traveller Skrevet 26. januar 2018 Del Skrevet 26. januar 2018 Har nettopp vært ute og kjøpt nytt batteri som jeg skal installere i bilen i løpet av helga. Jeg har lest en del forskjellige meninger om behovet for å lade nye batterier før de settes inn. Jeg målte spenningen på batteriet nå, og måleren viser 12,64 Volt. I følge tabell som jeg fant her betyr det at batteriet er ca 75% fulladet. Det jeg da lurer på er: Bør jeg koble til en lader og fullade batteriet før jeg setter det inn i bilen? (Har en gammel, men fungerende 4A lader) Bilen har Defa motorvarmer med ladefunksjon, så jeg funderer på om jeg også like godt kan montere batteriet og så plugge inn Defaen etterpå. Noen som vet om det ene eller det andre alternativet er best? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 26. januar 2018 Del Skrevet 26. januar 2018 Bare sett det inn og kjør i vei, ikke behov for opplading. Se også: https://www.varta-automotive.no/no-no/varta-batteri-support/lading/hvordan-lade-et-bilbatteri 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 26. januar 2018 Del Skrevet 26. januar 2018 Sist jeg kjøpte batteri til båten så sa han at det er greit å lade det, men null problem å ikke gjøre det. Vil tro at han mente at hvis man synes det er voldsomt gøy å lade det så har man lov 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. januar 2018 Del Skrevet 26. januar 2018 Noe du bør gjøre, hvis du ikke allerede har gjort det, er å måle spenninga på batteriet med motoren i gang. Altså måle ladespenninga. Når en har brukt masse penger på nytt batteri så er det greit å være sikker på at det får korrekt lading. 1 Lenke til kommentar
traveller Skrevet 27. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2018 Bare sett det inn og kjør i vei, ikke behov for opplading. Se også: https://www.varta-automotive.no/no-no/varta-batteri-support/lading/hvordan-lade-et-bilbatteri Stemte bra det, batteriet er på plass og fungerer bra! Noe du bør gjøre, hvis du ikke allerede har gjort det, er å måle spenninga på batteriet med motoren i gang. Altså måle ladespenninga. Når en har brukt masse penger på nytt batteri så er det greit å være sikker på at det får korrekt lading. Godt tips. Ikke noe problem med ladinga. Det gamle batteriet var gåent...ikke så rart, jeg tror nemlig det kan ha vært 13 år gammelt... Med mindre tidligere eier har kjøpt originalbatteri fra Opel ved en tidligere anledning, var det batteriet bilen kom med da den var ny. Så på høy tid med skifte ja. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. januar 2018 Del Skrevet 27. januar 2018 Jeg har hatt bilbatterier som har overlevd 20 år, det er faktisk ikke noe problem med riktig lading. Det ene røyk til slutt etter at dynamoen tok kvelden og batteriet som følge av dette ble tappet ned en gang. Lenke til kommentar
traveller Skrevet 27. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2018 Jeg har hatt bilbatterier som har overlevd 20 år, det er faktisk ikke noe problem med riktig lading. Det ene røyk til slutt etter at dynamoen tok kvelden og batteriet som følge av dette ble tappet ned en gang. Tydelig at det går an. I mitt tilfelle var det på tide med skifte fordi batteriet selv etter lading ikke greide mer enn 2-3 start før det fikk problemer. Det blir en del småkjøring og har ikke lyst til å bli stående fast utenfor butikken etter en handletur med flere stopp. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. januar 2018 Del Skrevet 27. januar 2018 Som regel er den virkelige grunnen at batteriet aldri har sett riktig ladespenning, de fleste biler leverer for lav spenning til batteriet.. Lenke til kommentar
Midtskill Skrevet 18. oktober 2020 Del Skrevet 18. oktober 2020 Noen som vet om det er lurt å sette på vedlikeholdslading på batteriet når det står tilkoblet i bilen. Rangere min tapper litt batteri i løpet av helgene, og jeg lurer på å legge på litt lading noen helger så batteriet yter mer i ukedagene med endel småkjøring. Lenke til kommentar
Midtskill Skrevet 18. oktober 2020 Del Skrevet 18. oktober 2020 (endret) "Rangere min - Ford Ranger 2015 skal det vara" 😀 Endret 18. oktober 2020 av Midtskill Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Det kan du fint gjøre. Lenke til kommentar
Midtskill Skrevet 21. oktober 2020 Del Skrevet 21. oktober 2020 ok, høres bra ut. vet noen her hvor mye strøm en bil trekker som ukke er ibruk? Outlander 2004 Jeg har et tangampermeter som måler dcAmp. og det viser 0,09 til 0,1A. Er det nok til å tappe batteriet. Jeg hadde feil på varmetrådene bak som trakk ca 2,5A så batteriet ble tapppet på 2dg. Etter at jeg trakk ut sikringen på disse var jeg nede på 0,1 og lurer på om det er normalt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. oktober 2020 Del Skrevet 21. oktober 2020 Tror rundt 0,02A er det ganske normalt. Men det er i full dvale. Det er også så lite at du sansynligvis må ha et vanlig multimeter for å måle det nøyaktig. DC-tangamperemetre kan være ganske unøyaktige. Forrige bilen min hadde 0,014A i full dvale. Tok ca. 20 minutter fra bilen var slått av og dørene lukka til den gikk i full dvale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå