Gå til innhold

Securitas: - Når vi skifter til elbiler, må vi ha 20 til 30 prosent flere biler


Anbefalte innlegg

e-NV200 har vel kommet med 40kWt batteri og NEDC-rekkevidde. på 280 km nå, men klart det bør bli flere å velge i, og modeller med enda bedre rekkevidde for de som trenger det.

En annen sak er om bruksmønsteret gir nok tid før lading mellom øktene. Hvis det er problemet vil man vel strengt tatt bare utsette ladepausen tilsvarende den økte rekkevidden.

Endret av teitur
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

50000 km i året tilsvarer 137 km om dagen. Så dette er et forbigående problem som forsvinner når bilparken erstattes med biler med typisk 300 km rekkevidde pr. lading.

 

Det hadde vært helt riktig hvis alle dagene var like.

Men jeg vedder en femmer på at noen dager kjører de 24km og andre dager kanskje så mye som 250km. I tillegg må man beregne 10-20% rekkeviddetap på vinteren.

Og man må hele tiden ha nok tilgjengelig rekkevidde til å nå adressen som er lengst unna basen.

Går ut i fra, selv om distansen pr dag er noe lenger enn selv de med lengst rekkevidde, at det er noe som heter matpause og 5 minutter? Med hurtiglading under en halvtimes pause, så er bilen klar for nye 17-18 mil, selv på vinteren.

Nei, alle oppgaver kan ennå ikke dekkes av elbilen, men for et slikt selskap er det kun rekkevidden i forhold til oppdragene som teller.

Lenke til kommentar

 

Å ha bil med utgått garanti, er en potensiell kostnadsbombe. Det er mange komponenter som har ekstreme priser, og nok i enda større grad på elbil.

Nå har man i utgangspunktet fem års garanti på bilkjøp, da. Så to år er lite i så måte.

 

5 år er vel på forbrukerkjøp, ikke næringskjøp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hvor mye CO2 verden sparer med at man må produsere 20-30% flere biler.

 

Her var det forferdelig vanskelig å finne gode data - det jeg googler meg fram til har en rekke antagelser som dreier dataene til den konklusjonen man ønsker.

 

Med 20-30 % bedre rekkevidde enn de 9-12 milene Partner og andre har ,så er det ikke behov for 20-30% mer biler.

Lenke til kommentar

Er ikke ladere kun en enhetskostnad de må ta før eller siden uansett? Eller tenker de å, sammen med olje ansatte, å være de eneste som kjører rundt i utdaterte forurensende biler som ødelegger luften til våre barn? De tjenee det inn på 2.5 år, litt risiko må de nesten klare..

Lenke til kommentar

Lurer på hvor mye CO2 verden sparer med at man må produsere 20-30% flere biler.

Produksjonen utgjør i livsløpsperspektivet relativt lite. En av de større Teslaene (jeg tipper kjapt det var en X90D) måtte bare kjøre 20 000 km før de totale utslippene fra produksjon + kjøring ble lavere enn for en gjennomsnittlig amerikansk fossilbil. Forskningen var referert i en tidligere TU-artikkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor legges det opp til å bytte elbilene etter 100.000 km? Skulle tro det var riktig i bensinbilenes tilfelle med tanke på slitasje og økende vedlikeholdsbehov, men det regnestykket ser jo ganske forskjellig ut på en elbil.

 

Å ha bil med utgått garanti, er en potensiell kostnadsbombe. Det er mange komponenter som har ekstreme priser, og nok i enda større grad på elbil.

Nå har man i utgangspunktet fem års garanti på bilkjøp, da. Så to år er lite i så måte. En elbil klarer seg fint mht. kapasitet til minst ca.200000km. Det som i tilfelle vil koste kunden, er slitedeler som ikke er garantisak uansett. En elbil har ca.20 deler som en må tenke på. En fossilbil ca.2000. En elbil har mindre behov for service enn det fossilbiler har. Så hvor du får dette til å bli at det på elbiler er mer kostbart enn en fossilbil, lurer jeg på hvor du har dine opplysninger fra. At et firma måp ha flere biler enn ellers, er jo mer på det at de har hatt begrenset rekkevidde. Dette er i ferd med å endres, når selv mindre biler vil ha god rekkevidde. Og på en Renault Partner vil de kunne ha såpass med batterikapasitet til at de vil klare å kutte i antall biler etterhvert. Om Renault oppgraderer batteripakken. Så dette vil gå seg til i løpet av de neste årene.

20 deler ja. Skal vi se.. Bremseklosser, (8stk) Bremseskiver (4stk) Støtdempere (4stk) Fjærer (4stk) Styreledd (4 stk) Opphengskuler (2/4stk) Bærearmer (2stk) Lenkestag( 2/4stk), Lyspærer (20 stk), Drivaksler (2stk) Differensial (1stk)

 

Bare et lite utvalg.. Nå kan du gjerne ramse opp de 1950 flere du mener finnes av slitedeler på en bil med forbrenningsmotor.. Ønsker deg lykke til...

Lenke til kommentar

 

Hvilke intensivere og subsidier er det vi privatpersoner har som ikke firmaer kan benytte seg av??

 

Det er momsfritak på elbiler, det hjelper ikke for en bedrift som har momsfritak på alle biler. I mange tilfeller betaler også bedrifter mindre i andre avgifter enn privatpersoner gjør, som moms på diesel, moms på oljeskift, moms på bompenger, så da blir det mindre å "tjene" på elbil. (Har dessverre ikke link eller nøyaktige tall, men det har kanskje andre?)

En bil til 300.000 vil f.eks få et mpmspåslag på ca 80.000. Ved 16.000 km i året, så sparer jeg i allefall ca 11000kr. En firmabil går enda mer, kanskje litt over tre ganger så langt.( 50.000km/ dele på 16.000km/år)= 3,125 x 11.000kr/år= 34375kr/år. Det tar da ca 2år og fire måneder tjene inn ved bare differansen på drivstoffkostnadene, dersom de ikke også slipper moms på strømmen. Da blir regnestykket enda gunstigere.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor legges det opp til å bytte elbilene etter 100.000 km? Skulle tro det var riktig i bensinbilenes tilfelle med tanke på slitasje og økende vedlikeholdsbehov, men det regnestykket ser jo ganske forskjellig ut på en elbil.

 

Å ha bil med utgått garanti, er en potensiell kostnadsbombe. Det er mange komponenter som har ekstreme priser, og nok i enda større grad på elbil.

Nå har man i utgangspunktet fem års garanti på bilkjøp, da. Så to år er lite i så måte. En elbil klarer seg fint mht. kapasitet til minst ca.200000km. Det som i tilfelle vil koste kunden, er slitedeler som ikke er garantisak uansett. En elbil har ca.20 deler som en må tenke på. En fossilbil ca.2000. En elbil har mindre behov for service enn det fossilbiler har. Så hvor du får dette til å bli at det på elbiler er mer kostbart enn en fossilbil, lurer jeg på hvor du har dine opplysninger fra. At et firma måp ha flere biler enn ellers, er jo mer på det at de har hatt begrenset rekkevidde. Dette er i ferd med å endres, når selv mindre biler vil ha god rekkevidde. Og på en Renault Partner vil de kunne ha såpass med batterikapasitet til at de vil klare å kutte i antall biler etterhvert. Om Renault oppgraderer batteripakken. Så dette vil gå seg til i løpet av de neste årene.

20 deler ja. Skal vi se.. Bremseklosser, (8stk) Bremseskiver (4stk) Støtdempere (4stk) Fjærer (4stk) Styreledd (4 stk) Opphengskuler (2/4stk) Bærearmer (2stk) Lenkestag( 2/4stk), Lyspærer (20 stk), Drivaksler (2stk) Differensial (1stk)

 

Bare et lite utvalg.. Nå kan du gjerne ramse opp de 1950 flere du mener finnes av slitedeler på en bil med forbrenningsmotor.. Ønsker deg lykke til...

Elmotoren: har to kulelager, anker

Kraftoverføring: Ettrinns reduksjonsgir, med alt fra et par til tre-fire tannhjul med tilhørende lagre.

 

Har ikke : luftfilter, oljefilter, luftmassesensor, luftspjeld, minst 16 ventiler, med tilhørende vipparmer, kamaksler, registerreim/kjede, kamsensor, veiv-og rådelagre, rammelagre, kamaksellagre, EGR-ventil, minst to coiler, minst fire innsprøytingsdyser, turbo, lagre i turboen, katalysator(er), partikkelfilter(e) eksosrør, eksospotte®

 

Begge har elektronikk. Fossilmotoren for å styre tenning, drivstoff/luftblanding, evt regulering av turboen, og giring når automat er valgt ,samt styring av klimaanlegg og styring ,bremser osv

 

Elbilen har frekvensomformer og styring av ladingen, samt for styring av klimaanlegg og bremser. Begge har sikker radio også. Lys og lykter er vel ganske likt, sånn bortsett fra design.

 

Nei, elbil er ikke vedlikeholdsfri, og fossilens alle deler byttes ikke hvert eneste år. Men servicen er halve prisen av hva den gamle hadde.

Så slipper jeg skift av olje, oljefilter og luftfilter hvert år, samt evt tennplugger om det var bensinbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvorfor legges det opp til å bytte elbilene etter 100.000 km? Skulle tro det var riktig i bensinbilenes tilfelle med tanke på slitasje og økende vedlikeholdsbehov, men det regnestykket ser jo ganske forskjellig ut på en elbil.

Å ha bil med utgått garanti, er en potensiell kostnadsbombe. Det er mange komponenter som har ekstreme priser, og nok i enda større grad på elbil.
Nå har man i utgangspunktet fem års garanti på bilkjøp, da. Så to år er lite i så måte. En elbil klarer seg fint mht. kapasitet til minst ca.200000km. Det som i tilfelle vil koste kunden, er slitedeler som ikke er garantisak uansett. En elbil har ca.20 deler som en må tenke på. En fossilbil ca.2000. En elbil har mindre behov for service enn det fossilbiler har. Så hvor du får dette til å bli at det på elbiler er mer kostbart enn en fossilbil, lurer jeg på hvor du har dine opplysninger fra. At et firma måp ha flere biler enn ellers, er jo mer på det at de har hatt begrenset rekkevidde. Dette er i ferd med å endres, når selv mindre biler vil ha god rekkevidde. Og på en Renault Partner vil de kunne ha såpass med batterikapasitet til at de vil klare å kutte i antall biler etterhvert. Om Renault oppgraderer batteripakken. Så dette vil gå seg til i løpet av de neste årene.
20 deler ja. Skal vi se.. Bremseklosser, (8stk) Bremseskiver (4stk) Støtdempere (4stk) Fjærer (4stk) Styreledd (4 stk) Opphengskuler (2/4stk) Bærearmer (2stk) Lenkestag( 2/4stk), Lyspærer (20 stk), Drivaksler (2stk) Differensial (1stk)

 

Bare et lite utvalg.. Nå kan du gjerne ramse opp de 1950 flere du mener finnes av slitedeler på en bil med forbrenningsmotor.. Ønsker deg lykke til...

Elmotoren: har to kulelager, anker

Kraftoverføring: Ettrinns reduksjonsgir, med alt fra et par til tre-fire tannhjul med tilhørende lagre.

 

Har ikke : luftfilter, oljefilter, luftmassesensor, luftspjeld, minst 16 ventiler, med tilhørende vipparmer, kamaksler, registerreim/kjede, kamsensor, veiv-og rådelagre, rammelagre, kamaksellagre, EGR-ventil, minst to coiler, minst fire innsprøytingsdyser, turbo, lagre i turboen, katalysator(er), partikkelfilter(e) eksosrør, eksospotte®

 

Begge har elektronikk. Fossilmotoren for å styre tenning, drivstoff/luftblanding, evt regulering av turboen, og giring når automat er valgt ,samt styring av klimaanlegg og styring ,bremser osv

 

Elbilen har frekvensomformer og styring av ladingen, samt for styring av klimaanlegg og bremser. Begge har sikker radio også. Lys og lykter er vel ganske likt, sånn bortsett fra design.

 

Nei, elbil er ikke vedlikeholdsfri, og fossilens alle deler byttes ikke hvert eneste år. Men servicen er halve prisen av hva den gamle hadde.

Så slipper jeg skift av olje, oljefilter og luftfilter hvert år, samt evt tennplugger om det var bensinbil.

 

Det var snakk om slitedeler her....Men uansett så mangler du ca 1000 deler for å komme opp i riktig antall.. Selv om du deler opp hver del i flere slik du gjør med f.eks turbo og lagere i turbo.. Skal vi dele opp batteriet i elbilen på samme måte kanskje?  Ogt sensorer er ikke slitedeler, ikke på elbilen heller... Selv om du ikke nevner en eneste sensor der..

 

Useriøst

Lenke til kommentar

Elmotoren: har to kulelager, anker

En apropos her: Mens elektromotorer er vesentlig enklere enn forbrenningsmotorer så er det noe misvisende å bare telle bevegelige deler. Elmotorer trenger en hel del engineering i å sørge for at deler IKKE beveger seg. En veldig typisk feilsituasjon for elektromotorer er at vindinger vibrerer og enten kortslutter eller løsner fra koplinger.

 

Nei, elbil er ikke vedlikeholdsfri, og fossilens alle deler byttes ikke hvert eneste år. Men servicen er halve prisen av hva den gamle hadde.

Så slipper jeg skift av olje, oljefilter og luftfilter hvert år, samt evt tennplugger om det var bensinbil.

Er det noen statistikk over praktiske kostnader på alminnelig vedlikehold er på forskjellige bilmodeller? Jeg har ikke inntrykk av at det er motoren som driver så fælt mye av vedlikeholdskostnadene, ihvertfall ikke før bilen begynner på dra godt opp i åra.

Lenke til kommentar

 

Elmotoren: har to kulelager, anker

En apropos her: Mens elektromotorer er vesentlig enklere enn forbrenningsmotorer så er det noe misvisende å bare telle bevegelige deler. Elmotorer trenger en hel del engineering i å sørge for at deler IKKE beveger seg. En veldig typisk feilsituasjon for elektromotorer er at vindinger vibrerer og enten kortslutter eller løsner fra koplinger.

 

Nei, elbil er ikke vedlikeholdsfri, og fossilens alle deler byttes ikke hvert eneste år. Men servicen er halve prisen av hva den gamle hadde.

Så slipper jeg skift av olje, oljefilter og luftfilter hvert år, samt evt tennplugger om det var bensinbil.

Er det noen statistikk over praktiske kostnader på alminnelig vedlikehold er på forskjellige bilmodeller? Jeg har ikke inntrykk av at det er motoren som driver så fælt mye av vedlikeholdskostnadene, ihvertfall ikke før bilen begynner på dra godt opp i åra.

 

Noen statistikk finnes vel ikke, men de fleste servicer på VWs elbiler koster mellom 500 og 1000 kr mindre enn tilsvarende ICE  utgave. i følge importørens nettside. Men elbileierene har en tendens til å prøve å overdrive dette noe voldsomt til fordel for elbilene. Vi ser jo at det nevnes tennplugger hvert år her, typisk skiftintervall på tennplugger på en moderne bil er mellom 60 og 120 000 km. Partikkelfilter kommer rundt 200 000 km, registerreim det samme. Mens det nevnes ikke f.eks kjølevæske på elbiler, det nevnes ikke noen av de sprsifikke delene som bare finnes på elbiler, mens man deler opp ICE bilen i smådeler. Man nevner jo både turbo og turboens lagere, mens en elmotor visstnok bare består av et par deler.

 

Blir egentlig bare trist av å lese slike ting

Lenke til kommentar

Veldig få trenger nytt batteri i løpet av bilens levetid. Automatgirkasser ryker nok vesentlig oftere.

 

De fleste batterier med problemer trenger bare å bytte ut noen få celler eller moduler. Vet ikke om det er mulig å bare reparere en tilsvarende brøkdel av automatgirkassa.

 

Tesla model S er beregnet å ha 80% batterikapasitet igjen etter 840 000 km. Så vidt jeg vet har ingen kjørt sin så langt ennå, men en finne har rundet 400 000 med sin taxikjørte model S. Han har 93% kapasitet igjen.

 

Nissan Leaf har en dårligere batteritype som kjøres hardere (full syklus oftere pga mindre kapasitet og høyere andel hurtiglading). De har som regel bare rundt 80% igjen etter 100 000 km. Apropos det, lurer på om det er mulig å modifisere batteriet uten at elektronikken går bananas. F.eks om noen år når batterier med fast elektrolytt blir vanlig. Kan man f.eks bytte ut enkeltceller til noen med dobbel energitetthet (samme spenning) og få glede av hele den nye kapasiteten?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kan vi være sikre på at biler som ble solgt i 2016 og 2017 ikke trenger å bytte vesentlig mange celler innen 2030? Eller blir levealderen på elbiler vesentlig lavere enn på fosilbiler?. 

Biler med manuelt gear trenger ikke bytte automatgearkassa....

Lenke til kommentar

Kan vi være sikre på at biler som ble solgt i 2016 og 2017 ikke trenger å bytte vesentlig mange celler innen 2030? Eller blir levealderen på elbiler vesentlig lavere enn på fosilbiler?.

Erfaring hittil med biler som har gått opp mot 400 000 km tilsier at elbiler har vesentlig lavere vedlikeholdskostnader på ting som har med framdriftssystemet å gjøre. Vedlikehold av chassi, inventar, dekkslitasje, ruteslitasje etc er nok likt sine fossilbrødre.

 

Biler med manuelt gear trenger ikke bytte automatgearkassa....

Hvis du legger deg på det nivået flere ganger så gidder jeg ikke forklare mer for deg.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...