TMB Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Hei! I borettslaget jeg bor har vi ordensregler som sier at det skal være stille mellom klokken 23 og 07. En av naboene mine (bor i blokk) virker ikke å bry seg om denne regelen og spiller til stadighet høy musikk etter klokken 23, selv på vanlige ukedager... sier seg selv at det er uholdbart. Det nytter ikke å snakke til de, da de ignorerer oss og bare ler. Så nå har jeg fått nok og tenkte å sende inn en skriftlig klage til styret i borettslaget. Kan de egentlig gjøre noe? I så fall hva? Og lurer litt på hvordan jeg skal formulere meg. Noen andre som har gjort lignende tidligere? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Det er bare å gi bedskjed, helst skriftelig, til styret, så de kan vise til de har forsøkt å kontakte personen flere ganger. Styret kan pålegge de å være stille, etter 4-5 advarsel kan de bli pålagt å selge boligen, eller så kan styre kontakte politiet og be de dempe seg. 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Ved gjentatte overtredelser så kan borettslaget få dem kastet, og hvis de eier leiligheten selv, så kan den tvangs selges. Det ser ut som borettslaget ditt har mildere ordensregler enn andre. Det normale er 22-08 på ukedager, og 23-08 på helgedager så vidt jeg husker ifra der jeg bodde før, som fulgte standard regler. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 (endret) Det er uansett ikke du som skal ta saken videre med naboene, bare send en lapp til styret så ordner de det med beboerene. Trenger ikke være noe voldsomt formelle greier. Hvis styreleder ikke bor der, send det i posten og legg ved ditt telefonnummer og leilighetsnummer, evt send en mail der du beskriver problemet. Endret 29. januar 2018 av Bytex 1 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Begynn også å logføre når ordensregelene brytes. Ta med log så langt i klagen, men fortsett logføringen. Dette er god amunisjon for styret om beboer ikke retter seg etter pålegg. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Støtter meg til forslaget om å loggføre når ordensreglane blir brutt. Det beste er å sende skriftlig beskjed til styret, her er det ingen formelle krav og det held lenge å berre stadfeste dei faktiske forhold. Ved grove overtredelser så ville eg vurdert å i tillegg kontakte politiet. Styret kan som nemnt kreve tvangssalg ved gjenntatte brudd på ordensreglane, men dette tek tid og ein må kunne vise til vesentlig ulempe med brudd på ordensreglane. Politiet har muligheit til å gripe inn umiddelbart, og ilegge reaksjon som bot, eller til og med beslaglegge høgtalaranlegget. Støy om natta vil vanligvis også være forstyrrelser av offentleg ro og orden. Ein anna fordel med å involvere politiet er at hendelsen også blir loggført hos politiet, og at dette kan brukes ved eventuell tvangssalgsak. Det vil også kunne være fornuftig at du tek kontakt med dei andre naboane dine. Ein støyklage vil åpenbart stå langt sterkare dersom det er fleire beboera som kan bekrefte at det var støyete (det hender seg at folk sender klager til styret som koker ut i at det dreier seg om ein personleg konflikt som ikkje har samanheng med ordensreglane). 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå