Gå til innhold

KOMMENTAR: Hvorfor lanseres det telefoner med gammel Android nå?

Anbefalte innlegg

Som mangeårig Android bruker, så har jeg en god del erfaring med dette OS'et.

Jeg har hatt:

(A) HTC Hero

(A) Sony E. X10i

(Bada) Samsung Wave 2

(A) LG Prada

(I) Iphone 4 (likte ikke designet)

(A) Sony E. P

(WP) HTC 8X

(A) Samsung Note 3

(A) Sony Experia ZL

(A) Sony Z5 Compact

(A) Samsung S7 Edge

(I) iPhone X

Endelig kom iPhone i et design jeg liker, så da ble det iPhone X.

Mine erfaringer så langt:

AOS:

- Fryktelig trege oppdateringer av OS'et.

- Mye konfigurering av apper, før de fungerer som de skal. Og mange apper er så dårlige, at det er rart at Google tillater slike utviklere å stille Android i et så dårlig lys.

- Pent brukergrensesnitt i AOS, mange tilpasningsmuligheter.

iOS:

- Kjappe oppdateringer av OS'et.

- Bedre og mer spesialtilpassede apper.

- Ting fungerer oftere som de skal.

- Litt kjedelige menyer og få tilpasnings-muligheter.

AOS på mediesenter fungerer også svært dårlig. Netflix og Viaplay er stort sett greit tilpasset på disse boksene, men ikke perfekt. Utover det er det mange strømme-apper som ikke fungerer, da de er utviklet for mobiltelefoner (Touch) og ikke strømmebokser (Fjernkontroll). Navigering blir da gjenstand for stor frustrasjon (og i enkelte tilfeller umulig) på de strømme appene som kun er tilpasset Touch.

Apple TV 4K fungerte supert rett ut av eska, alt er intuitivt laget, elegant løsning i brukergrensesnitt, fjernkontroll osv. I tillegg virker det som om alle apper er spesialtilpasset slik at de fungerer på både mobil og Apple TV. Dette ble jeg svært positivt overrasket over. Nær perfekt løsning på samtlige apper. Hvorfor er det sånn med Apple? Har Apple en finger med i spillet mtp. utvikling av apper?

Konklusjon:

Mye virrvarr og dårlige apper på AOS, "evig konfigurering" ,mye frustrasjon, ting som ikke fungerer. Positivt at det er mange forskjellige telefondesign (merker) å velge mellom. Men appene er jo de samme uansett hvilken android hardware man kjøper.

Konklusjon:

Til mitt bruk, fungerer iOS mye bedre enn Android.

Endret av MisterXS
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Android-versjonen noen betydning for om VOLTE vil virke? Jeg spør med tanke på at ICE vil ha behov for at flest mulig telefoner støtter VOLTE når ICE flytter taletrafikk til eget nett.

Jeg er litt usikker, men mener å ha lest noe sted at android 7 kommer med støtte for VoLTE, men produsent og operatør må legge til rette for dette.

Har ikke noe med Androidversjon å gjøre, jeg har VoLTE på min S5 med Android 6. De aller fleste har HW som kreves, det må bare til en programsnutt som skrur den på. (Mer eller mindre, ikke alle operatører gidder porte.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Android er et av de minst frie operativsystemene jeg har vært borti.

Jeg har konvertert til iOS, men jeg setter pris på to ting: muligheten til å håndtere filer, og muligheten til å se hvilken frekvens etc. jeg er koplet på.

Lenke til kommentar

Android må tilpasses av hver telefonprodusent.

Mulig produsentene av Android telefoner har gått lei av å tilpasse Android OS'et. Akkurat som når man har spist for mye mat, de er mette og orker ikke tanken på en bit til  :sick: 

De bør skjerpe seg, ellers begynner folk å kjøpe kun Google-telefoner. Så på sikt, dersom det skjer, så forsvinner problemet med trege oppdateringer. Etter at Samsung, Nokia, Sony og alle de andre har mistet brorparten av kundene sine til Google, har de ikke noe annet valg enn å lage sine egne operativsystemer for å bli attraktive og konkurransedyktige igjen. Sånn som det var før Android kom.

Derfor bør Google stenge Android OS'et, kreve enerett på det selv, og kjøpe opp Samsungs mobil divisjon.... eh vent litt, har de ikke kjøpt HTC's mobildivisjon da? Hvis det stemmer så er Google godt i gang med sine fremtidsplaner.

I så fall mangler de bare et par hundre designere (som antakelig allerede er ansatt) for å utvikle sin mobildivisjon, bygge revolusjonerende nye produkter og klatre mot toppen.

Så at 3. parts telefonprodusenter er trege med OS oppdateringer, gjør at Google vinner markedsandeler på dette. Det er kostbart å være lat.

I fremtiden har vi 3 store telefon merker, Apple (iOS), Google (AOS) og Samsung (Bada Tizen? :lol: )

Lenke til kommentar

Beste "opplevelsen" av Android har jeg fra nettbrettet mitt fra Nvidia, oppdatert AOS dag en. For androidtelefonene mine har jeg egentlig aldri tenkt over at de ikke har siste oppdatering. Sikkerhetsfunksjonene blir oppdatert så vidt jeg vet, uten full systemoppdatering. Alt fungerer, uten problemer.

Er ikke alt dette oppkonstruerte problemer, uansett om man er på en "side eller den annen?" Nei, du har ikke det aller nyeste, men så kjøper jeg telefoner på maxpris 2000 NOK. Ok, betaler du 9-12K for en jævla telefon, så kan du klage og syte som den sykoen du er. Herregud. Man skulle tro at "#"#"¤"#%"%&"!"PP.

Min Motorola g4+ som kostet 1499 kr for et halvt år siden kjører alt jeg trenger, den tåler en trøkk 16, litt vann, og jeg kan se video og snakke etter en trøkk 16.

Om den kjører aos7 eller 8 vet jeg faktisk ikke. Hvem faen bryr seg så lenge det fungerer.

Dere er som folka som kjøpte slimfit bukser, og ser ut som idioter, bare fordi andre folk syns det er den nye vinen, uten å egentlig vite hvorfor folk vil bruke ukomfortable klær kun fordi noen sa at dette er good shit.

Pansies

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorvidt det overveiende bare er fordeler med siste versjon av et OS kan diskuteres. Fra mine 30 år i bransjen er erfaringene at påståtte forbedringer av ytelse i nye versjoner av programvare nesten alltid forutsetter at man samtidig oppgraderer maskinvaren. Det hører til sjeldenhetene at antallet operasjoner som skal til for å løse en oppgave minker i en ny versjon av en applikasjon eller operativsystem. Programvare eser generelt ut litt for hver eneste nye versjon.

Problemet med Android er at Google i alt for stor grad har tilrettelagt for at produsentene skal kunne holde informasjon om maskinvarens virkemåte hemmelig. Man burde stilt samme krav til publikasjon av API'er og publisering av kildekode for maskintilpasninger (drivere) som for kjernen i operativsystemet. Da ville uavhengige tilbydere kunne levere fullt funksjonell programvare i konkurranse med maskinvare-produsentene og på den måten tvunget alle til å følge med i timen. Det er ikke sikkert at det ville sørget for at enhver dings ville kunne ha absolutt siste versjon til enhver tid. Med tanke på at kompleksiteten vokser er det heller ikke ønskelig fra et ytelses-perspektiv, men det ville i det minste bidratt til at viktige feilrettinger og sikkerhetsoppdateringer for hver enkelt grein av revisjons-treet til Android hadde blitt bedre fulgt opp og raskere distribuert til brukerne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er også imponert av NVIDIA: mitt flere år gamle nettbrett kjører ganske visst kun N, men oppdateres fortsatt løpende og kjører som en drøm. Min Xiaomi MI6 ligger i dvale til fordel for min OnePlus 5, begge kjører offisiell Oreo. Nei, Google vinner ikke denne kampen om hardware og det er heller ikke målet, men modulær OS er selvfølgelig fremtiden. Se til de spreke Kinesere som leverer lekre mobiler som gir fullgode brukeropplevelser og specs som fullstendig matcher telefoner til den dobbelte pris. Prisen til en Pixel, S8 eller X nærer aversjonen mot tap. OnePlus er representert i EU, men bare vent til flere kinesiske merker gidder å investere i markedsføring i lille Europa!

Lenke til kommentar

Det er tragisk at Google ikke selger Pixel 2 / 2 XL i Norge. Grå-importen er ikke akkurat rimelig. Har hatt en Nexus 4 og har en Nexus 6P, og klarer ikke engang tanken på noe annet en ren Android.

Kjøpe deg en android-One telefon neste gang da?

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...