Gå til innhold

Securitas: - Når vi skifter til elbiler, må vi ha 20 til 30 prosent flere biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor legges det opp til å bytte elbilene etter 100.000 km? Skulle tro det var riktig i bensinbilenes tilfelle med tanke på slitasje og økende vedlikeholdsbehov, men det regnestykket ser jo ganske forskjellig ut på en elbil.

 

Å ha bil med utgått garanti, er en potensiell kostnadsbombe. Det er mange komponenter som har ekstreme priser, og nok i enda større grad på elbil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å ha bil med utgått garanti, er en potensiell kostnadsbombe. Det er mange komponenter som har ekstreme priser, og nok i enda større grad på elbil.

 

Hvis bilene skiftes ut etter 2 år må det vel være mulig å inngå avtaler med en lengre garanti enn som så?

 

Ellers er det vel i mindre grad på elbil du mener? Med unntak av batteriet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Å ha bil med utgått garanti, er en potensiell kostnadsbombe. Det er mange komponenter som har ekstreme priser, og nok i enda større grad på elbil.

 

Hvis bilene skiftes ut etter 2 år må det vel være mulig å inngå avtaler med en lengre garanti enn som så?

 

Ellers er det vel i mindre grad på elbil du mener? Med unntak av batteriet.

Peugeot har bare 100.000km garanti. Hadde de valgt Hyundai hadde de fått 200.000km og med Leaf 160.000. Så dette må jo være et bevisst valg virker det som. Om det også er det mest økonomiske fremfor å bytte hvert 3. eller 4. år, avhenger av regnestykket som er brukt og antatt bruktverdi for hver biltype.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvilke intensivere og subsidier er det vi privatpersoner har som ikke firmaer kan benytte seg av??

 

Det er momsfritak på elbiler, det hjelper ikke for en bedrift som har momsfritak på alle biler. I mange tilfeller betaler også bedrifter mindre i andre avgifter enn privatpersoner gjør, som moms på diesel, moms på oljeskift, moms på bompenger, så da blir det mindre å "tjene" på elbil. (Har dessverre ikke link eller nøyaktige tall, men det har kanskje andre?)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

Om de sparer 20.000 eller mer i året på bompenger bør dette være veldig lønnsomt uansett?? (antar da det gjelder Oslo)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

 

Hvorfor legges det opp til å bytte elbilene etter 100.000 km? Skulle tro det var riktig i bensinbilenes tilfelle med tanke på slitasje og økende vedlikeholdsbehov, men det regnestykket ser jo ganske forskjellig ut på en elbil.

 

Å ha bil med utgått garanti, er en potensiell kostnadsbombe. Det er mange komponenter som har ekstreme priser, og nok i enda større grad på elbil.

Hm. Jeg har jobbet i flere firma hvor vi ikke hadde garanti på bilene (det er ikke spesielt relevant allikevel etter min erfaring selv om selgerne forsøker å "pushe" dette). En god serviceavtale er viktigere etter min erfaring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

50000 km i året tilsvarer 137 km om dagen. Så dette er et forbigående problem som forsvinner når bilparken erstattes med biler med typisk 300 km rekkevidde pr. lading.

 

Det hadde vært helt riktig hvis alle dagene var like.

Men jeg vedder en femmer på at noen dager kjører de 24km og andre dager kanskje så mye som 250km. I tillegg må man beregne 10-20% rekkeviddetap på vinteren.

Og man må hele tiden ha nok tilgjengelig rekkevidde til å nå adressen som er lengst unna basen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor legges det opp til å bytte elbilene etter 100.000 km? Skulle tro det var riktig i bensinbilenes tilfelle med tanke på slitasje og økende vedlikeholdsbehov, men det regnestykket ser jo ganske forskjellig ut på en elbil.

 

Å ha bil med utgått garanti, er en potensiell kostnadsbombe. Det er mange komponenter som har ekstreme priser, og nok i enda større grad på elbil.

Nå har man i utgangspunktet fem års garanti på bilkjøp, da. Så to år er lite i så måte. En elbil klarer seg fint mht. kapasitet til minst ca.200000km. Det som i tilfelle vil koste kunden, er slitedeler som ikke er garantisak uansett. En elbil har ca.20 deler som en må tenke på. En fossilbil ca.2000. En elbil har mindre behov for service enn det fossilbiler har. Så hvor du får dette til å bli at det på elbiler er mer kostbart enn en fossilbil, lurer jeg på hvor du har dine opplysninger fra. At et firma måp ha flere biler enn ellers, er jo mer på det at de har hatt begrenset rekkevidde. Dette er i ferd med å endres, når selv mindre biler vil ha god rekkevidde. Og på en Renault Partner vil de kunne ha såpass med batterikapasitet til at de vil klare å kutte i antall biler etterhvert. Om Renault oppgraderer batteripakken. Så dette vil gå seg til i løpet av de neste årene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke problemet her at bilene som er tilgjengelige ikke er bra nok? Nå er det ikke store tekniske spranget som skal til før de *blir* bra nok. Med batteripakke på 60kWh eller mer og induktiv lading på 20kW så vil ikke Securitas trenge å bruke tid på å fylle drivstoff noensinne igjen. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det sier familier også. De fleste jeg kjenner som har kjøpt seg elbil har ikke kvittet seg med den/de andre bilene. Elbilen brukes i stor grad i trafikk som krever bom, ferge og parkeringsutgifter. De sier også at dersom avgiftene på elbilen og i samfunnet blir som for fossilbiler, selger de elbilen like fort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er nok reelle utfordringer som bedriftene møter i dag, og som man skal ta på alvor. Likevel er jo dette opplagt et forbigående problem som raskt løser seg så snart rekkevidde og mangfoldet av modeller blir bedre i markedet.

 

Skulle tro at de dramatisk lavere driftskostnadene ("drivstoffkostnader", fravær av bompenger og ikke minst lavere verksteds- og vedlikeholdskostnader) ville mer enn oppveie for dette. Men med Partner, e-NV200 etc. så er nok rekkevidden såpass liten at det ikke går helt av seg selv enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Flere ganger har det hendt at vekterens elbil ikke har vært klar til bruk, og at han eller hun har måttet ta en dieselbil i stedet."

 

 

Og dette er altså et selskap/firma som hele tiden kan være forutseende og  ha  en firma-politikk på lading.

 

Mange mindre firmaer vil vel slite med dette. For ikke å snakke om familier.

Nå kjører jo ikke bilene flere km. selv om man må ha 20-30 % flere biler.  - Men om samfunnet i helhet måtte ha 20- 30 %  flere biler, ville nok det bli snaut med parkeringsplasser.

 

Så kunne det hele ordnes, med nullutslipp på all transport, ved at halvparten (?) av bilene gikk på Hydrogen-elektrisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens elbiler blir umoderne når de nye batteriene kommer på markedet, altfor tidlig å sattse på el bil. Se hva posten sliter med, de vurderer å gå over til bensin igjen.

 

Dersom de må ha 20-30 % flere biler ved å bruke biler med 9-12 mils rekkevidde, så finnes det elbiler i dag dom går minst 17 mil på kaldeste vintern. Det er 1/3 eller mer lenger en Partneren, Nissanse-nv, f.eks, som går maks 9 mil på det kaldeste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...