som tvinger deg til å registrere timer arbeidet og timer fakturert. Det hjelper f.eks. ikke at du har Visma eAccounting hvis du ikke vet at bokføringsforskriften og GBS for små foretak krever at du fører timer brukt på administrativt arbeid. Hopp på et av startkursene Skatteetaten arrangerer for nye næringsdrivende. 1 Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 (endret) Hei, jeg er også selvstendig IT konsulent og har drevet i et par år nå. Det er 25% MVA på konsulenttjenester. Anbefaler at du søker forhåndsregistrering i MVA registeret siden du kan dokumentere at første faktura blir på mer enn 50k NOK. Er mye mer praktisk å kunne fakturere med MVA fra starten. Timeprisen din er alltid eks MVA. 25% MVA kommer på toppen og er staten sine penger. Regnestykkene under er alltid eks. MVA. La oss si du får inn 140 000 NOK i måneden. Tiden du ikke jobber får du ikke fakturert for. En faktureringsgrad på 85% er realistisk (ferie og sykdom). Da sitter du igjen med ~1 450 000 NOK i firmaet. Du har AS og er ansatt i eget AS. Du bestemmer selv hvor mye lønn du tar ut, her må du se på skattekortet ditt på hva du kommer til å skatte privat. 750 000 NOK er en anstendig lønn. 750 000 NOK - lønn (du skatter av dette privat) 105 750 NOK - arbeidsgiveravgift (14.1% i Oslo) ??? NOK - pensjon. Hvis eier er eneste ansatt så må du ikke ha pensjonsavtale. Har du ansatte bortsett fra deg selv så må du ha pensjonsavtale. Du velger selv hvor mye. 2000 NOK - regnskapsprogram eller regnskapsfører? Du velger. Sistnevnte er dyrest. 0 NOK - revisor. Små selskaper kan velge bort revisjon. 2000 NOK - ansvarsforsikring. Kunder krever som regel dette. ~ 800 NOK (1 ansatt) - yrkesskadeforsikring. Lovpålagt men ikke rapporteringsplikt. Tallene over er de minimum av utgifter firmaet må ut med. Husk at firmaet dekker alle utgifter. Programvarelisens, maskinvare, transport, kurs, konferanser, ytterligere forsikringer+++ må dekkes av ditt eget firma. La oss si firmaet har ca. 590 000 NOK i overskudd. Firmaet skatter 23% av dette. 454 3000 NOK etter skatt. Du kan så velge å ta dette i utbytte, da skatter du 30,59% av dette. Du sitter igjen med ~315 000 NOK netto etter utbytteskatt. I tillegg til lønnen din. Hva firmaet velger å bruke overskuddet på bestemmer du selv, det er du som er generalforsamlingen. Du kan investere videre i aksjer og bruke det som sparegris, ansatte flere folk, bruke tid på å investere i produktutvikling. Som sagt, du velger. edit: la til lovpålagt yrkesskadeforsikring Endret 29. januar 2018 av LordjOX 3 Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Det kommer an på kostnadsnivået ditt. Ser tigerdyr er i "din" bransje, så han har sikkert greie tall for den bransjen. En tommelfingerregel fra advokatbransjen er at etter at driftsutgiftene er betalt sitter du igjen med ca. 30 % av utpris i lønn. Langt mindre enn de 85 %. Selger du timer bør du sørge for et regnskapssystem som tvinger deg til å registrere timer arbeidet og timer fakturert. Det hjelper f.eks. ikke at du har Visma eAccounting hvis du ikke vet at bokføringsforskriften og GBS for små foretak krever at du fører timer brukt på administrativt arbeid. Hopp på et av startkursene Skatteetaten arrangerer for nye næringsdrivende. Bokføringsforskriftens § 5-14 sier at intern tid ikke behøves spesifisereres når tidsbruken er ubetydelig. I IT bransjen fører man typisk timer i kundens system og trekker timeliste ut derfra. Timeføring er ofte basert på kundens issue-tracker knyttet til programmeringsoppgavene. Jeg har aldri spesifisert intern tid av disse grunnene. Det blir også bare pirk. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Nei. Bokføringsforskriften § 5-14 sier at intern tid kan unnlates spesifisert dersom omfanget av tjenester hvor vederlaget er basert på tidsforbruk er ubetydelig. Altså er det ikke interntiden som skal være ubetydelig, det er fakturert tid som skal være ubetydelig sammenlignet med driftsinntektene totalt sett. Se bestemmelsen: Bokføringspliktige som utfører tjenester hvor vederlaget er basert på tidsforbruk, skal for hver eier og ansatt dokumentere utførte timer. Timene skal spesifiseres pr. dag fordelt på intern tid og på de enkelte kunder eller oppdrag. Dokumentasjonen skal være utarbeidet senest innen utløpet av den etterfølgende måned. Med intern tid menes timer brukt på arbeidsoppgaver som ikke kan henføres til kunder eller oppdrag. Bestemmelsene gjelder også i tilfeller hvor det er avtalt fast pris. Intern tid kan unnlates spesifisert dersom omfanget av tjenester hvor vederlaget er basert på tidsforbruk, er ubetydelig. Dersom intern tid ikke spesifiseres, skal det dokumenteres at tjenestene hvor vederlaget er basert på medgått tid, er ubetydelig. Bestemmelsene i første og annet ledd gjelder ikke eiere og ansatte som kun utfører interne, administrative arbeidsoppgaver. Bestemmelsene gjelder heller ikke administrative enheter i konsern, ideelle organisasjoner og foreninger uten økonomisk formål som utelukkende leverer tjenester internt, og hvor vederlaget fastsettes på bakgrunn av kostnadsfordeling. Slike bokføringspliktige skal dokumentere prisfastsettelsen på annen tilfredsstillende måte, og herunder dokumentere de vurderinger som er gjort med hensyn til hvilke kostnader som skal fordeles samt fordelingsnøkler og fordelingsmetode. "Ubetydelig" vil i praksis si mindre enn 5 %, så mindre enn én full arbeidsdag per måned. Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Nei. Bokføringsforskriften § 5-14 sier at intern tid kan unnlates spesifisert dersom omfanget av tjenester hvor vederlaget er basert på tidsforbruk er ubetydelig. Altså er det ikke interntiden som skal være ubetydelig, det er fakturert tid som skal være ubetydelig sammenlignet med driftsinntektene totalt sett. "Ubetydelig" vil i praksis si mindre enn 5 %, så mindre enn én full arbeidsdag per måned. Ja du har helt rett, jeg må ha misforstått det da jeg forsøkte lese meg opp på dette. Dette kan løses ved å føre timer for f.eks utarbeidelse og QA av faktura til kunde i et eget bilag til salget? Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Hva er formålet med å bokføre tid medgått til interne/adm oppgaver? De kan jo ikke faktureres, så ser ikke behovet. Bør man ta andre kurs enn det hos skatteetaten? Evt hva bør man lese seg opp på? Hadde aldri hørt om Bokføringsforskriften før, så ser for meg det er lett å gå på en del blemmer hvis man starter for seg selv. Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Hva er formålet med å bokføre tid medgått til interne/adm oppgaver? De kan jo ikke faktureres, så ser ikke behovet. Bør man ta andre kurs enn det hos skatteetaten? Evt hva bør man lese seg opp på? Hadde aldri hørt om Bokføringsforskriften før, så ser for meg det er lett å gå på en del blemmer hvis man starter for seg selv. Nei jeg vet ikke men nå som jeg vet om det så er det greiest å forsøke gjøre ting skikkelig. Jeg har brukt mest tid på å lese gjennom lovskriftene, de er stort sett formulert på en måte som er forståelig for folk flest. Aksjeloven for hvordan AS drives. Regnskapsloven og bokføringsforskriften for årsregnskap, bokføring osv. Arbeidsmiljøloven for å lage arbeidskontrakt og evt andre avtaler (som regel med deg selv). Hjelpesider på Fiken for det praktiske. Liknings ABC brukes som oppslagsverk for hva man kan føre fradrag på, hva som er naturalytelser, skattefritt osv. Har gjort endel slurv i starten med det formelle men man lærer nye ting og retter seg opp. Jeg synes ikke det er noe som burde være en stopper for å drive egen virksomhet. Det som har vært mest viktig med det formelle for meg, er at all rapportering til staten blir korrekt og alle summer overføres i tide. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Hva er formålet med å bokføre tid medgått til interne/adm oppgaver? De kan jo ikke faktureres, så ser ikke behovet. Bør man ta andre kurs enn det hos skatteetaten? Evt hva bør man lese seg opp på? Hadde aldri hørt om Bokføringsforskriften før, så ser for meg det er lett å gå på en del blemmer hvis man starter for seg selv. Bare bruk en regnskapfører første året, det koster ikke alverden og da kan du få svar og hjelp til slike ting. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Et aspekt å vurdere er ansvarsforsikring for virksomheten din. Dumt å bli sittende med ansvaret for millionregning pga. en feil gjort hos virksomhet som har kjøpt ditt firmas tjenester av deg eller en av dine ansatte og som din virksomhet blir holdt ansvarlig for. ==> Ekstra kost, kan fort bli penger av det. Tillegg: Juridisk bistand som sikrer at ditt firma ikke fanges i (lovlige men) ufordelaktige avtaler/kontrakter. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Dette kan løses ved å føre timer for f.eks utarbeidelse og QA av faktura til kunde i et eget bilag til salget? Nei, du skal føre timelister, og de skal kunne spores ved oppslag på kunde/oppdrag og ved oppslag på interntid. Interntid er tid du bruker på bokføring, tid du bruker på styremøter, tid du bruker på mva-rapportering - langt mer enn bare "administrasjon" av den enkelte kunde. Hva er formålet med å bokføre tid medgått til interne/adm oppgaver? De kan jo ikke faktureres, så ser ikke behovet. Formålet er å kontrollere at du oppgir fullstendige inntekter med riktig periodisering. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 750 000 NOK - lønn (du skatter av dette privat) 105 750 NOK - arbeidsgiveravgift (14.1% i Oslo) ??? NOK - pensjon. Hvis eier er eneste ansatt så må du ikke ha pensjonsavtale. Har du ansatte bortsett fra deg selv så må du ha pensjonsavtale. Du velger selv hvor mye. 2000 NOK - regnskapsprogram eller regnskapsfører? Du velger. Sistnevnte er dyrest. 0 NOK - revisor. Små selskaper kan velge bort revisjon. 2000 NOK - ansvarsforsikring. Kunder krever som regel dette. ~ 800 NOK (1 ansatt) - yrkesskadeforsikring. Lovpålagt men ikke rapporteringsplikt. Grei oversikt det. Hva gjelder pensjon: Bedrifter er vel pålagt(?) å dekke forvaltningskostnader for sine ansatte ved pensjonssparing. Grunnet det regner jeg med at det vil kunne kostnadsføres med skattefradrag. Bedre avtale enn IPS. Ta kontakt med f.eks. KLP: https://www.klp.no/bedrift/pensjon/innskuddspensjon?WT.mc_id=sokemotor_google_pensjon-foretak_bedriftspensjon&gclid=EAIaIQobChMIvqq4gYj_2AIVTbXtCh2U6AFNEAAYASAAEgJCt_D_BwE Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2018 Takk for mange gode svar! Var akkurat dette jeg håpet på når jeg opprettet tråden. Jeg er som sagt helt i startgropen, så ja, det er mye å lære seg Hvordan blir det med skatt på overskudd? Jeg planlegger å bruke første året til å spare opp en egenkapital i firmaet slik at jeg tåler lengre tid uten oppdrag når denne kontrakten går ut. Må jeg først skatte overskudd, så skatte når jeg tar ut utbytte? Anonymous poster hash: b1000...00e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2018 ... men om jeg tar utbytte direkte eller gir meg selv høyere lønn skatter jeg kun en gang? Anonymous poster hash: b1000...00e Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 ... men om jeg tar utbytte direkte eller gir meg selv høyere lønn skatter jeg kun en gang? Anonymous poster hash: b1000...00e Utbytte skattes i to ledd, først på bedriften og deretter på investor. Lønnskostnad har du fradragsrett for i bedriften og skatter derfor ikke på bedriften for det, men en desto høyere skatt på lønnsmottaker. Skattesystemet legger til rette for at det ikke skal være noe særlig forskjell mellom å velge det ene fremfor det andre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå