Gå til innhold

FakeApp har gjort det enkelt å bytte ut ansikter i video. Hva den mest brukes det til, trenger du kanskje ikke å spørre om

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er teknologi med et enormt misbrukspotensial. Det å putte Nicolas Cage i filmer han åpenbart ikke hører hjemme i er det minste problemet.

Du er inne på noe her, det sjokkerende er at denne teknologien må ha eksistert i 25 år minst. Bare se på alle filmene meg Nicolas Cage i - det er ikke mulig ...

• Liker 9
Lenke til kommentar

Dette er vel ikke overraskende?

Det ble sagt når internett ble utbredt så får folk informasjon usensurert, dette vil bli en demokratisk revolusjon osv. osv.

Men, hva skjedde? Noe helt annet.

IoT kommer til å bli en større katastrofe enn Meltdown/Spectre noengang har vært.

AI kommer, uten noen spesielle motforestillinger (Jo, folk som Hawkings, Musk sier dette blir shit, men AI-bussen går for full fart fordi "fordelene er bedre enn det motsatte".) Automatisering er kun bra, vi må alle bli sivilingeniører eller jurister fremover..

Jeg er veldig negativ til fremtiden for oss alle, kan noen gi meg info som kan snu min negativitet for fremtiden? Denne artikkelen gjorde lite på den veien.

Er muligens miljøskadd av å lese Vonnegut og Asimov, (men anbefaler alle sammen å lese bøkene til de, uansett: Kurt Vonnegut, Isaac Asimov, dere kommer ikke til å angre!),

Lenke til kommentar

AI er langt ifra å ta over verden. Så du trenger ikke akkurat å bekymre deg på en stund hvertfall. Nvidia Tesla V100 er første kommersielle kortet som kan gjøre skikkelig maskinlæring. Og du kan faktisk klare å trene AIen opp til å gjøre ting bedre med mennesker, men den er likevel utrolig dum, og kan ikke gjøre noe selv.

Se på jordbruk. Siden den industrielle revolusjonen har antallet mennesker som jobber der blitt redusert enormt. Er vi alle arbeidsløse i dag? Så lenge vi har en utvikling som går i et rimelig tempo vil vi og finne løsninger. Og automasjon har ikke kommet så langt.

Lenke til kommentar

Er muligens miljøskadd av å lese Vonnegut og Asimov, (men anbefaler alle sammen å lese bøkene til de, uansett: Kurt Vonnegut, Isaac Asimov, dere kommer ikke til å angre!),

En (lett) start kan jo også være å se tv-serien Black Mirror...

Og hvis man går i gang med Black Mirror - første episode er ikke helt representativt for serien, men i forhold til temaet i denne artikkelen egentlig veldig aktuelt... Det er vel nettopp et program ala denne de prøver å bruke for å løse "problemet" i S01E01...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Digi bruker tydeligvis ordet "kunstig intelligens" om alt nå om dagene.

Det er buzzword. Buzzwords øker verdien på selskaper, hvor mange som leser osv.

Er nok en av grunnene til at folk er engstelige mtp automasjon, kunstig intelligens osv. Det er buzzwords som brukes mye. Så i bruk så virker det som om noe som er brukt mye mer enn realiteten, og verdien er mye høyere enn i realiteten, og at det er mye bedre enn realiteten. 

Så digi er ikke akkurat alene om å bruke buzzwords og klassifisere alt som kunstig intelligens, blockchain osv.

Lenke til kommentar

En (lett) start kan jo også være å se tv-serien Black Mirror...

Og hvis man går i gang med Black Mirror - første episode er ikke helt representativt for serien, men i forhold til temaet i denne artikkelen egentlig veldig aktuelt... Det er vel nettopp et program ala denne de prøver å bruke for å løse "problemet" i S01E01...

Skal sjekke ut, takk for tipset, hva kanal? Ok, googler.

Men det hele har vært tatt opp i Scifi i minst 60 år, men det ser ut som vi ikke syns det er så problematisk når vi faktisk står overfor et aktuelt Scifi-problem.

Sammenligning med den industrielle revolusjon på 17-18 hundretallet og i dag ser jeg på som tullete. På den tid var det plenty med manuelt arbeid å ta på seg i stedet, eller å ta en høy utdanning som kunne bli til en jobb. I dag eller nær fremtid, når dataen tar fullstendig over, hva da? Sivilingeniører, IT-ingeniører. Ja, skal vi alle bli det, da?

Sorry, negativ som faen, men jeg ser ikke fremtiden som lys, og tilbakeblikk til en lite samsvarende fortid gjør ikke ting bedre.

(Det var svar til de over også.)

Lenke til kommentar

g

Men det hele har vært tatt opp i Scifi i minst 60 år, men det ser ut som vi ikke syns det er så problematisk når vi faktisk står overfor et aktuelt Scifi-problem.

Sammenligning med den industrielle revolusjon på 17-18 hundretallet og i dag ser jeg på som tullete. På den tid var det plenty med manuelt arbeid å ta på seg i stedet, eller å ta en høy utdanning som kunne bli til en jobb. I dag eller nær fremtid, når dataen tar fullstendig over, hva da? Sivilingeniører, IT-ingeniører. Ja, skal vi alle bli det, da?

Sorry, negativ som faen, men jeg ser ikke fremtiden som lys, og tilbakeblikk til en lite samsvarende fortid gjør ikke ting bedre.

Black mirror vil ikke gi deg et mer positivt syn på fremtiden :p

Se selve ideen om at vi holder på å utrydde manuelt arbeid, og at vi alle må være sivilingeniører er veldig negativ i seg selv.

Hvis du ser på den originale industrielle revolusjon og i dag, så finnes det utrolig mange manuelle yrker som ikke var en ting da, eller var små. Hvor mange utdannede elektrikere var det eksempelvis på den tiden? Yrkesfag er faktisk i vekst i Norge. Vi har definitivt god bruk for elektrikere mot fremtiden. Elektriker er i dag et veldig bra yrke å utdanne seg til! 

Til tross for alle maskinene vi har, hvordan lages selv det enkleste slag av produkter i dag? I lavkostland med masse manuelle arbeidere. 

Jeg skal vise et lite bilde her, beklager oppløsning:

RTEmagicP_Robot_density_2015.jpg

Landet med mest industrielle roboter per 10.000 arbeidere i industrisektor er altså Sør-Korea med 531. Som altså viser at det fortsatt er utrolig mange manuelle arbeidere. Og Sør-Korea er et stort unntak. Sør-Korea, Japan og Tyskland ligger alle høyt oppe av en grunn: Biler.Tyskland har kjemi/medisiner, maskineri og biler som sine største andeler av industri. Sør-Korea er langt foran fordi de har utrolig halvlederteknologi hvor roboter er et krav, ikke et valg. I tillegg til annet med biler osv. 

Gjennomsnittet i Europa er nok rundt 100. 100 per 10.000 ansatte. Siden dette kommer fra viser også til at antallet ansatt i tysk bilindustri økte parallelt med økning av roboter, og det har gitt vekst i USA også:

https://ifr.org/ifr-press-releases/news/world-robotics-report-2016

Billigere produkter betyr folk kjøper mer, som betyr høyere vekst.

Hvis du ser så øker og andelen roboter veldig raskt, men dette er stort sett til bilindustri.

Roboter erstatter ikke jobber som fantes på 1800-tallet. Roboter brukes i industrier som ikke fantes på 1800-tallet. Uten roboter ville ikke biler vært en folketing. Uten roboter ville halvledere vært umulig, som betyr alt av moderne elektronikk. 

Det er det som er tingen, det blir utrolig kraftig overdrevet hva robotene erstatter og kommer til å erstatte. Det er kraftig overdrevet hva de er i stand til. Hvis du ser i realistisk fremtid så er det ingen måte de vil ødelegge masse jobber. Vi har mange rapporter som viser at det omvendte er tilfellet. Og det lages mye roboter for å jobbe MED mennesker. Du kan alltids fantasere med "en gang i fremtiden" fordi ingen vet jo hvordan det vil bli. Hollywood og andre har jo all slags ideer om hvordan de ser for seg dette, men ingenting av dette er basert på noe teknisk. Det er ikke ingeniører hos ABB som kommer frem og advarer. Fordi ingeniører som jobber hos ABB vet at ingen av de problemene som fremstilles i populærlitteratur er i nærheten med å inntreffe. Det er en veldig god grunn til at ingen som styrer gjør noe med disse "problemene", fordi det er ikke problemer.

Kina i dag er det største vekstmarkedet for roboter. Og solceller. Og biler. Og telefoner. Og alt. Det er tingen. Det trengs mer roboter i hele verden for å klare å møte økt forespørsel av varer. Verken Vesten eller Kina har prognoser for videre økning i befolkningstall. Vi må effektivisere for å øke økning i global forespørsel.  Kanskje blir det en revolusjon? Kanskje blir maskinene for gode for raskt? Kan skje, men basert på dagens fremtidsutsikter er det ingenting å bekymre seg for.

Lenke til kommentar

AI er langt ifra å ta over verden. Så du trenger ikke akkurat å bekymre deg på en stund hvertfall. Nvidia Tesla V100 er første kommersielle kortet som kan gjøre skikkelig maskinlæring. Og du kan faktisk klare å trene AIen opp til å gjøre ting bedre med mennesker, men den er likevel utrolig dum, og kan ikke gjøre noe selv.

Se på jordbruk. Siden den industrielle revolusjonen har antallet mennesker som jobber der blitt redusert enormt. Er vi alle arbeidsløse i dag? Så lenge vi har en utvikling som går i et rimelig tempo vil vi og finne løsninger. Og automasjon har ikke kommet så langt.

I tillegg til at antall mennesker som jobber i jordbruk nå kontra før så har det også vært en enorm befolkningsvekst siden den gang.

Ser du på befolkingsveksten i tillegg til at jobber blir automatiserte så burde jo omtrent samtlig være uten jobb i dag.

Det vi ikke ser er hvordan ny teknologi skaper nye arbeidsplasser som ikke hadde tenkt på

Gå tilbake til 70-80 tallet. Hvor mange var det da som kunne se for seg å være dronepiloter som tar fugleperspektivsbilder av boliger for meglere som skal selge dem, eller foretar visuell inspeksjon av høyspentlinjer, oljeplattformer, gjør oppmålinger m.m. Hvor mange på 80-tallet så for seg at de kunne tjene penger på å utvikle applikasjoner til smart-telefoner? Hvor mange så for seg å tjene penger på Youtube videor og streaming?

Disse eksemplene er bare en ørliten bit av alle de nye jobber som har blitt til som følge av at vitenskap og utvikling har ledet oss inn i nye teknologier.

Det er lett å argumentere for en fremtid hvor alle mister jobbene fordi dagens jobber kan automatisere og man kan da male 'fanden på veggen' siden motparten ikke kan gi konkrete eksempler på hvilke typer jobber vi vil ha i fremtiden når vi rett og slett ikke vet hvilke type teknologier som da vil eksistere og gi grunnlag for andre typer jobber vi ikke har idag.

Lenke til kommentar

AI er langt ifra å ta over verden. Så du trenger ikke akkurat å bekymre deg på en stund hvertfall.

AI styrer en god del av aksjemarkedet allerede.

Mye rart kan skje dersom dette krasjer fullstendig.

Men kan en aksje AI ta over verden? Verste den kan gjøre er å føre til børskrakk, som også skjer under mennesker. Og AIen er jo programmert til å gjøre det mennesker forteller den.

Helt ærlig alle som er redd for AI bør prøve å spille strategispill. Vanligvis gir de noe sånn som 100% fordel for AI på høyeste vanskelighetsnivå. Og bruker du et par hundre timer så vet du alltid hva AIen vil gjøre i enhver situasjon, og slår den tross de latterlige fordelene.

Fordi dagens AI utvikling har ikke kommet så langt. Og viktigst av alt, den er forutsigbar om du lærer deg den å kjenne. Jeg er sikker på at du kan lære deg aksje AIene sin kjøp/selg mønstre også. Sikkert rimelig vanskelig, men likefullt mulig.

Lenke til kommentar

Leste ellers noen argumenter for denne teknologien:

Photoshop eksisterer, du kan lage fake stillbilder, men det har ikke ført til store problemer, hvorfor skal video kunne misbrukes så mye mer?

Teknologien vil komme og eksistere uansett. Hvis Reddit brukere lager disse programmene, så kan "hvem som helst" lage dem. Hvis folk er klar over at det er mulig å lage fake videoer, så vil det ikke være mulig å utpresse ol i like stor grad, fordi folk vet at det kan være generert.

Det vil hvertfall bli enklere med stuntmenn i filmer fremover!

Lenke til kommentar

g

Black mirror vil ikke gi deg et mer positivt syn på fremtiden :p

Se selve ideen om at vi holder på å utrydde manuelt arbeid, og at vi alle må være sivilingeniører er veldig negativ i seg selv.

Hvis du ser på den originale industrielle revolusjon og i dag, så finnes det utrolig mange manuelle yrker som ikke var en ting da, eller var små. Hvor mange utdannede elektrikere var det eksempelvis på den tiden? Yrkesfag er faktisk i vekst i Norge. Vi har definitivt god bruk for elektrikere mot fremtiden. Elektriker er i dag et veldig bra yrke å utdanne seg til! 

Til tross for alle maskinene vi har, hvordan lages selv det enkleste slag av produkter i dag? I lavkostland med masse manuelle arbeidere. 

Jeg skal vise et lite bilde her, beklager oppløsning:

RTEmagicP_Robot_density_2015.jpg

Landet med mest industrielle roboter per 10.000 arbeidere i industrisektor er altså Sør-Korea med 531. Som altså viser at det fortsatt er utrolig mange manuelle arbeidere. Og Sør-Korea er et stort unntak. Sør-Korea, Japan og Tyskland ligger alle høyt oppe av en grunn: Biler.Tyskland har kjemi/medisiner, maskineri og biler som sine største andeler av industri. Sør-Korea er langt foran fordi de har utrolig halvlederteknologi hvor roboter er et krav, ikke et valg. I tillegg til annet med biler osv. 

Gjennomsnittet i Europa er nok rundt 100. 100 per 10.000 ansatte. Siden dette kommer fra viser også til at antallet ansatt i tysk bilindustri økte parallelt med økning av roboter, og det har gitt vekst i USA også:

https://ifr.org/ifr-press-releases/news/world-robotics-report-2016

Billigere produkter betyr folk kjøper mer, som betyr høyere vekst.

Hvis du ser så øker og andelen roboter veldig raskt, men dette er stort sett til bilindustri.

Roboter erstatter ikke jobber som fantes på 1800-tallet. Roboter brukes i industrier som ikke fantes på 1800-tallet. Uten roboter ville ikke biler vært en folketing. Uten roboter ville halvledere vært umulig, som betyr alt av moderne elektronikk. 

Det er det som er tingen, det blir utrolig kraftig overdrevet hva robotene erstatter og kommer til å erstatte. Det er kraftig overdrevet hva de er i stand til. Hvis du ser i realistisk fremtid så er det ingen måte de vil ødelegge masse jobber. Vi har mange rapporter som viser at det omvendte er tilfellet. Og det lages mye roboter for å jobbe MED mennesker. Du kan alltids fantasere med "en gang i fremtiden" fordi ingen vet jo hvordan det vil bli. Hollywood og andre har jo all slags ideer om hvordan de ser for seg dette, men ingenting av dette er basert på noe teknisk. Det er ikke ingeniører hos ABB som kommer frem og advarer. Fordi ingeniører som jobber hos ABB vet at ingen av de problemene som fremstilles i populærlitteratur er i nærheten med å inntreffe. Det er en veldig god grunn til at ingen som styrer gjør noe med disse "problemene", fordi det er ikke problemer.

Kina i dag er det største vekstmarkedet for roboter. Og solceller. Og biler. Og telefoner. Og alt. Det er tingen. Det trengs mer roboter i hele verden for å klare å møte økt forespørsel av varer. Verken Vesten eller Kina har prognoser for videre økning i befolkningstall. Vi må effektivisere for å øke økning i global forespørsel.  Kanskje blir det en revolusjon? Kanskje blir maskinene for gode for raskt? Kan skje, men basert på dagens fremtidsutsikter er det ingenting å bekymre seg for.

Hei

Takk for det, det var faktisk litt oppløftende å lese innlegget ditt. Selv om det er delvis feil.

Mange jobber på 1800-tallet som eksisterte da er utradert i dag pga automatisering, det er jo klart.

Jeg har selv jobbet i møbelindustrien (jeg mener helt sikkert at det var møbelsnekkere på 1800-tallet, siden det eksisterte møbler da), og min jobb var delvis å programmere en slipe-, pusse- og malerobot i den bedriften. Som etter et par år erstattet 5 årsverk. Så, det var vel der at jeg så for første gang at dette kan bli stygt etter hvert. (Dette var ca år 2000). At det er barnearbeid i Asia som lager mye av det vi konsumerer og blir produsert manuelt...vel, det blir ikke jeg så happy av for å si det forsiktig.

Men ok, jeg skal ikke spre denne negativiteten så mye mer enn det jeg har gjort nå. Jeg har tatt feil mange, mange ganger i livet mitt. Voksen nok til å innrømme det. Og jeg håper for all del at jeg har tatt feil igjen!

Men du kommer med et veldig godt punkt her - så lenge det er vekst og økonomien går godt så kommer ikke dette til å bli noe problem (her legger jeg ord i munnen din, men tror det var det du mente).

Når det ikke lengre er et faktum, som mange økonomer mener vil skje på et eller annet tidspunkt, så kommer vel ting til å endre seg?

Vel, jeg vet ikke og vi er vel off-topic så det holder i forhold til artikkel så..

On-topic: Mener du virkelig at Photoshop ikke har blitt misbrukt i noen større grad på stillbilder?

Har hvertfall to familiemedlemmer som vil si: Jo, for fean.

Kan du også linke til de rapportene du snakker om at robot/automatisering ikke vil erstatte manuelle jobber, at det er overdrevent det som blir skrevet i media?

Jeg vet jo godt at TU/digi osv har diverse *host*.."grunner" for å skrive artiklene som de gjør, men det er jo rimelig ofte at man leser dette.

Edit: skrev nei der det skulle være et ja. En omvendt Giske altså.

Endret av rosetta stoned
Lenke til kommentar

Hei

Takk for det, det var faktisk litt oppløftende å lese innlegget ditt. Selv om det er delvis feil.

Mange jobber på 1800-tallet som eksisterte da er utradert i dag pga automatisering, det er jo klart.

Jeg har selv jobbet i møbelindustrien (jeg mener helt sikkert at det var møbelsnekkere på 1800-tallet, siden det eksisterte møbler da), og min jobb var delvis å programmere en slipe-, pusse- og malerobot i den bedriften. Som etter et par år erstattet 5 årsverk. Så, det var vel der at jeg så for første gang at dette kan bli stygt etter hvert. (Dette var ca år 2000). At det er barnearbeid i Asia som lager mye av det vi konsumerer og blir produsert manuelt...vel, det blir ikke jeg så happy av for å si det forsiktig.

Men ok, jeg skal ikke spre denne negativiteten så mye mer enn det jeg har gjort nå. Jeg har tatt feil mange, mange ganger i livet mitt. Voksen nok til å innrømme det. Og jeg håper for all del at jeg har tatt feil igjen!

Men du kommer med et veldig godt punkt her - så lenge det er vekst og økonomien går godt så kommer ikke dette til å bli noe problem (her legger jeg ord i munnen din, men tror det var det du mente).

Når det ikke lengre er et faktum, som mange økonomer mener vil skje på et eller annet tidspunkt, så kommer vel ting til å endre seg?

Vel, jeg vet ikke og vi er vel off-topic så det holder i forhold til artikkel så..

On-topic: Mener du virkelig at Photoshop ikke har blitt misbrukt i noen større grad på stillbilder?

Har hvertfall to familiemedlemmer som vil si: Jo, for fean.

Kan du også linke til de rapportene du snakker om at robot/automatisering ikke vil erstatte manuelle jobber, at det er overdrevent det som blir skrevet i media?

Jeg vet jo godt at TU/digi osv har diverse *host*.."grunner" for å skrive artiklene som de gjør, men det er jo rimelig ofte at man leser dette.

Edit: skrev nei der det skulle være et ja. En omvendt Giske altså.

Utradert i Norge muligens, men ikke i verden. Og det er helt klart at roboter har kommet og tatt over en del enkle repetive oppgaver. Jeg tror du har rett i at møbelsnekkere eksisterte også på 1800-tallet, men jeg tror vi trygt kan si at både mange flere som lagde selv, og folk kjøpte langt færre møbler på den tid. Du kan jo og helt klart merke forskjell på møbler for bare litt siden og vanlige møbler i dag. Helt andre materialer og måter de lages på.

Ferdigmalte kryssfinermøbler fra Ikea vil jo involvere mer bruk av roboter, men det betyr og langt billigere møbler, som betyr høyere salg. Men ja, det er sant at folk har blitt erstattet av roboter/maskiner på grunn av automatisering, men folk har jo blitt erstattet siden den industrielle revolusjon. Se på klær eksempelvis. Det førte til at veldig mange som lagde klær på den tid mistet jobben sin til spinnemaskiner ol. Så jeg ser ikke hvordan sammenligningen er så feil. Bare ting som helsesøster og lærer har vi utrolig mye mer av i dag. Vi har hele tiden fått nye typer jobber. vi har hele tiden effektivisert i stadig flere sektorer og kuttet ut mer og mer mennesker, men folk har fortsatt jobb. Det kan bli et problem om vi plutselig får veldig mange, en revolusjon, da det ikke blir en mer "naturlig" utvikling da. Men vi har ikke hatt det. Selvfølgelig er det noe vi bør tenke på og overvåke i tilfelle det blir et problem, men slik det er i dag er det jo ikke.

Hvorfor skal ikke verdensøkonomien fortsette å øke? Systemet vår er jo bygget på vekst, jeg lover deg vi har større problemer enn roboter om verdensøkonomien går i 0 eller minus. Det vil være en global depresjon. 

Jeg mener ikke at Photoshop ikke blir misbrukt. Det var heller ikke mine meninger. Men poenget med argumentet var at dette vil ikke vil bli misbrukt mer enn Photoshop. Så hvis vi ikke skal ha dette, skal vi da og ikke ha Photoshop?

Jeg linket til en rapport som sa at selv i bilindustrien som har utrolig mye roboter så øker andelen ansatte nesten parallelt med roboter. Men det er media som sier at vi alle vil bli erstattet, men jeg har ikke sett noe skikkelig forskning på at det faktisk vil skje. Du leser om det rimelig ofte ja. Rimelig ofte fra folk som ikke faktisk driver med roboter eller automatisering og faktisk ikke vet hva dagens roboter kan gjøre og ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...