Gå til innhold

Datatilsynet vil begrense Remas handlehistorikk

Anbefalte innlegg

Det eksisterer vel i og for seg faktisk "klare" retningslinjer for hva en forbruker kan forplikte seg til i en kontrakt - men det er vel egentlig et annet bord enn datatilsynets. Husker f.eks. en diskusjon rundt årtusenskiftet rundt hvorvidt norske forbrukere trengte forholde seg til EULA som ikke ble presentert før salget var gjort. Kortversjonen var vel at disse EULAene ikke var gyldige i Norge. Vedder på at de har fått tilpasset loven etter terrenget siden da. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kortversjonen var vel at disse EULAene ikke var gyldige i Norge. Vedder på at de har fått tilpasset loven etter terrenget siden da. 

De er fremdeles ikke gyldige om de er i strid med norsk lovgivning. Og de vil aldri bli! Faktisk vet jeg ikke om en eneste lov innenfor dette området som er justert de siste 15 - 20 årene for å tekkes internasjonale selskaper sine standardavtaler.

Lenke til kommentar

De er fremdeles ikke gyldige om de er i strid med norsk lovgivning. Og de vil aldri bli! Faktisk vet jeg ikke om en eneste lov innenfor dette området som er justert de siste 15 - 20 årene for å tekkes internasjonale selskaper sine standardavtaler.

Jeg vet at under lobbyminister Giske ble det diskutert rundt EULA på CD-plater med kopibeskyttelse, der det endte opp med lovendring. Det ble definert at det var lov å kopiere musikk over til egnet medium, også dersom musikken var kopibeskyttet. Dette er da en ytelse balansert mot kassettavgiften. Det ble samtidig definert at det var ulovlig å lage, tilgjengeliggjøre og omtale verktøy for å fjerne kopibeskyttelsen. Så samtidig som man definerte noe som lovlig, definerte man det som ulovlig å gjøre det. Clever. 

Lovgivning tilstøtende copyright-lovgivning er i alle fall endret mange ganger siden årtusenskiftet. Det er ikke sikkert noe som direkte berører EULA gjør det, som du sier. Men jeg husker at noen internasjonalt gjorde en endring i denne forbindelsen - de gjorde EULA tilgjengelig online slik at man kunne lese den før kjøp, for å omgå problemstillingen med å kun bli presentert for EULA etter kjøp. Jeg tror det var Microsoft, men det kan ha vært platebransjen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...