Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan man sjekke bruktimporterte bilers km-historikk i opprinnelseslandet?

Valkyria

Anbefalte innlegg

Jeg er i tenkeboksen på en bil jeg har funnet på finn, men er meget skeptisk til km standen på denne bilen. Bilen er en 2011 modell som har blitt registrert i Norge første gang i august 2013. Avlest km stand på den var da 2km, så dette er uten tvil jukset med i Tyskland som er opprinnelseslandet før den ble eksportert. Jeg har lest at det er tilnærmet umulig på moderne biler å finne ut den faktiske km-standen på bilen dersom den har vært nullstilt, selv hos forhandlere av bilen. 

Bilen var på EU godkjenning i 2016 og ble da registrert med 26 500km, og nå oppgir selgeren bilen med 47 000km, og har naturligvis priset den deretter. Jeg har bilens chassisnummer, men enhver søkemotor jeg finner på nettet gir ekstremt begrenset informasjon (og noen ganger inkorrekt på det lille som er synlig av info). Er det noen nettsider man kan søke opp bilens faktiske historikk før den ble importert til Norge? F eks vegvesen.no gir veldig mye god informasjon på alle biler i Norge, så har de kanskje noe tilsvarende i Tyskland jeg kunne søkt opp med chassisnummeret?

Selger stiller seg "uvitende" til hvorfor km standen er som den er, så det er ikke noe informasjon å få ut av ham. Dette er jo uansett ganske relevant informasjon, ikke bare for bilens verdi sin del, men også veldig relevant for å kunne holde følge med når det skal utføres storservicer og bytte dyre deler. Er det noen jeg kan kontakte i Tyskland, eller noen pålitelig søkemotor som kan finne ut av kilometerstanden før den kom til Norge? Håper på gode råd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen jeg kan kontakte i Tyskland, eller noen pålitelig søkemotor som kan finne ut av kilometerstanden før den kom til Norge? Håper på gode råd :)

Eneste mulighet er å ringe siste eier i Tyskland (ikke siste forhandler) og spørre.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal sies at veldig mange biler fra Tyskland har blitt jukset med km stand, enten det er smått eller stort. Det kan jo være at bilen du kikker på er en overligger fra to år tilbake, men jeg tviler. På eldre tyske biler hvertfall, fra rundt 2007 og bakover, så er systemet for registrering av km så enkelt at dersom det blir jukset med er det rett og slett umulig å finne ut av, dersom personen har tilbakestillt km stand i tråd med serviceintervaller. På litt nyere biler lagrer km km stand seg på flere steder, men dersom dette er tatt høyde for av den som justerer km stand er det igjen tilnærmet umulig å finne ut av. Jeg tror ikke engang offisiell importør av bilmerkene til Norge har tilgang såpass dypt inn i bilens hjerne som slik informasjon faktisk sitter. Selve registreringen av kjørte km gjøres i girkassen på bilen. Jeg har sett flere eksempler på folk som kobler ut denne telleren slik at kilometerne aldri blir registrert under hele tatt. Man mister da vel å merke også speedometeret, men hva gjør man vel ikke for å minske forringelsen på bilen...

Jeg ville forsåvidt ringt vegvesenet, med tanke på at det er første organ som kom i kontakt med bilen da den kom til Norge. Jeg ville spurt om å få snakke med den personen som godkjente bilen hos vegvesenet for å høre om denne personen kan huske å ha gjort seg noen bemerkninger på denne bilen.

Lenke til kommentar

Prsien er ikke uvanlig lav, men solgt som om 47 000km er det rette. Siden den bare har kjørt 2 år i Tyskland gjør det meg ikke noe om det hadde vært 30-40 000km ekstra på telleren, men jeg vil vite om det.

Bilen jeg ser på er en halvveis sjelden bil her i Norge med ingen andre tilsvarende ute for øyeblikket, og jeg har på ingen måte avgjort at jeg skal ha den jeg ser på, men det hadde vært veldig interessant å finne ut den faktiske km standen og heller vurdere hvor aktuell den er der etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...