Sturle S Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Det blir jo spennende og se: Når Hydrogen og ladestasjoner er ferdig utbygd og bilprodusenter tør å satse; tror du folk vil kjøre/kjøpe batteri/fossil-hybrid eller batteri/Hydrogen-hybrid?Nei, det er ikkje spanande i det heile. Innan 2025 kjem alle til å kjøpe batteribilar. Hydrogenbilar finn du berre på bruktmarknaden. Talet på hydrogenstasjonar i Noreg nådde toppen i 2007, sovidt eg hugsar. Ja, og toppen på bensinstasjoner nådde toppen i 1920. Kjelde? SSB har ikkje statistikk so langt attende. Men vi får se. Markedet bestemmer heldigvis . Ikke Vitnenes leder.Feil tid på verbet. Vi har sett. Marknaden har forlengst funne ut av dette. Både kundar og bilprodusentar har forlete hydrogen til fordel for batteri. Med Hydrogen-elektrisk har vi et transportmiddel som alle kan bruke, til både varetransport/langkjøring og persontransport. Uansett nettbegrensning, uten bo/lade-fasiliteter,eller 20-30% flere biler. Med nullutslipp, og med en lavere pris pr km. enn bensin/diesel,men med samme frihet,Du lyg att, og det har eg dokumentert før i artikkelen. Dersom du skal trekkje hengar, kva hydrogenbil skal du då kjøpe? Dersom du bur i Bodø, korleis skal du kunne køyre til næraste hdyrogenstasjon? Alle bur innan rekkevidde frå ein ladestasjon for elbil. Nesten ingen køyrer naturleg forbi ein hydrognestasjon kvar dag. Med hydrogen snakakar vi ikkje eingong om dyrt eller upraktisk, vi snakkar om umogeleg. Alle kan køyre elbil, det er allereie eit stort utval på marknaden og det kjem nye modellar kvart år.. Pr i dag er prisen høgare pr km med hydrogen enn med diesel. Du kan alltids drøyme om at hydrogen vert billigare berre det får nok subsidiar, men det vert ikkje billigare enn straum. Til det er verknadsgrada med hydrogen for låg. Batteri-elektrisk kan noen bruke, til noe.Batteri-eketrisk kan alle bruke til det aller meste. Hydrogen kan nesten ingen bruke til svært lite. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Kan dere slutte nå? 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Det blir jo spennende og se: Når Hydrogen og ladestasjoner er ferdig utbygd og bilprodusenter tør å satse; tror du folk vil kjøre/kjøpe batteri/fossil-hybrid eller batteri/Hydrogen-hybrid?Nei, det er ikkje spanande i det heile. Innan 2025 kjem alle til å kjøpe batteribilar. Hydrogenbilar finn du berre på bruktmarknaden. Talet på hydrogenstasjonar i Noreg nådde toppen i 2007, sovidt eg hugsar. Ja, og toppen på bensinstasjoner nådde toppen i 1920. Kjelde? SSB har ikkje statistikk so langt attende.Men vi får se. Markedet bestemmer heldigvis . Ikke Vitnenes leder.Feil tid på verbet. Vi har sett. Marknaden har forlengst funne ut av dette. Både kundar og bilprodusentar har forlete hydrogen til fordel for batteri.Med Hydrogen-elektrisk har vi et transportmiddel som alle kan bruke, til både varetransport/langkjøring og persontransport. Uansett nettbegrensning, uten bo/lade-fasiliteter,eller 20-30% flere biler. Med nullutslipp, og med en lavere pris pr km. enn bensin/diesel,men med samme frihet,Du lyg att, og det har eg dokumentert før i artikkelen. Dersom du skal trekkje hengar, kva hydrogenbil skal du då kjøpe? Dersom du bur i Bodø, korleis skal du kunne køyre til næraste hdyrogenstasjon? Alle bur innan rekkevidde frå ein ladestasjon for elbil. Nesten ingen køyrer naturleg forbi ein hydrognestasjon kvar dag. Med hydrogen snakakar vi ikkje eingong om dyrt eller upraktisk, vi snakkar om umogeleg. Alle kan køyre elbil, det er allereie eit stort utval på marknaden og det kjem nye modellar kvart år..Pr i dag er prisen høgare pr km med hydrogen enn med diesel. Du kan alltids drøyme om at hydrogen vert billigare berre det får nok subsidiar, men det vert ikkje billigare enn straum. Til det er verknadsgrada med hydrogen for låg.Batteri-elektrisk kan noen bruke, til noe.Batteri-eketrisk kan alle bruke til det aller meste. Hydrogen kan nesten ingen bruke til svært lite. Det burde også være mulig å kjøpe med seg hydrogen slik at man slipper unødige turer til hydrogenstasjonen. Ev må man i dag taue bilen til nermeste stasjon om man er uheldig å kjører rett hjem i fra jobb uten å fylle. Det er ganske upraktisk. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 (endret) Pr i dag er prisen høgare pr km med hydrogen enn med diesel. Du kan alltids drøyme om at hydrogen vert billigare berre det får nok subsidiar, men det vert ikkje billigare enn straum. Til det er verknadsgrada med hydrogen for låg. Batteri-elektrisk kan noen bruke, til noe.Batteri-eketrisk kan alle bruke til det aller meste. Hydrogen kan nesten ingen bruke til svært lite. Ja, det har du rett i. Hydrogenstasjoner må bygges ut. På samme måte som benstasjoner og ladestasjoner måtte bygges ut. Før det er på plass er det liten vits i å masseprodusere (billigere) brenselceller eller Hydrogen-elektriske biler. Og Hydrogen-elektriske biler blir dyrere å kjøre enn batteri-elektriske biler, antagelig også framover. Men betydelig billigere, og mer effektive, enn fossilforbrenningsbiler. Og det var for å få slutt på oljeforbrenning det nye skiftet til elektrisk transport kom. Vil batteri-elektrisk kunne greie dette uten Hydrogen-elektrisk? Det hadde jo vært fint: - Hvis råstoffer til stadig tyngre batterier vil være tilgjengelig. Hvis batteriutviklingen overgår hva som er fysisk mulig. Hvis oppgradering av nettet , og kort nok ladetid, vil skje innen noen år. Råstoffet Hydrogen er tilgjengelig over alt. Hydrogen trenger ikke stadig tyngre batterier, bare fyllestasjoner lik dagens bensinstasjoner eller færre. Fylletid er lik dagens forurensende bensin/diesel. ( Og prisen vil bli lavere, også grunnet stadig mer fornybar vind og sol.). Altså vil alle kunne kjøre med nullutslipp uten miste frihet, og med billigere transport-priser.) Men det ser ikke ut som om vi blir noe særlig mer enig, Sturle. Det spiller liten rolle. Markedet vil bestemme. Vi kan ta en skål om 5 (?) år når forbrenningsbilene er på siste vers, - og oppsummere. Nullutslipp vil vi jo begge. Så får vi i mellomtiden leve og bidra med fri diskusjon og kunnskap Endret 29. januar 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 (endret) i fleste har allereie ein ladestasjon heime i form at ein kontakt som kan brukast, I Oslo sentrum er ikke dette nødvendigvis sant. Det er veldig få ladeplasser når man tenker på hvor mange biler som finnes. Der jeg bor innenfor Ring2 er det veldig få ladeplasser som nesten alltid er opptatte. Man KAN sikkert kjøre langt av sted for å hurtiglade eller måtte dra på et shoppingsenter, men da vil de fleste heller bruke noen få min på å tanke et par ganger i måneden. Når man i tillegg tar med at tilbudet av fornuftige elbiler fortsatt er begrenset, sitter de fleste fortsatt på gjerdet. Endret 29. januar 2018 av KalleKanin 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Det er vel mer realistisk at det meste av lasten må fordeles over kveld og natt, da de fleste er ute med bilen på dagtid? Da må det i tilfelle dimensjoneres for mer effekt. Nja, de fleste er kanskje ute, men de som ikke er det kan få full effekt på dagtid og ingenting på ettermiddag og natt slik at det blir mer på de som sommer tilbake på ettermiddagen. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 i fleste har allereie ein ladestasjon heime i form at ein kontakt som kan brukast,I Oslo sentrum er ikke dette nødvendigvis sant. Det er veldig få ladeplasser når man tenker på hvor mange biler som finnes. Der jeg bor innenfor Ring2 er det veldig få ladeplasser som nesten alltid er opptatte. Man KAN sikkert kjøre langt av sted for å hurtiglade eller måtte dra på et shoppingsenter, men da vil de fleste heller bruke noen få min på å tanke et par ganger i måneden. Når man i tillegg tar med at tilbudet av fornuftige elbiler fortsatt er begrenset, sitter de fleste fortsatt på gjerdet. Rundt 35 % av elbileierne i Oslo benytter kun offentlige ladeplasser. Det ville ikke jeg basert meg på, selv om jeg bodde innenfor ring to. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Det burde også være mulig å kjøpe med seg hydrogen slik at man slipper unødige turer til hydrogenstasjonen. Ev må man i dag taue bilen til nermeste stasjon om man er uheldig å kjører rett hjem i fra jobb uten å fylle. Det er ganske upraktisk. Hydrogen tek veldig stor plass. Hydrogentankane er gigantiske i utgangspunktet, og gjer at det er lite ledig plass å fylle med fleire hydrogentankar. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Det burde også være mulig å kjøpe med seg hydrogen slik at man slipper unødige turer til hydrogenstasjonen. Ev må man i dag taue bilen til nermeste stasjon om man er uheldig å kjører rett hjem i fra jobb uten å fylle. Det er ganske upraktisk.Hydrogen tek veldig stor plass. Hydrogentankane er gigantiske i utgangspunktet, og gjer at det er lite ledig plass å fylle med fleire hydrogentankar. Ja det er upraktisk. For det det koster å få tauet bilen til en fyllestasjon kan man kjøpe et bensinaggregat om el bilen er kjørt tom i et område uten strøm. Derfor mener jeg at hydrogen er upraktisk, energikrevende og dyrt. Bedre med el bil,tileggsvarmer og ev lang skjøyteledning i bagasjerommet. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Ja, det har du rett i. Hydrogenstasjoner må bygges ut. På samme måte som benstasjoner og ladestasjoner måtte bygges ut.Nei, vi må ikkje det. Vi kan godt la vere. Det er vekkasta pengar. Ingen etterspør hydrogenstasjonar. Det var mange elbilar på vegane før den fyrste offentlege ladestasjonen kom. Sjølv ikkje i land der hydrogenstasjonar er godt utbygd, etterspør folk hydrogenbilar. Før det er på plass er det liten vits i å masseprodusere (billigere) brenselceller eller Hydrogen-elektriske biler.Det er ingen grunn til å masseprodusere bilane uansett, for vi veit av erfaring frå andre land at haugevis hydrogenstasjonar ikkje medfører høgare etterpurnad etter hydrogenbilar. Hydrogenbilen er ein bastard ingen vil ha. Hydrogenbilar har dei fleste av ulempene til eksosbilar og få av fordelane til elbilar. Og Hydrogen-elektriske biler blir dyrere å kjøre enn batteri-elektriske biler, antagelig også framover. Men betydelig billigere, og mer effektive, enn fossilforbrenningsbiler. Nei, det er ikkje sant, og det veit du veldig godt. Dette har eg forklart deg før i denne tråden og mange tidlegare trådar. Du reknar berre med koverteringa frå hydrogen til straum, og hoppar over konverteringa frå olje til hydrogen. Og det var for å få slutt på oljeforbrenning det nye skiftet til elektrisk transport kom.Nettopp! So kvifor gå attende til oljeforbrenning via hydrogen? Vil batteri-elektrisk kunne greie dette uten Hydrogen-elektrisk?Ja, det har det gjort. Det hadde jo vært fint: - Hvis råstoffer til stadig tyngre batterier vil være tilgjengelig. Det er dei. Ingen batterifabrikk har stansa pga mangel på råstoff. Hvis batteriutviklingen overgår hva som er fysisk mulig.Hæ? Batteriteknologien er jo allereie langt forbi hydrogenteknologien. Berre sjå kor lite plass eit battri tek, samnalikna med hydrogentankar for same rekkjevidde, eller kor lite eit batteri du klarer deg med for same effekt. Hvis oppgradering av nettet , og kort nok ladetid, vil skje innen noen år.Du veit sjølv veldig godt at nettet er meir enn kraftig nok til å ta imot alt folk måtte komme med av elbilar i god tid framover. Det seier i all NVE, som har mykje betre greie på dette enn deg. Råstoffet Hydrogen er tilgjengelig over alt.Det er ei like meiningslaus opplysning som at elektron er tilgjegeleg over alt. Hydrogenet er bunde i andre stoff. Det må gjennom damp-reformering med til dømes kol, olje eller naturgass, reinsast og komprimerast før det kan fyllast over på ein tank. Hydrogen trenger ikke stadig tyngre batterier,Batteri vert stadig lettare i kWh/kg. bare fyllestasjoner lik dagens bensinstasjoner eller færre. Fylletid er lik dagens forurensende bensin/diesel. Der nemner du ei av dei største ulempene med hydrogen. Ikkje berre samanlikna med elbilar, men med andre eksosbilar òg. Vi som køyrer elbil slepp denne evinnelege fyllinga. Det er berre å plugge i kvar kveld, og frå kvar morgon. På langtur er det berre snakk om å kombinere hurtiglading med naturlege pauser. ( Og prisen vil bli lavere, også grunnet stadig mer fornybar vind og sol.).Haha, dersom du brukar straum til å produsere hydrogen, vil drivstoffet til ein hydrogenbil alltid koste minst fire gonger meir enn drivstoffet til ein elbil. Enn so lenge er det dyrare å produsere hydrogen med elektrolyse enn på andre måtar. Den dagen det vert billigare å bruke straum, tenkjer eg Yara står klar til å skifte attende. Dei la ned den siste elektronysebaserte ammoniakk-produksjonen i Glomfjord i 1994, sovidt eg hugsar. Altså vil alle kunne kjøre med nullutslipp uten miste frihet, og med billigere transport-priser.)Det vil skje mykje fortare med batteribilar, sidan du kan køyre 3-4 gonger lengre med ein elbil enn ein hydrogenbil på same mengde straum. Hydrogenbilar vil vere eit stort steg attende mot fossil-aldreren. Men det ser ikke ut som om vi blir noe særlig mer enig, Sturle. Det spiller liten rolle. Markedet vil bestemme. Eg ser du piskar den daue hesten vidare, men marknaden har allereie bestemt. Salet av hydrogenbilar nådde toppen i 2014, utan at det nokon gong hadde opplevd nokon vesentleg vekst. Salet av eblilar har alltid vore høgare enn salet av hydrogenbilar, og veks med 60% i året. Vi kan ta en skål om 5 (?) år når forbrenningsbilene er på siste vers, - og oppsummere. Nullutslipp vil vi jo begge.Eg trur ikkje du ynskjer nullutslepp. Med hydrogen må du produsere 3-4 gonger meir energi for å oppnå det. Den korte vegen til nullutslepp går via batteri. Med hydrogen tek det mykje lengre tid. Hydrogen er ein måte å forlenge fossil-alderen på. Når Yara produserer hydrogenet dei treng til ammoniakk-produksjonen frå fornybare kjelder, då kan du snakke. No gjer dei ikkje det, og argumentasjon om elektrolyse til produksjon av hydrogen til elbilar er berre grønvasking av ein produksjon som i realiteten står for ein stor del av norske CO2-utslepp. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Hvis oppgradering av nettet , og kort nok ladetid, vil skje innen noen år.Du veit sjølv veldig godt at nettet er meir enn kraftig nok til å ta imot alt folk måtte komme med av elbilar i god tid framover. Det seier i all NVE, som har mykje betre greie på dette enn deg. bare fyllestasjoner lik dagens bensinstasjoner eller færre. Fylletid er lik dagens forurensende bensin/diesel. Der nemner du ei av dei største ulempene med hydrogen. Ikkje berre samanlikna med elbilar, men med andre eksosbilar òg. Vi som køyrer elbil slepp denne evinnelege fyllinga. Det er berre å plugge i kvar kveld, og frå kvar morgon. På langtur er det berre snakk om å kombinere hurtiglading med naturlege pauser. ( Og prisen vil bli lavere, også grunnet stadig mer fornybar vind og sol.).Haha, dersom du brukar straum til å produsere hydrogen, vil drivstoffet til ein hydrogenbil alltid koste minst fire gonger meir enn drivstoffet til ein elbil. Enn so lenge er det dyrare å produsere hydrogen med elektrolyse enn på andre måtar. Den dagen det vert billigare å bruke straum, tenkjer eg Yara står klar til å skifte attende. Dei la ned den siste elektronysebaserte ammoniakk-produksjonen i Glomfjord i 1994, sovidt eg hugsar. Jeg synes dere du er litt unyansert. Virkningsgrad er ikke alt, dette kommer også veldig an på hva som er utgangspunktet. Det vil ta lang tid før all kraft er helt fornybar i resten av verden. Det vil fortsatt i lang tid være kull/gass/olje som vil bli brukt i mange steder av verden. Det vil også være tilfeller der man på grunn av variasjoner i vind etc. vil kunne produsere hydrogen veldig billig, og hvor det ville være dyrt og/eller lite ønskelig å bygge ut ekstra kraftnett Det er heller ikke alle som har muligheten til hjemmelading. Mange bl.a. i Oslo bor slik til at man er prisgitt gateparkering, med en ekstrem manko på ladeplasser. Å måtte stikke innom et kjøpesenter for å lade er litt upraktisk. Å bygge ut og vedlikeholde alle de ladeplassene som det er behov for, vil heller ikke være billig. Selv om det sentrale nettet kanskje er dimensjonert for elbiler grunnet at de oftest lader om natten, vil det være behov for en stor utbygging og vedlikehold av ladepunkter, både offentlig og i de private hjem. I tillegg er det også litt effekttap ved lading, og i tillegg taper et batteri seg litt per dag når det ikke brukes. Fortsatt vil nok batterier være mest effektivt totalt sett, i hvert fall i Norge, men bildet er litt mere nyansert. Jeg er fortsatt usikker på om hydrogen vil være et godt valg, men skulle vi byttet ut fossilt brensel med noe annet akkurat i dag, hadde hydrogen vært et av de få gode alternativene. Men hvis batteriteknologien fortsetter i samme tempo som i dag, er det mulig man slipper å gå veien om hydrogen, med mindre våre politikere har ekstremt hastverk med å bytte ut alle fossilbiler. (Noe som det ser ut som de har) Noe mer nyansert angående virkningsgrader: https://www.tu.no/artikler/trosser-virkningsgraden-derfor-produserer-japanerne-hydrogenbiler/275501 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Det vil også være tilfeller der man på grunn av variasjoner i vind etc. vil kunne produsere hydrogen veldig billig, og hvor det ville være dyrt og/eller lite ønskelig å bygge ut ekstra kraftnettDet er teoretisk mulig å produsere billig hydrogen, men det er lite som tyder på at det er praktisk mulig. Ser man f.eks på Tyskland, så er det negative strømpriser noen få timer i året. Skal man produsere hydrogen bare noen få timer i løpet av året, så blir produksjonsutstyret en ekstremt stor andel av kostnadene. Skal man få i nærheten av akseptabel utnyttelse av produksjonsutstyret, så snakker vi om kanskje 8 timer produksjon i døgnet (33% utnyttelse). Da får man ikke spesielt lavere priser enn man får ved lading av elbil. Og man trenger jo i området 3 ganger mer strøm per km med hydrogenbil enn med elbil. Det kan være litt å hente på sesong-produksjon, altså produsere hele sommeren, 24/7, for så å lagre dette til bruk på vinteren. Men dette hydrogenet kan like gjerne tilsettes naturgass-nettverket eller benyttes i stasjonære brenselceller for CHP. Det er ingenting som tilsier at det er spesielt meningsfullt å bruke dette hydrogenet i veitransporten. Det er heller ikke alle som har muligheten til hjemmelading. Mange bl.a. i Oslo bor slik til at man er prisgitt gateparkering, med en ekstrem manko på ladeplasser. Å måtte stikke innom et kjøpesenter for å lade er litt upraktisk. Å bygge ut og vedlikeholde alle de ladeplassene som det er behov for, vil heller ikke være billig. Selv om det sentrale nettet kanskje er dimensjonert for elbiler grunnet at de oftest lader om natten, vil det være behov for en stor utbygging og vedlikehold av ladepunkter, både offentlig og i de private hjem. Det er helt klart behov for en utbygging av ladeinfrastruktur. Men man må ikke glemme at noe sånt som 80% av norges befolkning bor i eneboliger, rekkehus, o.l, og kan enkelt få montert lading. Dette vil de gjøre på eget initiativ, bare elbilene er gode nok, uten behov for offentlige midler. Hurtigladerne og offentlige ladere i byene trenger noe hjelp, men dette er altså relativt overkommelig, og kan gjøres gradvis over 20-30 år, ettersom bilparken skiftes ut. I tillegg er det også litt effekttap ved lading, og i tillegg taper et batteri seg litt per dag når det ikke brukes.Batterier taper seg egentlig ikke utover når de brukes. Det er bare det at moderne biler har ett ikke ubetydelig standby-tap. Det er likegyldig om dette standby-tapet dekkes med 12V batteri som lades opp med en fossilmotor, ett stort batteri som lades fra veggen, eller ett lite batteri som lades fra en brenselcelle. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Det blir spennende i årene framover. Det kan virke som om jeg tar feil om at Hydrogen er en nødvendig del av det nye skiftet til elektrisk transport, i følge den unisone enigheten her. Slik er livet ( På tu.no ) Batteri-elektrisk dekker hele vår transport, på en slik effektiv og brukervennlig måte at noen økonomiske insentiver ikke bør være nødvendig framover. Så kan markedet bestemme. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Jeg synes dere du er litt unyansert. Virkningsgrad er ikke alt, dette kommer også veldig an på hva som er utgangspunktet. Det vil ta lang tid før all kraft er helt fornybar i resten av verden. Det vil fortsatt i lang tid være kull/gass/olje som vil bli brukt i mange steder av verden. Dersom ein skal bruke kol/gass/olje, er det lurt å bruke det på den måten som gjev best verknadsgrad. Det er kombinert varme- og straumproduksjon, evt i eit IGCC-kraftverk. IGCC er ganske nytt, og det finst ikkje mange slike kraftverk, men dei nye som vert bygde i Japan om dagen er av den typen. I eit IGCC-kraftverk produserer dei syngas (H2 + CO) som dei brenn i eit CC gasskraftverk. Då kjem hydrogen og straum relativt likt ut, sidan det er mykje det same om hydrogenet vert brukt i ein bil eller til å generere straum ved kraftverket. Du får likevel betre verknadsgrad totalt frå ein elbil, sidan du sparer både reinsing av hydrogenet (spor av CO er gift for brenselceller), kompresjon/kjøling og transport av hydrogenet. Det vil også være tilfeller der man på grunn av variasjoner i vind etc. vil kunne produsere hydrogen veldig billig, og hvor det ville være dyrt og/eller lite ønskelig å bygge ut ekstra kraftnettDet vert ikkje billig. Anten har du eit stort kraftoverskot heile tida, og då har du tabba deg ut. Vindturbinar er ikkje billige, so det vert veldig dyr hydrogen. Eller du kan ha overskot når det er storm. Men kor ofte skjer det? Elektrolyseutstyr som står ubrukt mesteparten av tida, og må ha høg kapasitet når det kjem ein storm, er ei stor investering med marginalt utbyte. Det høyrest fint ut i teorien, men i praksis er batteri både betre og meir fleksibelt til å buffre slike kortsiktige svingningar. Batteri har mykje betre verknadsgrad og toler høg effekt begge vegar. Ein storm varer ikkje mange timar, so lagringskapasitet er mindre viktig. Det er heller ikke alle som har muligheten til hjemmelading. Mange bl.a. i Oslo bor slik til at man er prisgitt gateparkering, med en ekstrem manko på ladeplasser. Å måtte stikke innom et kjøpesenter for å lade er litt upraktisk.Oslo har dessutan få bilar pr husstand. For folk som er avhengige av gateparkering, er det eit ork å eige bil generelt. Eg budde sjølv i Oslo i mange år, og har prøvd. Sist eg var i Oslo og overnatta hjå nokon med gateparkering, var det berre ladeplassar å finne. Prøvde å finne ein vanleg plass, sidan eg hadde nok straum til å komme meg til fyrste superladar neste dag, men fann ingen annan ledig plass. Dermed køyrde eg avgårde om morgonen med 100% på batteriet. Å bygge ut og vedlikeholde alle de ladeplassene som det er behov for, vil heller ikke være billig. Selv om det sentrale nettet kanskje er dimensjonert for elbiler grunnet at de oftest lader om natten, vil det være behov for en stor utbygging og vedlikehold av ladepunkter, både offentlig og i de private hjem.Ein ladestasjon for saktelading er overraskande billig. Det er trass alt berre ein litt avansert kontakt med ein motstand som seier kor mykje effekt som er tilgjengeleg og eit rele som koplar til straumen når bilen er tilkopla. Skal du ha laststyring vert det litt meir. Du kan få dei for innbygging i lyktestolpar og alt mogeleg. Noe mer nyansert angående virkningsgrader: https://www.tu.no/artikler/trosser-virkningsgraden-derfor-produserer-japanerne-hydrogenbiler/275501 Det stemmer at du får litt høgare verknadsgrad om du konverterer naturgass til hydrogen som du brukar på ein bil, i staden for å brenne gassen i eit tradisjonelt gasskraftverk. På ei anna side er det ingenting som hindrar dei i å byggje eit meir effektivt kraftverk som brukar hydrogenet til å produsere straum på produksjonsstaden, og dermed sparer nokre energikrevjande prosessledd (komprimering/kjøling og transport). Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Det vil også være tilfeller der man på grunn av variasjoner i vind etc. vil kunne produsere hydrogen veldig billig, og hvor det ville være dyrt og/eller lite ønskelig å bygge ut ekstra kraftnettDet er teoretisk mulig å produsere billig hydrogen, men det er lite som tyder på at det er praktisk mulig. Ser man f.eks på Tyskland, så er det negative strømpriser noen få timer i året. Skal man produsere hydrogen bare noen få timer i løpet av året, så blir produksjonsutstyret en ekstremt stor andel av kostnadene. Skal man få i nærheten av akseptabel utnyttelse av produksjonsutstyret, så snakker vi om kanskje 8 timer produksjon i døgnet (33% utnyttelse). Da får man ikke spesielt lavere priser enn man får ved lading av elbil. Og man trenger jo i området 3 ganger mer strøm per km med hydrogenbil enn med elbil. Det kan være litt å hente på sesong-produksjon, altså produsere hele sommeren, 24/7, for så å lagre dette til bruk på vinteren. Men dette hydrogenet kan like gjerne tilsettes naturgass-nettverket eller benyttes i stasjonære brenselceller for CHP. Det er ingenting som tilsier at det er spesielt meningsfullt å bruke dette hydrogenet i veitransporten. Jeg kjenner ikke vindkraft nok til å si hva som er de drivende kostnadene, men det kan tenkes at man kunne kjørt vindmøllene mer i perioder hvor det ellers ikke ville lønt seg for å produsere hydrogen. Nå er det ofte at vindmøller står stille fordi det ikke lønner seg å kjøre dem, mulig det ville lønne seg å kjøre de mer hvis man kunne produsere hydrogen. Men dette avhenger av pris både på strøm og hydrogen til enhver tid, og ikke sikkert dette vil lønne seg. Det er heller ikke snakk om at det nødvendigvis vil bli billigere enn strøm, men kan brukes i de tilfellene der batteri ikke er hensiktsmessig. For større skip er i hvert fall dette helt klart interessant: https://e24.no/energi/fornybar-energi/her-vil-de-lage-hydrogen-fra-vind/24190239 Det er heller ikke alle som har muligheten til hjemmelading. Mange bl.a. i Oslo bor slik til at man er prisgitt gateparkering, med en ekstrem manko på ladeplasser. Å måtte stikke innom et kjøpesenter for å lade er litt upraktisk. Å bygge ut og vedlikeholde alle de ladeplassene som det er behov for, vil heller ikke være billig. Selv om det sentrale nettet kanskje er dimensjonert for elbiler grunnet at de oftest lader om natten, vil det være behov for en stor utbygging og vedlikehold av ladepunkter, både offentlig og i de private hjem. Det er helt klart behov for en utbygging av ladeinfrastruktur. Men man må ikke glemme at noe sånt som 80% av norges befolkning bor i eneboliger, rekkehus, o.l, og kan enkelt få montert lading. Dette vil de gjøre på eget initiativ, bare elbilene er gode nok, uten behov for offentlige midler. Hurtigladerne og offentlige ladere i byene trenger noe hjelp, men dette er altså relativt overkommelig, og kan gjøres gradvis over 20-30 år, ettersom bilparken skiftes ut. Ja, dette vil nok primært være aktuelt i de sentrale bydelene. Men det er jo på disse stedene man har så ekstremt hastverk. I Oslo lekes det med muligheten for å forby fossilbiler helt innen forholdsvis kort tid. Da har man kanskje kun 5 år på seg hvis dette skal være realistisk.... Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Oslo har dessutan få bilar pr husstand. For folk som er avhengige av gateparkering, er det eit ork å eige bil generelt. Eg budde sjølv i Oslo i mange år, og har prøvd. Sist eg var i Oslo og overnatta hjå nokon med gateparkering, var det berre ladeplassar å finne. Prøvde å finne ein vanleg plass, sidan eg hadde nok straum til å komme meg til fyrste superladar neste dag, men fann ingen annan ledig plass. Dermed køyrde eg avgårde om morgonen med 100% på batteriet. I forhold til resten av landet, har man nok mange færre biler "per person". Men litt under 50% av befolkningen disponerer en bil, så det er likevel MANGE biler i Oslo. Tviler sterkt på at din opplevelse er det vanlige, i hvert fall ikke der jeg har bodd i Oslo. Som sagt er ladeplassene her i nærheten alltid fulle når jeg går forbi dem. Så er det et problem at dagens administrasjon i Oslo kommune ønsker å forby bilen helt, og dermed fjerner parkeringsplasser over en lav sko, noe som jo også vil treffe elbiler. (Men dette er litt på siden av denne diskusjonen) Sent på kvelden kan det nok være et generelt problem med parkering enkelte steder, men da er definitvt ladeplassene også fulle. (Men kommer nok veldig an på hvor i Oslo man er. Det finnes steder innenfor Ring2 hvor det alltid er masse ledig gateparkering.) Der jeg bor er i hvert fall manglende lademulighet en av de største årsakene til at de jeg snakker med (meg selv inkludert) ikke skaffer seg elbil. Ellers er det genialt å ha bil i Oslo. Senest i dag skulle jeg på et møte litt lenger ned i sentrum, og så videre til et annet sted etterpå. Det som ville tatt meg godt over en time ekstra i reisetid, ble gjort på en brøkdel av tiden. Det kostet et par tiere ekstra i parkering, men det var det helt klart verdt. 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Her var ellers en balansert artikkel: https://elbil.no/hvor-baerekraftig-er-hydrogen-som-drivstoff/ Ja, hydrogen er nok dyrere enn batteribiler, selv om man bruker forholdsvis dyre hurtigladere. Men likevel kan det være behov for dette som en rekkeviddeforlenger etc. Fortsatt er det flere som har hytter uten strøm, mangler ladeplass der de bor etc. Men kanskje da den beste løsningen likevel er en fossil/hybrid-løsning forsatt de neste tiårene, frem til batteribiler har blitt bra nok og ladenettet er tilnærmet komplett? Med et forholdsvis romslig batteri kombinert med en tank på 30-40 liter diesel, vil man kanskje få det beste av to verdener? Med effektiv rensing og partikkelfilter er diesel faktisk ganske rent. I Norge er muligens overgangen til ren batteribruk noe mer realistisk, mens det i mange steder i verden vil ta laaang tid før dette kan skje. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Men likevel kan det være behov for dette som en rekkeviddeforlenger etc. Fortsatt er det flere som har hytter uten strøm, mangler ladeplass der de bor etc. Om ein manglar ladeplass der dei bur og arbeider, er ikkje krise. Då treng ein ein elbil med stort nok batteri, og storhandel på eit handlesenter med hurtigladar ein dag i veka. Hyttestraum kan til dømes løysast med ein slik: http://www.inresol.se/the-genious-portable-multi-fuel-chp-stirling-generator/ Då får du varme til hytta i tilegg. Går på alt frå sagflis til gass. Kan integrerast med batteri og fjern-startast med mobil (har i alle fall opplegg for det). Kostar flesk, men då er du sjølvberga med opp til 10 kW, 5 kW kontinuerleg. 10 kW gjev ca 50 kilometer rekkjevidde i timen. Men kanskje da den beste løsningen likevel er en fossil/hybrid-løsning forsatt de neste tiårene, frem til batteribiler har blitt bra nok og ladenettet er tilnærmet komplett? For dei som ikkje kan lade heime, er ein ladbar hybrid ganske meiningslaust. Det er ved heimelading du kan spare pengar på ein slik bil. Med et forholdsvis romslig batteri kombinert med en tank på 30-40 liter diesel, vil man kanskje få det beste av to verdener?Mi erfaring er at romsleg batteri held i massevis. Det er haugevis av ladestasjonar både i landet og det meste av utlandet. Både hurtigladarar langs vegen og sakteladarar i byar og ved kjøpesenter og turistattraksjonar. Ein sakteladar i Europa er til og med som regel 11 eller 22 kW, mot dei norske som er 3,5 kW. Enkelte norske byar heng etter, men eg vonar det betrar seg etter kvart som elbil-eigarar vert valde inn i by- og kommunestyre. Nye sentrale parkeringsforskrifter og EU-reglar er det òg mykje hjelp i. Med effektiv rensing og partikkelfilter er diesel faktisk ganske rent.Det har diesel-produsentane sagt sidan 1990-talet, men det stemmer ikkje. Nyare diesel er reinare enn eldre diesel, men det er på ingen måte reint. I Norge er muligens overgangen til ren batteribruk noe mer realistisk, mens det i mange steder i verden vil ta laaang tid før dette kan skje.Det er berre pga straumpris og fritak for høge bilavgifter som gjer at Noreg ligg langt framme. Andre land ligg heller i forkant enn bakpå når det gjeld infrastruktur for lading. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Hyttestraum kan til dømes løysast med ein slik: http://www.inresol.se/the-genious-portable-multi-fuel-chp-stirling-generator/ Då får du varme til hytta i tilegg. Går på alt frå sagflis til gass. Kan integrerast med batteri og fjern-startast med mobil (har i alle fall opplegg for det). Kostar flesk, men då er du sjølvberga med opp til 10 kW, 5 kW kontinuerleg. 10 kW gjev ca 50 kilometer rekkjevidde i timen. Men krev bankgaranti: https://www.proff.se/foretag/inresol-ab/gävle/konsulter/10360398-1/ Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Ein ladestasjon for saktelading er overraskande billig. Det er trass alt berre ein litt avansert kontakt med ein motstand som seier kor mykje effekt som er tilgjengeleg og eit rele som koplar til straumen når bilen er tilkopla. Skal du ha laststyring vert det litt meir. Overraskende billig?! Ja, jo. Det spørs jo på så klart på hva forventningene er. Det koster fort vekk like mye som ei vaskemaskin OG ei oppvaskmaskin i øvre prissjikt til sammen. 15-20.000 ferdig installert har jeg ofte hørt, og sågar elektrikere som mener det er en ok pris. Dyr kontakt, selv om den er litt avansert. Bestilte forøvrig noen motstander i dag. De kostet kr. 76,- pr. 1000 stk. Det henger ikke på greip at en enkel plastboks med et relé og et lite printkort skal koste like mye som et apparat med motorer, mekanikk, pumper og rør, som f.eks. ei oppvaskmaskin. Det burde vært en forskjell på minst 10-gangeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå