Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rattet rister ved bremsing


Ludvig86

Anbefalte innlegg

God kveld!

 

Fruen har rn Mazda 5 2006 modell. Den begynte å riste på rattet ved bremsing. Har byttet bremseklosser, og det vibrerer fremdeles. Har ogsålagt merke til at jeg må trykke bremsepedalen ganske langt før det skjer noe. Har fylt på med bremseveske uten hell.

 

Kan det vere bremseskivene?

 

Taller for inspill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var bremsevæskenivået VELIDIG lavt / tomt når du fylte etter? 
Byttet du bremseklosser selv? 
Oppsto vibrasjonen plutselig eller gradvis, ev. oppsto det etter en hendelse som f.eks dekkbytte eller noe sånt eller etter en lengre periode uten bruk?

Lenke til kommentar

Var bremsevæskenivået VELIDIG lavt / tomt når du fylte etter?

Byttet du bremseklosser selv?

Oppsto vibrasjonen plutselig eller gradvis, ev. oppsto det etter en hendelse som f.eks dekkbytte eller noe sånt eller etter en lengre periode uten bruk?

Bremseveskenivået var relativt høyt. Var ikke store skvetten jeg fulgte på.

 

Byttet klosser selv ja. Usikker på om den har komt gradvis eller ei, siden det ikke er jeg som bruker bilen daglig.

 

Hvordan oppstår kast i skiver?

Lenke til kommentar

Høres ut som en kombinasjon av kast i bremseskiver og luft i bremsesystemet. Et par scenarioer er sporty kjøring med mye og hard bremsing som gjør at skivene kan slå seg og bremsevæske begynne å koke (bobler skaper luft i systemet, luft er komprimerbart = myk pedal), eller at f.eks calippere henger som fører til at bremsene henger på og skaper varme og bremsevæske som koker.

 

Prøv å lufte systemet, relativt enkelt, men ofte en "drittjobb" (rustne luftenipler som ikke vil opp, ofte knotete å komme til uten å ta av hjulene for de som ikke har tilgang til løftebukk e.l.).

Endret av bas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, så fremst du ikke har hatt ute et stempel på en calipper eller hatt av en slange så har du absolutt ikke luft i systemet. Luft kommer ikke inn i systemet av seg selv, så det har ingen hensikt å lufte et system som ikke har vært åpnet.

Hvor langt har bilen gått etter klossbytte? Har du aktivt kjørt inn klossene? Nye klosser må tilpasses gamle skiver, i denne innkjøringsfasen kan bremsepedalen bli svampete å trå på siden klosser med feil form vris og bøyes på mot skivene, i stedet for å klemmes mot en perfekt anleggsflate. 10-20 kraftige oppbremsinger fra 80-0 tenker jeg kan rette opp i den saken om det er innkjøring som skal til.

Kast i skiver kan oppstå av flere ting, men den kanskje vanligste måten dette skjer på er at ved bytte av hjul og enda mer sannsynlig - ved bytte av klosser så kan skiva slippe tak i navflensen den står mot og så faller det rusk ned mellom skive og nav. Skiva står da ikke 100% parallelt med navflensen lenger, dette gjør at skiva "vingler" - kast. Kast i skiver kan oppstå av andre ting også, varme, matrialmigrasjon fra klosser osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kast i skiver kan oppstå av andre ting også, varme,

 

Nei. Med mindre du snakker om materialmigrasjon forårsaket av varme.

 

Så... Du har ikke hørt om bråkjølte skiver som har slått seg? Vannsplæsj etter å ha kjørt ned f.eks Geiranger? Du trenger ikke svare, det var et retorisk spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, så fremst du ikke har hatt ute et stempel på en calipper eller hatt av en slange så har du absolutt ikke luft i systemet. Luft kommer ikke inn i systemet av seg selv, så det har ingen hensikt å lufte et system som ikke har vært åpnet.

 

Hvor langt har bilen gått etter klossbytte? Har du aktivt kjørt inn klossene? Nye klosser må tilpasses gamle skiver, i denne innkjøringsfasen kan bremsepedalen bli svampete å trå på siden klosser med feil form vris og bøyes på mot skivene, i stedet for å klemmes mot en perfekt anleggsflate. 10-20 kraftige oppbremsinger fra 80-0 tenker jeg kan rette opp i den saken om det er innkjøring som skal til.

 

Kast i skiver kan oppstå av flere ting, men den kanskje vanligste måten dette skjer på er at ved bytte av hjul og enda mer sannsynlig - ved bytte av klosser så kan skiva slippe tak i navflensen den står mot og så faller det rusk ned mellom skive og nav. Skiva står da ikke 100% parallelt med navflensen lenger, dette gjør at skiva "vingler" - kast. Kast i skiver kan oppstå av andre ting også, varme, matrialmigrasjon fra klosser osv.

Har ikke løsr noen slanger nei. Pedalen var "myk" før jeg satte i gang arbeidet. Caliperen hang jeg forsiktig opp i støtdemperen.

 

Var på langtur dagen etter bytte. Det vibrerer fremdeles i rattet ved bremsing, så skal prøve å bytte skiver og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Vær veldig nøye med renpussing av navet da, slik at skiva og navet får ren og plan forbindelse mellom hverandre. På slutten av 90-tallet jobbet jeg med Ford som på den tiden hadde problemer med kast i skivene. Vi begynte å lime skivene fast i navene ved bytte, det reduserte problemene betraktelig. Nøyaktig hvorfor vet jeg ikke, men jeg antar det var så enkelt som at det forhindret at det kom dritt mellom skive og nav ved hjulskift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...