Gå til innhold

Soros raser mot Google og Facebook

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt rett. Bare synd folk flest er for dumme og naive til å skjønne hvor alvorlig situasjonen har blitt.

Det gjelder langt fra bare Google og Facebook, men når verden er slik den er så råder de kapitalistiske kreftene og dette er resultatet. Skal man begyne å snakke om å kontrollere Google og Facebook mer fordi "stakkars folk, monopol er ikke bra for dem" (ja jeg vet det sto "fare for demokratiet" og "offentlig tjeneste") så bør vi ta en god titt på mye annet rart.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Helt rett. Bare synd folk flest er for dumme og naive til å skjønne hvor alvorlig situasjonen har blitt.

Det gjelder langt fra bare Google og Facebook, men når verden er slik den er så råder de kapitalistiske kreftene og dette er resultatet. Skal man begyne å snakke om å kontrollere Google og Facebook mer fordi "stakkars folk, monopol er ikke bra for dem" (ja jeg vet det sto "fare for demokratiet" og "offentlig tjeneste") så bør vi ta en god titt på mye annet rart.

Mye annet rart? Som hva da?

Jeg synes Google og Facebook er kanskje de beste eksemplene i nyere tid på selskaper som har vokst seg for store og dominerer tankesettet til milliarder av mennesker, uten grenser, så stor makt har så vidt jeg vet intet selskap i verdenshistorien eller nasjon hatt. Noen sinne. De vet "alt" om "alle" og kan påvirke "alle". Selv ikke i George Orwell sin dystre framtidsroman hadde han forestilt seg noe så til de grader dominerende. Og som jeg sa, folk flest er for dumme og naive til å skjønne hvor alvorlig det allerede har blitt. Ditt tilsvar er dessverre et vanlig eksempel på slik naivitet.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg synes Google og Facebook er kanskje de beste eksemplene i nyere tid på selskaper som har vokst seg for store og dominerer tankesettet til milliarder av mennesker, uten grenser, så stor makt har så vidt jeg vet intet selskap i verdenshistorien eller nasjon hatt. Noen sinne. De vet "alt" om "alle" og kan påvirke "alle". Selv ikke i George Orwell sin dystre framtidsroman hadde han forestilt seg noe så til de grader dominerende. Og som jeg sa, folk flest er for dumme og naive til å skjønne hvor alvorlig det allerede har blitt. Ditt tilsvar er dessverre et vanlig eksempel på slik naivitet.

Sitert fordi det er sant.

Man kan selvfølgelig legge til Amazon, Intel, Apple, Samsung, alle store "energi-selskap" osv osv. Men de to er de mest åpenbare.

For øvrig, så tror jeg ikke folk er dumme eller naive, de bare følger "bølgen". Det er bystander-symptomet - bare i massiv skala. Og som gir utslag i liten skala, a la idiotene som tar bilder av mennesker i nød, i stedet for å ringe nødnummer og å hjelpe.

Neida, man må jo dokumentere/dele..Viktigere enn å gi livreddende hjelp.

Vi har blitt så ego og smålige at det er helt jævlig å se på.

Håper de av dere som fortsatt er på Faceb/snap osv gir folk som legger ut bilder av ulykker det glatte lag.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er mye vi bør ta en god titt på. Disse firmaenes enorme makt er en av de tingene. Hadde vi godtatt at myndighetene satt på så ekstremt detaljert informasjon om oss som Google og Facebook gjør? Neppe.

Det er interessant at folk med stor skepsis til staten gladelig legger livet sitt i hendene på kyniske profittjegere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

:thumbup:

Hva Facebook og Google driver med og hvor mye makt de har gjør ikke andres makt mindre relevant og det er faktisk farligere i mine øyne at vi fokuserer så ekstremt på dem og pent hopper over resten.

Mye annet rart bør vel du være oppegående nok til å finne ut av selv, men du er vel en av de som tror at 1'ere og 0'ere som flyr hit og dit er det eneste verden består av nå til dags.

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Må nesten le litt når de som er livredde for disse griske og skumle "monopolene" setter sin lit til det største monopolet (med voldsmakt i tillegg) av dem alle - staten.  :rofl:

I motsetning til disse profittjegerne er faktisk den moderne demokratiske stat organisert på en slik måte at våre interesser som privatpersoner skal ivaretas. Ja, staten har også som oppgave å beskytte oss mot kyniske profittjegere, så det er vel på tide at de tar tak i de store internettselskapene snart.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I motsetning til disse profittjegerne er faktisk den moderne demokratiske stat organisert på en slik måte at våre interesser som privatpersoner skal ivaretas. Ja, staten har også som oppgave å beskytte oss mot kyniske profittjegere, så det er vel på tide at de tar tak i de store internettselskapene snart.

Ja jeg tar de any day, for de vokser på å tilfredsstille kundene i motsetning til staten som ikke har noen incentiver for å gjøre deg fornøyd eller la deg komme godt ut av det. Google er faktisk mulig å velge bort i stor grad, men det samme kan man ikke gjøre med staten.

Før så var jo Microsoft den store stygge ulven, men folk begynte å velge dem bort.

Profittjag er bra! Det betyr bare at de spør pent om pengene dine i bytte mot tjenester. Alternativet er statsstyrt planøkonomi. Og husk at i en (over)regulert økonomi, er regulatorene de første som blir kjøpt. Du har hørt om lobbyvirksomhet ikke sant?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har vi knapt demokrati igjen i Norge.

Si nei til EU direktivet smartmåler og se om vi bor i et demokratisk og fritt land. Nei til EU diktatur, Nei til smartmåleren som kun vil gi dyrere strøm for nordmenn. Smartmåleren har ingen fordeler bortsett fra automatisk overvåking av strømforbruket. Ja til demokrati, frihet og selvråderett over eget hjem.

Lenke til kommentar

Ja jeg tar de any day, for de vokser på å tilfredsstille kundene i motsetning til staten som ikke har noen incentiver for å gjøre deg fornøyd eller la deg komme godt ut av det. Google er faktisk mulig å velge bort i stor grad, men det samme kan man ikke gjøre med staten.

Før så var jo Microsoft den store stygge ulven, men folk begynte å velge dem bort.

Profittjag er bra! Det betyr bare at de spør pent om pengene dine i bytte mot tjenester. Alternativet er statsstyrt planøkonomi. Og husk at i en (over)regulert økonomi, er regulatorene de første som blir kjøpt. Du har hørt om lobbyvirksomhet ikke sant?

Bullshit.

Incentivet (sic) til staten er å gjøre velgere fornøyd, i et demokrati i hvert fall. At det er svart/hvitt enten kommunisme eller lassez'faire (eller noe i den dur) kapitalisme er bare tull. Bor du i Norge? Et godt eksempel på et land som hverken er det ene eller det andre, og det fungerer forbausende godt - kanskje best av alle demokratiske land i menneskets historie. Topp ti, det er helt sikkert.

Forstår ikke argumentet ditt om lobbyvirksomhet? Det er kun i byråkratier det eksisterer korrupsjon? Har du lest "fake news" i det siste?

Profittjag er bra? Jeg har ingen problemer at selskaper tjener penger på ting jeg har behov for. Microsoft har blitt valgt bort av folk siden selskapet var opprettet. Det er fordi folk ikke nødvendigvis har behov for å bruke Microsoft sine tjenester.

For google og facebook så eksisterer det et samfunnspress for å bruke de kanalene. Det er ikke sammenlignbart i forhold til Microsoft, som i hovedsak før var et OS-produserende selskap.

Lenke til kommentar

Vi lever i en blandingsøkonomi/nanny state ol. dvs folk overbeskyttes/fordummes/fratas ansvar ol.
Lenke til kommentar

Må nesten le litt når de som er livredde for disse griske og skumle "monopolene" setter sin lit til det største monopolet (med voldsmakt i tillegg) av dem alle - staten.  :rofl:

Det er ikke så veldig mange år siden vi måtte stå 2 år i kø for å få lov til å LEIE telefon av televerket. Da snakker vi monopol. Det var i de ekte gammelsosialistiske tidene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Telenor er definitivt mer frampå og raskere med salg, men er de så mye bedre likevel? Milliarder på milliarder av kronene vi har betalt, skusles bort i India og på et stort knippe av noen av norges feteste lønninger og fallskjermer.

Inneffektivitet vs grådig utbytte og pengesløs - hva er verst?

(Jeg har ikke svaret selv, bare påpeker at alt er ikke så mye bedre nå)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...