Gå til innhold

#Metoo, Du er skyldig til det motsatte er bevist.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor tillater vi at folk mister jobben, mister familie, venner, penger og all verdighet basert på beskyldninger som ikke kan bevises? 

Oppsigelse fra jobb må være saklig begrunnet. Så her må arbeidsgiver kunne bevise noe.

De fleste sakene dreier seg vel heller ikke om at bare én person har kommet med beskyldninger, men at det finnes mange varslere og at disse blir støttet av flere vitner. 

Men selvsagt skal det ikke være samme krav til bevis som i straffesaker. Får være grenser for hvor sterkt stillingsvern vi skal ha i Norge.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor tillater vi at folk mister jobben, mister familie, venner, penger og all verdighet basert på beskyldninger som ikke kan bevises? 

Oppsigelse fra jobb må være saklig begrunnet. Så her må arbeidsgiver kunne bevise noe.

De fleste sakene dreier seg vel heller ikke om at bare én person har kommet med beskyldninger, men at det finnes mange varslere og at disse blir støttet av flere vitner. 

Men selvsagt skal det ikke være samme krav til bevis som i straffesaker. Får være grenser for hvor sterkt stillingsvern vi skal ha i Norge.

Det er jo det som er litt av problemet. Du har en arbeidsgiver eller et styre i et firma som må bevise hva du har gjort for og gi deg sparken, men på den andre siden så har du en haug med personer som har startet boycott av firmaet fordi enten en sjef eller ansatt har blitt beskyldt for trakassering, bildesending osv.. 

Det er ingen som vil at denne personen skal jobbe og være forbundet med dette firmaet noe lenger da, De skjønner jo selv at de må ta et høylytt opprør med en "slik person" sånn at de får tilbake gunsten av befolkningen hvis medieoppslagene blir store nok.

Ap har mistet velgere som følge av giske saken, Høyere mister også noen velgere som følge av deres saker. Det samme skjer jo med en bedrift, de mister kunder fordi de ikke har lyst til og handle på et sted der sjefen er en gris, eller en annen ansatt. Uansett hvor sanne eller usanne ryktene er, beskyldningen er der og han har ikke kunne bevise sin uskyld. Det går direkte utover firmaets økonomi og det vil jo fort lede til at det er grunn nok til at denne personen mister jobben.

Ja, det er ganske søkt at noe sånt skjer, men det har potensiale for og skje, frykter jeg.

Endret av Eriksendrul
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette et større problem enn seksuell trakassering? Hvis vi kan bytte ut ti tilfeller av seksuell trakassering med ett tilfelle av falsk anklage om seksuell trakassering, så er jeg ikke sikker på at vi har kommet dårligere ut av det. Men så klart, man må beholde fornuften og den sunne skepsis når man vurderer slike anklager. Og rettsvesenet må selvsagt stå ved prinsippet om presumptiv uskyld.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Er dette et større problem enn seksuell trakassering? Hvis vi kan bytte ut ti tilfeller av seksuell trakassering med ett tilfelle av falsk anklage om seksuell trakassering, så er jeg ikke sikker på at vi har kommet dårligere ut av det. Men så klart, man må beholde fornuften og den sunne skepsis når man vurderer slike anklager. Og rettsvesenet må selvsagt stå ved prinsippet om presumptiv uskyld.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du spør om dette er et større problem en seksuell trakassering for det det jo selvfølgelig ikke. Men jeg frykter at media og folket får tunnelsyn. De ser en anklage og direkte til konklusjonen at denne personen er skyldig uten nevneverdige bevis og på grunn av dette fokuset så er jeg redd for at det kan bli missbrukt.

Det jeg skriver om er at jeg er redd for at #Metoo kampanjen kan bli missbrukt ved at det bevist blir konstruert falske anklager for at det skal gagne noen andre.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

So er det dei av oss som heller meir mot det som Blackstone sa:

It is better that ten guilty persons escape than that one innocent suffer
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Da misforstod du. Det er ikke snakk om å sammenligne med ti skyldige som går fri, men ti tilfeller at trakassering som ikke finner sted. (Hypotetisk scenario og tall tatt ut av luften, for all del, men det var uansett scenarioet jeg brukte retorisk.)

Ti tilfeller av en ugjerning, og ti tilfeller av at en skyldig i en ugjerning går fri, er begge onder, men det første er størst. Dersom #metoo kan føre til at færre kvinner og menn opplever trakassering og overgrep som et resultat av at det er en større sjanse enn tidligere for å måtte betale en sosial pris for å begå slike ugjerninger, er det bra. Dersom en slik nedgang i tilfeller er realistisk, er det ikke så veldig moralsk forskjellig vurdering fra å stanse en handling i øyeblikket. Dersom man er vitne til et overgrep i sanntid, er det galt å stanse det dersom det er en ti prosents sjanse for at man feilaktig anklager noen?

Endret av kvakse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke konkrete saker er det du sikter til her? Vanskelig å debattere dette på generelt nivå med mindre det finnes faktisk saker hvor dette har skjedd?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke konkrete saker er det du sikter til her? Vanskelig å debattere dette på generelt nivå med mindre det finnes faktisk saker hvor dette har skjedd?

Det var en mann som mistet jobben sin i Shell etter att to jenter anklaget ham for sex trakassering, han hadde vist vært litt for aktiv via SMS og sent bilder av seg selv (hva som disse bildene inneholdt ble ikke nevnt). Dette ble nevnt på nyhetene før Jul, men av en eller annen grunn kan jeg ikke finne noe på nettet nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Seksuell trakassering er litt "eye of the beholder" situasjon, øyet som ser. Idag er det nærmest akseptert at flørting eller vanlige tilnærminger også er seksuell trakassering. Og at f.eks å ta på en dame som er kledd som en hore er voldtektsovergrep.

Nå skal det bli forbudt å plystre i Frankrike eller spørre damer om telefonnummer.

Og ja. Her er den nye normen at man er skyldig inntil motbevist. En enkelt påstand er grunnlag nok til å ødelegge livet til en person. Bevis, rettssak eller liknende er ikke lenger nødvendig.

@#metoo

Endret av zeebra
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vent, hva skjedde i 1420...? Heksegreiene stammer fra mange tusen år siden.

https://no.wikipedia.org/wiki/Hekseprosessene

Hvis folk oppfører seg, da er ikke dette noe problem.

Fin teori, bare synd at teori og praksis er to forskjellige ting. Det blir litt som å si at mobbing ikke er et problem dersom folk bare slutter med det. Mobbing og overgrep er dessverre en del av virkeligheten enn så uønsket det er. Falske anklager er også det.

Endret av Simen1
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Seksuell trakassering er litt "eye of the beholder" situasjon, øyet som ser. Idag er det nærmest akseptert at flørting eller vanlige tilnærminger også er seksuell trakassering. Og at f.eks å ta på en dame som er kledd som en hore er voldtektsovergrep.

Nei, det er ikke "litt eye of the beholder". Flørting og trakassering er to forskjellige ting. Hvis ikke du klarer å se forskjell så er det du som har et problem, ikke alle andre.

Ta på en dame? Hvorfor skal du ta på en dame? Er det greit å ta på en dame på grunn av klærne hun går med?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor mange ganger har det skjedd?

Ja, det er sikkert en mulighet for at det kan skje en og annen gang, men når man sammenligner med den massive skalaen kvinner har blitt seksuelt trakassert på så tenker man kanskje at dette er et nødvendig oppgjør med en nærmest universal ukultur. Så vil noen gå med i dragsuget, men hvor mange kvinner har man ikke ofret allerede?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke "litt eye of the beholder". Flørting og trakassering er to forskjellige ting. Hvis ikke du klarer å se forskjell så er det du som har et problem, ikke alle andre.

Ta på en dame? Hvorfor skal du ta på en dame? Er det greit å ta på en dame på grunn av klærne hun går med?

Du har kanskje aldri flørtet, men berøring er en del av det. Klærne er irrelevant. Men poenget er at om noen klasker en dame som går kledd som en hore, så er ikke det voldtekt. Dessuten legger hun selv opp til det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du har kanskje aldri flørtet, men berøring er en del av det. Klærne er irrelevant. Men poenget er at om noen klasker en dame som går kledd som en hore, så er ikke det voldtekt. Dessuten legger hun selv opp til det.

Hvis det er poenget har du ingen poeng.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis det er poenget har du ingen poeng.

Jo, poenget er at samfunnet bagatelliserer virkelige voldtekter og virkelig seksuell trakassering ved å kalle "alt" for disse tingene. Det har jeg forklart her på forumet tidligere. Bare til å titte gjennom historikken min hvis du vil vite mer om disse meningene mine.

Iallefall er det svært uheldig.

Det blir som å kalle det mord når noen skader noen andre. Det er ikke mord, og det har uheldige ringvirkninger å kalle noe som ikke er mord for mord. Samme gjelder voldtekt, seksuelle overgrep og seksuell trakassering.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...