Gå til innhold

– Mange venter på den éne, konkurransedyktige bilen som dekker familiebehovet


Anbefalte innlegg

 

 

Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF.

https://www.motor.no...enn-elbil-nett/

 

 

Det er ikke så fryktelig mange steder en kan kjøpe hydrogen pr. i dag. Kun 5 steder i hele Norge, så vidt jeg vet(?) I Sandvika koster hydrogen kr. 8,99 Nå vet ikke jeg hva myten skal ha det til å koste, men dette er altså prisen de tar nå. Med 5 kg tank får en på hydrogen for 500,- kr, og kan kjøre 40 mil på en god dag. Det blir 12,50 pr. mil, nær dobbelt så dyrt som en gjerrig dieselbil.

Så langt er myten at hydrogen kan lages billig. Gründerne kunne vel vise fram en god pris da, i stedet for slik det er nå. 

 

 

 

Nei, det er dessverre slik. Men en Hydrogenstasjon/ladestasjon vil nok bli like  greit å drive som en bensinstasjon. Så dette burde få nok interessenter.

Men det er et nytt skifte, og da blir det lett høna/egget. 

Hvis myndigheter vil gjøre Norge til et nullutslipp-samfunn, - med alle de kostnader på miljø og helse som følger med hvis ikke, bør denne utbyggingen gjøres til en samfunnsoppgave. Norge har selvfølgelig både fornybar energi og råd til dette.

Oljen som brukes i dag kan selges .

Vi kan spare det fordyrende tullballet med grønne sertifikater og klimakvoter.

Vi kan stoppe de fordyrende  utlandskablene.

Vi kan stoppe   de partipolitiske kranglene om  miljøgater og bilfrie byer.

Vi trenger ikke oppgradere el-nettet utover dagens behov.

 

Og det postuleres at Hydrogenprisen vil komme godt under dagens bensin/dieselpris, i seriøse fora.

Denne seriøse påstanden fra Hydrogenprodusenter burde det   lett kunne hentes dokumentasjon på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Og det postuleres at Hydrogenprisen vil komme godt under dagens bensin/dieselpris, i seriøse fora.

Denne seriøse påstanden fra Hydrogenprodusenter burde det   lett kunne hentes dokumentasjon på.

 

 

Da syns jeg du skal gjøre nettopp det. For det er bittelitt vanskelig å tro på, i og med at det pr. i dag er langt dyrere. Hvorfor legger de seg ikke allerede nå på framtidig pris? Det går jo an å selge med tap i starten, hvis det seinere er utsikter til å tjene penger når prisene går ned. Skjønner at det koster penger å subsidiere prisen, men det er tross alt ikke mye salg ennå på disse 5 stasjonene, så tapet vil ikke være all verden. Kanskje ubetydelig i forhold til prisen av å sette opp stasjonene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogen er billig når den koster 9 kr pr kg. Dette fordi den er laget av fossil natur gass. Skulle den ha blitt fremstilt med elektrolyse av vann med et fornruk på 55 kwh pr kg gass ville den med en strømpris på 50 øre pr kwh koste 27 kroner å lage.

 

Og pr. i dag koster den det tidobbelte! 8,99 pr. hekto. Hva er realistisk utsalgspris hvis strømmen koster 27,- ? 50 kr/kg? Det er et godt stykke igjen. Det må være økonomi i hydrogen også, hvis ikke gidder ingen å lage det eller selge det.

 

Ladbart batteri i hydrogenbil slår beina under hele konseptet. Da vil veldig mye av kjøringa kunne gjøres med strøm fra egen bolig, og det blir katastrofalt lite å tjene på å selge hydrogen. Kundene vil etterspørre større og større batteri, og det blir et kappløp for bilfabrikantene å tilby dette. Se bare på "rekkeviddehysteriet" med elbiler og hybrider i dag. Det kommer ikke til å bli noe annerledes med ladbar hydrogenbil.

Og plutselig en dag kommer noen til å stille seg spørsmålet om de ikke bare skal droppe brenselcella og tankene og alt det andre som følger med, og heller putte i et større batteri. Noen kunne jo komme til å lage en personbil eller SUV med kun batteri med 50-60 mil rekkevidde, og vips så kommer det noen konkurrenter og lager noe tilsvarende. Den dagen skal det bli vanskelig å selge hydrogenbil. Pr. i dag er det aldri noen som spør hvor langt hybridbilen kan gå på fossilt, det er alltid rekkevidde på strøm som er interessant. Folk kjører mer enn gjerne på strøm, om det er sånn noenlunde praktisk gjennomførbart.

 

For øyeblikket befinner jeg med 13-14 mil unna nærmeste hydrogenstasjon. Elbilen står og lader på nettet som bestefaren min var med og satte i drift her på tredvetallet. Den lokale bensinstasjonen sliter stort med å holde hodet over vannet. Det er temmelig langt fram til at de fastboende her kjører hydrogenbil. Det handler litt om høna og egget for hydrogenbil og fyllestasjon. Men det handler mest om at elbilen er langt bedre enn hydrogenbilen. Forøvrig er det veldig mange dieselbiler her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF.

https://www.motor.no...enn-elbil-nett/

 

 

Det er ikke så fryktelig mange steder en kan kjøpe hydrogen pr. i dag. Kun 5 steder i hele Norge, så vidt jeg vet(?) I Sandvika koster hydrogen kr. 8,99 Nå vet ikke jeg hva myten skal ha det til å koste, men dette er altså prisen de tar nå. Med 5 kg tank får en på hydrogen for 500,- kr, og kan kjøre 40 mil på en god dag. Det blir 12,50 pr. mil, nær dobbelt så dyrt som en gjerrig dieselbil.

Så langt er myten at hydrogen kan lages billig. Gründerne kunne vel vise fram en god pris da, i stedet for slik det er nå. 

Og 8-9 ganger dyrere enn en batteri Elbil.
Lenke til kommentar

Satasjonsvogner ble upoppulært i USA for mange tiår siden fordi de ble tungt avgiftsbelagt, samtidig som SUVer ble klassifisert som light trucks og dermed ikke fikk like store avgifter. Dette er årsaken til at Tesla bare fins i SUV og ikke stasjonsvogn. I Europa er stasjonsvogn poppulært i mange land, så det kommer nok så fort produsentene her ikke bare fokuserer på småbiler.

Det er også laget en god del begredelige stasjonsvogner. Dette er det amerikanerne tenker på om du sier stasjonsvogn:

 

a-quarter-century-ago-station-wagons-suc

 

Ikke spesielt sexy, og denne typen stasjonsvogn har effektiv klart å legge begrepet "stasjonsvogn" dødt i USA. Nå skyr man begrepet som pesten, og bruker "crossover", "grand tourer", osv i stedet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

 

 

Og det postuleres at Hydrogenprisen vil komme godt under dagens bensin/dieselpris, i seriøse fora.

Denne seriøse påstanden fra Hydrogenprodusenter burde det   lett kunne hentes dokumentasjon på.

 

 

Da syns jeg du skal gjøre nettopp det. For det er bittelitt vanskelig å tro på, i og med at det pr. i dag er langt dyrere. Hvorfor legger de seg ikke allerede nå på framtidig pris? Det går jo an å selge med tap i starten, hvis det seinere er utsikter til å tjene penger når prisene går ned. Skjønner at det koster penger å subsidiere prisen, men det er tross alt ikke mye salg ennå på disse 5 stasjonene, så tapet vil ikke være all verden. Kanskje ubetydelig i forhold til prisen av å sette opp stasjonene?

 

Jeg har lagt ut  en lenke tidligere om stipulerte Hydrogen-priser fremover, - med en beregnet pris på  drøye 2 dollar pr.kg.  ( altså per c. 10 mil.) Men jeg finner den ikke igjen for øyeblikket. Med fortjeneste og skatter kommer man så langt under dagens bensin/diesel-pris.

 

"Det går an...", men ville du gjort det?  Dette er folk som vet at hvis de prøver å forskuttere en utvikling ( for tidlig) så kan de gå  på en smell.

Dette kommer når både politikere og markedet er mer orientert.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF.

https://www.motor.no...enn-elbil-nett/

 

 

Det er ikke så fryktelig mange steder en kan kjøpe hydrogen pr. i dag. Kun 5 steder i hele Norge, så vidt jeg vet(?) I Sandvika koster hydrogen kr. 8,99 Nå vet ikke jeg hva myten skal ha det til å koste, men dette er altså prisen de tar nå. Med 5 kg tank får en på hydrogen for 500,- kr, og kan kjøre 40 mil på en god dag. Det blir 12,50 pr. mil, nær dobbelt så dyrt som en gjerrig dieselbil.

Så langt er myten at hydrogen kan lages billig. Gründerne kunne vel vise fram en god pris da, i stedet for slik det er nå. 

Og 8-9 ganger dyrere enn en batteri Elbil.

 

 

 

Ja, og allikevel kjøper ikke alle nybilkunder batteribil.  Forunderlig!?

De kjøper batteri-hybrid med fossilt.

 

Men det er fossilt som skal fases ut. Og  når Hydrogen-elektrisk er dobbelt så effektivt som en fossil-forbrenning, med samme frihet og bruksmuligheter, så bør vi se at  for å  med seg alle bilister/transportører så er Hydrogen nødvendig.

Det er ingen som sier at det vil bli forbudt med  (kun) batteri-elektriske biler for de som ønsker dette. Og signalene fra  Hydrogenbil-produsentene  tilsier at småkjøring fortsatt kan lades hjemme, med de modellene som kommer/er kommet.  ( Men altså uten rekkeviddeangst, planlegging og  redsel for at el-nettet er sprengt.)

Lenke til kommentar

Om man kjøper en f.eks Nissan Leaf i dag så er det vel ikke noe i veien for å oppgradere til faststoffbatteri om f.eks 5 år?

Da Nissan kom med et høyere ytelse 30kwh batteri i 2016 gav de klar beskjed om at det ikke var lov å oppgradere gamle modeller med dette batteriet. For at det skulle vært lovlig måtte Nissan betalt for ny typegodkjenning av gammel bil med nytt batteri. Nissan ser nok på det som bortkastede penger, de vil heller selge nye biler.

 

En bilproduset som hadde lovet kundene tilgang til øket batterikapasitet i fremtiden ville nok vunnet over en del tvilere til å kjøpe dagens modeller. Det er lov å håpe, men da må man ha et system som nyttegjør de gamle batteriene til reservestrøm (Powerwall?). Moderne elbilbatterier har en forventet levetid på minst 15 år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

 

Om man kjøper en f.eks Nissan Leaf i dag så er det vel ikke noe i veien for å oppgradere til faststoffbatteri om f.eks 5 år?

Da Nissan kom med et høyere ytelse 30kwh batteri i 2016 gav de klar beskjed om at det ikke var lov å oppgradere gamle modeller med dette batteriet. For at det skulle vært lovlig måtte Nissan betalt for ny typegodkjenning av gammel bil med nytt batteri. Nissan ser nok på det som bortkastede penger, de vil heller selge nye biler.

 

En bilproduset som hadde lovet kundene tilgang til øket batterikapasitet i fremtiden ville nok vunnet over en del tvilere til å kjøpe dagens modeller. Det er lov å håpe, men da må man ha et system som nyttegjør de gamle batteriene til reservestrøm (Powerwall?). Moderne elbilbatterier har en forventet levetid på minst 15 år.

 

 

Men jeg mener jeg har lest at det er mulig å oppgradere batteri på Tesla sine elbiler.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Men jeg mener jeg har lest at det er mulig å oppgradere batteri på Tesla sine elbiler.

Det finnes noen Teslaer med 75 kWh batteri som er SW-begrenset til 60 kWh. Disse kan låses opp for å få tilgang på den fulle kapasiteten.

 

Utover det så finnes det ca 1 stk Tesla som har blitt oppgradert fysisk av Tesla. Tror det var en 60 kWh Model S som ble oppgradert til 85 kWh. Da til en svært høy pris. Det er ikke noe i veien for å oppgradere, hardware-messig, men Tesla tilbyr ikke dette. Da må man gjøre det selv, og jail-breake Teslaen. Det finnes også de som har gjort dette.

Lenke til kommentar

Effekttariffene i dagens form er lite gunstige for elbilisme, og harmonerer dårlig for å utjevne tilbud og etterspørsel på nordpool nivå.

Skal man videreføre må effekttariffene få et lokalt og et nasjonalt ledd. Hvorav det lokale effektleddet øremerkes til utbygging i lokale nettet, slik at lokalt effektledd blir unødvendig på sikt.

 

Nasjonalt effektledd vil da i større grad kunne følge strømprisene ellers i døgnet.

 

Effektleddet må også være basert på reell flaskehalsproblematikk i nær sanntid. Å straffe noen retrospektivt over flere måneder fordi de på en eller annen dag tok ut mye strøm (kanskje pga lav strømpris grunnet mye vind) er helt høl i hodet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Om man kjøper en f.eks Nissan Leaf i dag så er det vel ikke noe i veien for å oppgradere til faststoffbatteri om f.eks 5 år?

Da Nissan kom med et høyere ytelse 30kwh batteri i 2016 gav de klar beskjed om at det ikke var lov å oppgradere gamle modeller med dette batteriet. For at det skulle vært lovlig måtte Nissan betalt for ny typegodkjenning av gammel bil med nytt batteri. Nissan ser nok på det som bortkastede penger, de vil heller selge nye biler.

 

En bilproduset som hadde lovet kundene tilgang til øket batterikapasitet i fremtiden ville nok vunnet over en del tvilere til å kjøpe dagens modeller. Det er lov å håpe, men da må man ha et system som nyttegjør de gamle batteriene til reservestrøm (Powerwall?). Moderne elbilbatterier har en forventet levetid på minst 15 år.

 

 

Men jeg mener jeg har lest at det er mulig å oppgradere batteri på Tesla sine elbiler.

 

Det går an å oppgradere batteriet på Roadsteren, til kroner dyrt..

 

Renault tilbyr oppgradering av batteriet på Zoe fra 23 til 41kWh. Hvis du leaset batteriet var ikke prisen så ille, hvis du eide batteriet(som i Norge) var det dyrt(€9k+innlevering av gammelt batteri). Jeg har ikke sett noen tall på hvor mange som har valgt dette men vi ser jo at prisen for å kjøpe nytt batteri er satt så høyt at det stort sett vil være en bedre deal å kjøpe ny bil og kvitte seg med den gamle.

Lenke til kommentar

Og signalene fra  Hydrogenbil-produsentene  tilsier at småkjøring fortsatt kan lades hjemme, med de modellene som kommer/er kommet.  ( Men altså uten rekkeviddeangst, planlegging og  redsel for at el-nettet er sprengt.)

 

 

Foreløpig er det vel kun Mercedes GLC FC som er ladbar hydrogenhybrid (?) Ett av argumentene for fossilhybdrier er at mesteparten av kjøringa kan gjøres på strøm. Gjennomsnittlig daglig kjørelengde tilsier at kanskje så mye som 90% eller mer kan gjøres på strøm. Fossilt brukes da unntaksvis ved lengre turer. Bruksmønsteret er helt avgjørende for forholdet mellom strøm og fossilt.

Uansett, om elnettet kneler pga. elbiler, så vil det knele like fordømt om fossil- og hydrogenhybrider kjører 90% på strøm.

 

Med et ferdig utbygd nettverk for hydrogen så vil rekkeviddeangst være fraværende. Men pr. dags dato vil en hydrogenhybrid være ha det verste fra to verdener. Bittelite batteri, og håpløst få fyllestasjoner. Tenk en helgetur fra Oslo til Geilo med GLC FC. Ikke kan den kjøre tur/retur på hydrogen alene, og batteriet vil knapt nok hjelpe, og vil ta lang tid å lade. Blir ikke noe hurtiglading på slike små batterier

Lenke til kommentar

Men for de fleste passer det ikke med lading, ladetid og større planlegging av kjøremønsteret.

De fleste kjører ikke fryktelig langt hver dag, så for det fleste holder det å lade hjemme, eventuelt også på jobb.

 

Hvis myndighetene gikk foran og bygde ut et nettverk ( 500 stasjoner?) med el-lading og Hydrogenfylling, kunne Norge bli et nullutslipp-land når det gjelder transport - både  for person og vare.

Det er idiotisk å kaste bort penger på blindveien hydrogen. Bruk det helle på elbil-infrastruktur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Man trenger ikke 400km rekkevidde hvis man kan hurtiglade med 150kW.

Ikke alle bor i Oslo.
Det er hurtigladarar over heile landet. Ikkje berre i Oslo.

 

 

Det er ~900 stk i oslo, det er ca. like mange som i hele resten av landet til sammen. Langt ifra like praktisk mange steder, og rekkevidden er LANGT ifra god nok på de fleste av dagens biler. Med andre ord - mange venter på bedre biler før det er hensiktsmessig å bytte ut bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men for de fleste passer det ikke med lading, ladetid og større planlegging av kjøremønsteret

Ein latterleg påstand. Kan du dokumentere at dette gjeld dei fleste?

 

Slik det er  dag så må man derfor leve med utslippsavsløringer, by-forurensning om vinteren, bilforbud i perioder, oljeskift & eksospotte og dyrere drivstoff enn elektrisitet og Hydrogen.

Og ikkje minst vil fork spare seg tidsbruken på å fylle drivstoff heile tida. Ein typisk bilizszst brukar meir tid i året på drivstoffylling på ein eksosbil enn han ville brukt på lading av ein elbil. Med ein hydrogenbil må ein fylle drivstoff mykje oftare, og det er som egel lengre veg til pumpa.

 

Eg trur ikkje det finst noko drivstoff til bilar i dag som er dyrare enn hydrogen. Dersom du ikkje kan leve med desse ulempene, kan du velje ei anna. Det er å plugge bilen til straum kvar kveld, noko som tek nokre få sekund. Dei fleste nordmenn bur i einebustad eller tomannsbustad/generasjonsbustad og har innlagt straum. Legg du til alle som bur i burettslag med tilgong til lading, er det ikkje veldig mange att.

 

Noe av denne (korte)transporten ville foregått med batteri, og resten med Hydrogen.

Det er ikkje ynskjeleg med hydrogen, sidan målet er å få ned CO2-utsleppa, ikkje auke dei. Målet vil alltid vere batteridrift heile vegen, og forbrukarane hoppar over hydrogen. Dei ser at hydrogen er ein meiningslaus blindveg.

 

Kvifor skal folk måtte ha to bilar? Ein batteribil for korte turar, olg ein hydrogenbil fordi ein ynskjer å heller bruke veldig mykje pengar på hydrogen enn å køyre elbilen eller ta fly? Til no er det ikkje seld ein einaste ladbar hydrogenbil i heile Europa. (Ikkje i heile verda, faktisk. Det finst nokre få eksemplar, men dei er berre tilgjengelege for leasing i California.) Problemet er at i det ein hydrogenbil vert ladbar, skyt dei ned heile hydrogensatsinga. Folk vil heller ha ein bil med lengst mogeleg elektrisk rekkjevidde, for å spare pengar til drivstoff. Då ryk hydrogenleamikken, som dessutan tek veldig mykje plass, ut til fordel for meir batteri og ein meir romsleg bil som faktisk eignar seg til langtur.

 

54 prosent tror batteribiler vil feile på grunn av utfordringer med ladeinfrastruktur. 60 prosent tror lange ladetider vil være hovedsynderen.

Over tre fjerdedeler av sjefene i bilindustrien tror heller at hydrogenbiler vil være framtidens fremkomstmiddel, og det virkelige gjennombruddet for elbiler.

Dette syner jo berre kva alternativt univers sjefane har levd i i årevis. Heldigvis har dei fleste komme på betre tankar. Salet av hydrogenbilar har gått nedover på verdsbasis i årevis, samstundes som slaet av elbilar aukar med 60% år for år, og bilprodusentane har skifta strategi.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overraskende fornuftig av Bu i Elbilforeningen å erkjenne det alle vet, nemlig at dagens teknologi og utvalg av elbiler ikke holder mål. Spørs allikevel om hun klarer å overbevise de her som er mer katolske enn paven.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Man trenger ikke 400km rekkevidde hvis man kan hurtiglade med 150kW.

Ikke alle bor i Oslo.
Det er hurtigladarar over heile landet. Ikkje berre i Oslo.

 

 

Det er ~900 stk i oslo, det er ca. like mange som i hele resten av landet til sammen. Langt ifra like praktisk mange steder, og rekkevidden er LANGT ifra god nok på de fleste av dagens biler. Med andre ord - mange venter på bedre biler før det er hensiktsmessig å bytte ut bilen.

Ifølge ladekartet er der 26, trur du blanda sammen ladepunkt og hurtiglader.

Lenke til kommentar

 

 

 

Man trenger ikke 400km rekkevidde hvis man kan hurtiglade med 150kW.

Ikke alle bor i Oslo.

 

Det er hurtigladarar over heile landet. Ikkje berre i Oslo.

 

Det er ~900 stk i oslo, det er ca. like mange som i hele resten av landet til sammen.

 

900 hurtigladarar i Oslo!? Kjelde?

 

Hurtigladarar i Oslo er jo ikkje veldig nyttige for folk som bur i Oslo. Det er ein fordel for alle som bur innanfor batterirekkjevidde til Oslo, sidan dei kan køyre til Oslo og heim ein time seinare utan å måtte tenkje noko meir på lading.

 

900 hurtigladarar i Oslo høyrest absurd mykje ut. Mellom Oslo og Bergen er det berre nokre titals, utan store kapasitetsproblem. Det hender at superladaren på Gol er full i påskerushet, og dei som ligg nær byane er ofte fulle av lokale, men det er sjeldan lang ventetid, og som du seier er det mange alternativ i byane. Det er uansett berre på langtur ein treng slik lading.

 

Eg har tura rundt ein stor del av landet sør for Trondheim, og 10 land i Europa, utan å ha problem med å få hurtiglade når det trengst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...