Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Asus AC66U takler ikke over 100Mbit internett?

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Jeg hadde inntil nylig en 100Mbit fiberlinje, og brukte min egeninnkjøpte Asus RT-AC66U som ruter og aksesspunkt (linja var fra en leverandør som ikke leverte ruter selv, så her måtte jeg uansett ha egen ruter).

Så byttet jeg leverandør og oppgraderte til 300/300Mbit fra Altibox, og satt ruteren levert fra altibox i bridge mode, men da klarer ikke Asusen å levere mer enn ca 100Mbit. Det stopper bare opp og alt går treigt når den når 100. Kobler jeg med utenom, både med kabel og trådløst (ved å slå av bridge mode) så oppnår jeg riktig hastighet på 300.

Er Asus ruteren så gammel og treig at den ikke takler 300Mbit? Den skulle da være relativt god, i hvert fall da jeg kjøpte den for noen år siden, eller må jeg rett og slett kjøpe en ny og raskere en? Altibox ruteren er jeg i hvert fall ikke noe interessert i å ha som eneste ruter, den gir meg ingen mulighet til å sette opp det jeg vil..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Den skal klare det.

Har den orginal firmware? Evt. hvilken versjon?

Fck. My bad. hadde slått av alt trodde jeg, VPN servere og alt, men overså en kjekk liten sak, QoS :p Beklager, krisen avblåst..

En sidenotis dog, så klarte den nå 240Mbit/s. Ikke krise såklart, men litt kjedelig at den "kjipe" altibox ruteren faktisk vaker på 305Mbit/s konstant..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Begge burde lett klare 300. Prøv med oppgradering til nyeste FW, og en full reset, hvis du ikke har gjort dette.

Nå er vel ikke Altbox-routeren spesielt "kjip" (dersom du har FMG). Din AC66U støtter 1300 Mbps på 802.11ac, mens Altibox FMG støtter 1733 Mbps.

Lenke til kommentar

Begge burde lett klare 300. Prøv med oppgradering til nyeste FW, og en full reset, hvis du ikke har gjort dette.

Nå er vel ikke Altbox-routeren spesielt "kjip" (dersom du har FMG). Din AC66U støtter 1300 Mbps på 802.11ac, mens Altibox FMG støtter 1733 Mbps.

Husk ellers at klienten også vil være en avgjørende faktisk, samt antallet klienter. Å utnytte noe særlig mer enn 400 Mbps er vanskelig med én enkelt klient, og den klienten må da ha en god 802.11ac-implementasjon. For å utnytte en RT-AC66U best mulig, trenger egentlig 3x3-støtte på klienten, noe man sjeldent har. For 1733 trenger man støtte for fire streams. Men igjen - dette blir teoretiske verdier, og flere parallelle klienter vil også være nødvendig for maksimal utnyttelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Husk ellers at klienten også vil være en avgjørende faktisk, samt antallet klienter. Å utnytte noe særlig mer enn 400 Mbps er vanskelig med én enkelt klient, og den klienten må da ha en god 802.11ac-implementasjon. For å utnytte en RT-AC66U best mulig, trenger egentlig 3x3-støtte på klienten, noe man sjeldent har. For 1733 trenger man støtte for fire streams. Men igjen - dette blir teoretiske verdier, og flere parallelle klienter vil også være nødvendig for maksimal utnyttelse.

Testene jeg har gjort har begge vært med 2 forskjellige enheter på kabel og ikke trådløst. Det er også kun én i denne husstanden, meg, så jeg har kontroll på at det ikke er mye anna på nettverket samtidig ;) Jeg mener å ha siste firmware og, 3.0.0.4.380_8120.

Det er FMG3542 jeg har, og forsåvidt ingenting å si på hastigheten denne gir, men jeg ønsker mer kontroll på andre ting, bla.a. den innebyggede VPN serveren i Asusen, egendefinere ting på LAN siden, og andre ting, som gjør at jeg vil ha litt mer kontroll enn hva FMGen gir meg..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Med din egen router har du mye mer kontroll over eget (W)LAN, og tjenester her, enn med en FMG uten tilgang til local admin. Derfor kjører jeg det samme selv, med en AC1900-router bak en Altibox P2812ac. Nå må det vel også sies at forskjellen mellom 240 og 305 Mbps i praksis ikke er særlig merkbar, men jeg skjønner din "frustrasjon".

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-qfohT7

Merkelig. Nå testet jeg med en config fil fra en helt tilsvarende ruter hvor jeg eksporterte ut settings. Da funket alt glimrende og full fart. La tilbake gammel config, og alt gikk tregt.

Hva i alle dager kan jeg ha gjort for å få til det skjønner jeg ikke. Mulig en factory reset ville gjort susen og da, men nå starta jeg på nytt med configen og farten er tilbake..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...