stclem Skrevet 27. januar 2018 Del Skrevet 27. januar 2018 (endret) Hei. Har en Nighthawk X6 R8000 som er koblet til to Netgear R6220. Begge er koblet til via Cat5E kabel som går gjennom et loft og ut ned langs vegg. Den ene går inn igjen i huset mens den andre går under bakken (i rør) til garasjen. Maks 50 meter kabel. Har 250 lijne (fiber) fra Telenor. Den som går til stua får jeg 205 i fart på både via mobil (wifi) og Xbox One (kabel). Den som går til garasje får jeg bare 100 i fart på uansett hva jeg tester med. Har testet kabel med kabeltester og får signal på alle. Kan det være feil på kabel selv om det viser signal på alle punktene på kabeltesteren? Er det forskjellige plugger som skal brukes på 100 og 1000 linje? Endret 27. januar 2018 av stclem Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. januar 2018 Del Skrevet 27. januar 2018 (endret) Er kabelen plassert nær strømkabel? For det kan gi forstyrrelse, burde være skjermet kabel. Hvis en av lederene har brudd så vil nok du få 100 mbit, for alle 8 må fungere for å få gigabit. Så er samme med kabel? Hvis du tester kabelen direkte får du da maks 100 mbit? For da må det være forstyrrelse. Slått av QOS i ruteren? For noen rutere har det på som standard. Noen switcher har beregnet hastighet også. Endret 27. januar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
stclem Skrevet 27. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2018 (endret) Hei. Ligger ikke nært strømkabel. Er egne rør hele veien og de er ikke strekt på samme sted det meste av veien engang. får lys på alle 8 når jeg bruker kabeltesteren. Endret 27. januar 2018 av stclem Lenke til kommentar
stclem Skrevet 27. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2018 Har testet med QOS både på og av. Hvordan tester man kabel direkte? Har målt fart med mobil, på samme måte som jeg fikk 250 i fart på den andre ruteren. Har også målt med ruteren i garasjen selv. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. januar 2018 Del Skrevet 27. januar 2018 Hvis du har koblet den selv så sjekk at du har koblet den etter skjema. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. januar 2018 Del Skrevet 27. januar 2018 100 Mbit trenger bare to par. Gigabit trenger alle 4 parene. En kabeltester som bare tester punkt-til-punkt kan vise at kabel er i orden, men det trenger ikke bety at den fungerer. Man må følge fargene i koblingsdiagrammet for RJ45. 1 Lenke til kommentar
stclem Skrevet 27. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2018 Hei. Forstår ikke helt her. Har det noe å si egentlig hvilken farge som er hvor så lenge det er på samme sted på begge sider av kabelen? Med kabeltesteren så lyser det i nr 1 på begge sider samtidig og så på nr 2 osv til nr 8. Jeg har satt opp kabelen selv, men er lenge siden så husker ikke om det ble gjort "riktig", men har jo utstyret så kan jo kutte og sette på ny kontakt om det ikke er riktig. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. januar 2018 Del Skrevet 27. januar 2018 Ja, fargen sier hvor mange twist per meter det er på parene, og det er forskjellig. Det vil ikke fungere skikkelig hvis det ikke følges 100%. 1 Lenke til kommentar
stclem Skrevet 27. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2018 Da skal jeg få sjekket det og se om det er riktig koblet først. Lenke til kommentar
stclem Skrevet 27. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2018 Ser nå at det ikke er "vanlig" farge på kablene. Kom på det nå at den er kjøpt på ebay fra england. Noen som vet hvordan den skal kobles? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. januar 2018 Del Skrevet 27. januar 2018 (endret) Nå ser jeg kabelen er dårlig issolert, er den slik hele veien funger det nok dårlig ja. Den bør se slik ut som du kjøper den i butikken helst som Cat6. For den du har der er vel heller Cat5 eller eldre. Nå vet jeg ikke om jeg ser bare 7 pins eller om den andre er på andre siden og ikke koblet til? For hvis 2 kabler går til en er det ikke rart de gir problemer. Endret 27. januar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
stclem Skrevet 27. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2018 Står Cat5E på den. Er bare rett ved pluggen jeg har tatt av litt mye isolasjon. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. januar 2018 Del Skrevet 27. januar 2018 Synes lederne er rette, på en slik kabel skal de være snurret rundt hverandre, tror du har en sær kabel, muligens jukset med merkingen. Lenke til kommentar
stclem Skrevet 27. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2018 Så anbefalingen er å bytte ledning? Er vel bare å kjøpe en Cat6 fra feks biltema da? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. januar 2018 Del Skrevet 27. januar 2018 (endret) Hva hvis du kobler den ledningen direkte til pcen? Får du kun 100 mbit som hastighet? I så fall er nok kablen som bør byttes ja. Nå er det en grunn for det issulasjon rundt kablen er for å ungå støy. Og kablen kan sitte mere løst i så fall, drar du litt for mye i den kan noen av punktene løsne. Endret 27. januar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 27. januar 2018 Del Skrevet 27. januar 2018 (endret) Nettverksledninger ifra biltema er bra nok, men kobler du det du har i garasjen via kabel? Sikker på at nettverkskortet takler mer enn 100mbit, lagt inn driver etc, satt opp så kortet kan takle mer enn 100mbit i nettverkskortets egenskaper? Er det over wifi så vet jeg ikke. Endret 28. januar 2018 av meg0709 Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 13. februar 2018 Del Skrevet 13. februar 2018 Ser nå at det ikke er "vanlig" farge på kablene. Kom på det nå at den er kjøpt på ebay fra england. Noen som vet hvordan den skal kobles? Mangler det ikke en tråd ytterst til høyre, ved siden av orange? (eller har du så mye slakk at den har gjemt seg på baksiden, utenfor styresporet?) PS: ytterkappen skal også sitte inne i pluggen,benyttes som strekkavlaster, med så stor "åpning" uten tvinning på parene så "ber" du om problemer med å klare 1Gb/s. 1 Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 https://youtu.be/bicimOmExtE?t=249 sjå denne for rett installasjon av pluggene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå