Gå til innhold

vil Crypto minere en dag gå vekk ifra hamstring av skjermkort?

pizzafordi

Anbefalte innlegg

En helt vanlig dag i krypto.
Jeg vet, krypto har dalt hvert år i januard/februar, men er lov å håpe. Minere ødelegger for den vanlige gamer.
Markedet bestemmer. Det gjør det vel alltid. Forbud og restriksjoner på varer. Har det noen gang virkelig fungert? Får alltids tak i upopulære miningkort? Håper du finner deg et greit kort til slutt. Neste år blir bedre skal du Se. Og da kommer vel også amd til å ta i bruk 7nm. Da blir gamer livet bra igjen;)
Har greit skjermkort, og venter til neste generasjons skjermkort. Forhåndsbestiller eller holder man av så er det ikke problem å få kort, men blir redd for hva det nye top-kortet fra nVidia vil koste om denne mininggalskapen fortsetter. Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En helt vanlig dag i krypto.
Jeg vet, krypto har dalt hvert år i januard/februar, men er lov å håpe. Minere ødelegger for den vanlige gamer.
Det har da ikkje vært noe problem å få tak i skjermkort i Norge. Hvis man har hatt problemer, så er det kjøperen det står på.
Noe får man alltids tak i, men i de siste dagene og ukene har det blitt betydelig verre. Har du sjekket lagerstatus på butikker i det siste, er ganske skrapet :p

Sjekket lagerstatus på komplett nå, eneste 1080ti de har er 5 stykk av evga kinpin edition til 10999 :p

Men for 1 uke siden, så var det 150+ på lager. De som ikkje gidder å bestille eller gidder å følge med, ja de vil ikkje ha heller...

jaja, slik er det alltid. Er jo mye hype rundt dette nå, gir seg sikkert etterhvert.

Mye idiotpriser på bruktmarkedet nå ser jeg, som vanlig. 1000 kroner for gtx660! 2500 for gtx970.

Blitt mye dyrere å bygge ny maskin ja, nesten 10 tusen for skjermkort på slutten av livssyklusen blir for mye.

Lenke til kommentar

Folk får kjøpe hva de vil, men jeg kjørte torsk og DayZ helt fint på et 970 en liten stund nylig. Det forbauser meg ikke et sekund om halvparten av de som klager over minerne knapt hadde merket forskjell i sine spill. De som er like koko som meg og nizzen og skal ha svindyrt utstyr hele tiden er tross alt ganske få, og da er det vel så mye fordi det er voksenleketøy enn at PC-opplevelsen blir uholdbar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dette ordner seg sikkert for de som så gjerne vil ha "rimelige" verstingkort å spille skytespill med.

Sprekker "boblen" så er det ikke mulig å tjene noe på "mining" = mye billige brukte kort og "normale" priser på skytespillkort.

Holder cryptovaluta'ene seg høye (nok) over tid så vil nok følgende skje:

Produsenter av "skjermkort" vil sikkert gjerne tjene enda mer penger på "minere", og det kommer stadig mer "minerkort" på markedet uten annet enn PCB og GPU + interface for mining. (billigere å produsere.. minere betaler gladelig masse for disse).

"Minere" dr**er i teite spill eller å benche. De vil bli rike. :D

PS.

Jeg vil bare benche=teit :D

Edit:

Ble litt inspirert av Nizzen over her.
Så da kjøpte jeg noe som var på lager. MSI GTX1060 6GB ITX. Benche!! :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Problemet for nordmenn i så henseende er at vi har relativt billig strøm, så om crypto blir lite profitabelt er det andre land som typisk stanser dette før oss. I tillegg er jo forbrukerrettighetene gode, så nedskrivingsverdien er ikke allverden i praksis. Du kjører kortet 100% last med viftene på fullt i, si, tre år, og får oppgradert/kreditert varen når enten viften ryker, vrm eksploderer, eller noe annet skjer.

Lenke til kommentar

Problemet for nordmenn i så henseende er at vi har relativt billig strøm, så om crypto blir lite profitabelt er det andre land som typisk stanser dette før oss. I tillegg er jo forbrukerrettighetene gode, så nedskrivingsverdien er ikke allverden i praksis. Du kjører kortet 100% last med viftene på fullt i, si, tre år, og får oppgradert/kreditert varen når enten viften ryker, vrm eksploderer, eller noe annet skjer.

Når viftene gir seg peller du bare av de andre og setter på noen generiske vifter med strips. Kjøler som regel bedre enn stock vifter.

Og viftene mine er på 39-54%, 1080 er det varmeste så det kjører med mest vifte. (Siden jeg har nada AMD)

Bare og lage en fin custom graph :)

Meste av komponenter på et skjermkort har minimums levetid på 5000 timer ved 105 grader, kjører du de godt under den tempen kan du kjøre de i all evighet. Vifter må byttes i ny og ne men det er enkelt.

Og en som vet hva han driver med i mining vill ikke kjøre kortet 100%, det blir for dårlig utnyttelse per watt. Mine skjermkort kjører med sterk undervolt, power limit er satt på 65%. Mister vel en 2-3% ytelse, men veldig mye slitasje spart. 

RMA er jo kjekt om en kan, siden de ikke gidder og selge reservedeler ;P

Lenke til kommentar

Du gjør hva du vil, men poenget er jo at det er RMA-grunn god som noen at viftene ryker. Sålenge det ikke eksisterer noe datasheet som tilsier at viftene har en MTBF på noe som tilsvarer under 2 år i bruk kan vel ikke butikkene kreve noe annet enn at viftene skal vare fem år, heller. Jeg prøvde å søke opp et par MSI-vifter, uten hell.

Lenke til kommentar

Tipper det blir oversvømt av 900-serie før 1000-serie, grunnet strømforbruk. Per nå er det fortsatt gevinst i 900-serie. Ut fra whattomine og cryptocoinz går GTX 970 i null med en tenkt kostnad på $0.5/kWh, og vi ligger vel i praksis på rundt $0.1/kWh her hjemme? Om det kommer en god del minere inn i gamet, samtidig som kursene raser ned til godt under halvparten av dagens nivå ser vi det. På 1080 ligger "break even" på $0.9/kWh per idag. Selv da er det et spørsmål om det er andre som trekker seg ut før vi gjør det, da vi har relativt rimelig strøm her hjemme - men det er klart at det etter hvert må veldig mange GPUer til for å fikse en grei inntekt når man nærmer seg null i profitt per kort.

Lenke til kommentar

Hvis krypto valuta fortsetter å falle i verdi slik som de gjør nå vil nok markedet straks bli svømt over av brukte skjermkort. Det vil sikkert trigge en snarlig release av GTX 2080/2070 :)

Volta har vært ryktet i mars uavhengig av crypto eller ikke. Titan V er ute allerede, så naturlig at resten dukker opp til våren

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...