meandmyself Skrevet 27. januar 2018 Del Skrevet 27. januar 2018 Et annet og viktig problemstilling er sinuskurven, en modifisert trappet kurve kan by på problemer med elektronikken i el-biler. Er det uregelmessigheter kan elektronikken kortslutte og sansynliheten er nok stor for at det står med liten skrift at fergeselskaper ikke er ansvarlig ved eventuelle ødeleggelser. Pr.d.d må de som har behov for starthjelp ombord i mange ferger skrive under en klausul som fritar fergeselskapene for ansvar. De fleste båter har vanlige generatorer som leverer en helt normal sinuskurve, noen båter som har DC distribusjon bruker frekvensomformere til å generere AC. En annen ting er hvor mye THD det blir ombord. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 (endret) Mange ferger går på tungolje så tror faktisk det er bedre med den gode gamle bilen da. Er virkelig noe nasty guffe som går inn, må varmes opp fordi det er så si fast føde ved romtemperatur Kjelde? Trudde ikkje det var lov i europeisk farvatn sør for 62° N eller deromkring, og at desse ferjene difor må gå på diesel heile vegen. Ta Color Line sine ferger feks, de kan gå på tungolje eller diesel. De går på tungolje pga pris. Så jo det er lov. Samt tungolje har høyere brennverdi så motoren yter mer. De fleste eldre ferger går på tungolje, selv om de fint kan bruke diesel. Bare og google så myldrer det av skip som går på tungolje https://www.op.no/nyheter/color-line-bor-slutte-a-bruke-tungolje/s/1-85-4503831 Endret 28. januar 2018 av DirekteDemokrati 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Mange ferger går på tungolje så tror faktisk det er bedre med den gode gamle bilen da. Er virkelig noe nasty guffe som går inn, må varmes opp fordi det er så si fast føde ved romtemperaturKjelde? Trudde ikkje det var lov i europeisk farvatn sør for 62° N eller deromkring, og at desse ferjene difor må gå på diesel heile vegen. Ta Color Line sine ferger feks, de kan gå på tungolje eller diesel. De går på tungolje pga pris. Så jo det er lov.Samt tungolje har høyere brennverdi så motoren yter mer. De fleste eldre ferger går på tungolje, selv om de fint kan bruke diesel. Kvifor har alderen noko å seie? Dessutan er eg ganske sikker på at dei fleste ferjer går innaskjærs, der krava til lågt svovel-innhald i drivstoffet gjer det umogeleg å bruke tradisjonell tungolje. I teorien er det mogeleg å fjerne svovelen, men det er for dyrt. Dei må bruke destillat som MGO eller MDO med redusert svovelinnhald. Bare og google så myldrer det av skip som går på tungolje https://www.op.no/nyheter/color-line-bor-slutte-a-bruke-tungolje/s/1-85-4503831 Det er jo ein 8 år gammal artikkel! Krava vart skjerpa i 2015, sovidt eg hugsar. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 (endret) Mange ferger går på tungolje så tror faktisk det er bedre med den gode gamle bilen da. Er virkelig noe nasty guffe som går inn, må varmes opp fordi det er så si fast føde ved romtemperaturKjelde? Trudde ikkje det var lov i europeisk farvatn sør for 62° N eller deromkring, og at desse ferjene difor må gå på diesel heile vegen.Ta Color Line sine ferger feks, de kan gå på tungolje eller diesel. De går på tungolje pga pris. Så jo det er lov.Samt tungolje har høyere brennverdi så motoren yter mer. De fleste eldre ferger går på tungolje, selv om de fint kan bruke diesel. Kvifor har alderen noko å seie? Dessutan er eg ganske sikker på at dei fleste ferjer går innaskjærs, der krava til lågt svovel-innhald i drivstoffet gjer det umogeleg å bruke tradisjonell tungolje. I teorien er det mogeleg å fjerne svovelen, men det er for dyrt. Dei må bruke destillat som MGO eller MDO med redusert svovelinnhald. Bare og google så myldrer det av skip som går på tungolje https://www.op.no/nyheter/color-line-bor-slutte-a-bruke-tungolje/s/1-85-4503831 Det er jo ein 8 år gammal artikkel! Krava vart skjerpa i 2015, sovidt eg hugsar. Jeg jobber på båt så kan bekrefte at det er tungolje fortsatt... Det er krav til nye skip som skal bli registrert ja, men ingen nye krav om at eldre skip skal gå på diesel. Eller moderisering av eldre båter. Enkelte kommuner presser også rederier til og komme med mer miljøvennlige båter ettersom de gir avganger til de mest miljøvennelige. Men vet bare om 1 slik kommune, de fleste vil ha mest mulig penger og sier ja takk til alt. Her er et skip som er ofte i Norge, og leverer varer. Ett skip = 50.000.000 biler! https://www.dinside.no/motor/utslipp-som-alle-verdens-biler/61308255 Endret 28. januar 2018 av DirekteDemokrati 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Høres trygt ut, batterier i hvem som helst tilstand ombord i en kjele. Du mener slik vi har med oss telefoner over alt i dag? Er ikke i nærheten på størrelse og skade omfang engang. Vet du hvor utsatt du er i en brann på en båt? Det er den største faren der ute. Og en brann som ikke kan slukkes med vann, enda verre Da bør man jo forby biler generelt. Veldig saklig. Er ved lading feil på batterier skjer ofte, en elbil som står i ro har vel liten kjangs for brann.. Bruk skallen litt da Feil på batterier skjer ofte sier du? Kilde? Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 (endret) Høres trygt ut, batterier i hvem som helst tilstand ombord i en kjele. Du mener slik vi har med oss telefoner over alt i dag? Er ikke i nærheten på størrelse og skade omfang engang. Vet du hvor utsatt du er i en brann på en båt? Det er den største faren der ute. Og en brann som ikke kan slukkes med vann, enda verre Da bør man jo forby biler generelt. Veldig saklig. Er ved lading feil på batterier skjer ofte, en elbil som står i ro har vel liten kjangs for brann.. Bruk skallen litt da Feil på batterier skjer ofte sier du? Kilde? Lær deg og les. Det betyr på teskje språk. Når det skjer feil på batterier, er det ofte i sammenheng med lading. Endret 28. januar 2018 av DirekteDemokrati 1 Lenke til kommentar
JUL Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Skulle gjerne sett dette på strekninger som Horten-Moss og Sandefjord-Strømstad. Tar ofte Horten-Moss til/fra sørlandet og lading ombord ville da spart meg 30 min lading langs veien. Sandefjord-Strømstad tok vi noen ganger med elbilen i sommer. Vi stoppet da på Gallerian i Strømstad der de har 22 kw i kjøpesenteret. Vi får da unnagjort handling på systemet og eurocash i løpet av ladingen og har fult batteri ved avreise Strømstad. Hadde det vært lading på båten hadde vi nok unnagjort all handelen ombord på ferga. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 (endret) Jeg jobber på båt så kan bekrefte at det er tungolje fortsatt...Kva slags båt jobbar du på? Er det ei ferje? Det er krav til nye skip som skal bli registrert ja, men ingen nye krav om at eldre skip skal gå på diesel.Ah, har det komme krav til båtar for å verte registrert òg! Det er fantastisk. Det var det ikkje før. Når kom det kravet? Alle motorar som kan gå på tungolje, kan gå på diesel. Reguleringa eg siktar til gjeld område med krav til redusert svovelinnhald i drivstoffet for alle farty, og det forbyr i praksis tungolje. Dei fleste skip løyser det ved å ha to drivstofftankar ombord. Ein gor diesel og ein for tungolje, so skiftar dei når dei er utanfor det regulerte området. Det regulerte området inkluderer m.a. Nordsjøen opp til 62°N (nord for 62°N kan dei skifte til tungolje) og til 4°V nord for Storbritannia og 5°V sør for den Engelske kanal. Sjå: http://www.kittiwake.com/emission_control_areas Her er et skip som er ofte i Norge, og leverer varer. Ett skip = 50.000.000 biler! https://www.dinside.no/motor/utslipp-som-alle-verdens-biler/61308255 Som alle andre skip, har dette berre lov til å bruke tungolje utanfor regulert farvatn. Det har to drivstofftankar. Ein tank for tungolje til bruk på havet, og ein for diesel til bruk i regulert farvatn. At det slepp ut meir svovel enn all verdas bilar er like sant, og relevant, som at du prompar meir enn all verdas syklar. Bilbensin og -diesel skal i praksis vere svovelfritt. Kravet for marin tungolje utanfor regulert farvatn er sovidt eg hugsar 4,5% eller deromkring. Når bil-drivstoff ikkje inneheld svovel, er det heller ikkje råstoff til å danne SO2. I tungolje er det plenty. Endret 28. januar 2018 av Sturle S 1 Lenke til kommentar
farnol Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Høres trygt ut, batterier i hvem som helst tilstand ombord i en kjele.Du mener slik vi har med oss telefoner over alt i dag? Er ikke i nærheten på størrelse og skade omfang engang. Vet du hvor utsatt du er i en brann på en båt? Det er den største faren der ute. Og en brann som ikke kan slukkes med vann, enda verreKan slukkes med vann. Men krever mye vann. Som denne tesla brannen, tok 35 brannfolk og 5 brannbiler. Under åpen himmel Har ikke mulighet til det nede på dekk, pga røyk, varme. Tror ikke brannlaget er 35 folk engang. https://www.thesun.co.uk/motors/4721171/terrifying-tesla-video-shows-unstoppable-electric-car-inferno-that-took-35-firefighters-to-extinguish/ Feil metode og utstyr. Ny teknologi krever ny kunnskap. Slik har det alltid vært. De første som prøvde å slukke en bensinbrann oppdaget raskt nok at det var noe annet enn å slukke brann i en høyballe. 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 farnol, du satte nettopp verdensrekord i dårlig sitering. Det ligger en marsipangris og venter på deg i resepsjonen. PS. Gjorde du det med vilje, eller er du bare ikke bedre? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Så... man lader el-biler med strøm produsert fra en skipsmotor som går på dieselolje eller noe slikt. Det var jo svært så fornybart.Godt poeng. Jeg klarer seriøst ikke se *noen* miljømessige argumenter for å gjøre dette. Økonomisk kan det være annerledes. En bil som står stille koster transportøren penger og sjåføren har jo allerede hatt sin pålagte pause på ferja. Det er verdt noen kroner å kunne utsette neste ladestopp til sjåførens neste pålagte pause. Ferjeselskapet må bare prise ombordlading lavere enn det en stillstand under lading koster transportøren. Lenke til kommentar
Siggen321 Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Et annet og viktig problemstilling er sinuskurven, en modifisert trappet kurve kan by på problemer med elektronikken i el-biler. Er det uregelmessigheter kan elektronikken kortslutte og sansynliheten er nok stor for at det står med liten skrift at fergeselskaper ikke er ansvarlig ved eventuelle ødeleggelser. Pr.d.d må de som har behov for starthjelp ombord i mange ferger skrive under en klausul som fritar fergeselskapene for ansvar. Ganske sikker på at du ikke får modifisert sinuskurve på cruiseskip da. På store skip bruker de en vanlig generator slik man bruker i kraftverk på land (som da altså produserer en helt perfekt sinuskurve). Men den store forskjellen er i hvordan jordingen fungerer på skip. Kan tenke meg at det kan bli litt diverse jordfeil, men dette er sikkert noe de kan løse på en eller en annen måte. Men, igjen, lading av elbil på diesel/tungolje er da ikke uhyre miljøvennlig. Ser heller for meg at det hadde vært billigere å sette opp ladestasjoner der bilene steller seg opp på land, noen 3-22kW AC og noen 50 kW DC utenfor selve køen, men hvor du likevel er innenfor sperringen og regnet som om du står i den vanlige køen Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Er nok bedre generatorer på større skip en 2kw som det står made in Kina på Men de har ikke samme sikkerhet som på land hvor sterkstrøm blir transformert ned, har grillet endel sveiseutstyr og annet elektronikk ombord på lastebåter ved bruk av generatorene som kan "krangle" litt innimellom, kan også legge ved at det er generatorer mellom 140 KWa til 300 KWA som gir meget ren sinusstrøm. Men strøm er ikke min sterke side så skal ikke være for påståelig her. Hvis jeg skulle ha en elektrisk bil med kapasitet til og trekke 3500kg hengervekt på avstander opptil 280 mil tur retur ville det bli endel stopp og økonomisk ville jeg tape ca. 1800.- pr.time jeg står stille og lader som også må taes med idet totale regnskapet. Så kan tenke meg at det er mer økonomisk for nyttetransporten og få ladet kjøretøyene ombord i fergene istedenfor og måtte ta unødvendige stopp, så er alternativet en diesellastebil kan det være fornuftig og lade ombord i ferger. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Kan slukkes med vann. Men krever mye vann. Men alt dette vannet må samtidig pumpast ut igjen, vis ikkje vil heile skipet synke, og det er jo enda verre. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 (endret) Jeg jobber på båt så kan bekrefte at det er tungolje fortsatt...Kva slags båt jobbar du på? Er det ei ferje? Det er krav til nye skip som skal bli registrert ja, men ingen nye krav om at eldre skip skal gå på diesel.Ah, har det komme krav til båtar for å verte registrert òg! Det er fantastisk. Det var det ikkje før. Når kom det kravet? Alle motorar som kan gå på tungolje, kan gå på diesel. Reguleringa eg siktar til gjeld område med krav til redusert svovelinnhald i drivstoffet for alle farty, og det forbyr i praksis tungolje. Dei fleste skip løyser det ved å ha to drivstofftankar ombord. Ein gor diesel og ein for tungolje, so skiftar dei når dei er utanfor det regulerte området. Det regulerte området inkluderer m.a. Nordsjøen opp til 62°N (nord for 62°N kan dei skifte til tungolje) og til 4°V nord for Storbritannia og 5°V sør for den Engelske kanal. Sjå: http://www.kittiwake.com/emission_control_areas Her er et skip som er ofte i Norge, og leverer varer. Ett skip = 50.000.000 biler! https://www.dinside.no/motor/utslipp-som-alle-verdens-biler/61308255 Som alle andre skip, har dette berre lov til å bruke tungolje utanfor regulert farvatn. Det har to drivstofftankar. Ein tank for tungolje til bruk på havet, og ein for diesel til bruk i regulert farvatn. At det slepp ut meir svovel enn all verdas bilar er like sant, og relevant, som at du prompar meir enn all verdas syklar. Bilbensin og -diesel skal i praksis vere svovelfritt. Kravet for marin tungolje utanfor regulert farvatn er sovidt eg hugsar 4,5% eller deromkring. Når bil-drivstoff ikkje inneheld svovel, er det heller ikkje råstoff til å danne SO2. I tungolje er det plenty. Ok du vet ingenting om sjøfart om du ikke vet om skips register. Vi har 2 stk i norge. NOR og NIS. Ja det er ferge. I Norge er det ingen krav om at skip skal eller ikke skal bruke tungolje. Svovel grensene er noe relativt nytt, men tar ikke for seg NOx. Selvfølgelig vil de bruke det billigste alternativet når ingen stiller krav. Alle color line sine ferger bruker tungolje. De er som regel ikke på "åpent" hav, ofte ved kysten. Den nye hybrid skipet skal de bruke batterier ut av havnen så fyre opp tungolje motoren. De kunne gått for en gass turbin, men noe dyrere og bygge og drive. Så det billigste valget så klart. Og nei de kan fint bruke tungolje, de måtte bare sette inn et skrubber anlegg. Som sender mye av svovelen i vannet i stede for luften. Båt og skip er 2 vidt forskjellige ting. Endret 28. januar 2018 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 (endret) Kan slukkes med vann. Men krever mye vann. Men alt dette vannet må samtidig pumpast ut igjen, vis ikkje vil heile skipet synke, og det er jo enda verre. Å, kan man pumpe vann inn så kan man vel pumpe ut igjen også. Er ikke rakettfysikk det. Dersom bildekket er over vannlinjen trenger man jo ikke pumpe ut engang, bare å åpne en passende luke . Så kan tenke meg at det er mer økonomisk for nyttetransporten og få ladet kjøretøyene ombord i fergene istedenfor og måtte ta unødvendige stopp, så er alternativet en diesellastebil kan det være fornuftig og lade ombord i ferger.Om Piotr skal fra Krakow til Trondheim så er det vel mer miljøvennlig å kjøre på strøm bortsett fra den ene ladingen over fjorden, enn å kjøre diesel hele veien. Vil jeg tro da, jeg gidder ikke regne på det. Endret 28. januar 2018 av Carpe Dam 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Jeg jobber på båt så kan bekrefte at det er tungolje fortsatt...Kva slags båt jobbar du på? Er det ei ferje? Det er krav til nye skip som skal bli registrert ja, men ingen nye krav om at eldre skip skal gå på diesel.Ah, har det komme krav til båtar for å verte registrert òg! Det er fantastisk. Det var det ikkje før. Når kom det kravet? Alle motorar som kan gå på tungolje, kan gå på diesel. Reguleringa eg siktar til gjeld område med krav til redusert svovelinnhald i drivstoffet for alle farty, og det forbyr i praksis tungolje. Dei fleste skip løyser det ved å ha to drivstofftankar ombord. Ein gor diesel og ein for tungolje, so skiftar dei når dei er utanfor det regulerte området. Det regulerte området inkluderer m.a. Nordsjøen opp til 62°N (nord for 62°N kan dei skifte til tungolje) og til 4°V nord for Storbritannia og 5°V sør for den Engelske kanal. Sjå: http://www.kittiwake.com/emission_control_areas Ok du vet ingenting om sjøfart om du ikke vet om skips register. Vi har 2 stk i norge. NOR og NIS.Dersom du trur at Emission Contraol Area har noko å gjere med skipsregister, veit eg meir enn deg om skipsregister. Ja det er ferge. I Norge er det ingen krav om at skip skal eller ikke skal bruke tungolje. Svovel grensene er noe relativt nytt, men tar ikke for seg NOx. Selvfølgelig vil de bruke det billigste alternativet når ingen stiller krav. Som du ser av lenkja eg sendte deg sist, er det krav i områda der både DFDS og Stena Line har ruter. Du må nord for Måløy for å komme til norsk farvatn der det ikkje er krav. Pga mykje forureining frå cruiceskip, vert nok sona utvida til å gjelde resten av norskekysten og Svalbard med det fyrste. Ingen tungolje tilfredsstiller krava til svovelinnhald. Dei fleste havgåande skip løyser problemet med to drivstofftankar som dei skiftar mellom. Alle color line sine ferger bruker tungolje. De er som regel ikke på "åpent" hav, ofte ved kysten. Den nye hybrid skipet skal de bruke batterier ut av havnen så fyre opp tungolje motoren. De kunne gått for en gass turbin, men noe dyrere og bygge og drive. Så det billigste valget så klart. For to postar sidan skreiv du:Jeg jobber på båt så kan bekrefte at det er tungolje fortsatt... Det er krav til nye skip som skal bli registrert ja, men ingen nye krav om at eldre skip skal gå på diesel.Den hybridferja er sovidt eg veit relativt ny. No må du bestemme deg. Er det eit krav eller er det ikkje eit krav? Og nei de kan fint bruke tungolje, de måtte bare sette inn et skrubber anlegg. Som sender mye av svovelen i vannet i stede for luften.Scrubber er mogeleg. I havet gjer svovelen mykje mindre skade. Han ender som eit eller anna metallsulfat utfelt på havbotnen. 1 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Ja du vet nok bedre enn meg som jobber der, eneste diesel vi har ombord er til nødaggregatene og til trucker/vaskebiler. Skipet siden det har vært nytt har bare kjørt på diesel 1 gang under innkjøring og testing. Den går i skagerak. Og "bytte" om fra diesel til tungolje er ikke bare bare. hvertfall ikke mitt skip, det er gjerne gjort med 3 dager i havn. Hybrid fergen er ikke bygget, den er under konstruksjon. Det er kommune krav, for og få avganger. Derfor den store norske aktøren mistet en avgang i sandefjord til danmark fordi de hadde et bedre miljø alternativ. De bryr seg om lokal forrurensing. Det er ikke noe lovlig krav. Det kommunenes egene krav for og drive forretninger i demmes kommmune. Er du kverulant eller bare lite informert? Så skipet som ikke vant avgang pga miljøkrav må seile fra en kommune som ikke har et luksus problem og kan velge og vrake i aktører. Derfor vi trenger en norsk lovgiving på dette. De kjører nok på lav svovel uten at jeg vet dette, bare vet det er tungolje vi pumper inn. Uansett er dette mye verre enn diesel. Lenke til kommentar
Neibæk Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Så... man lader el-biler med strøm produsert fra en skipsmotor som går på dieselolje eller noe slikt. Det var jo svært så fornybart.Godt poeng. Jeg klarer seriøst ikke se *noen* miljømessige argumenter for å gjøre dette. Økonomisk kan det være annerledes. En bil som står stille koster transportøren penger og sjåføren har jo allerede hatt sin pålagte pause på ferja. Det er verdt noen kroner å kunne utsette neste ladestopp til sjåførens neste pålagte pause. Ferjeselskapet må bare prise ombordlading lavere enn det en stillstand under lading koster transportøren. Forstår ikke hvorfor man skal holde på med disse batteri-lastebilene. Moderne diesel lastebiler har relativt liten miljøpåvirkning, og er mye mer praktiske og lønnsomme å bruke. Å fylle dieseltanken tar maks 10 minutter. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 ... Hvis jeg skulle ha en elektrisk bil med kapasitet til og trekke 3500kg hengervekt på avstander opptil 280 mil tur retur ville det bli endel stopp og økonomisk ville jeg tape ca. 1800.- pr.time jeg står stille og lader som også må taes med idet totale regnskapet. Så kan tenke meg at det er mer økonomisk for nyttetransporten og få ladet kjøretøyene ombord i fergene istedenfor og måtte ta unødvendige stopp, så er alternativet en diesellastebil kan det være fornuftig og lade ombord i ferger. 280 mil? Hvor langt kommer du med diesel på tanken? Eller kanskje jeg heller skal spørre om hvor ofte du er pålagt å ta pause og hvor lenge de pausene må være? Hvis vi snakker om noe du kan kjøre med førerkort klasse BE så kanskje vi trenger en bil med batteripakke på 2-300kWh eller mer. Det finnes dårlig med aktører innen det segmentet ennå men Tesla antyder vel at du kan hurtiglade Tesla Semi på 30 minutter, til en pris NOK 1,5-2,0 per kWh? Vi snakker en drøy tusenlapp i strøm altså, pluss din timepris på 900, drøye to lapper tilsammen for 600-ish kWh. Ferjeselskapet må altså holde seg under NOK 3-4 /kWh for å konkurrere med Tesla semi. Har bilen mindre batteri enn Tesla Semi(800kWh?) kan de ta høyere pris, sammen hvis timeprisen din er høyere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå