Redaksjonen. Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Kan egne seg på fly.Plasserte de superlette solcellene på glass - og økte virkningsgraden Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Det ville være nyttig med et par ord om hvor effektive "vanlige" solceller er, for menigmann gir 10% effektivitet ikke mye mening uten noe å sammenligne med. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 (endret) 15% har vært vanlig for billige hytte-solceller de siste tiårene, men nå ligger det vanligvis rundt 20%. Rekorden (kommersielt tilgjengelige uten astronomiske priser) er på 25%.10%-cellene egner seg derfor der man ikke kan bruke vanlige tunge og stive solceller. Jeg ser for meg at enkelte elbiler kan få opsjon for å bli tapetsert med disse. Endret 28. januar 2018 av Simen1 3 Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 15% har vært vanlig for billige hytte-solceller de siste tiårene, men nå ligger det vanligvis rundt 20%. Rekorden (kommersielt tilgjengelige uten astronomiske priser) er på 25%. 10%-cellene egner seg derfor der man ikke kan bruke vanlige tunge og stive solceller. Jeg ser for meg at enkelte elbiler kan få opsjon for å bli tapetsert med disse. på elbil kan det vel ikke gjøre store nytten? Lenke til kommentar
TG- Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Så lenge vannkraft gir en virkningsgrad på over 90%- om natta også.. Er det vel bare å brette opp ermene? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 (endret) på elbil kan det vel ikke gjøre store nytten? Det stemmer, men nå er det ikke nytteverdien som er poenget heller. Poenget er markedsføringsverdien og imaget som det skaper. Akkurat som Nissan Leaf sin solcelle-spoiler. Hvis den hadde ladet hovedbatteriet ville det tatt ca 3500 timer med sola i senit for å lade det fra 0 til 100% og på den tida hadde selvutladinga sørget for at det endte på 0% likevel.. Med heldekkende 10% effektive solceller blir regnestykket fortsatt ille (i størrelseorden 100 timer med sola i senit for å lade 24 kWh) men ikke fult så ille som med Leafen. Derfor tror jeg det blir et tilvalg og ikke standard. Endret 28. januar 2018 av Simen1 1 Lenke til kommentar
UMF9FR2A Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Blysulfid høres ikke spesielt miljøvennlig ut. Jeg tror vel heller at høyeffektive silisiumceller eller tandemceller må til for brukbar kost-nytteverdi. Og nytten vil vel være større i spania enn i norge. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 små nanometerstore krystaller av blysulfid, Forskerne benyttet seg av lange, men smale sølv-nanotråder, cirka 30 nanometer i diameter, som ble lagt i en oppløsning. Da oppløsningen hadde festet til plasten og hadde tørket, ble det dannet et uregelmessig nett av sølvtrådene. På denne måten kan trådene lede strøm, men lys kan likevel passere gjennom nettet. Oppå nettet ble det lagt et tynt lag av en sinkoksidoppløsning, og deretter ble kvanteprikkene plassert over denne. Øverst ble det lagt et tynt gull-lag for å danne den andre kontakten. Solceller som ikke veier mer enn cirka sju gram per kvadratmeter, kalles gjerne for superlette. Vanlige solcellepaneler med glass veier vanligvis omkring ti kilo per kvadratmeter. Mengden blysulfid virker forsvinnende liten. Sannsynligvis mindre enn 1% av totalvekta som er under 7 gram per kvadratmeter. Det er neppe noe å bekymre seg for. Får vi reelle tall på bordet kan vi begynne å sammenligne med blyinnholdet i andre produkter og materialer. F.eks det glasset solcellene monteres på eller glass generelt. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 15% har vært vanlig for billige hytte-solceller de siste tiårene, men nå ligger det vanligvis rundt 20%. Rekorden (kommersielt tilgjengelige uten astronomiske priser) er på 25%. 10%-cellene egner seg derfor der man ikke kan bruke vanlige tunge og stive solceller. Jeg ser for meg at enkelte elbiler kan få opsjon for å bli tapetsert med disse. på elbil kan det vel ikke gjøre store nytten? Hvis målet er å ha en selvladende bil må effektiviteten helst opp i 50% Også må *hele* bilen dekkes i solceller *og* du må parkere i sola, hele tiden... En elbil skal jo helst hilse på strømnettet ganske ofte og disse 10%-cellene vil ikke endre på dette. Derimot kan det være nyttig på biler som står uten lading over lengre perioder, eller bare for å holde temperaturen nede i solsteiken. 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Hvis man parkerer bilen i sola for å lade, og når man skal bruke bilen må bruke AC for å få temperaturen ned fra 50 grader pluss, har man da gjort noe lurt? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 En solskinnsdag i Norge kan det være 80-90 grader inne i kupeen selv om det bare er 25 grader ute. En vifte på et par hundre watt kan da senke lufttemperaturen i kupeen med kanskje 30-40 grader *uten* å starte AC. 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 To åpne dører og litt tålmodighet gjør jobben helt uten strømforbruk... 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 To åpne dører og litt tålmodighet gjør jobben helt uten strømforbruk...Gjør jobben? Nei den gjør ikke det. Hvert fall ikke like godt. Det tar ganske mange minutter før kupeen er behaglig å oppholde seg i. Nå skal man ikke etterlate barn eller dyr i kupeen i solsteiken men noen glemmer seg og gjør det likevel og da blir en automatisk(solcelledrevet) kupevifte plutselig et spørsmål om liv og død. Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 15% har vært vanlig for billige hytte-solceller de siste tiårene, men nå ligger det vanligvis rundt 20%. Rekorden (kommersielt tilgjengelige uten astronomiske priser) er på 25%. 10%-cellene egner seg derfor der man ikke kan bruke vanlige tunge og stive solceller. Jeg ser for meg at enkelte elbiler kan få opsjon for å bli tapetsert med disse. på elbil kan det vel ikke gjøre store nytten? På elbil kan de gjøre stor nytte. Dersom et "standard" solcellepanel med virkningsgrad på 20% og størrelse på 1m2 gir 100w, vil altså denne tynne solcellen gi 50w. Dersom alle bilen lakkerte flater dekkes med solceller, kommer man glatt opp i 12 m2, hvilket gir 600w strømproduksjon i timen. Her sørpå med 7 timer dagslys på vinteren og 12-14 timer på sommeren så blir dette en del kilowatt/h hver dag forutsatt at man ikke parkerer bilen inne i en mørk garasje. Dette er strøm som produseres hele tiden, 24/7. Mener jeg leste at du kan få Toyotas Plug in hybrid med et par kvadrat solceller på taket og at de reklamerer for at dette kan gi inntil 5 km. ekstra kjørelengde pr. dag. Med disse solcellene snakker vi altså om "heldekkende strømproduksjon" :-) Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 To åpne dører og litt tålmodighet gjør jobben helt uten strømforbruk...Gjør jobben? Nei den gjør ikke det. Hvert fall ikke like godt. Det tar ganske mange minutter før kupeen er behaglig å oppholde seg i. Det er der tålmodigheten kommer inn... Lenke til kommentar
Karl Arne Andreassen Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 http://altomvarebiler.dk/solceller-oplader-dit-vaerktoej-paa-farten/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå