uname -i Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 (endret) Hyttestraum kan til dømes løysast med ein slik: http://www.inresol.se/the-genious-portable-multi-fuel-chp-stirling-generator/ Då får du varme til hytta i tilegg. Går på alt frå sagflis til gass. Kan integrerast med batteri og fjern-startast med mobil (har i alle fall opplegg for det). Kostar flesk, men då er du sjølvberga med opp til 10 kW, 5 kW kontinuerleg. 10 kW gjev ca 50 kilometer rekkjevidde i timen. Bruke hytteturen til å skyfle sagflis inn et apparat til titusenvis av kroner slik at det er mulig å dra dit med en elbil. Da er man jaggu ivrig. Som det sies. Det finnes ingen problemer med elbil, det finnes bare en haug med upraktiske og fordyrende løsninger. Endret 31. januar 2018 av uname -l 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Overraskende billig?! Ja, jo. Det spørs jo på så klart på hva forventningene er. Det koster fort vekk like mye som ei vaskemaskin OG ei oppvaskmaskin i øvre prissjikt til sammen. 15-20.000 ferdig installert har jeg ofte hørt, og sågar elektrikere som mener det er en ok pris. Dyr kontakt, selv om den er litt avansert. Bestilte forøvrig noen motstander i dag. De kostet kr. 76,- pr. 1000 stk. Det henger ikke på greip at en enkel plastboks med et relé og et lite printkort skal koste like mye som et apparat med motorer, mekanikk, pumper og rør, som f.eks. ei oppvaskmaskin. Det burde vært en forskjell på minst 10-gangeren. En helt ok ladestasjon med integrert jordfeilvern klasse B koster i området 6000-7000 kroner. Det som kan koste en god del penger er å legge opp en kurs ut til garasjen, og her er det ikke så lett å si akkurat hvor mye det koster. Men dette gjelder også vaskemaskin og oppvaskemaskin, hvis man har glemt å legge opp strøm! (Jeg fikk gjort dette samtidig som noe annet elektrisk arbeid, og slapp unna med ca 1000 kroner.) Men jeg er ganske enig i at ladestasjonene fortsatt er dyre. De vil utvilsomt fortsette å falle i pris. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Hyttestraum kan til dømes løysast med ein slik: http://www.inresol.se/the-genious-portable-multi-fuel-chp-stirling-generator/ Då får du varme til hytta i tilegg. Går på alt frå sagflis til gass. Kan integrerast med batteri og fjern-startast med mobil (har i alle fall opplegg for det). Kostar flesk, men då er du sjølvberga med opp til 10 kW, 5 kW kontinuerleg. 10 kW gjev ca 50 kilometer rekkjevidde i timen. Bruke hytteturen til å skyfle sagflis inn et apparat til titusenvis av kroner slik at det er mulig å dra dit med en elbil. Da er man jaggu ivrig.Poenget er jo å få straum, varme og varmt vatn i hytta. At du kan reise der med elbil er berre bonus. Du treng ikkje skyfle so mykje heller. Berre tøm ein sekk pellets oppi av og til, so dreg ei skrue inn det som trengst i høveleg tempo. Folk som manglar straum på hytta slit nok minst like mykje med å bere ved og varme vatn til oppvasken. Lenke til kommentar
Fjeldern Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Sitter med lommeboka i hånda og venter på en passatlignende stasjonsvogn med rekkevidde på vinter på minimum 400km. Og selvsagt til en pris som ikke ligger nær model x, men gjerne rundt en gjennomsnittlig årslønn i håndverkerbransjen. Stasjonsvogn tror jeg du skal se langt etter. De er ikke så populære - selv ikke i Norge. Men familie-SUV kommer garantert. I Norge er det, fra et kjapt blikk på finn, den biltypen det finnes mest av. Etterfulgt av 5-dørs kombi, og så SUV. Skal man ta Norge som eksempel er Model S, altså sedan, like populært som kassebiler. Bare 1/4 så populært som stasjonsvogner, og under halvparten så populært som SUV. Resten av verden er jeg usikker på, men i Norge er det ikke noe som er mer populært. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå