Gå til innhold

DFDS og Stena Line forbereder lading av elbiler om bord i fergene


Anbefalte innlegg

 

280 mil? Hvor langt kommer du med diesel på tanken?

 

Eller kanskje jeg heller skal spørre om hvor ofte du er pålagt å ta pause og hvor lenge de pausene må være?

 

Er ikke pålagt pauser men det blir jo naturlige stopp for å fylle drivstoff pluss noen små pauser etter behov, men det er ikke spørsmålet.

 

Jeg har en varebil med henger som jeg bruker noen ganger i året til lange etapper for å levere et produkt og spørmålet er om jeg vil kunne gjøre samme produktive tur med elektrisk kjøretøy som med en diesel-varebil.

Pr. I dag er det ingen elektriske kjøretøyer som er kapable til dette men det kommer nok en gang et kjøretøy som klarer en hengervekt på 3500kg. men spørsmålet er hvor mye kapasitet de vil få med begrensingene som batterivekt kontra nyttelast på kjøretøyet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe teknisk i veien for å lage en elektrisk varebil med god rekkevidde og trekkraft men en sånn bil må ha ganske stor batteripakke, kanskje 150kWh, for å unngå altfor hyppige ladepauser under langkjøring. Det ser ikke ut som noen bilprodusenter prioriterer det segmentet akkurat nå.

 

Eneste jeg kommer på i farta er at Tesla har nevnt på å nedskalere en Tesla Semi til pickup-størrelse, de kommer nok til å gjøre det men tidspunktet er i det blå ennå.

Lenke til kommentar

Kunne ikke dette løses ved at man hadde 100 ladestasjoner i nærheten der ferjen startet og gikk i land?

 

Nå kan visstnok el-bilene lades på 1 minutt snart så det burde ikke være noe problem.

 

Så... man lader el-biler med strøm produsert fra en skipsmotor som går på dieselolje eller noe slikt. Det var jo svært så fornybart.

 

Tror nok man kan få ladet noen biler mens man venter med et slikt anlegg på land, men ikke alle biler som kommer så tidlig at man får ladet så mye. Man beregner tiden feil, om man blir stående lenge og venter på fergen. For yrkestransportnæringen så skal helst all hvile tas på båten, og nesten ingen hviletid på land.

 

Dessuten er det nok veldig lenge til vi er nede på 1 minutt ladetid. Derfor erdet helt klart et ønske å få ladet når bilen den likevel bare står der under turen, selv om jeg har forståelse for at fergeselskapene må regne på økonomien i det.

 

Å lade på strøm generert fra brenning av tungolje er nok ikke veldig ønskelig, men kanskje et nødvendig onde foreløpig. Dog ser jeg heller for meg at båtene får tilgang til, og bygges om for å gå på landstrøm, og at man i den forbindelse vil vurdere å installere noen batteripakker som kan fylles opp med forventet mengde strøm, og så bruke av denne til å lade bilene under overfarten.

 

Kanskje vil også en ombygging til hydrogendrift kunne løse mye av dette i en periode frem til båtene skiftes ut med mer moderne utgaver som er bygd fra starten av som hybridskip med både batteribank, hydrogentanker og brenselceller, kanskje i kombinasjon med diesel/tungolje som backup eller hovedkilde når man er langt nok fra land. Er nok kun på skip jeg ser for meg at hydrogen alene eller sammen med batteri vil kunne ha noen stor fremtid.

 

Edit: fjernet en setning som hadde kommet med to ganger...

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Er nok kun på skip jeg ser for meg at hydrogen alene eller sammen med batteri vil kunne ha noen stor fremtid.

Viktig å huske på at man må gange volumbehovet for drivstoff med 20-25 ganger om man bytter fra diesel til komprimert hydrogen, og også at man ikke kan lagre hydrogen i tanker med odde fasonger rundt utsiden av båten og omkring andre installasjoner slik man kan med flytende drivstoff.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...