Nightfall Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) Har en AMD, kjøpt i januar for 2 år siden, og tenkte å oppgradere denne litt. Dette har jeg tenkt å beholde: XP-1900+ 768MB PC2100 DDR (512+256. Har her 256 i tillegg, men siste plassen på HK er defekt, så jeg får ikke brukt det) 2xWD80GB + 2xWD120GB Chieftech MIDI tower CD-brenner DVD DVD-brenner +++ Dette trenger jeg: - Skjermkort. 1000 - 1500 kr - Hovedkort, helst ikke over 1000 kr, men må ha RAID, eventuelt støtte 8 IDE-enheter - STØYDEMPING!!! Jeg er lei av 4 styøende WD-disker 2 meter unna øret mitt om natta, så prisen spiller ikke så stor rolle her, men er selvfølgelig interesert i billigst mulig. Jeg har vurdet følgende: -- lydissolerende matter -- ny 120mm vifte (til kabinett) -- ny 40mm vifte (til CPU. trenger ikke kjøleribbe) -- Panel for styring av 4 vifter -- Lydfelle bak (Trenger jeg dette??) -- Annet som er verd å ta med seg her?? Har i utgangspunktet ikke tenkt å oppgradere CPU, men ser for meg at dette kommer til å skje når XP3000 +++ blir rimeligere, så det hadde vært fint om et nytt hovedkort støttet dette, men det er ikke et must. (Er det forresten mulig??) Tenker ikke å overklokke i første omgang. Ellers tar jeg gjerne imot informasjon om hva som blir "flaskehalsen", for eksempel ved spill-bruk, slik at jeg lettere vet hva som bør oppgraderes neste gang. Kjempefint om noen tok seg tid til å svare. Jeg trenger sårt litt eksperthjelp... Endret 11. desember 2003 av Nightfall Lenke til kommentar
sheriff Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Skjermkort: r9600XT http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=102...lAction=details HK: Abit NF7-S eller hvis du skal handle på psdata ASUS A7N8X-X http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=100...rlAction=detail Støydemping: http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp Lenke til kommentar
Sir Zu Zwat Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 XP2500+ kan klokkes lett til XP3200+ Lenke til kommentar
Quietman Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 For støydemping, se tråden Generelle tips for støydemping, samt annet under kategorien "Støydemping" på overklokking.no sitt forum. Lenke til kommentar
Nightfall Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Har lest der. Tenkte mest på personlige erfaringer på hva som fjerner mest støy. Det er stort sett HD'ene som høres, så jeg tror matter vil gjøre susen... Lenke til kommentar
Quietman Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) Har lest der. Tenkte mest på personlige erfaringer på hva som fjerner mest støy. Det er stort sett HD'ene som høres, så jeg tror matter vil gjøre susen... Personlig har jeg nettopp kjøpt nytt kabinett (Antec Sonata), og i dette er det noe gummiforinger for montering av harddiskene. Dette begrenser/hindrer vibrasjoner som forplanter seg i kabinettet, og demper støyen ganske mye. I min maskin, så er det vifter jeg hovedsaklig hører. Mener ikke at du nødvendigvis skal kjøpe sånt kabinett, men en eller annen form for gummi/strikk montering av HD er en veldig god ide! Endret 11. desember 2003 av Quietman Lenke til kommentar
Nightfall Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) Har tenkt på det også. Har i dag montert HD'ene i de to standard-harddisk-holderene i chieftec-toweret, så jeg tror jeg skal legge noe gummi mellom disse holderene og resten av kabinettet, men det fjerner ikke mye støy fra harddiskene. Jeg testa å holde de i løse lufta i dag, men det hjalp ikke mye. De bråker så mye ved bare å være påskrudd... Er det andre meninger når det gjelder HK eller skjermkort enn de som er nevnt over, eller er det de desidert beste til den prisen per i dag? Bør jeg eventuelt legge i mer/mindre penger, eller er det det beste valget? EDIT: 2 spørsmål til som dukket opp: Kan jeg bruke min nåværende PC2100 266Mhz ram på et 400Mhz hovedkort? (Er dette eventuelt veldig dumt??) Er det noen passende hovedkort med innebygget bluetooth? Endret 12. desember 2003 av Nightfall Lenke til kommentar
Quietman Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 men det fjerner ikke mye støy fra harddiskene. Jeg testa å holde de i løse lufta i dag, men det hjalp ikke mye. De bråker så mye ved bare å være påskrudd... Western Digital ja... de støyer en del... Samsung går vel for å være mest stillegående HD pr. idag, med Seagate på andreplass... Lenke til kommentar
Nightfall Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 men det fjerner ikke mye støy fra harddiskene. Jeg testa å holde de i løse lufta i dag, men det hjalp ikke mye. De bråker så mye ved bare å være påskrudd... Western Digital ja... de støyer en del... Samsung går vel for å være mest stillegående HD pr. idag, med Seagate på andreplass... Jepp... Men det er litt seint å tenke på nå. Gidder ikke kaste 400GB disk-plass liksom Lenke til kommentar
Nightfall Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) HK: Abit NF7-S eller hvis du skal handle på psdata ASUS A7N8X-X http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=100...rlAction=detail Hmm... Etter å ha lest litt her, kan jeg ikke se at dette hovedkortet har RAID. Er det jeg som er litt halv-blind i dag? Ellers så jo Abit NF7-S bra ut da, men lå litt over i pris... EDIT: På komplett står det følgende: 2 x Lagring - DMA/ATA-133 (Ultra) Fast Drives - 40 pin IDC 1 x Lagring - diskettgrensesnitt - 34 pin IDC 2 x Lagring - Serial ATA-150 - 7-pin seriell ATA Hva er egentlig disse 7-pin's koblingene? Er det mulig å koble vanlige harddisker til disse? Hvis ikke, hvilke koblinger går til RAID'en? Endret 12. desember 2003 av Nightfall Lenke til kommentar
sheriff Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Hmm... Etter å ha lest litt her, kan jeg ikke se at dette hovedkortet har RAID. Er det jeg som er litt halv-blind i dag? Ellers så jo Abit NF7-S bra ut da, men lå litt over i pris... Stemmer det. Skrev feil der, var A7N8X Deluxe Gold på PSDATA jeg mente. 942 kr. Står som ubekreftet da men... Lenke til kommentar
Nightfall Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Hmm... Etter å ha lest litt her, kan jeg ikke se at dette hovedkortet har RAID. Er det jeg som er litt halv-blind i dag? Ellers så jo Abit NF7-S bra ut da, men lå litt over i pris... Stemmer det. Skrev feil der, var A7N8X Deluxe Gold på PSDATA jeg mente. 942 kr. Står som ubekreftet da men... Hmmm.. Denne har også: 2 x Lagring - Serial ATA-150 - 7-pin seriell ATA 2 x Lagring - DMA/ATA-133 (Ultra) Fast Drives - 40 pin IDC Regner med at det er Serial ATA-150 - 7-pin seriell ATA som er til RAID, men hvordan fungerer det å koble til 4 vanlige harddisker til disse portene? Det er jo 40 pin i utgangspunktet. Eller er dette samme kobling, men bare med ferre pinner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå