Gå til innhold

MacBook Air 2017 vs. MacBook Pro 2017

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lenge savnet en bærbar å ligge på sofaen med, og tenkte å slå til neste gang Power kjører DNB-tilbud som ikke burde være så alt for lenge til.

Valget står mellom MBA og MBP (inngangsmodellene)

Kona har en MBA som jeg har lånt og prøvd ut litt, og jeg liker den veldig godt. Har så vidt testet ut MBP i butikken og ser med en gang at skjermen er bedre, og må si at tastene er mye deiligere å bruke.

Når det kommer til lagringsplass så holder 128GB lenge for meg, har alt lagret i skyen og maskinen skal kun brukes til surfing, YouTube og Spotify basically.. Har en kraftig stasjonær med i7, GTX 1080 etc. som tar seg av gaming, videoredigering og den slags.

Men jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken jeg burde gå for. blir ca. 4000,- i prisforskjell på en maskin som i utgangspunktet er overpriset (i hvert fall hvis man ser på maskinvare for pengene). Vil det være verdt det?

Tankene mine er slik;

MacBook Air:

+ Billigere

+ Lysende logo som ser stilig ut

+ Synes designet totalt sett er finere

- Skjermtype og -oppløsning

MacBook Pro:

+ Bedre skjermtype og høyere oppløsning

+ Bedre tastatur

+ Finere farge (stellargrå)

- Dyrere

Heller mest mot MBA men vil det være dumt å kjøpe en "8 år gammel" maskin? Med tanke på støtte for fremtidige versjoner/oppdateringer av OS etc. Er det noe annet jeg burde legge til grunn i vurderingen?

På forhånd takk

Hilsen en som alltid har brukt Windows og som aldri har eid en bærbar PC.

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan se det slik MacBook Air er mest for lett bruk ofte svak cpu\skjermkort.

Du kan vel muligens kun bytte SSD disken ram er vel loddet på hovedkortet mener jeg.

MacBook Pro er vel mere for bedrifter som vil gjøre mere, lett videoredigering\bilderedingering etc.

Er alltid lurt å kjøpe laptop når det kommer noe nytt, lenge siden apple har oppdatert pcene sine.

Desverre kan man ikke lengere bytte ram på macbook pro.

Ellers hadde jeg hvis jeg var deg kjøp brukt hvis du finner noe som er pent brukt til god pris.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

MBP nærmer seg slutten av produksjon, dvs kan komme ny modell snart.

MBA er kommet ca halveis.

Til ditt bruk er nok ikke mbp verdt de ekstra pengene. På papiret virker nok begge to ganske overpriset i forhold til specs, mens i realiteten så betaler man for en brukeropplevelse som i mine øyner er verdt prisen.

Lenke til kommentar

Pro: Mye, mye raskere SSD. Raskere innmat generelt. Bedre skjerm: fargegjengivelse, innsynsvinkel, oppløsning. Kraftigere innmat.

Air: Lett vekt.

Hva er viktig for deg? Er det primært surfing, officebruk osv så vil du ikke merke stor forskjell. Er det litt mer "tyngre" bruk er pro bedre.

Begge vil holde i flere år uten problemer, så du må velge ut ifra bruken din. Har hatt både Air og Pro, og har vært veldig fornøyd med begge. Er vanskelig å gi tips på hva som er best valg uten å vite noe om bruken din - for begge er gode maskiner.

Edit: kun surfing, youtube, spotify? da funker air i massevis. noe annet? feed me more info!

Endret av Deltiden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...