Mona Strande Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Selv elbilforeningens leder forstår hvorfor et flertall av nordmenn fortsatt ikke velger nullutslippsbiler.– Mange venter på den éne, konkurransedyktige bilen som dekker familiebehovet Lenke til kommentar
Minus Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Sitter med lommeboka i hånda og venter på en passatlignende stasjonsvogn med rekkevidde på vinter på minimum 400km. Og selvsagt til en pris som ikke ligger nær model x, men gjerne rundt en gjennomsnittlig årslønn i håndverkerbransjen. 3 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 (endret) Sitter med lommeboka i hånda og venter på en passatlignende stasjonsvogn med rekkevidde på vinter på minimum 400km. Og selvsagt til en pris som ikke ligger nær model x, men gjerne rundt en gjennomsnittlig årslønn i håndverkerbransjen. Stasjonsvogn tror jeg du skal se langt etter. De er ikke så populære - selv ikke i Norge. Men familie-SUV kommer garantert. Endret 28. januar 2018 av Dr. Bombay Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Man trenger ikke 400km rekkevidde hvis man kan hurtiglade med 150kW. 2 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Man trenger ikke 400km rekkevidde hvis man kan hurtiglade med 150kW. Ikke alle bor i Oslo. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 (endret) Sitter med lommeboka i hånda og venter på en passatlignende stasjonsvogn med rekkevidde på vinter på minimum 400km. Og selvsagt til en pris som ikke ligger nær model x, men gjerne rundt en gjennomsnittlig årslønn i håndverkerbransjen.Stasjonsvogn tror jeg du skal se langt etter. De er ikke så populære - selv ikke i Norge. Men familie-SUV kommer garantert. Stasjonsvogner er kjempepopulære i Tyskland, som er det største stasjonsvogn markedet i verden. Det er derfor ikke umulig at det kommer en elektrifisert stasjonsvogn derfra etterhvert. Det er også populært i Japan. Endret 28. januar 2018 av Kron Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Sitter med lommeboka i hånda og venter på en passatlignende stasjonsvogn med rekkevidde på vinter på minimum 400km. Og selvsagt til en pris som ikke ligger nær model x, men gjerne rundt en gjennomsnittlig årslønn i håndverkerbransjen.Stasjonsvogn tror jeg du skal se langt etter. De er ikke så populære - selv ikke i Norge. Men familie-SUV kommer garantert. Stasjonsvogner er kjempepopulære i Tyskland, som er det største stasjonsvogn markedet i verden. Det er derfor ikke umulig at det kommer en elektrifisert stasjonsvogn derfra etterhvert. Det er også populært i Japan. Stasjonsvogner har alltid vært sist på lanseringskalenderen av en grunn. Hint: det er ikke fordi de gjør seg ekstra flid med de kjempepopulære stasjonsvognene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Sitter med lommeboka i hånda og venter på en passatlignende stasjonsvogn med rekkevidde på vinter på minimum 400km. Og selvsagt til en pris som ikke ligger nær model x, men gjerne rundt en gjennomsnittlig årslønn i håndverkerbransjen.Stasjonsvogn tror jeg du skal se langt etter. De er ikke så populære - selv ikke i Norge. Men familie-SUV kommer garantert. Stasjonsvogner er kjempepopulære i Tyskland, som er det største stasjonsvogn markedet i verden. Det er derfor ikke umulig at det kommer en elektrifisert stasjonsvogn derfra etterhvert. Det er også populært i Japan. Stasjonsvogner har alltid vært sist på lanseringskalenderen av en grunn. Hint: det er ikke fordi de gjør seg ekstra flid med de kjempepopulære stasjonsvognene. Mange bilprodusenter har uttalt at de skal elektrifisere hele sin portefølje innen x dato. Det gjelder også stasjonsvognene. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Man trenger ikke 400km rekkevidde hvis man kan hurtiglade med 150kW.Jo, man gjør faktisk det. I motorveihastigheter er rekkevidden drastisk redusert, så hvis bilen skal ha livets rett som transportmiddel må den klare minst et 3-timers stint på europeiske motorveier for å kunne være aktuell som feriebil. Å holde 110 kmt med en liten og lett i3 koster ca 21kwh når det ikke er optimal temperatur ute. Tenk da 130-150kmt med en familiebil midt på sommeren/vinteren når temperaturene er minst optimale. Sistnevnte er ikke unntaket. Det er den daglige reisen tur retur jobb for veldig mange i Europa. 3 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Sitter med lommeboka i hånda og venter på en passatlignende stasjonsvogn med rekkevidde på vinter på minimum 400km. Og selvsagt til en pris som ikke ligger nær model x, men gjerne rundt en gjennomsnittlig årslønn i håndverkerbransjen.Stasjonsvogn tror jeg du skal se langt etter. De er ikke så populære - selv ikke i Norge. Men familie-SUV kommer garantert. Stasjonsvogner er kjempepopulære i Tyskland, som er det største stasjonsvogn markedet i verden. Det er derfor ikke umulig at det kommer en elektrifisert stasjonsvogn derfra etterhvert. Det er også populært i Japan. Stasjonsvogner har alltid vært sist på lanseringskalenderen av en grunn. Hint: det er ikke fordi de gjør seg ekstra flid med de kjempepopulære stasjonsvognene. Mange bilprodusenter har uttalt at de skal elektrifisere hele sin portefølje innen x dato. Det gjelder også stasjonsvognene. Det gjør ikke det hvis ingen vil ha dem. Først kommer enten småbiler eller luksusbiler. Så kommer de mest populære modellene (SUV-er og små familiebiler). Hvis folk i Europa fremdeles kjøper stasjonsvogn etter det, så kommer stasjonsvognene som 1 promille av markedet etterlyser. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Det gjør ikke det hvis ingen vil ha dem. Først kommer enten småbiler eller luksusbiler. Så kommer de mest populære modellene (SUV-er og små familiebiler). Hvis folk i Europa fremdeles kjøper stasjonsvogn etter det, så kommer stasjonsvognene som 1 promille av markedet etterlyser. Hvem har sagt at ingen vil ha dem? Vi får vel se det, jeg skal notere meg denne tråden, så skal jeg fortelle deg hvor feil du tok når den første el stasjonsvogna blir annonsert. Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Sitter med lommeboka i hånda og venter på en passatlignende stasjonsvogn med rekkevidde på vinter på minimum 400km. Og selvsagt til en pris som ikke ligger nær model x, men gjerne rundt en gjennomsnittlig årslønn i håndverkerbransjen. Husk å trekke fra differansen i drivstoffkostnader mellom nåværende og elektrisk. Om du f.eks bruker 1500,- pr mnd i diesel idag, så vil du med en Model X komme deg rundt 300,- pr mnd (uten bruk av superladere og med ca 20.000km i året) Det gir ca 1200,- pr mnd frigjort som kan benyttes på lån. Med dagens rente blir vel det en plass mellom 150-200.000,- du kan låne ekstra vil jeg tro, og fremdeles betale det samme pr mnd i praksis. 2 Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Man trenger ikke 400km rekkevidde hvis man kan hurtiglade med 150kW.Jo, man gjør faktisk det. I motorveihastigheter er rekkevidden drastisk redusert, så hvis bilen skal ha livets rett som transportmiddel må den klare minst et 3-timers stint på europeiske motorveier for å kunne være aktuell som feriebil. Å holde 110 kmt med en liten og lett i3 koster ca 21kwh når det ikke er optimal temperatur ute. Tenk da 130-150kmt med en familiebil midt på sommeren/vinteren når temperaturene er minst optimale. Sistnevnte er ikke unntaket. Det er den daglige reisen tur retur jobb for veldig mange i Europa. Enig, og det er forsåvidt noenlunde likt med elbiler som med fossilbiler. Altså at man må skille mellom "feriebiler" og "bybiler". Du nevnte i3, la oss late som at den finnes i bensinutgave, og at man er en A4-familie med 2 unger som skal på bil-ferie og cruise rundt i Europa. Er det realistisk å gjøre dette med en liten i3, eller en Golf, Toyota Auris? Min familie har hatt en Audi A3 en gang i tiden, og det var helt fullstendig uaktuelt å bruke den til noe annet enn helg og langhelg-turer. Golf stasjonsvogn har vi også hatt, og den gikk fint å reise på 14 dagers ferie med. Tesla model S som vi har nå, går også fint å reise på ferie med. Nå har jeg ikke kjørt autobahn og lignende med den, men 3 timer er absolutt max av det vi foretrekker å kjøre på familietur før vi tar pause. Vet det er noen som skryter av at de tar 6-7 timers intervaller når de kjører mot rivieraen med familien i bilen, men tror nok at hadde man spurt kone og barn om de var happy med sprengt blære og at omgivelsene plystrer forbi i 200kmt så ville nok mange av de svart: "tar heller fly neste gang, og leier bil når vi kommer fram" 2 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Jeg venter til 2020. Da kommer Toyota med den hellige gral innen batterier, Solid-state batterier eller faststoffbatterier som er mange ganger opp fra batteriene i dagens elbiler. Da vil nok salget av elbiler skyte fart. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 (endret) Om man kjøper en f.eks Nissan Leaf i dag så er det vel ikke noe i veien for å oppgradere til faststoffbatteri om f.eks 5 år? Endret 28. januar 2018 av Kron Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Det er tvilsomt at oppgradering av batteri vil være lønnsomt i forhold til å bytte bil. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Det er mange ( kanskje 90%?) som nok kunne tenke seg å kjøre med nullutslipp. Dvs. elektrisk. Men for de fleste passer det ikke med lading, ladetid og større planlegging av kjøremønsteret. ( "Bil er frihet" ) Slik det er dag så må man derfor leve med utslippsavsløringer, by-forurensning om vinteren, bilforbud i perioder, oljeskift & eksospotte og dyrere drivstoff enn elektrisitet og Hydrogen. Hvis myndighetene gikk foran og bygde ut et nettverk ( 500 stasjoner?) med el-lading og Hydrogenfylling, kunne Norge bli et nullutslipp-land når det gjelder transport - både for person og vare. Noe av denne (korte)transporten ville foregått med batteri, og resten med Hydrogen. Uten at elnettverket måtte overdimensjoneres, og uten rekkeviddeangst for noen. Dette ville radere bort all utslippsproblematikk og dertil tullball. Slik at netto utgifter ved utbygging nok gir betydelig lavere sum i kostnader. De som ville kjøre billigst kun på batteri kunne dette. Resten kunne gå over til Hydrogen-elektrisk uten å merke noe annen forskjell enn lavere drivstoffutgifter enn bensin/diesel. Annet er (parti-)politikk og konstruerte interessemotsetninger. 54 prosent tror batteribiler vil feile på grunn av utfordringer med ladeinfrastruktur. 60 prosent tror lange ladetider vil være hovedsynderen. Over tre fjerdedeler av sjefene i bilindustrien tror heller at hydrogenbiler vil være framtidens fremkomstmiddel, og det virkelige gjennombruddet for elbiler. http://www.side3.no/motor/motorsjefer-flest-tror-hydrogen-vil-vre-framtidens-bilteknologi/3423404415.html Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF.https://www.motor.no...enn-elbil-nett/ «– Kom med båten, så skal vi komme med hydrogen til en konkurransedyktig pris « https://e24.no/energi/fornybar-energi/her-vil-de-lage-hydrogen-fra-vind/24190239 Nylig la han og kolleger i SINTEF siste hånd på en rapport som viser at nullutslipp på Nordlandsbanen, Røros-, Solør- og Raumabanen blir billigere både med hydrogen- og batteridrevne tog enn med vanlig elektrifisering eller bruk av biodiesel. https://www.tu.no/artikler/forskning-glem-vanlige-el-tog-pa-nordlandsbanen/347024 Grei liten film om det nye skiftet: https://vimeo.com/227037881 1 Lenke til kommentar
koda Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Satasjonsvogner ble upoppulært i USA for mange tiår siden fordi de ble tungt avgiftsbelagt, samtidig som SUVer ble klassifisert som light trucks og dermed ikke fikk like store avgifter. Dette er årsaken til at Tesla bare fins i SUV og ikke stasjonsvogn. I Europa er stasjonsvogn poppulært i mange land, så det kommer nok så fort produsentene her ikke bare fokuserer på småbiler. 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF. https://www.motor.no...enn-elbil-nett/ Det er ikke så fryktelig mange steder en kan kjøpe hydrogen pr. i dag. Kun 5 steder i hele Norge, så vidt jeg vet(?) I Sandvika koster hydrogen kr. 8,99 Nå vet ikke jeg hva myten skal ha det til å koste, men dette er altså prisen de tar nå. Med 5 kg tank får en på hydrogen for 500,- kr, og kan kjøre 40 mil på en god dag. Det blir 12,50 pr. mil, nær dobbelt så dyrt som en gjerrig dieselbil. Så langt er myten at hydrogen kan lages billig. Gründerne kunne vel vise fram en god pris da, i stedet for slik det er nå. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Hydrogen er billig når den koster 9 kr pr kg. Dette fordi den er laget av fossil natur gass. Skulle den ha blitt fremstilt med elektrolyse av vann med et fornruk på 55 kwh pr kg gass ville den med en strømpris på 50 øre pr kwh koste 27 kroner å lage. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå