Gå til innhold

Reklamasjon på spisebord


ToneW

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte nylig et spisebord til 9000 kr. Bordplaten har en slag "betong"finish. Ganske kjapt så jeg at bordet trakk til seg alt mulig av flekker. Innen bare et par uker var bordet fullt i flekker. Jeg reklamerte på dette, og vi fikk tilbud om en ny bordplate. Dette takket jeg ja til, men ville da ha instruks på hvordan jeg skulle behandle bordet for å unngå flekkene. Jeg fikk da tilsendt en meget fattig powerpoint, med to bilder av noen utenlandske produkter. En lakk og en trebehandling. Jeg søkte på nett, og fant trebehandlingsproduktet på en utenlandsk side, til 79 dollar. Det andre produktet fant jeg ikke, men skal man gå ut i fra at prisen er den samme ca, er vi oppe i en sum på nesten 2000kr for produkter og levering. Jeg har spurt gang på gang om å få navn på spesifikke produkter, og nå måtte jeg også spesifisere at jeg gjerne vil kjøpe produktene i Norge.

 

Jeg føler meg veldig lurt her, og syntes egentlig der er uproft å få tilsendt et ubehandlet bord. Jeg syntes heller ikke det er rett å måtte bruke 2000 kr på å behandle et såpass dyrt bord. Det virker ikke som de ønsker å ta tilbake bordet heller, selv om jeg har tibudt å sende tilbake den nye bordplaten helt ubrukt. 

 

Hva skal jeg gjøre her? Jeg setter virkelig pris på litt hjelp og juridiske råd!

 

Mvh Tone 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva sa selger/produktinformasjonen om materiale før du kjøpte bordet?

 

Link til produktet hadde hjulpet en god del :)

 

https://unoliving.no/nordal-spisebord-gra?gclid=EAIaIQobChMIv6Xw4JH92AIVGy0ZCh1ucAVBEAQYAiABEgKIhfD_BwE

 

Det er kun den informasjon som står på hjemmesiden deres, som har blitt informert til meg. Der står jo at "bordet tåler vann, men det burde tørkes vekk fort". Vann har ikke vært hovedproblemet, det er heller mat som har blitt stekt i fett ol, som har hatt kontakt med bordet, og dermed ser det ut som fettet har trukket inn. Man regner jo med at et spisebord skal tåle litt søl av og til, og det har jo også blitt tørket bort ganske fort. De påstår også at bordet er behandlet når det ble utlevert, noe jeg også syntes virker rart. Om det er behandlet med de stoffene de sa jeg skulle behandle der med, beviser jo bare at behandlingen ikke funker? :p

Lenke til kommentar

Det står ikke "bør", det står SKAL.

 

Og vann er relativt "snilt" med møbler. Mat, fett og smuss er vesentlig mer ødeleggende enn vann. Så når vann skal tørkes bort med det samme så vil det som er værre sannsynligvis sette permanente spor. Som det har gjort hos deg.

 

Så dette er nok ubehandlet treverk. Er nok og malt for å få den fargen og utseende, men ikke behandlet etter det for å tåle mer.

 

Spørsmålet da blir om dette er en mangel du har krav på å få rettet.

 

Dersom du har fått opplyst om eller blitt fortalt at dette bordet er behandlet og "tåler daglig bruk", så er det en mangel at det ikke gjør det, og da har du krav på å få dette rettet eller hevet kjøpet.

 

Spørsmålet blir om du klarer å dokumentere at du ble fortalt dette, eller av andre årsaker hadde grunn til å tro det.

Lenke til kommentar

Det står ikke "bør", det står SKAL.

 

Og vann er relativt "snilt" med møbler. Mat, fett og smuss er vesentlig mer ødeleggende enn vann. Så når vann skal tørkes bort med det samme så vil det som er værre sannsynligvis sette permanente spor. Som det har gjort hos deg.

 

Så dette er nok ubehandlet treverk. Er nok og malt for å få den fargen og utseende, men ikke behandlet etter det for å tåle mer.

 

Spørsmålet da blir om dette er en mangel du har krav på å få rettet.

 

Dersom du har fått opplyst om eller blitt fortalt at dette bordet er behandlet og "tåler daglig bruk", så er det en mangel at det ikke gjør det, og da har du krav på å få dette rettet eller hevet kjøpet.

 

Spørsmålet blir om du klarer å dokumentere at du ble fortalt dette, eller av andre årsaker hadde grunn til å tro det.

 

Det er ikke treverk, det er et lag med betong eller noe sementlignende. Når de spesifiserer at vann skal tørkes av med det samme, så kunne de jo også notert at bordet absolutt ikke tåler matrester på seg. De første flekkene er nok meg som har latt matrester bli liggende litt for lenge på bordet, men etterhvert som jeg ble obs  på at det fikk så lett flekker, var jeg rimelig rask å få bort alt som berørte bordet så fort som overhodet mulig. Men det kom flekker da også. Så i bunn og grunn så kan bordet rett og slett ikke ha kontakt med noe som helt med fukt, og dette spesifiserer de ikke. Igjen, man forventer jo litt mer av et SPISEbord :p Man kjøper jo ikke et bord til 9000 kr for å dekke det til med duk hver gang man skal spise på det.

Lenke til kommentar

Ok. Men uansett så vil dine rettigheter komme av forbrukerkjøpsloven. Dersom produktet ikke samsvarer med det som er avtalt eller du har rimelig grunn til å forvente, så er det en mangel og du har krav på avhjelp(retting av feil) eller heving av kjøp.

 

Spørsmålet da blir om du hadde grunn til å forvente at det skulle tåle matrester eller ikke. Når det står på produktsiden at vann skal tørkes bort umiddelbart så er det grunn til å tro at det må behandles svært forsiktig.

 

Men det er bare min mening. Har du prøvd å heve kjøpet med selger?

Lenke til kommentar

Ok. Men uansett så vil dine rettigheter komme av forbrukerkjøpsloven. Dersom produktet ikke samsvarer med det som er avtalt eller du har rimelig grunn til å forvente, så er det en mangel og du har krav på avhjelp(retting av feil) eller heving av kjøp.

 

Spørsmålet da blir om du hadde grunn til å forvente at det skulle tåle matrester eller ikke. Når det står på produktsiden at vann skal tørkes bort umiddelbart så er det grunn til å tro at det må behandles svært forsiktig.

 

Men det er bare min mening. Har du prøvd å heve kjøpet med selger?

Ja, jeg har prøvd på det, men de vrir seg vrang. De vil at jeg skal behandle bordet, men de klarer altså ikke å komme med et spesifikt produkt jeg skal behandle det med. De i butikken hadde heller ikke særlig peiling på hva jeg kunne behandle det med, og fremdeles beholde det originale utseende. Jeg kjøpte jo et bord pga dets utseende, og det produktet jeg fikk anbefalt var en sealer som gjorde at bordet ble seende "vått" ut. At en produsent ikke klarer å spesifisere et produkt å behandle bordet med, finner jeg også meget uprofesjonelt. 

Lenke til kommentar

Relevante deler av Forbrukerkjøpsloven:

 

§ 15.Tingens egenskaper

 

[...]

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

[...]

 

§ 16.Mangel

 

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

 

[...]

Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34 for hele loven.

Lenke til kommentar

Ubehandlet betong suger jo til seg fett og møkk som en alkis suger til seg alkohol... så du burde nok ha behandlet det før du tok det i bruk for å hindre flekker.

 

Selger du en vare ment for ett formål burde en jo kunne bruke varen til nettopp det formålet. Det du nevner her er noe produsenten burde tenkt på, og ikke forbruker....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ubehandlet betong suger jo til seg fett og møkk som en alkis suger til seg alkohol... så du burde nok ha behandlet det før du tok det i bruk for å hindre flekker.

 

Selger du en vare ment for ett formål burde en jo kunne bruke varen til nettopp det formålet. Det du nevner her er noe produsenten burde tenkt på, og ikke forbruker....

 

 

Det finnes nok av møblemang som har større krav til vedlikehold/bruk. Og folk er forskjellige.

 

Og det er det som gjør det litt vanskelig her. Det står litt lite om bruk og vedlikehold på produktsiden, men for meg står det nok til at eg ville forventet svært mye arbeid knyttet til å ha bordet til at eg ikke ville kjøpt det. Eg vet at eg trenger noe som er vesentlig mer hardfør enn at eg MÅ tørke vann av bordflaten med en gang. Det betyr ikke at eg lever som en gris.

 

Så slik eg tolker situasjonen her så blir det ett spørsmål om hva forbruker burde forvente av bordet. Opplysningene på produktsiden mener eg taler sin sak til negativ fordel for forbruker. At selger allerede har akseptert reklamasjon på samme mangel en gang allerede taler til fordel for forbruker.

Lenke til kommentar

Det finnes nok av møblemang som har større krav til vedlikehold/bruk. Og folk er forskjellige.

 

Og det er det som gjør det litt vanskelig her. Det står litt lite om bruk og vedlikehold på produktsiden, men for meg står det nok til at eg ville forventet svært mye arbeid knyttet til å ha bordet til at eg ikke ville kjøpt det. Eg vet at eg trenger noe som er vesentlig mer hardfør enn at eg MÅ tørke vann av bordflaten med en gang. Det betyr ikke at eg lever som en gris.

 

Så slik eg tolker situasjonen her så blir det ett spørsmål om hva forbruker burde forvente av bordet. Opplysningene på produktsiden mener eg taler sin sak til negativ fordel for forbruker. At selger allerede har akseptert reklamasjon på samme mangel en gang allerede taler til fordel for forbruker.

 

 

Men det burde jo vært 100% tydelig for enhver naiv kjøper ^^ Jeg mener at alt skal være sånn. Det skal ikke levne noen tvil overhodet. Det skal om nødvendig stå en lapp på utstillingsbordet med store røde bokstaver: MÅ BEHANDLES!! BEHANDLING KOSTER PENGER UTOVER SALGSPRIS!! TÅLER IKKE VANN!! ^^ hvis det skal være nødvendig.

 

Virker for meg som et typisk moderne salgstriks spesiallaget for å lure folk med for mye penger og for lite kunnskap om produkter. Mye av det i dagens samfunn. Selger skal være stolte av hva de kunne tilby .. ikke et rotterace om å tyne mest mulig penger ut av minst mulig.

Lenke til kommentar

Jeg er litt enig i at det er litt lite informasjon på nettsidene.

 

Et spisebord skal jo i utgangspunktet kunne spises på, uten å ødelegge det. Hvis ikke, så må det merkes godt. Å skrive at vann må tørkes raskt vekk, er ikke det samme som å si at man overhode ikke kan søle mat på bordet (folk med material-erfaring vet kanskje sånt).

Så hvis bordet ikke takler å ha mat liggende i et minutt på det, så burde det være klart før kjøpet. Hvis ikke, så kan du nok heve kjøpet.

 

Jeg hadde kommet til motsatt konklusjon, hadde bordet ikke vært merket som spisebord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...