BuffyAnneSummers Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 (endret) Så da stemmer det ikke at vi har like lett tilgang. Du vet også veldig godt at det er politiet som bestemmer til syvende og sist om du har rett til å eie våpen eller ei i norge, da sjekker de faktisk bakgrunnen din, ett sikkerhetstiltak de sårt mangler i USA siden alle skal liksom ha en grunnleggende rett til å bære våpen. Er helt klart at USA sliter noe enormt på den fronten når folk som har en historie med å ha blitt meldt om fra til FBI flere ganger kan skaffe seg våpen lovlig. Hadde de hatt ett skikkelig kontrollorgan så hadde ikke det skjedd. Det er helt uinteresangt da kriminelle vil få tak i våpen uansett gjennom svartebørs og smugling. Du er klar over at du er i større fare for at du blir skadet av ditt eget våpen enn at du faktisk klarer å forsvare deg selv? Det viser seg at løsningen er faktisk ikke at folk får bedre tilgang til å bruke våpen til selvforsvar, spesielt siden mange blir helt mongo i øyeblikket og vet ikke hva de skal gjøre (noe som er helt normalt, vi ser for oss at vi skal gjøre sånn og sånn hvis ditten og datten skjer, så skjer det og det er sjeldent det utspiller seg som du hadde tenkt deg at det skulle...). Livet er ikke en film hvor de slemme taper hvis de gode bare klarer å finne gode måter å forsvare seg på. Folk dør hele tiden fordi de skal leke helt. Edit: Tror du virkelig at ett våpen hadde hjulpet hvis noen proffe skulle gjøre innbrudd hos en småbarnsfamilie? Er latterlig enkelt å finne mål og lære mye om dem med idiotien vedrørende å dele personlig info på sosiale medier. Endret 6. mars 2018 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Så da stemmer det ikke at vi har like lett tilgang. Du vet også veldig godt at det er politiet som bestemmer til syvende og sist om du har rett til å eie våpen eller ei i norge, da sjekker de faktisk bakgrunnen din, ett sikkerhetstiltak de sårt mangler i USA siden alle skal liksom ha en grunnleggende rett til å bære våpen. Er helt klart at USA sliter noe enormt på den fronten når folk som har en historie med å ha blitt meldt om fra til FBI flere ganger kan skaffe seg våpen lovlig. Hadde de hatt ett skikkelig kontrollorgan så hadde ikke det skjedd. Det er helt uinteresangt da kriminelle vil få tak i våpen uansett gjennom svartebørs og smugling. Du er klar over at du er i større fare for at du blir skadet av ditt eget våpen enn at du faktisk klarer å forsvare deg selv? Det viser seg at løsningen er faktisk ikke at folk får bedre tilgang til å bruke våpen til selvforsvar, spesielt siden mange blir helt mongo i øyeblikket og vet ikke hva de skal gjøre (noe som er helt normalt, vi ser for oss at vi skal gjøre sånn og sånn hvis ditten og datten skjer, så skjer det og det er sjeldent det utspiller seg som du hadde tenkt deg at det skulle...). Livet er ikke en film hvor de slemme taper hvis de gode bare klarer å finne gode måter å forsvare seg på. Folk dør hele tiden fordi de skal leke helt. Edit: Tror du virkelig at ett våpen hadde hjulpet hvis noen proffe skulle gjøre innbrudd hos en småbarnsfamilie? Er latterlig enkelt å finne mål og lære mye om dem med idiotien vedrørende å dele personlig info på sosiale medier. Her var det mange påstander. Har du noen som helst dokumentasjon på dette her? Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Da var det åpnet for flere skytevåpen på skolene og det er duket for å forskyne seg av lærerenes våpen og heller bruke disse enn å drive med medbrakt. Republikansk logikk som vi snart vil se få utslag på skuddskade statistikkene. Det gjenstår bare å gratulere... Floridas senat åpner for å bevæpne lærere Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Da var det åpnet for flere skytevåpen på skolene og det er duket for å forskyne seg av lærerenes våpen og heller bruke disse enn å drive med medbrakt. Republikansk logikk som vi snart vil se få utslag på skuddskade statistikkene. Det gjenstår bare å gratulere... Floridas senat åpner for å bevæpne lærere Og hva bygger du så dine skråsikre prognoser på? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Så da stemmer det ikke at vi har like lett tilgang. Du vet også veldig godt at det er politiet som bestemmer til syvende og sist om du har rett til å eie våpen eller ei i norge, da sjekker de faktisk bakgrunnen din, ett sikkerhetstiltak de sårt mangler i USA siden alle skal liksom ha en grunnleggende rett til å bære våpen. Er helt klart at USA sliter noe enormt på den fronten når folk som har en historie med å ha blitt meldt om fra til FBI flere ganger kan skaffe seg våpen lovlig. Hadde de hatt ett skikkelig kontrollorgan så hadde ikke det skjedd. Det er helt uinteresangt da kriminelle vil få tak i våpen uansett gjennom svartebørs og smugling. Du er klar over at du er i større fare for at du blir skadet av ditt eget våpen enn at du faktisk klarer å forsvare deg selv? Det viser seg at løsningen er faktisk ikke at folk får bedre tilgang til å bruke våpen til selvforsvar, spesielt siden mange blir helt mongo i øyeblikket og vet ikke hva de skal gjøre (noe som er helt normalt, vi ser for oss at vi skal gjøre sånn og sånn hvis ditten og datten skjer, så skjer det og det er sjeldent det utspiller seg som du hadde tenkt deg at det skulle...). Livet er ikke en film hvor de slemme taper hvis de gode bare klarer å finne gode måter å forsvare seg på. Folk dør hele tiden fordi de skal leke helt. Edit: Tror du virkelig at ett våpen hadde hjulpet hvis noen proffe skulle gjøre innbrudd hos en småbarnsfamilie? Er latterlig enkelt å finne mål og lære mye om dem med idiotien vedrørende å dele personlig info på sosiale medier. Her var det mange påstander. Har du noen som helst dokumentasjon på dette her? https://www.newscientist.com/article/dn17922-carrying-a-gun-increases-risk-of-getting-shot-and-killed/ "When the team looked at shootings in which victims had a chance to defend themselves, their odds of getting shot were even higher." Er fremdeles mye av puslespillet som mangler, og det er nok en rekke grunner til hvorfor det er slik, men det bare viser at det ikke hjelper å ha lett tilgang på våpen, de ender ofte opp som ofre på grunn av det når det ironiske nok skal gjøre det enklere for dem å forsvare seg. De aller færreste amerikanere er våpeneksperter vil jeg tro, men de skal fremdeles få gå rundt og bruke våpen for å forsvare seg selv? Skal ikke mye til for at du skal få tak i våpen i USA. Vet du at en av grunnene til hvorfor du ikke har lov til å gå med kniv i norge er fordi du det er mer sannsynlig at du vil bli knivstukket av din egen kniv enn at du klarer å forsvare deg selv? Vi kan rett og slett ikke stole på at befolkningen vet hva de gjør. Derfor trengs det strenge regler rundt våpen. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Da var det åpnet for flere skytevåpen på skolene og det er duket for å forskyne seg av lærerenes våpen og heller bruke disse enn å drive med medbrakt. Republikansk logikk som vi snart vil se få utslag på skuddskade statistikkene. Det gjenstår bare å gratulere... Floridas senat åpner for å bevæpne lærere Og hva bygger du så dine skråsikre prognoser på? Statistikk. Skuddskadene øker i takt med tilgjengeligheten. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 De aller færreste amerikanere er våpeneksperter vil jeg tro, men de skal fremdeles få gå rundt og bruke våpen for å forsvare seg selv? De aller færreste amerikanere er bileksperter vil jeg tro, men de skal fremdeles få kjøre rundt og bruke biler for å komme seg frem? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 De aller færreste amerikanere er våpeneksperter vil jeg tro, men de skal fremdeles få gå rundt og bruke våpen for å forsvare seg selv? De aller færreste amerikanere er bileksperter vil jeg tro, men de skal fremdeles få kjøre rundt og bruke biler for å komme seg frem? Du er søt når du prøver å gjøre en sammenligning som ikke funker Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Du er søt når du prøver å gjøre en sammenligning som ikke funker Takk, men den fungerer helt utmerket. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Da var det åpnet for flere skytevåpen på skolene og det er duket for å forskyne seg av lærerenes våpen og heller bruke disse enn å drive med medbrakt. Republikansk logikk som vi snart vil se få utslag på skuddskade statistikkene. Det gjenstår bare å gratulere... Floridas senat åpner for å bevæpne lærere Og hva bygger du så dine skråsikre prognoser på? Statistikk. Skuddskadene øker i takt med tilgjengeligheten. Eller øker tilgjengeligheten (innehav) med opplevd risiko (flere skyteepisoder og utrygge gater)? Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Så da stemmer det ikke at vi har like lett tilgang. Du vet også veldig godt at det er politiet som bestemmer til syvende og sist om du har rett til å eie våpen eller ei i norge, da sjekker de faktisk bakgrunnen din, ett sikkerhetstiltak de sårt mangler i USA siden alle skal liksom ha en grunnleggende rett til å bære våpen. Er helt klart at USA sliter noe enormt på den fronten når folk som har en historie med å ha blitt meldt om fra til FBI flere ganger kan skaffe seg våpen lovlig. Hadde de hatt ett skikkelig kontrollorgan så hadde ikke det skjedd. Det er helt uinteresangt da kriminelle vil få tak i våpen uansett gjennom svartebørs og smugling. Du er klar over at du er i større fare for at du blir skadet av ditt eget våpen enn at du faktisk klarer å forsvare deg selv? Det viser seg at løsningen er faktisk ikke at folk får bedre tilgang til å bruke våpen til selvforsvar, spesielt siden mange blir helt mongo i øyeblikket og vet ikke hva de skal gjøre (noe som er helt normalt, vi ser for oss at vi skal gjøre sånn og sånn hvis ditten og datten skjer, så skjer det og det er sjeldent det utspiller seg som du hadde tenkt deg at det skulle...). Livet er ikke en film hvor de slemme taper hvis de gode bare klarer å finne gode måter å forsvare seg på. Folk dør hele tiden fordi de skal leke helt. Edit: Tror du virkelig at ett våpen hadde hjulpet hvis noen proffe skulle gjøre innbrudd hos en småbarnsfamilie? Er latterlig enkelt å finne mål og lære mye om dem med idiotien vedrørende å dele personlig info på sosiale medier. Her var det mange påstander. Har du noen som helst dokumentasjon på dette her? https://www.newscientist.com/article/dn17922-carrying-a-gun-increases-risk-of-getting-shot-and-killed/ "When the team looked at shootings in which victims had a chance to defend themselves, their odds of getting shot were even higher." Er fremdeles mye av puslespillet som mangler, og det er nok en rekke grunner til hvorfor det er slik, men det bare viser at det ikke hjelper å ha lett tilgang på våpen, de ender ofte opp som ofre på grunn av det når det ironiske nok skal gjøre det enklere for dem å forsvare seg. De aller færreste amerikanere er våpeneksperter vil jeg tro, men de skal fremdeles få gå rundt og bruke våpen for å forsvare seg selv? Skal ikke mye til for at du skal få tak i våpen i USA. Vet du at en av grunnene til hvorfor du ikke har lov til å gå med kniv i norge er fordi du det er mer sannsynlig at du vil bli knivstukket av din egen kniv enn at du klarer å forsvare deg selv? Vi kan rett og slett ikke stole på at befolkningen vet hva de gjør. Derfor trengs det strenge regler rundt våpen. Høres ut som høne og egget-diskusjon. Her i Norge føler jeg ingen behov for å bære våpen. Hadde jeg derimot bodd i downtown Chicago, hadde jeg nok skaffet meg skytevåpen. Så det er skytevåpenet jeg bærer som gjør at jeg har større sannsynlighet for å bli skutt der? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Høres ut som høne og egget-diskusjon. Her i Norge føler jeg ingen behov for å bære våpen. Hadde jeg derimot bodd i downtown Chicago, hadde jeg nok skaffet meg skytevåpen. Så det er skytevåpenet jeg bærer som gjør at jeg har større sannsynlighet for å bli skutt der? Det er en del av problemet, men selvsagt ikke det eneste som bidrar til det. Det eneste det å ha våpen så lett tilgjengelig som i USA vil gjøre er at folk vil bare drepe mer av hverandre. De har ikke sjangs hvis staten virkelig har lyst til å rævkjøre dem, og da faller bort argumentet for at de skal ha så stor rett på våpen for å beskytte seg mot staten. Det er en utdatert illusjon som skaper mer harme enn noe annet ved dette punktet. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 (endret) Det eneste det å ha våpen så lett tilgjengelig som i USA vil gjøre er at folk vil bare drepe mer av hverandre.Ubegrunnet påstand De har ikke sjangs hvis staten virkelig har lyst til å rævkjøre demStaten hadde virkelig lyst i 1776, men det gikk ikke så bra for dem. og da faller bort argumentet for at de skal ha så stor rett på våpen for å beskytte seg mot staten.Det at der er en risiko for å tape en kamp mot staten medfører ikke at man derfor bør ta fra folk deres våpen slik at risikoen for å tape blir enda høyere, tvert imot, det burde vel medføre at man burde ta våpnene fra Staten om man har litt logisk sans. Det er en utdatert illusjon som skaper mer harme enn noe annet ved dette punktet.Obey, do not resist!! PS Skulle nesten tro at med Trump ville vel nesten ønskedrømmen til venstresiden være at "folket" kastet ham? Endret 6. mars 2018 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 (endret) Come on, du vet det er astronomiske forskjeller mellom da og nå. Igjen; du er kjempesøt når du prøver deg på sinnsyke sammenligninger ❤PS: Hysterisk at du tror jeg er på venstresiden, så utrolig søtt! Endret 6. mars 2018 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Jøss, her kom logikkbristene tett som haggel! Nesten i overkant fantasifullt selv for deg å være Det eneste det å ha våpen så lett tilgjengelig som i USA vil gjøre er at folk vil bare drepe mer av hverandre.Ubegrunnet påstand Om du kan underbygge påstanden med dokumentasjon og statistikk så er det alt annet enn ubegrunnet. Det er dokumentert og bevist og da nytter ikke å rope på alternative fakta som en annen cowboy. De har ikke sjangs hvis staten virkelig har lyst til å rævkjøre demStaten hadde virkelig lyst i 1776, men det gikk ikke så bra for dem. Saklig å sette paralleller mellom ståa i 1776 og idag da.... hehe alle ser at det er en absurd sammenlikning og en forklaring burde derfor bli overflødig. og da faller bort argumentet for at de skal ha så stor rett på våpen for å beskytte seg mot staten.Det at der er en risiko for å tape en kamp mot staten medfører ikke at man derfor bør ta fra folk deres våpen slik at risikoen for å tape blir enda høyere, tvert imot, det burde vel medføre at man burde ta våpnene fra Staten om man har litt logisk sans. Si meg, snakker du om logisk sans og statsmonsteret som en slags uavhengig ustyrlig ondskap som truer folket i en og samme setning? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Jøss, her kom logikkbristene tett som haggel! Nesten i overkant fantasifullt selv for deg å være Du mener "her kommer", for det er intet annet en logikkbrister du kommer med. Om du kan underbygge påstanden med dokumentasjon og statistikk så er det alt annet enn ubegrunnet.Det stemmer, desverre underbygger ikke dine kilder i det hele tatt påstanden som ble fremsatt. Det er dokumentert og bevist og da nytter ikke å rope på alternative fakta som en annen cowboy.Alternative fakta ... som f.eks. fakta som ikke er beviser den fremsatte påstanden? Saklig å sette paralleller mellom ståa i 1776 og idag da.... hehe alle ser at det er en absurd sammenlikning og en forklaring burde derfor bli overflødig.Tror disse "alle" befinner seg inne i boblen din Si meg, snakker du om logisk sans og statsmonsteret som en slags uavhengig ustyrlig ondskap som truer folket i en og samme setning?Nei, men du gjør visst det nå. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 PS: Hysterisk at du tror jeg er på venstresiden, så utrolig søtt! Beklager, forskjellen mellom høyre og venstre er så forsvinnende liten at det er vanskelig å se forskjellen på dere. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Er kjempesøtt at du fortsatt prøver å plassere meg! Kom igjen, anta enda mer please? Dette er moro! Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Høres ut som høne og egget-diskusjon. Her i Norge føler jeg ingen behov for å bære våpen. Hadde jeg derimot bodd i downtown Chicago, hadde jeg nok skaffet meg skytevåpen. Så det er skytevåpenet jeg bærer som gjør at jeg har større sannsynlighet for å bli skutt der? Det er en del av problemet, men selvsagt ikke det eneste som bidrar til det. Det eneste det å ha våpen så lett tilgjengelig som i USA vil gjøre er at folk vil bare drepe mer av hverandre. De har ikke sjangs hvis staten virkelig har lyst til å rævkjøre dem, og da faller bort argumentet for at de skal ha så stor rett på våpen for å beskytte seg mot staten. Det er en utdatert illusjon som skaper mer harme enn noe annet ved dette punktet. Dersom staten går etter befolkningen en og en i rolig tempo har du rett. Det er ikke det som er poenget med det andre grunnlovstillegget. Det er for å gi befolkningen mulighet til å starte og vinne en borgerkrig. Det er viktig å huske på at i et slikt scenario vil man se massedesertering fra det militære, med det resultat at begge sider får tilgang til spennende jernvare. En eventuell amerikansk revolusjon ville antagelig også bli støttet fra utlandet, det er plenty av stater som ville tjene på et destabilisert USA. Derfor ville våpnene hos sivilbefolkningen i verste fall få samme funksjon som de norske troppene i Troms, være en første maktfaktor inntil man fikk støtte fra desertører og fremmede makter. Du kan være enig eller uenig i prinsippet så mye du vil, men det tar ikke bort det faktum at veldig mye i verdenshistorien hadde sett annerledes ut om "amerikanske tilstander" hadde vært en faktor i tidligere tider. Husk at vi lever i en sensasjonelt fredelig tidsalder, noe som har en veldig sterk innvirkning på hvordan vi ser verden. Det skal uhyggelig lite til for at vi skal finne oss selv i en helt annen situasjon... Lenke til kommentar
f1zzy Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 (endret) Det er mye som tyder på at økt tilgang på våpen er en kjerneårsak til skyteepisoder i USA. Er mange, mange artikler som argumenterer godt for dette (for eksempel denne: https://www.nytimes.com/2017/11/07/world/americas/mass-shootings-us-international.html). En figur som illustrerer forskjellene godt: Edit: Av en eller annen grunn forsvant navnetaggene på alle dottene, men jeg regner med at det ikke kommer som en bombe at USA er prikken oppe lengst til høyre. Linken har det komplette bildet. X-aksen er våpen per 100 mennesker, og Y-aksen er masseskytere per 100 mill. mennesker. Endret 7. mars 2018 av f1zzy 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå